Het begint gelukkig weer voorjaar te worden thumbup.gif , maar met die vorst van de laatste weken heb ik toch een elektrisch ventilatorkacheltje laten draaien in de camper (staat naast mijn garage/huis. De waterleidingen zijn leeg geblazen, de kranen staan open en de pomp afgekoppeld/leeg, maar toch ben ik bang dat er nog ergens een beetje water zit... En dat heb je liever niet bevroren. De kachel is op het net aangesloten met een digitale thermostaat van Conrad, die je op de 0,1 graad Celsius nauwkeurig kan instellen. Hij staat zo geprogrammeerd dat 'ie bij 5,0 graden begint te verwarmen en stopt bij 8,0 graden. Het schakelen en verwarmen werkt prima, ik heb er een paar maal bij gezeten en de 1500 Watt kachel krijgt de camper redelijk vlot op temperatuur. Met de rollo's dicht lijkt de boel ook redelijk geïsoleerd.
Doen meer forumleden dit zo met hun kampeermiddel bij huis? Blijven leidingen of waterrestjes tegen de buitenwanden ontdooit wanneer de binnentemperatuur tussen de 5 en 8 graden schommelt of kan ik beter een hogere temperatuur instellen (kost me wel meer stroom)? Wat is jullie ervaring met vorst? Kan ik volgend jaar toch beter antivries in de leidingen pompen?
voorkomen vorstschade
voorkomen vorstschade
Groeten,
Hans
Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Hans
Karmann Colorado 655TI met 2.5 TDI 200 pk, 450 Nm en verzwaard remsysteem. Dunlop hulpluchtvering en Velo3 fietsenrek.
Re: voorkomen vorstschade
Als de klep er uit is en de leidingen leeg zal er weinig gebeuren ook al zou er ergens water zitten. Als het bevriest kan het ijs alle kanten uit. Kranen moeten wel in de middenstand staan dus tussen koud en warm. Maar je zegt het is 5 gr in de camper dan kan er zo wie zo niks gebeuren ook niet als de leidingen tegen de buitenplaten zitten.
Re: voorkomen vorstschade
Onze camper staat ook aan huis in de vorst. Wij doen hetzelfde met de waterleidingen, er zit een aftapkraan op de waterleiding (tussen de tank en de pomp) die open kan om dat deel af te tappen. De leidingen binnen laat ik aflopen door de pomp af te koppelen en dan vanaf de kraan met perslucht door te blazen.
Continue verwarmen bij lage temperaturen heb ik in het verleden wel gedaan, nu niet meer. Onze camper heeft bodem, zij en dak ventilatie die open staat. Af en toe zet ik de verwarming een weekend bij om eventueel vocht er uit te drogen, al is dat over het algemeen niet nodig.
Gordijnen en rollo's heb ik open, ik heb gemerkt dat eventuele condens wel zijn weg vindt tot het raam (als condens) maar daar niet meer weg komt.
Continue verwarmen bij lage temperaturen heb ik in het verleden wel gedaan, nu niet meer. Onze camper heeft bodem, zij en dak ventilatie die open staat. Af en toe zet ik de verwarming een weekend bij om eventueel vocht er uit te drogen, al is dat over het algemeen niet nodig.
Gordijnen en rollo's heb ik open, ik heb gemerkt dat eventuele condens wel zijn weg vindt tot het raam (als condens) maar daar niet meer weg komt.
Re: voorkomen vorstschade
Als je een compressor gebruikt kan er olie in de lucht zitten waarmee je de leiding leegblaast. Als je een olieafscheider hebt op je compressor is de kans klein dat dit gebeurt. Lijkt mij niet gezond. Ik gebruik een waterzuiger mondstuk past precies op de afvoeren.
Re: voorkomen vorstschade
Leidingen leeg blazen lukt ook met een fietsband die je door knipt. Een eind pas je rond de kraan, het andere eind knoop je dicht . Je blaast de band op met de fietspomp, de lucht loopt door de leidingen en het water stroomt in de afvaltank, die je open zet.
Herhalen bij alle kranen.
Tot de camper weer gebruikt wordt blijven alle (aftap)kranen open, tenzij er ongedierte door naar binnen kan.
Herhalen bij alle kranen.
Tot de camper weer gebruikt wordt blijven alle (aftap)kranen open, tenzij er ongedierte door naar binnen kan.
Re: voorkomen vorstschade
ik zet mijn mond gewoon op de kraan opening, ff blazen klaar.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: voorkomen vorstschade
Als ik met de camper thuis kom van de wintersport ........
- schoonwatertank leeg laten lopen (dompelpomp doe ik niets aan)
- boiler aftapkraan openen
- toilet schoonmaken
- walstroom aansluiten (accu's worden continu geladen via EBL99)
Dat is alles, niets leegblazen, geen kranen openen, niets verwarmen.
12 Volt staat altijd aan.
Gaat al jaren zo en nog nooit een probleem gehad.
- schoonwatertank leeg laten lopen (dompelpomp doe ik niets aan)
- boiler aftapkraan openen
- toilet schoonmaken
- walstroom aansluiten (accu's worden continu geladen via EBL99)
Dat is alles, niets leegblazen, geen kranen openen, niets verwarmen.
12 Volt staat altijd aan.
Gaat al jaren zo en nog nooit een probleem gehad.
Re: voorkomen vorstschade
Het voordeel van de dompelpomp is daar dat die vanzelf leegloopt in de tank.
Re: voorkomen vorstschade
Als er echter een terugslagventiel op de dompelpomp zit loopt de leiding natuurlijk niet leeg.
@ Jos
Als je slechte adem hebt kan dat blazen op de kraan natuurlijk weer een probleem geven............eh.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
@ Jos
Als je slechte adem hebt kan dat blazen op de kraan natuurlijk weer een probleem geven............eh.
Sent from my iPad using Tapatalk HD