Veel vocht bij winterkamperen

Met de camper naar de sneeuw!
Reisbijbel
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 14:11
Contacteer:

Veel vocht bij winterkamperen



Bericht door Reisbijbel »

We hebben inmiddels met drie verschillende campers op hoogte gekampeerd in de winter. Afgelopen twee weken hadden we een huurcamper mee en ons viel op dat deze ontzettend vochtig was in de ochtend. Het was een heel nieuwe camper (uit 2018), dus daar kan het niet aan liggen. Zou het iets met de isolatie te maken kunnen hebben? Het was een alkoofcamper. Eerder hebben we een integraal gehad, dat is eigenlijk wel ideaal in de winter. Met onze eigen multivan durven we de kou nog niet in, we zagen wel mensen met een camperbusje op de camping!
Met onze camper, een Volkswagen Multivan, doen we op onze site www.reisbijbel.nl verslag van onze Europese roadtrips. Eerder hadden we een Fiat Ducato. En we huren geregeld een camper voor winterreizen.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Veel vocht bij winterkamperen



Bericht door travelscout »

In een kleine warme ruimte met veel bewoners, heb je al snel condens.
Zeker als het buiten koud is, je de boel daarom dicht houdt, van koken houdt en natte kleding/handdoeken wilt laten drogen :-).
Als de camper echter op een goede manier geisoleerd is scheelt dat al veel, net zoals door be- en ontluchten (ventileren).

Zoek eens op "dauwpunt" en je hebt voor uren leesvoer!
Paul.
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Veel vocht bij winterkamperen



Bericht door jielus »

Verlies aan vocht 
Je verliest vocht via:
• urine: ongeveer 1.400 milliliter 
• ontlasting: ongeveer 100 milliliter
• uitademing: ongeveer 500 milliliter
• zweten: ongeveer 500 milliliter 
Dat zijn serieuze hoeveelheden. Ik heb er geprobeerd tegen te vechten maar uiteindelijk verlies je dat toch. De Alkoof uit de wind houden helpt enigszins. Maar een koude wand en een vochtige lucht geeft nu eenmaal condens.
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Veel vocht bij winterkamperen



Bericht door veetee »

Nou, alleen die laatste twee tellen mee voor het vocht in de lucht binnen, hoop ik toch... :wink:
Maar ventilatie is het toverwoord. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht, dus met alleen stoken krijg je het niet weg, het wordt alleen relatief droger (vandaar de term ‘relatieve vochtigheid’), maar bij afkoeling komt het vocht er weer uit als condens. Dus stoken en toch goed ventileren.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Veel vocht bij winterkamperen



Bericht door dieseltje+ »

Reisbijbel schreef:
zo 05 jan 2020, 16:09
Het was een heel nieuwe camper (uit 2018), dus daar kan het niet aan liggen. Zou het iets met de isolatie te maken kunnen hebben?
Toch kan dat wel mede een oorzaak zijn. Nieuwer, beter geisoleerd. Vocht/condens en goede isolatie gaat vaak samen. Doorgaans hoe beter geisoleerd des te meer ventilatie nodig is.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Veel vocht bij winterkamperen



Bericht door henk en lila »

De gewenste hoeveelheid ventilatie is volgens mij evenveel want al dat geproduceerde vocht moet er uit. Dan heb ik het over ademhaling, zweten en vooral koken en dan vooral op gas.
Hooguit condenseert het in een slecht geïsoleerde camper op meer (onzichtbare) plaatsen en/of op een groter oppervlak. En dan zie je niet meteen druppels.
Bij onze goed geïsoleerde buscamper is de voorruit een goede indicator. Deze is kouder dan de andere enkel glas ramen omdat hij schuin naar de hemel kijkt.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
rollercoaster
Berichten: 1390
Lid geworden op: wo 02 jan 2008, 22:03
Locatie: hart van Nederland

