Welk merk camper ideaal voor wintersport?

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door jaap van duijn »

Wintervaste campers zijn die er echt behalve zo een KABE? En wat we verstaan we er onder, de een zus de ander zo.
Ik denk dat we met zijn allen hier geen van ons zelfde beleving heeft, ieder het zijne toch?
Meer als 20 jaar met caravan op wintersport geweest wel altijd op campings.
Kregen gas slag van de camping op ons systeem en verstookten aan elektra en gas nooit meer als 70 € per 10-dagen
We hadden electrische vloerverwarming - stond nooit uit maar thermostaat geregeld.
Wel zoveel mogelijk verder verwarmen ook op gas.
Kregen de caravan altijd behaaglijk en goed warm ook bij min 17Gr.C
Wat moet er speciaal voor gebouwd zijn - ik denk ventilatie als belangrijkste.
Mooiste op een camping is wel je kan natte ski kleding in de droog ruimte hangen hoeft dus niet in de camper.
Ook ski's en schoenen in het ski raum en hoppa des morgens heerlijk warm en soepele spullen.
Hebben trouwens alvast de kerst besproken in Fieberbrunn en 1e maal met de camper we gaan het mee maken.

groeten Jaap van Duijn.
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door lassche »

Hou wel rekening met het gewicht en het laadvermogen van een integraal met dubbele bodem.
Aflevergewicht is meestal ruim boven de 3T.
Tel daar het gewicht van alle achteraf ingebouwde accessoires, van de inzittenden en alles wat je meeneemt bij op en je komt al heel gauw boven de 3.5T uit.
Dat is geen probleem maar dan moet het MTM voldoende zijn en moet je in het bezit zijn van een C(1)-rijbewijs.
2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door AbelWei »

We hebben een Sun Living hybride camper van 7 meter. In de zitgedeelte is er een “dubbele bodem” van 10cm ruimte. De wanden zijn zo goed ontwikkeld dat er bijna 5-7 graden warmer is binnen (zonder verwarming). De truma gasverwarming met ringverwarming zorgen voor goede temperatuur. De cabine hebben is afgedekt met een hoes aan de buitenkant.

We zijn hiermee 3x op wintersport geweest in een temperatuur van -5.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door B1gcheese »

Ook onze camper kan wel wat kou hebben. De watertanks bevinden zich in de dubbele vloer en kunnen naar keuze meeverwarmd worden. Ook 's winters voelt onze vloer behaaglijk warm aan. Maar inderdaad: hoe meer opties hoe meer gewicht. Onze max is 4 ton en dan nog moet je oppassen wat je allemaal meesleept.

Verder is onze camper ook kogelvrij. Ben nog geen kogel tegen gekomen :mrgreen:
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door AbelWei »

B1gcheese schreef:Verder is onze camper ook kogelvrij. Ben nog geen kogel tegen gekomen :mrgreen:
Onze vorige camper is ook verdovend gas vrij. Hij lekt als een zeef!Afbeelding


Sent from my iPhone using Tapatalk
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door jepebe »

Alkoof uit 2005, auto roller. Dieselkachel ingebouwd die via bestaande slangen lucht blaast. Geen centje pijn afg. winter met twee kids. Wel isolatiedeken voor cabine gebruikt, werkt goed. Deze camper heeft n schuimen vloer van zes cm dik.

De dieselkachel doet t m wat mij betreft. Geen oprakend gas, tank vol voordat je parkeert. Veel meer warmte.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Met onze oude Hymer integraal kamperen wij probleemloos in extreme koude. Plaatsen wel de isolatiedekens voor de 3 cabineramen, heb de afvalwatertank uitloopkraan electrisch verwarmd en isolatie dekentjes voor 3 van de 5 dakluiken. De Truma gaskachel heb ik vervangen door een dieselkachel die de camper met het bestaande ringleidingen en blower uitstekend verwarmd. Door 3 extra uitstroomopeningen in de cabine kunnen we die in zijn geheel bij het woongedeelte betrekken. De dieselkachel geeft een veel hetere en fijnere verwarming dan de gaskachel. geen gesjouw met leeggeraakte gasflessen enz. Verder is het stoken op diesel veel goedkoper dan op gas; 10 cl. tijdens normaal gebruik tot 25 cl. per uur tijdens opstarten. Het tikkend geluid van de pomp heb ik ondervangen door hem in een geïsoleerd doosje in te bouwen en het geluid van de kachel zelf verlaagd door inbouw in "glaswolcocon" inbouw onder de bijrijder stoel en voorzien van een lucht aanzuig geruisdemper. Groet Eric
wova
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 16 jun 2019, 19:01

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door wova »

Mooi zo te horen.
Hoeveel KW heeft je dieselverwarmer?
Laatst gewijzigd door Dafluc op za 31 aug 2019, 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, 2.2 Kw! Onze camper is 5.70m. Bij vol integraal meer dan genoeg. Bij buscamper heb je minimaal 4.5 nodig. Groet, Eric
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door jepebe »

Ik hen 4kw genomen in mijn 6 m alkoof. Bij -8 op ca half vermogen prima. Ik wilde wat over hebben voor erger koude.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, Het nadeel van een overbemeten dieselverwarming is dat hij bij geringe koude steeds afslaat en steeds opnieuw start. Verbruikt daardoor veel meer stroom. Een goed bemeten kachel blijft dan op de laagste stand branden, heeft minder kool en roetafzetting bij een lager brandstof verbruik. Ik weet wel dat alkoven meer brandstof slurpers zijn en misschien ook wel met stoken. Groet Eric
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door jepebe »

Oplosbaar door geen thermostaat te nemen. Zoiezo voor wintergebruik onder 0 slim lijkt me. De zon erop, de kachel uit en de ringleiding verwarmt de waterleiding niet meer die in de schaduw zat
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door jurgenc »

Bij onze vorige camper (benimar mileo 211) regelmatig op skivakantie geweest. De waterleiding en verwarming naar de badkamer loopt onder camper door (goed geïsoleerd). Nooit problemen gehad, lieten de verwarming op 13 gr staan als we weg waren.
Ik zou wel voor de grotere dieselverwarming gaan. Als een moderne dieselverwarming een uurtje idle draait en dan terug verwarmt, trekt die geen hoge opstartstroom.
H20
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Welk merk camper ideaal voor wintersport?



Bericht door Eric van den Heuvel »

Stelling klopt niet, elke dieselverwarming óók de moderne gebruikt de gloeibougie om op of te herstarten. Dat gaat gepaard met de maximale stroomopname. Dat is ook de reden dat ik mijn dieselkachel voorzien heb van een eigen accu zodat hij niet zonder stroom komt te zitten wanneer er onverhoopt de huishoudaccus zwaar belast worden.
Plaats reactie