startaccu verwarmen

Met de camper naar de sneeuw!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door kampo »

Er bestaan in Europa en Noordamerika inderdaad normen en weeral regelgeving
in verband met de minimale opwarmingcapaciteit en de tijd waarin dat moet gebeuren.
(personens, ziekenwagens, bussen,...)
Het staat allemaal netjes beschreven onder EU nummertjes.
Geen enkele autobuschauffeur die dat gaat lezen natuurlijk.
Op de inkoopdienst van je bedrijf zullen ze het misschien wel kennen.
Vaak aangevuld met de eisen van de gebruiker, of regionale busexploitanten.
Geen polutie bij de start is hierbij een hot item.
Denk eraan dat jou openbaar vervoer bus, dezelfde, ook in Rusland zal gebruikt worden.
Dat zijn daar heel andere temperaturen in de winter en die reizigers willen ook warm hebben.
Laatst gewijzigd door kampo op vr 13 jan 2017, 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: startaccu verwarmen



Bericht door rongreven »

Kan je mij de linken even sturen met die regelgeving?
Alleen die van Europa, die van Noord Amerika en Rusland hoef ik niet.
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door kampo »

Vraag het aan de inkoper van je bedrijf of aan zijn leverancier :mrgreen:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: startaccu verwarmen



Bericht door rongreven »

Die heeft ze niet en jij verwijst er naar.
Dan zul jij ze toch wel hebben?
Groet, Ron Greven
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Meine »

Vrijwel elke ov bus of touringcar heeft een Webasto die het koelwater en de kachel verwarmt. Vaak kan die ook op de timer ingesteld worden. Het starten van de Webasto gaat meestal met veel grijs- blauwe rook gepaard. Vaak ook een met penetrante diesellucht. Zeker geen euro 6. Met koud weer moet de Webasto ook vaak bijstaan tijdens het rijden.
Laatst gewijzigd door Meine op vr 13 jan 2017, 10:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Cee Pee »

Kampo verwijst zo vaak naar duistere of wazige aanbevelingen die in zijn ogen wettelijke regelgeving is.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Meine »

Mij hoor je er niet meer over, cor. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Kroppie »

oh jee , ik gaf alleen maar een link waar een geinteresseerde kon kijken of hij/zij iets met de aanbieding kon doen , is n.l. erg goedkoop , daar een ws restpartij , en mss met wat aanpassing bruikbaar , was niet mijn bedoeling de discussie op een ander vlak weer te starten .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: startaccu verwarmen



Bericht door de Jonckheer »

kampo schreef:Op de meeste bussen staat een dieselverwarming van 30.000 Watt met een waterpomp van 6000 liter/h
Dat geeft inderdaad meer warmte af als een Defa of Calix van 500 Watt...
Een gewone 230V waterpomp is niet waterbestendig om buiten onder de motorkap te zetten.

In de stelplaatsen van de bus maatschappijen hier is er tegenwoordig aansluiting met snelkoppelingen op de centrale waterverwarming van het gebouw. Minder polutie bij de start. Zeker in een woonwijk.
De enige aansluiting die vele bussen hebben is die van lucht, zodat er geen lucht gedraaid hoeft te worden. Voor de rest hebben ze allemaal een Webasto standkachel. Tot voor kort heb ik nog wel wat ov ritten gedaan met nieuwe Scania's, die worden in de winter 's morgens door een mannetje allemaal gestart zodat de bus redelijk is opgewarmd wanneer hij in dienst wordt genomen.
In mijn bus staat een Webasto dbw2020, een model wat tot op vandaag in vrijwel elke bus wordt toegepast en daar zit een pompje bij die op zeker geen 6000 liter p/u kan pompen. Ook lijkt mij die 30.000 watt zwaar overdreven. Ik geloof er dus niks van. Leuk dat je mee wilt praten maar . . . :crazy:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31862
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Bob Diesel »

