Wintersport en gasflessen

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
klaasv
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 21:51
Locatie: Grimbergen

Re: Wintersport en gasfless



Bericht door klaasv »

Wij hebben een lpg fles, maar met wintersport 'leen' ik een gasfles op de camping die ik dan eind vd week weer inlever. Als het koud is gebruik ik 2 flessen, maar als het niet heel koud is kan ik met 1 toe.

Dit jaar dacht ik het met 1 te redden maar toen bleek er toch wat meer butaan in mijn lpg fles te zitten dan ik dacht en had ik op de laatste avond geen gas meer. :bang:

Toen moest ik dus een 2e gasfles van de camping nemen, maar nu ook kopen (70 eur, camping solden), die kun je overal in Duitsland en Oostenrijk omruilen blijkbaar, maar om mijn 70 euro terug te krijgen, kan alleen in Solden :crazy:

Zo heb ik ook nog een fles uit Frankrijk staan die ze in Oostenrijk en Duitsland weer niet innemen, lekker handig allemaal.
Carthago E-line
Gebruikersavatar
peter
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 21:34
Locatie: soesterberg

Re: Wintersport en gasflessen



Bericht door peter »

waarom zou je je statiegeld alleen in solden terugkrijgen? als het goed is heb je een bonnetje gehad. je kunt de fles dan in heel oostenrijk/duitsland inleveren.
Gebruikersavatar
johanentonny
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 16 feb 2015, 20:10

Re: wintersport



Bericht door johanentonny »

ton en evelien schreef:Neem 4 volle mee waarvan 1 lpg en een duitse
dat zou het makkelijkste zijn, maar zo'n grote camper hebben we nu ook weer niet, althans dan moeten we bepaalde dingen thuislaten die nu in de garage staan
Gebruikersavatar
johanentonny
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 16 feb 2015, 20:10

Re: Wintersport en gasfless



Bericht door johanentonny »

klaasv schreef:Wij hebben een lpg fles, maar met wintersport 'leen' ik een gasfles op de camping die ik dan eind vd week weer inlever. Als het koud is gebruik ik 2 flessen, maar als het niet heel koud is kan ik met 1 toe.

Dit jaar dacht ik het met 1 te redden maar toen bleek er toch wat meer butaan in mijn lpg fles te zitten dan ik dacht en had ik op de laatste avond geen gas meer. :bang:

Toen moest ik dus een 2e gasfles van de camping nemen, maar nu ook kopen (70 eur, camping solden), die kun je overal in Duitsland en Oostenrijk omruilen blijkbaar, maar om mijn 70 euro terug te krijgen, kan alleen in Solden :crazy:

Zo heb ik ook nog een fles uit Frankrijk staan die ze in Oostenrijk en Duitsland weer niet innemen, lekker handig allemaal.

ja het is idd vervelend zoiets, maar er zijn vast mensen die je fles uit solden over willen nemen, want volgens mij is dat een geliefde plek
tvdsande
Berichten: 2269
Lid geworden op: do 16 okt 2014, 9:21

Re: Wintersport en gasflessen



Bericht door tvdsande »

Weet nog altijd niet wat voor soort gasflessen jullie hebben.
De grijs groene heb ik altijd in D.E of Oostenrijk altijd kunnen omruilen.
Ze keken zelfs niet naar de datum van de fles.
Gebruikersavatar
klaasv
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 21:51
Locatie: Grimbergen

Re: Wintersport en gasflessen



Bericht door klaasv »

peter schreef:waarom zou je je statiegeld alleen in solden terugkrijgen? als het goed is heb je een bonnetje gehad. je kunt de fles dan in heel oostenrijk/duitsland inleveren.
Hmm, klinkt logisch, maar ze vertelden mij inderdaad dat ik wel overal kan ruilen, maar mijn geld alleen terug kon krijgen met factuur en alleen bij degene die hem verkocht heeft. Over 3 weken gaan we naar Fieberbrunn en ik heb daar geïnformeerd: hetzelfde verhaal, willen wel ruilen maar betalen alleen terug als je daar gekocht hebt. Ik vermoed dat ze strikt genomen wel terug kunnen nemen, maar daar niet op zitten te wachten.

