Welke winterbanden

Met de camper naar de sneeuw!
Plaats reactie
raymond1213
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 20 okt 2006, 7:45
Locatie: Zaanstad

Welke winterbanden



Bericht door raymond1213 »

Hallo allemaal, :D

Ook wij moeten er aan geloven om op winterbanden over te gaan op.Er is alleen zoveel te koop dat wij via dit forum om eem mening vragen.Wij rijden met een dethlefs A5830 met banden maat 215/70/R15.

Nu word er gezegd dat je met winterbanden beter een kleinere maat kunt nemen.Ons is voorgesteld maat 205/70/R15.Heeft iemand hier ervaring mee en wat is wijsheid.

Groet,

Raymond en Sandra :
Laatst gewijzigd door raymond1213 op zo 12 nov 2006, 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Anneke F
Berichten: 1461
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:46
Locatie: Friesland/Zweden

Re: Winterbanden



Bericht door Anneke F »

Hebben ze ons indertijd ook geadviseerd, maar wij zouden het nu niet weer doen. Voor je sneeuwkettingen is het wel handiger en er is wat meer ruimte in de wielkast. Maar je moet een extra reserveband hebben.
Je snelheidsmeter klopt niet meer (omwenteling is kleiner)
We hebben nu 2 maten sneeuwkettingen.........
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Als het alleen om die sneeuwkettingen is... Sinds wij op winterbanden rijden heb ik die sneeuwkettingen eigenlijk niet meer gebruikt (op onze "gewone" auto, een Volkswagen T4 met dubbele cabine). Nou weet ik natuurlijk niet waar je overal naar toe wilt met die sneeuwbanden. Maar alleen al die sneeuwbanden maakt zóveel verschil, het is ongelofelijk!

Wat de keuze voor de camper betreft: ik heb gewoon die krantjes van bandenbedrijven in de gaten gehouden. We hadden al 4 extra Ducato-velgen op de kop getikt. Dus toen ik afgelopen week een redelijke aanbieding zag in onze maat (15 inch) heb ik maar toegehapt: Vredestein sneeuwbanden, € 98 per stuk incl. montage, uitbalanceren, verwijderingsbijdrage etc.

En ik heb nu ook geregeld dat de niet gebruikte banden bij die firma worden opgeslagen voor € 20 per jaar. Dus moet ik er nu twee keer per jaar even heen met de camper om wielen te verwisselen. Misschien had het nog wel goedkoper gekund, maar dan bleef ik aan het zoeken...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
peter
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 21:34
Locatie: soesterberg

winterbanden



Bericht door peter »

ik heb via marktplaats vredestein comtrac winter op velg gekocht. gewoon de maat die ik normaal ook had. ik ga met alloys mee, sneeuwkettingen heb je bijna niet meer nodig. ik was vorig jaar op de beijsde camperplek, stadhalle, in winterberg. daar waar wij aan het klooien waren met onze conti vanco`s reden de campers met winterbanden zo weg.
improvise, addept and overcome
traveller630
Berichten: 12121
Lid geworden op: di 22 feb 2005, 23:18
Locatie: rotterdam, zuid-holland, nederland, europa, enz.....

Re: Winterbanden



Bericht door traveller630 »

raymond1213 schreef:Hallo allemaal, :D

Ook wij moeten er aan geloven om op winterbanden over te gaan op.Er is alleen zoveel te koop dat wij via dit forum om eem mening vragen.Wij rijden met een dethlefs A5830 met banden maat 215/70/R15.

Nu word er gezegd dat je met winterbanden beter een kleinere maat kunt nemen.Ons is voorgesteld maat 205/70/R15.Heeft iemand hier ervaring mee en wat is wijsheid.

Groet,

Raymond en Sandra :
In ieder geval nooit breder, de druk per cm2 wordt dan kleiner waardoot eerder aquaplanning en slechtere eigenschappen in de sneeuw en blubber.
Let in ieder geval bij een zware camper dat de laagdikte en de loadindex voldoende is.

Hier kan je bereken wat het effect is van een andere maat:

http://www.gbshop.nl/content/informatie ... kening.htm

De afwijking is in jouw geval meer dan 2 % dus niet toelaatbaar.......
Plaats reactie