Winterbandenlijst Noorwegen en Zweden

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Winterbandenlijst Noorwegen en Zweden



Bericht door beatrix18 »

Zojuist kwam ik in de NKC nieuwsbrief het volgende lijstje (weer) tegen:

http://stro.se/wp-content/uploads/2014/ ... nglish.pdf

Dit zijn banden die:

Winter Tyres are in Norway and Sweden defined as: ”Tyres specially design for winter use, AND
marked M+S, M.S., M&S, M-S, MS or 'Mud and Snow”

Nu heb ik banden er onder die de volgende eigenschappen hebben:

Doordachte lamellenstructuur -Goede grip en tractie op sneeuw en ijs
Geoptimaliseerde bandconstructie en forse schouderblokken -Goede koersstabiliteit en handling
Uitgebalanceerd PCA-vrij loopvlakcompound -Optimale prestaties onder winterse omstandigheden
Voorzien van M+S codering en "Three Peak Snowflake"-symbool -Voldoet aan de eisen om als winterband aangemerkt te worden

en toch staan ze niet in de lijst.
Het gaat om de Vredestein Comtrac AS (All seasons)
De winter en Ice uitvoering staan er wel in.....
Op sommige andere websites staat dat je in Noorwegen/Zweden onder winterse omstandigheden "voorbereid" moet zijn.

Nu ga ik liefst niet hoog zomer naar het zuiden en ook niet midden in de winter naar Lapland.(-20 vind ik koud genoeg ;;-) )
Wel ga ik meestal in voor- en najaar op pad en kan dan alle weersomstandigheden meemaken.
De discussie dat winterbanden in de winter(sneeuw!) beter zijn, die ken ik al een poosje en ik ben het daar ook mee eens.(http://www.autorij-instructie.nl/2009/1 ... -of-onzin/)
Mijn vraag:
Is deze lijst in Noorwegen/Zweden heilig of slechts een (bindend)advies voor de bewoners zelf?
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 127
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 13:09
Locatie: Utrecht

Re: Winterbandenlijst Noorwegen en Zweden



Bericht door bvddobb »

Een zgn. 'all season' band is geen winterband hè, ook niet als er een M+S-codering op staat, maar een soort compromis. Meestal geen echt goede zomerband én geen echt goede winterband, maar veel mensen vinden het voor hun gebruik goed genoeg. Maar als landen écht een winterband eisen, moet het ook écht een winterband zijn, hebben wij altijd begrepen...

Wij hebben zelf de Comtrac winterbanden er net weer onder laten zetten!
Met vriendelijke groet,
Bart & Marga
VW T5 California Comfortline, 2.5 TDI 4Motion, VB luchtvering, MT zonnepaneel
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Winterbandenlijst Noorwegen en Zweden



Bericht door beatrix18 »

Wij hebben zelf de Comtrac winterbanden er net weer onder laten zetten!
Goed bezig! En dank voor je uitleg :thumbup:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Winterbandenlijst Noorwegen en Zweden



Bericht door beatrix18 »

Heb toch nog FF gegoogeld.
Volgens de Noorse touristen site:
Banden
Voor zomerbanden geldt een minimum profieldikte van 1.6 millimeter, voor winterbanden is dit 3.0 millimeter. Het gebruik van een motorvoertuig is slechts toegestaan wanneer het voldoende grip op het wegoppervlak heeft.

Gedurende de winter zijn winterbanden, al dan niet voorzien van spijkers, verplicht. 'All'-year banden zijn ook toegestaan.
Volgens de ANWB:Winterbanden zijn inmiddels in de meeste Europese landen uitsluitend die banden met het sneeuwvloksymbool, maar soms volstaat de vermelding M+S.

Afbeelding

Nergens kom ik het " wij van WC EEND adviseren in de winter: WINTER WC EEND " lijstje tegen.
(De lijst is van een vereniging banden belanghebbenden)
Sterker nog: in Zweden en Noorwegen is de minimum profiel diepte slechts 3mm! :roll:
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Winterbandenlijst Noorwegen en Zweden



Bericht door Hoofdnoorman »

Deze band wordt ook gewoon in Noorwegen verkocht.
Zie omcirkeling
Toegestaan voor Noorse omstandigheden.

Ik weet dat in Noorwegen verschillende testen uitkomen tegen de winter. Het beste informatiepunt is eigenlijk wel de Noorse ANWB ofwel NAF.

Zoekcriteria. Piggfritt vinterdekk.

Afbeelding

Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Winterbandenlijst Noorwegen en Zweden



Bericht door durisotti »

Er is een verschil tussen onze winterbanden en de "arctic" winterbanden uit Scandinavië.

Met onze winterbanden kun je ook op asfalt rijden de Scandinavische banden zijn pure sneeuwbanden.
Het rubber is nog zachter en je kunt er spikes in monteren.

