Camper wintersport

Met de camper naar de sneeuw!
Plaats reactie
jaberson
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 9:18
Locatie: Vierpolders

Camper wintersport



Bericht door jaberson »

We zijn hier nieuw op het forum en hebben de volgende vraag ,
Wij zijn in het bezit van een hymer 55 uit 1993 met een 2,5 diesel zonder turbo .
Zoals het er nu uitziet hebben we besloten om met de camper naar krimml in oostenrijk te rijden (wintersport).We hebben alles wel goed voorelkaar denk ik (beurt gehad winterbanden kachel goed ketingen enz enz .)
Onze vraag .?
Heeft iemand ervaring met zo,n camper naar de wintersport ,de bergen zal wel een kluif worden voor hem of valt dat mee ?
Wat is bv de snelheid op bv de passturn ,we hebben geen haast maar toch?
zijn vorige week naar de 3 landen punt geweest om even te testen ,alles ging goed maar is in de cabine niet echt warm te krijgen ?
je zou zeggen de kachel van de fiat moet dat wel aankunnen .
En als laatste ,
Ik heb de skibox achter op de fietsenrek gemonteerd staat keurig maar mag dat ? ANWB gemaild en nog geen antwoord gehad .Box steekt niet uit .
mvg fam Aberson
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16



Bericht door silvervägen »

De 2,5D brengt je overal, al is het niet zo snel. De kachel van de fiat is geschikt voor de cabine, maar niet voor de hele Hymeropbouw. Als je met zijn tweeën reist is dat geen probleem, want bij de Hymercamp55 zitten gordijnen achter de cabinestoelen onder de alkoof. Met die gordijnen dicht krijg je de cabine voldoende warm met de motorkachel. Reis je met meer personen dan houden die gordijnen juist warmte tegen voor de passagiers in de zithoek. Maak tijdens de rit ook alle gordijnen van de alkoof dicht, dan doet dat volume lucht niet mee aan het verwarmingsproces.

Bedenk dat jullie camper is uitgerust met permanent ventilerende dakluiken en twee grote koelkastroosters. Het kan daar tijdens het rijden behoorlijk door tochten via fornuis en keukenkast. Voor die roosters is winterafdekking verkrijgbaar. Voor de dakluiken zijn er ook isolatiematjes te krijgen (met 4 drukknopen), maar die moet je dan alleen tijdens het rijden gebruiken. Het is onveilig ze te laten zitten bij verblijf in de camper (Co en Co2).

Bij de Hymercamp hoorden losse tapijtensets op het vinyl in het winterpakket.

Houd rekening met een fors gasverbruik. Vaak zijn er op de Oostenrijkse wintersportcampings grotere gasflessen te huur of aansluitingen op een propaangasnet.

groet,
Peter
Ingrid 68
Berichten: 830
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 22:21
Locatie: groningen



Bericht door Ingrid 68 »

Wij zijn vorig jaar met onzer hymeralkoof uit 89 een 1.9D naar Kroätie geweest. We zijn via Oostenrijk gegaan en het is ons reuze meegevallen.Het gaat niet snel maar konden goed met het vrachtverkeer meekomen. Met wintervakanties hebben we geen ervaring :oops:

Gr Ingrid
jaberson
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 9:18
Locatie: Vierpolders



Bericht door jaberson »

silvervägen schreef:De 2,5D brengt je overal, al is het niet zo snel. De kachel van de fiat is geschikt voor de cabine, maar niet voor de hele Hymeropbouw. Als je met zijn tweeën reist is dat geen probleem, want bij de Hymercamp55 zitten gordijnen achter de cabinestoelen onder de alkoof. Met die gordijnen dicht krijg je de cabine voldoende warm met de motorkachel. Reis je met meer personen dan houden die gordijnen juist warmte tegen voor de passagiers in de zithoek. Maak tijdens de rit ook alle gordijnen van de alkoof dicht, dan doet dat volume lucht niet mee aan het verwarmingsproces.

Bedenk dat jullie camper is uitgerust met permanent ventilerende dakluiken en twee grote koelkastroosters. Het kan daar tijdens het rijden behoorlijk door tochten via fornuis en keukenkast. Voor die roosters is winterafdekking verkrijgbaar. Voor de dakluiken zijn er ook isolatiematjes te krijgen (met 4 drukknopen), maar die moet je dan alleen tijdens het rijden gebruiken. Het is onveilig ze te laten zitten bij verblijf in de camper (Co en Co2).

Bij de Hymercamp hoorden losse tapijtensets op het vinyl in het winterpakket.

Houd rekening met een fors gasverbruik. Vaak zijn er op de Oostenrijkse wintersportcampings grotere gasflessen te huur of aansluitingen op een propaangasnet.

groet,
Peter
Peter,
Het gaat mij voornamelijk om de motor kachel die staat op zn hoogste stand met aanjager (vind ik) niet erg warm .
als je rijdt waait het gewoon door de autoradio heen .
In de camper zelf hebben we de kachel aan en is op stand 2 lekker warm .
jaberson
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 9:18
Locatie: Vierpolders



Bericht door jaberson »

Ingrid 68 schreef:Wij zijn vorig jaar met onzer hymeralkoof uit 89 een 1.9D naar Kroätie geweest. We zijn via Oostenrijk gegaan en het is ons reuze meegevallen.Het gaat niet snel maar konden goed met het vrachtverkeer meekomen. Met wintervakanties hebben we geen ervaring :oops:

Gr Ingrid
Wten jullie ongeveer het verbruik van de fiat .
silvervägen
Berichten: 2032
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 9:16



Bericht door silvervägen »

Kacheltje aan onder het rijden.... lekker warm misschien, maar ik dacht dat in Duitsland en Oostenrijk niet is toegestaan.

Dat de koude lucht door je radio heen waait heeft Fiat nooit zo bedoeld. Dan zou ik toch wat dingen nakijken.

Zitten alle luchtslangen vast aan het kachel/ventilatorhuis? Werkt de klep voor de toevoer van de frisse lucht nog wel goed (kan die volledig sluiten)?
Werkt de boel wel lekker als je even ergens stil staat?

Kijk ook even alle doorvoeren van de motorruimte naar de cabine na. Zitten alle rubber kabeldoorvoeren op hun plek en zijn ze heel?

Groeten,
Peter
jaberson
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 9:18
Locatie: Vierpolders



Bericht door jaberson »

silvervägen schreef:Kacheltje aan onder het rijden.... lekker warm misschien, maar ik dacht dat in Duitsland en Oostenrijk niet is toegestaan.

Dat de koude lucht door je radio heen waait heeft Fiat nooit zo bedoeld. Dan zou ik toch wat dingen nakijken.

Zitten alle luchtslangen vast aan het kachel/ventilatorhuis? Werkt de klep voor de toevoer van de frisse lucht nog wel goed (kan die volledig sluiten)?
Werkt de boel wel lekker als je even ergens stil staat?

Kijk ook even alle doorvoeren van de motorruimte naar de cabine na. Zitten alle rubber kabeldoorvoeren op hun plek en zijn ze heel?

Groeten,
Peter
Ga morgen wel weer kijken onder de motorkap,
Als je stil staat word hij goed warm het is alleen met rijden .
Was toch al vanplan om onder de motorkap te isoleren ,Als je gemiddeld 90 km p/u rijdt lijkt het wel of dat je in een straaljager zit zo veel motorgeluid .klep isoleren scheelt al wat denk ik .
mvg Jeroen
Plaats reactie