Winterbanden voor camper

Met de camper naar de sneeuw!
efsix
Berichten: 647
Lid geworden op: vr 25 nov 2011, 20:47

Winterbanden voor camper



Bericht door efsix »

Die comtracs. Hoe ervaar je het geluid en brandstofverbruik?
Ik heb deze nl ook al een tijdje op het oog.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Winterbanden voor camper



Bericht door mMario »

Brandstofverbruik van onze niet getune de ducato 2.8 JTD 2001 met achteraf ingebouwd roetfilter vind ik niet zuinig 1:8. Volgens een motortuner is dat roetfilter daar ook schuldig aan, roetfilter weg nemen was zijn advies. Geluidsniveau zal wel hoger zijn dan Mich. camper of vanco banden.
Maar ik heb met laatst genoemden geen vergelijkings ervaring.
Gebruikersavatar
Marius HRL
Berichten: 9647
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 6:54
Locatie: Midden-Drenthe

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door Marius HRL »

Nokian winterbanden behoren tot de top drie. Wij hebben ze er sinds augustus onder zitten en zijn er mee naar Spanje geweest. Nauwelijks hoger dieselverbruik. Enige nadeel meer geluid (vooral in bocht) en neiging tot overstuur.

Groeten,
Marius HRL
Ons lid Marius HRL is helaas in maart 2022 overleden.
Gebruikersavatar
Frako
Berichten: 310
Lid geworden op: di 21 jun 2005, 20:08

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door Frako »

Beste mensen,

Ik was even deze draad vergeten dus sorry voor geen reactie. Dat wil overigens niet zeggen dat ik niets met jullie adviezen doe. Maar bedankt tot zover.

vriendelijke groet
Tro.vato
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 07 jun 2010, 21:14

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door Tro.vato »

Ik wil all season banden onder mijn camper hebben en er zijn in mijn maten maar 2 soorten. Vredestein en Maxxis. Heeft iemand hier ervaring mee???
camper-enthousiast
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 13 jan 2014, 10:56
Locatie: Heemskerk

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door camper-enthousiast »

ik heb recent speciale camperbanden van Michelin gekocht. Bevallen zeer goed!
Matador banden die ik daarvoor had moet je zeker niet nemen. Canvasbreuk gehad!
DAF met camperopbouw
Paul S
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 08 jun 2014, 10:46

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door Paul S »

Ik heb Nokian winterbanden besteld voor onze Mc Louise Souvereign g60
wij gaan in december, januari naar Noorwegen en noord Zweden.
ik zal ze wel nodig hebben.
Een voordeel is dat er op deze winterband ook ijzeren spikes geplaatst kunnen worden.

Zijn er nog meer camperaars die ervaring hebben met naar het noorden gaan in de winter, ervaringen willen delen.

gr Paul
Problemen bestaan niet, er zijn alleen maar oplossingen
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door Hoofdnoorman »

Een voordeel is dat er op deze winterband ook ijzeren spikes geplaatst kunnen worden.
Uhh, ga je die zelf er in zetten dan? Of heb je het idee dat ze in Noorwegen ze er wel even voor je willen poppen?
Daar staat men daar niet op te wachten. En het poppen is ook niet zo goedkoop. Het daarna weer uithalen is ook een rotklus en dan kunnen ze niet nogmaals gepopt worden.

Maar je kunt wel een set schroefspijkers bestellen. Volgens mij sinds dit jaar niet meer in Noorwegen maar wellicht nog in Italië.

O ja, ik heb ongeveer 150.000 km ervaring in Noorwegen. In de winter dan hoor.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Paul S
Berichten: 54
Lid geworden op: zo 08 jun 2014, 10:46

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door Paul S »

Dat er spikes op gezet kunnen worden is enkel een voordeel ten opzichte van de andere winterbanden, die gangbaar zijn in NL.

Dat ze er niet op zitten te wachten, dat zou kunnen en er uithalen is inderdaad een rot klus.(hebben ik al eens gedaan bij vrienden van ons in Zweden)

Dat het poppen niet goedkoop is, zal wel normaal zijn bijna niets is voor toeristen goedkoop in Norge.