Bij ons kun je er niet veel mee, de banden slijten erg snel en ze hebben flink wat lawaai.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Winterbandenlijst Noorwegen en Zweden



Bericht door beatrix18 »

Laat je niets wijsmaken:
http://www.klimaatinfo.nl/noorwegen/bergen.htm
Alleen in het noorden van Scandinavië is het arctisch.(vergeet niet hoe langgerekt deze landen zijn) En zelfs in de grotere steden zijn spijkerbanden verboden.
Daar "mijn" Nederlandse bandjes ( zie posting Rudy) ook in Noorwegen gebruikt worden geeft dat iets aan.
Met de huidige technologie moet het geen probleem zijn een band te maken die het goed doet van -10 tot +30 !
Maar als kippen zonder kop lopen we achter de verhaaltjes van de bandenboeren aan: bij de kans op minder dan +7: WINTERBANDEN.
Onze zomer banden doen het dan echter (zonder sneeuw) beter dan winterbanden.
Money makes the world go round. ;;-)
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Winterbandenlijst Noorwegen en Zweden



Bericht door durisotti »

Er is natuurlijk verschil tussen delen van Scandinavië met landklimaat en zeeklimaat.

In het noorden gebruiken ze bijvoorbeeld deze sneeuwbanden:

http://www.goodyear.eu/uk_en/tires/pass ... ce-arctic/

En dat zijn echt wel andere banden als de West Europese winterbanden.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Winterbandenlijst Noorwegen en Zweden



Bericht door beatrix18 »

En dat zijn echt wel andere banden als de West Europese winterbanden.
En ook anders dan de Scandinavische winterband. Daarom wordt er ook daar verschil gemaakt.(piggfrie)
En in het noorden zijn niet alleen de banden anders. ;;-)

Afbeelding

Wie iets over de verschillen wil lezen:
http://www.nokiantyres.no/innovativt-ar ... frie-dekk/
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Winterbandenlijst Noorwegen en Zweden



Bericht door Hoofdnoorman »

Er was wel verschil tussen winterbanden voor het continent en Scandinavië. Maar de laatste jaren zijn die erg genivelleerd. Fout is te veronderstellen dat de spijkerbanden juist zacht rubber zijn. Dat is niet waar. Zij hebben juist een hardere rubbersoort dan spijkervrije. We praten slechts van een paar shore verschil en heeft het meest te maken dat het rubber niet sneller slijt dan de spijkers en andersom.

Wat ik zelf nooit heb begrepen is destijds een programma wat ik heb gezien in Noorwegen.
Er was een uitzending van het Noorse FBI (Forbrukerinstitutet) waar men vertelde dat de kristalvorm van de sneeuwvlok in de noorse landen anders van structuur was en men daarom ietwat andere profilering en samenstelling van de banden had.

Wat betreft het rijden in de grote steden met spijkerbanden. Dit is reeds in enkele grote steden verboden. Maar er zijn een aantal mensen met ontheffing. Hoe het helemaal precies zit weet ik niet, maar zal dat wel even uitzoeken deze week.
In 1999 heeft men eerst een totaalverbod gegeven omdat er nogal wat asfaltstof rondzwierf. Halverwege de winter van 1999 is dat verbod ingetrokken omdat er nogal wat ongelukken waren. Dit komt omdat de spijkerbanden de ijslaag verkruimelde en de wegen schoon bleven. Men moest strooien om de wegen stroef te krijgen en de spijkervrije banden maakten van de straten zeephellingen. Daarna is een aantal jaar het streven geweest dat er ongeveer 50% spijkerbanden zouden moeten rijden.

Ik zit een beetje in stroomnood maar zal proberen deze week even al dit uit te zoeken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Winterbandenlijst Noorwegen en Zweden



Bericht door beatrix18 »

Leuk Rudy!
Maar ehhhh, stroomnood??
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Winterbandenlijst Noorwegen en Zweden



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja stroomnood.
Ik heb een doorgebrand solarpaneel en mijn accu's zijn snel erg slecht geworden. Dus, ondanks dat mijn dak vol ligt met panelen haal ik overdag nog maar ongeveer 400 watt binnen.
Het wordt tijd voor een beetje meer zon, althans langer.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Winterbandenlijst Noorwegen en Zweden



Bericht door Hoofdnoorman »

Zo, even de aanvulling over de winterbanden in Noorwegen.

Winterbanden in Noorwegen zijn niet verplicht!
In Noorwegen geldt dezelfde eis als in de landen van het continent. Als de omstandigheden het vereisen moeten winterbanden gebruikt worden. Of op bevel van bevoegd gezag. (verkeersborden/mondeling)

Auto's met een MTM van meer dan 3500 kg dienen een kettingset bij zich te hebben.

Het voorhanden hebben van een refleksvest is verplicht en moet aangetrokken worden voordat je de auto, motor, bromfiets of ander gemotoriseerd vervoermiddel verlaat en je op de rijbaan gaat begeven.

In alle steden van Noorwegen mogen spijkerbanden gebruikt worden. In Oslo en Bergen is echter een spijkerbandenbelasting ingevoerd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Winterbandenlijst Noorwegen en Zweden



Bericht door beatrix18 »

Dank je Rudy.
Niet verplicht maar wel onder winterse omstandigheden.(dus eigenlijk alleen hoogzomer niet :lol: ;;-) )
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie