Verwarming: elektrisch

Met de camper naar de sneeuw!
Zutphenaar
Berichten: 9
Lid geworden op: do 18 feb 2016, 10:17

Verwarming: elektrisch



Bericht door Zutphenaar »

Ik heb in mijn camper drie opties voor verwarming:

1) gaskachel met LPG-flessen (2 flessen, met externe vulling), die vul ik het hele jaar door alleen met puur propaan bij Van Oorspronk in Klarenbeek (tussen Zutphen en Apeldoorn);
2) Eberspacher D4 dieselkachel - gebruikt haast geen diesel (en diesel is overal goedkoop bij te vullen), enige nadeel is dat het wat stroom gebruikt, maar ik heb twee recreatieaccu's aan boord (hij heeft afgelopen week 4 dagen per ongeluk aan gestaan bij huis en stond nog steeds aan);
3) elektrisch - ik heb altijd twee elektrische kacheltjes mee (een straalkacheltje met 500/1000 watt en een ventilatorkacheltje met 500/1000/1500 watt).

Nu lees ik van anderen altijd over dat lastige gedoe met gasflessen, en sommigen met dieselkachels, maar ben ik nou de enige die gewoon elektrische kacheltjes mee neemt?

Afgelopen tijd heb ik vaak 's nachts de gaskachel laag aan (reisgenoten storen zich soms aan het getik van de brandstofpomp van de dieselkachel, zelf stoort het mij niet) en daarnaast de elektrische straalkachel op 1000 watt.

Vorige winter in februari 11 dagen in Zwitserland geweest, op 1700 meter, met échte kou. Kosten van stroom voor de hele week: 70 CHF, geloof ik (ongeveer 65 euro). Dat is toch niet veel voor 11 dagen permanent verwarming aan (binnen permanent 20-25 graden - had een reisgenoot die het graag warm had)? Elke camping heeft tegenwordig toch minstens 10A stroom, vaak 16A (mijn camper heeft een zekering van 10A). Dus je kan in ieder geval 2300W gebruiken. Mijn ervaring is dat zelfs beide kacheltjes tegelijk aan (en koelkast en alle verlichting - al is dat wel LED) geen probleem is.

Voor mij is dus de nummer 1 voorkeur in de winter ergens te staan waar stroom is. Zolang ik stroom heb ben ik helemaal blij.

Onderweg hebben we altijd de dieselkachel aan sowieso, onder het rijden is stroomverbruik geen probleem. Houdt het binnen lekker warm, ook als je even stopt.

Voor wie een dieselkachel overweegt kan ik de Eberspacher D4 zeker aanraden. Voordeel van de D4 over de D2 is dat hij minder stroom verbruikt voor dezelfde warmte. Wel duurder in aanschaf. Ik ben er in ieder geval erg blij mee.

Nog een tip voor anderen: neem een föhn mee. Kan heel handig zijn om sloten of andere vast/dicht gevroren dingen los te krijgen. Ben zelf zo dom geweest de afvaltank op de heenreis niet te legen, dus die zat hier al helemaal dichtgevroren toen ik hem wilde legen. Opgelost door met de föhn erop te blazen en een straalkacheltje er vlak naast te zetten een paar uur (de uitgang, afvoerbuis daarheen, en mogelijk ook water in de tank waren bevroren).
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Verwarming: elektrisch



Bericht door leftlanebandit »

Ik gebruik ook regelmatig een elektrisch kacheltje ik heb er wel een deugdelijke wandcontactdoos met bijbehorende kabel voor geïnstalleerd de ervaring heeft geleerd dat de standaard camper wandcontactdozen niet geschikt zijn voor het afgeven van dergelijke hoge stromen van 10 Ampère voor een langere tijd ze worden wel erg warm waardoor de veerkracht van de contacten snel achteruit gaat

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Verwarming: elektrisch



Bericht door Aloys »

Sinds ik in Oostenrijk op een camping stond waar de stroom apart werd afgerekend a € 1,00 per KW
ben ik gauw genezen! Van mijn 3,8KW Webasto dieselkachel merk ik het verbruik vrijwel niet, maar
een elektrisch kacheltje van 2KW gedurende 24 uur levert een extra rekening op van € 48,00 per dag! x:@

Wij hebben nu altijd een mini-dingetje bij ons die 400/800W kan. Genoeg om de vorst eruit te houden.
We gebruiken 'm alleen als de stroom bij de prijs is inbegrepen, of voor een vast bedrag. Omdat we
bijna nooit aan de stroom staan (2 x 100Wp zonnepanelen) behalve een enkele keer op bewolkte dagen
bij wintersport, wordt het kacheltje ook bijna nooit gebruikt...

Misschien ook een idee: in Wenen op de camping, dik 10 jaar geleden, kostte elektriciteit € 4,00 per
dag. Toen hadden we nog geen zonnepanelen, maar wel genoeg stroom om 5-7 dagen stil te staan.
In die twee weken in Wenen hebben we 2 x 1 dag aan de stroom gestaan; dus voor € 8,00 in plaats
van 14 x 4 = € 56,00! Voor dat verschil van 48 euro kun je in Wenen uitstekend uit eten gaan! :D
(Wel even melden bij de receptie: ik hoef geen stroom. Wanneer ik wél een dag stroom wil (om mijn
accu weer vol te laden) dan kom ik dat even melden.)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Verwarming: elektrisch



Bericht door Peter LMC »

Inderdaad. Betaal je een vast bedrag aan elektriciteit per dag , bv € 2.00
dan wil men het liefst het hele elektriciteitsnet leeg trekken maar zo gauw er
afgerekend moet worden naar wat men gebruikt slaat dit ineens om. :DD
Gebruikersavatar
Smurf
Berichten: 359
Lid geworden op: zo 05 sep 2010, 9:52
Locatie: Lommel (België)

Re: Verwarming: elektrisch



Bericht door Smurf »

Het is ook door het veelvuldig gebruik van de electrische oventjes, kacheltjes e.d. dat de stroom prijs overal de hoogte in gaat. Als het allemaal toch zo luxueus moet begrijp ik niet waarom ze niet op hotel gaan want dan is de sfeer rond kamperen toch helemaal verdwenen.
Groetjes en nog heel veel reisplezier

Carthago Chic C Line 4.9 - Fiat 150 Pk -Euro6 - 6 vit
ooitmisschien
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 22:07

Re: Verwarming: elektrisch



Bericht door ooitmisschien »

En welke wordt onze houding als er voor het precieze elektrisch verbruik een redelijke prijs gevraagd wordt ?
Dan wegen we af: confort tegen prijs. Iedereen tevreden.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Verwarming: elektrisch



Bericht door camilo »

Al 'n dag of zes sta ik op de CP in Arette la Pierre St. Martin. Het skigebied zou gisteren opengaan, maar vanwege de barre weers-omstandigheden (te veel sneeuw en te koud) is dat uitgesteld tot vandaag (?). Hoe dan ook, in verband met het voorspelde weer besloot ik al om j.l. dinsdag de reis van Pamplona naar hier te maken. Net op tijd: die nacht al een pak sneeuw van jewelste. En daarna werd het koud, heel koud (op dit moment min 17). Hier op de CP sta je gratis, 16 A stroom kost elke dag een tientje, en dat is geen geld: 2 elektrische ventilatorkacheltjes en een Dometic HB 2500 airco/heatpump. Totaal verbruik 2100 Wh, dat is dus zo'n 64 Kwh per etmaal. Kan je trouwens nagaan hoelang je het zou uithouden met twee 11kg flessen gas. Die houd ik dan ook standby, voor het geval dat.....

Maar goed, het topic is "verwarming elektrisch".

Die HB 2500 is omschakelbaar van koelen naar verwarmen. In dat laatste geval is het stroomverbruik 1100 Wh, waarvoor de heatpump 3 kWh aan warmte afgeeft. Die 3 kWh, samen met de ventilatorkacheltjes, houdt het krap aan comfortabel, althans in het grootste deel van de camper. Die kacheltjes zijn van het merk Bestron en zijn elk 500 W en het bijzondere is dat je ze kunt inbouwen in de bankkasten: de toe- en afvoer van de lucht vindt namelijk alleen aan de voorzijde plaats. Ze worden niet meer gemaakt, maar zijn nog veel op Marktplaats te vinden voor een of twee tientjes.

Het probleem van alléén elektrisch verwarmen is echter dat de watertanks en de leidingen, ondanks de geïsoleerde dubbele bodem, toch gaan bevriezen. Dus de Truma moet ook af en toe eens flink blazen. Dat wordt een projectje voor als ik weer thuis ben: de luchtbuizen van de Truma ook kunnen aansluiten op de Dometic. Zo blijf je knutselen.

Overigens hoop ik hier vandaag, zonder ook maar een dag te hebben ski'en, weg te kunnen komen. Er dreigt een opnieuw een verslechtering van de weersomstandigheden en na drie maanden op reis te zijn geweest ruik ik de stal.

Groeten

Camilo
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Verwarming: elektrisch



Bericht door Cee Pee »

Die inbouw kacheltjes zijn nog wel verkrijgbaar hoor.
https://www.obelink.nl/plintverwarming.html
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: Verwarming: elektrisch



Bericht door camilo »

Ja hallo, 145 euro voor zo'n plintkacheltje van Obelink? Qua prestatie (350 Watt) en prijs (ik betaalde destijds nieuw 20 euro bij de Kijkshop) onvergelijkbaar met de Bestron. Twee Bestrons geven samen 1000 watt en kostten 40 euro. Dríe van die Obelink kacheltjes geven samen 1050 Watt en kosten 435 euro. Dat scheelt een factor 10!

Nog even iets vergeten over de heatpump functie van de Dometic te melden. Die ontvochtigt gelijk ook de lucht en zo goed, dat de ruiten vrijwel niet condenseren. Maar wel het condensafvoerpijpje onder de auto in de gaten houden; dat wil wel eens dichtvriezen, met name als het toestel wordt uitgeschakeld.
Zutphenaar
Berichten: 9
Lid geworden op: do 18 feb 2016, 10:17

Re: Verwarming: elektrisch



Bericht door Zutphenaar »

Ik heb gewoon losse elektrische kacheltjes van Obelink.

Camilo, klinkt leuk! Ik was afgelope week in Zwitserland met tot -22. Vorig jaar ook -26 gehad. Geen enkel probleem. :) En dat met een flinke alkoof-camper uit 1999.

Was deze keer wel vergeten de watertank leeg te halen op de heenweg voor het ging vriezen, dus water van onderweg was bevroren bij de uitgang. Heb 2 uur op m'n rug onder de camper gelegen met een föhn in de afvoer blazen. Toen beter idee bedacht: straalkacheltje eronder (was droog en schoon, waar we toen stonden had het nog niet gesneeuwd maar was wel heel koud). Gewoon paar uur lang straalkacheltje aan het werk gezet onder de camper om de leiding en eventueel ijs in de tank te ontdooien, en probleem opgelost!
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Verwarming: elektrisch



Bericht door ducati 900 »

Wij hebben een Truma 3002 met een Ultraheat tot 2000 watt, die houdt het bij -20 maar net comfortabel
in de Hymer 581.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verwarming: elektrisch



Bericht door AadenAnke »

ducati 900 schreef:Wij hebben een Truma 3002 met een Ultraheat tot 2000 watt, die houdt het bij -20 maar net comfortabel
in de Hymer 581.

Ben.
Ik vraag me af bij hoeveel Nederlandse huishoudens het met min20 nog comfortabel zijn? De isolatiewaarde van een camper is in het algemeen toch een stuk slechter dan die van een huis.
Met 2000watt het comfortabel houden bij min 20 ik zou er zo voor tekenen. Het is wel te hopen dat bij stroomuitval er bij iedereen genoeg alternatieve voor de electrische verwarming.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Verwarming: elektrisch



Bericht door ducati 900 »

Een Truma 3002 wil ook nog op gas hoor dus dat valt wel mee.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Verwarming: elektrisch



Bericht door Andorus »

In onze Flair hadden we in St.Moritz op 1800 meter -30 de Alde verwarming op 22 gr. en een elektrisch kacheltje 700 Watt over de vloer,heel behagelijk,scheelt dat wij maar 1 deur hebben. Het is daar gelukkig bijna altijd zonnig dat scheelt veel.
fred flair
Plaats reactie