In Oostenrijk trouwens grijze fles, de Franse is een groene.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Carthago E-line
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Wintersport en gasflessen



Bericht door de toren »

Volgens mij is dat met campinggazz flessen ook wel ruilen maar je krijgt geen geld terug toch ? Op de camping in solden leen je toch fles daar hoef je alleen de inhoud te betalen toch ?
Gebruikersavatar
peter
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 21:34
Locatie: soesterberg

Re: Wintersport en gasflessen



Bericht door peter »

ik denk dat het dat laatste is. ze kunnen het wel doen maar willen het niet omdat de voorraad dan verschuift. maar ja. je kunt hem ook thuis houden, dat is net zo makkelijk. ik heb ook een duitse en franse thuis staan. het gas is daar veel goedkoper dus al ik ga neem ik ze leeg mee.
Gebruikersavatar
Rotec 590
Berichten: 6955
Lid geworden op: wo 30 mar 2005, 14:01
Locatie: dicht bij Nunspeet (20 jaar Spanje)
Contacteer:

Re: Wintersport en gasflessen



Bericht door Rotec 590 »

Zo'n diesel kachel, houdt die ook de waterleidingen dooi, oftewel net zo als bij de gaskachels dat de kachelbuizen langs de waterleidingsbuizen liggen? Want daarvoor heb ik de kachel 24 uur per dag aan om bevriezen van de waterleiding te voorkomen en dat kost een paar liter gas.
neem de tijd als je in je camper rijdt!
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Wintersport en gasflessen



Bericht door Bohemia »

LMC591A28JTD schreef:
Bohemia schreef:Heb niet bewust voor een dieselkachel gekozen, zat al in de camper, maar als ik de enorme hoeveelheden gas hierboven lees, is dit toch wel erg praktisch.
Hoi, hebben wij ook, zat er ook al in. We waren nog niet op vakantie in de winter.Ik heb geen idee hoeveel diesel die diesel verwarming van Eberspächer per dag gebruikt. Kun je een indicatie geven bij een hele dag vorst en flinke nachtvorst? Uiteraard slechts een indicatie, want elke camper verschilt natuurlijk. Dank!
jurgenc schreef:Ik rekende max 4 liter per dag. In de praktijk een stuk minder tijdens de wintersport (vogezen, zwitserland, oostenrijk in december, januari, maart). Had een 7 m camper, geen dubbele bodem(benimar mileo 211).
Inderdaad minder dan dat, voor de zekerheid tanken we vaak vol kort voor we ergens meerdere nachten gaan staan, maar in de praktijk is het verbruik meestal zo weinig dat het niet echt zichtbaar is op het metertje op het dashboard
Rotec 590 schreef:Zo'n diesel kachel, houdt die ook de waterleidingen dooi, oftewel net zo als bij de gaskachels dat de kachelbuizen langs de waterleidingsbuizen liggen? Want daarvoor heb ik de kachel 24 uur per dag aan om bevriezen van de waterleiding te voorkomen en dat kost een paar liter gas.
Die van ons is uitgevoerd als ringverwarming en de buizen lopen langs de waterleidingen, maar kan me voorstellen dat er ook ander uitvoeringen zijn
Eric van den Heuvel
Berichten: 636
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Wintersport en gasflessen



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, ook ik kan het verbruik van onze dieselkachel aan de brandstofmeter niet zien. Het is zo weinig en in kosten in generlei verhouding met de Truma gaskachel die er 1st in zat. Dec. 2016 2 weken Hongarije, Jan. 2017 3 weken Hongarije en Februari 10 dagen Hongarije alle keren s'nachts met minus 20gr. onder nul of meer en overdag ± 5 graden onder nul. Groet, Eric
Gebruikersavatar
wim h
Berichten: 165
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 23:09

Re: Wintersport en gasflessen



Bericht door wim h »

Ik zeg houden die Duitse of Oostenrijkse gasfles.Ik heb hier in Nederland een gasvulstation in de buurt. die willen (of mogen) geen Nederlandse flessen vullen maar wel de buitenlandse . Vullen is ongeveer 10 euro goedkoper dan een Nederlandse fles omruilen. dan heb je de kostprijs van de buitenlandse gasfles er snel weer uit.
wel even opletten dat je een "jonge" fles koop in het buitenland.
Nog een voordeel van vullen is :als je gasfles 3/4 leeg is kost vullen ook maar 3/4
wie de camper niet eert,is het reizen niet weerd
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Wintersport en gasflessen



Bericht door Pedro48 »

In Oostenrijk hebben veel campings een vast gasnet.
Je wordt met een slang aangesloten op een meter.
Vorig jaar alleen de gasflessen onderweg wat gebruikt.
Op de camping ( Fieberbrunn) iets van 45 euro afgerekend over 11 dagen, bij lage temperaturen.
Bij thuiskomst nog gas zat over, de eerste fles was nog niet eens leeg.
Adria Coral Supreme S 690SC
Pedro48
Berichten: 255
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Wintersport en gasflessen



Bericht door Pedro48 »

@Klaasv.
Als je in Fieberbrunn naar Tirol Camp gaat, hoef je jezelf over gas geen zorgen te maken.
De camping beschikt over een vast gasnet.
Het personeel van de camping sluit je met een gasslang aan op de gasleiding in de camper.
Flessengas heb je alleen nodig voor onderweg heen en terug.
Beetje te laat wellicht deze reactie..maar misschien heeft iemand er nog wat aan.
Adria Coral Supreme S 690SC
Plaats reactie