Re: Veel vocht bij winterkamperen



Bericht door rollercoaster »

ventileren , ventileren , ventileren vooral in de winter.
When nothing is going right ..... go left !!
groet,
Nico.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Veel vocht bij winterkamperen



Bericht door dieseltje+ »

henk en lila schreef:
ma 06 jan 2020, 10:28
De gewenste hoeveelheid ventilatie is volgens mij evenveel want al dat geproduceerde vocht moet er uit. Dan heb ik het over ademhaling, zweten en vooral koken en dan vooral op gas.
Het verschil in hoeveelheid zal inderdaad nihil zijn.
Verschil zit voornamelijk in...een minder goed isoleerde (of oudere) camper zal meer "tocht" (lees als: natuurlijke trek) aanwezig zijn dan in een goed (nieuwere) geisoleerde camper. En heb je dus zelf te zorgen voor circulatie om aan dezelfde benodigde hoeveelheid te komen.
Ik zie dat ook in de nieuwe bewaarplaats thuis en het verschil met de oudere bewaarplaats. De nieuwe is dusdanig dicht dat er geen natuurlijke trek is, dus geen luchtverplaatsing/circulatie.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Reisbijbel
Berichten: 99
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 14:11
Contacteer:

Re: Veel vocht bij winterkamperen



Bericht door Reisbijbel »

Helder, dat idee dat de camper beter geïsoleerd is zou idd wel kunnen, minder natuurlijke tocht. Dank voor jullie tips!
Met onze camper, een Volkswagen Multivan, doen we op onze site www.reisbijbel.nl verslag van onze Europese roadtrips. Eerder hadden we een Fiat Ducato. En we huren geregeld een camper voor winterreizen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Veel vocht bij winterkamperen



Bericht door henk en lila »

"Natuurlijke" tocht zou weinig met leeftijd te maken moeten hebben; dan zou ik dat achterstallig onderhoud noemen.
Het heeft wel te maken met het type camper.
Veel campers laten lucht toe via het auto-ventilatie systeem, tenzij je dit voor het parkeren op recirculatie zet.
Veel campers met een "bus-kop" hebben nog aanvullende openingen in de voorportieren (Fiat bijvoorbeeld).
Ook nog in of bij de achterstijlen bij buscampers tenzij die dicht gezet zijn.
Verder zal het type dakluik veel verschil maken, nl. met of zonder permanente ventilatie.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Veel vocht bij winterkamperen



Bericht door dieseltje+ »

Heb moeite om een beeld te vormen bij "een hele nieuwe camper" met "achterstallig onderhoud" ?!
Bij een oudere camper kan ik mij daar wat bij voorstellen en dan speelt leeftijd dus wel een rol.
Misschien lees ik het anders dan bedoelt, kan natuurlijk ook.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Veel vocht bij winterkamperen



Bericht door Kroppie »

een huurcamper heeft vaak onervaren gebruikers gehad waarschijnlijk, kan ook een oorzaak zijn, het koud hebben en dan alles dicht houden en ventilatie vergeten..

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1787
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Veel vocht bij winterkamperen



Bericht door doov »

Als je gaat rijden de airco van de bus aanzetten. Airco blaast droge lucht.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Veel vocht bij winterkamperen



Bericht door PaulBng »

Ik ben van mening dat isolatie hier niet direct veel mee te maken heeft.
Tijdens je nachtrust genereer je het nodige vocht, dat door de lucht in de camper wordt opgenomen.
Dat vocht blijft in de lucht, zeker als het warm is in de camper.
Wordt het wat kouder, of komt er teveel vocht in de lucht, dan zal het vocht overal willen neerslaan op koude oppervlaktes. De voorruit is een notoire plaats. Dus als een camper goed geïsoleerd is, zal het alleen op de ruiten condenseren. Beter dan elders!

Er is dus niet meer vocht, het zit alleen op een andere plaats.

Die voorruit is wel de ideale plaats om het vocht te verzamelen.

Maar beter, het is al gezegd : ventileren!
Plaats reactie