Vergeet bij een moderne touringcar de clima/airco met koel/verwarming mogelijkheid niet :idea: Voor de Chauffeur en passagiers zeer aangenaam

Maar dat heeft dan weer niets met motorblok voorverwarming te maken :mrgreen:

Laat staan dat een startaccu er iets aan heeft
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: startaccu verwarmen



Bericht door AadenAnke »

kampo schreef:Met een water/water warmtewisselaar ertussen kan dat.
Inderdaad de dieselverwarming kan dan weg of kleiner.
Maar je moet volgens de eisen bij min 20°C nog wel het businterieur van 12 meter lang en aan een snelheid 100 km/h op +22°C kunnen houden hè.
Met een zuinige Euro6 motor van 300 pk zal dat niet gaan zonder bijverwarmen.
Als dat nu eens waar was zat ik (intussen ruim 31 jaar in het OV) en mijn collega's niet 's morgens eerst een half uur te blauw bekken! Op sommige stallingen staan de bussen buiten zonder enige vorm slangen of zo. Als het vriest worden ze een kwartiertje van te voren gestart Wabasto aan en eventueel even spuiten met ruiten ontdooier. Misschien dat er in Amerika of zo dat soort regels zijn maar hier niet. Passagiers klagen de eerste ritten over de kou. De reden ivm het beperken van de uitstoot worden verwarming systemen steeds krapper bemeten (gewicht, brandstof gebruik en uitstoot). Bij sommige bussen is het zelfs zo dat de Webasto zich zelf na een 10 minuten uit schakelt ook al is de bus nog niet op temperatuur. Wat mij betreft mag die regel er best komen -20 buiten en minimaal +22 binnen en dat bij de eerste rit Ooo wat lekker.

Gr. Aad
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Meine »

Bij dit weer met de stadsdienst of met "stapvoets Amsterdam werk" op de touringcar staat de Webasto bijna de hele rit mee te branden hoor. Zet je de Webasto uit, dan gaat de motortemperatuur door de knieen en wordt het weer knap koud in de bus.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: startaccu verwarmen



Bericht door AadenAnke »

Bij mij ook als het lampje uitgaat gelijk weer op de knop drukken en tussen 2 ritten in de motor lekker laten lopen. Past niet in het rijwijzer verhaal van de baas maar ik heb een hekel aan koude voeten en handen! Lijkt wel of ik er elk jaar meer last van krijg. Zal de ouderdom wel zijn. Nog een reden waarom ik niet tot 67 1/2 zou moeten werken maar nu al zou moeten/willen stoppen en dan lekker naar de warmte toe, helaas nog 90 salarisstroken te gaan.

Gr. Aad
Tjakko
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 12:27
Locatie: Goes

Re: startaccu verwarmen



Bericht door Tjakko »

De mededeling dat Noorderkempen niet meer aan het forum mee doet is niet allen jammer, maar heel triest.
Hoeveel van de forum mensen kennen deze man nauw echt. Ik hem ook niet persoonlijk maar wel als een uitstekende beantwoorder van vragen. Ik ben een leek op elektronika en toch heeft hij diverse malen met voorbeelden mij proberen duidelijk te maken wat en hoe ik het moest doen.
Deze man heeft heel lang en altijd heel goed getracht mensen te helpen met het beantwoorden van vragen.
Er wordt wel heel summier gereageerd op het "vertrek"van Noorderkempen. Een reactie omdat hij al 3x vertrokken zou zijn is deze nou positief of negatief bedoeld.
Wat zou het toch mooi zijn dat sommigen, eerst eens met hun schrijven zouden bedenken, hoe zou mijn bericht bij de forum-lezers overkomen. Zou men het op prijs stellen om zo'n reactie te ontvangen.
Ik hoop echt dat Noorderkempen terug wil komen op het forum.
Ik weet dat dit iets bezijden het topic is maar dit moest ik kwijt.
m.v.g. Tjakko
Chausson Welcome 5 GA met Fiat Ducato 2.8 idTD (2000)
Plaats reactie