Wij gaan deze winter naar Noorwegen en zweden, als dit goed bevalt, dan gaan we volgende winter weer terug voor anderhalve maand, dan laat ik mijn banden poppen, maar dan gaan vrienden van ons dat regelen.
Problemen bestaan niet, er zijn alleen maar oplossingen
Gebruikersavatar
diogenes
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 16:39
Locatie: De Bilt / Utrecht

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door diogenes »

Dit topic is een tijdje stil geweest maar ik wil toch graag mijn ervaringen geven van de GOOD YEAR CARGO VECTOR. Vroeger wisselde wij ook zomer en winterbanden om maar we hadden auto's er bij die 2 ton per jaar of meer draaide.
Ik heb toen besloten om nog maar op één soort band te gaan rijden, zomer en winter daar we ook in Mei en September al sneeuw in Ardennen en Brenner hebben gehad.

Mijn keus is toen op de GOOD YEAR CARGO VECTOR uit gekomen. Dit is een M+S band(Mud and Snow) en met onze VW transporter, die altijd met zware aanhanger reed, reden we er zo'n 100Dznd KM mee(waren ze nog ca 3á4mm).
Geweldig band met één nadeel, het geluid na ca 30dznd KM. Dat geluid hebben we iets kunnen reduceren door iedere 15dznd voor naar achter en andersom te wisselen.

Heb overigens nog nieuwe kettingen liggen voor VW Transporter 215 X 65R X 16C
Dit zijn professionele kettingen en ze zijn te koop!
Heb ook nog 2 sets voor zware SUV.
Moet er bij zeggen dat we de afgelopen 40 jaar niet één keer kettingen hebben hoeven gebruiken maar je moet ze in sommige landen gewoon bij je hebben.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door mMario »

wel grappig dat er na 3 jr weer op dit topic gereageerd word. Zag mijn reactie ook weer staan, dat ik in 2013 de Vredestein Comtrac Allseason banden had gemonteerd. Ik heb nu 60K kilometers met die banden gereden. Heb er nu dus wel ervaring mee. Door het grove profiel heb je dus goeie grip in moeilijke omstandigheden, maar het gevaar van cupping met deze banden is groot. De achterbanden heb ik nooit gewisseld met links naar rechts of voor naar achter. Er zit nu op de achterbanden nog wel +/- 8 mm profiel maar het fenomeen cupping is nu zwaar aanwezig, wat je in extreem banden geluid waarneemt. Ik had wel tot 90 dB geluid in camper en bij bochten werd het ook extra hoorbaar. Dacht eerst dat wiellager stuk was, was ook aardig speling en heb lager laten vervangen. Maar geluid niveau veranderde niet. Daarna kwam dus cupping in beeld. Het vreemde is dat bij de rechter achterband het aan de buitenzijde van het loopvlak en bij de linkerband het aan de binnenzijde zit. Volgens een expert moet je de achterbanden elke 15K kilometers links en rechts wisselen, maar voor mij is dat dus te laat. Dus nu moet ik weer een keus maken, welk merk en type het moet gaan worden. Het fenomeen cupping is bij veel grof profiel banden mogelijk dus let daar goed op en wissel banden op tijd om.
Gebruikersavatar
diogenes
Berichten: 63
Lid geworden op: zo 29 jan 2017, 16:39
Locatie: De Bilt / Utrecht

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door diogenes »

Zo zie je dat ,,experts" ook verschillende meningen hebben.
Als transporteur komen wij bij professionele bandenbedrijven en stuk voor stuk adviseren ze om banden uitsluitend van voor naar achteren en andersom te wisselen en nooit van links naar rechts daar er op veel banden een draairichting zit.

Dit verhaal heb ik ook van bandenfabriekanten op beurzen gekregen.

Het zogenaamde ,,cuppen"is mij bekend en om dat te beperken is het advies om veel te wisselen voor/achter.
AbelWei
Berichten: 198
Lid geworden op: di 15 jun 2010, 3:55

Re: Winterbanden voor camper



Bericht door AbelWei »

Voor onze nieuwe camper hebben we ook vredestein comtrac all season banden eronder gemonteerd. We rijden te weinig voor zomer en winterbanden. Vandaar hebben we 4 seizoen banden gekozen.

Cupping fenomeen ken ik niet. Komt het alleen bij zware voertuigen voor? Ik ken de fenomenen van abnormale slijtage van banden als er te veel of te weinig bandenspanning is. Ik hoop dat door het wisselen van voor naar achteren genoeg is.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Plaats reactie