Verwarming tijdens wintersport

Met de camper naar de sneeuw!
Diana

Verwarming tijdens wintersport



Bericht door Diana »

Wij gaan dit jaar voor het eerst met onze (van de zomer aangeschafte) camper op wintersport.
Onze vraag is; is het veilig (en verstandig) om, als wij overdag gaan skieën, de Truma kachel op stand 1 of 2 te laten branden?
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Kachel aan ?



Bericht door Dorsthorst »

Hallo,
Het is zo een twee drie niet te zeggen of je de kachel aan moet laten.
Wintersport in de camper is anders met energie omspringen dan in de zomer. Want dan heb je gas alleen voor koken nodig, en meestal aan 1 fles voldoende. Voor de winter is het al naar gelang hoe koud het is wel even anders.( er vanuitgaande dat jullie flessen hebben.)Als je mazzel hebt en het is overdag zonnig dan kun je ervanuit gaan dat er niets bevriest, het is dan snel warmgenoeg in de camper. Echter als het vriest en geen zon moet je wel stoken, hou kouder hoe meer gas je nodig zult hebben.(hoe groot is de camper) Ik heb zelf een Knaus 705, 7,05mtr lang met daaronder een lpg tank 42 ltr.(50ltr/80%). Daar kan ik als het mooi weer is een week op stoken/koken. Echter als het snachts flink vriest,( ik heb al -17 meegemaakt kom je dik tekort. Elektrisch bijverwarmen met 1000 w kachel moet dan, niet voor vermogen maar omdat je gas te kort komt. met 2 11kg flessen kom je onder die omstandigheden 4 dagen/nachten.(bij kleine camper). Samengevat: als het zonnig is scheelt enorm met gasverbruik, neem een elektra kachel mee(alsje op een camping staat 1000w maximum) en een exstra fles lenen van vrienden die een caravan hebben en niet gaan.Als je eenmaal met de camper bent geweest dan heb je al ervaring en zul je snel weten hoe te handelen met kou.
Veel plezier.Louis Dorsthorst :roll:
Gast



Bericht door Gast »

42 liter is toch ongeveer 21 kg ? (zegt een LPG installateur)

En 2 X 11 kg is toch 22 kg (heb ik effe nagevrfaagd bij mijn 7 jarige dochter).

Dus met 21 kg doe je in een 7 meter kamper een week.

En met 22 kg in een kleine kamper maar 4 dagen ?

Maar onze ervaring is wel dat je met één 11 kg fles ongeveer 3-4 dagen verder kan in de winter.
mirage

wintersport



Bericht door mirage »

hoi Diana als ik jou was ga lekker op een camping staan.en geen elektries kacheltje ,de eerste keer moest ik tweehonderd gulden bij betalen,enkel voor de avond en nacht want overdag sta ik met de camper bij de piste.
Een goede camping heeft altijd gas op voorraad en hoef je alleen de gas te betalen fles blijf dan natuutlijk eigendom van de camping

jan
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:



Bericht door Aloys »

Op de meeste campings betaal je een vast bedrag voor de stroom. Als
je in de winter dagenlang op een camping staat heb je stroom nodig,
de ringverwarming (Truma) gebruikt ook het nodige voor de ventilator.

Kun je dus net zo goed electrisch bijverwarmen, kost niets meer.

Twee jaar geleden in Oberstdorf (met sneeuw, en soms -20 's nachts)
liep het kacheltje dag en nacht. Als we er waren, 's avonds, op vol
vermogen. 's Nachts en overdag, als we weg waren, op halve kracht.

Gasverbruik in 2 weken? Eén fles van 11 Kg! We hielden zelfs nog een
beetje over... :lol:

Ook fijn, als je stroom hebt en een onverwarmde alkoof: electrische
deken! :lol: Maar dat is weer een heel ander vehaal!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Jeannette
Berichten: 6869
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 16:59
Locatie: Renkum
Contacteer:

Elektrische deken?



Bericht door Jeannette »

Nou ja Aloys..... :) gewoon twee dekbedden gebruiken.........ook lekker warm. Offe....heel dicht tegen elkaar aan kruipen, nog beter!
:D
Is het niet zo dat er campings zijn waar je een gasaansluiting kan krijgen? Ben je ook van het gedoe met flessen af.
Gast

verwarming tijdens wintersport



Bericht door Gast »

dat klopt Jeanette!

In de zomer maakt het niet uit waar je gaat of staat, maar in de winter
prevereren wij de camping met de luxe van een droogruimte,warme douche,en rechtstreekse gasverwarming.Na activiteiten overdag,heb je
de zekerheid dat het voor elkaar is.Wat ook heerlijk slaapt,een schapenwollen deken waarop je ligt!

vriendelijke groeten, een zwerver is onderweg thuis
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

Verwarming in de winter



Bericht door Dorsthorst »

Hallo,
Even terugkomend op bovenstaand: ik ga al heel wat jaartjes met de camper skieen, heb al heel wat gebieden bezocht.
Allereerst lpg/gasfles:ik weet niet of je 42 ltr x 1 kg kunt rekenen Het verschil zit waarschijnlijk in de druk die er word ingelaten.Wel weet ik dat ik met mijn vorige camper met 2 flessen maar tot donderdag kwam, onder dezelfde omstandigheden een jaar later met grotere camper met lpg nog gas over had. Over stroom bijbetalen: dat zal waarschijnlijk in Oostenrijk geweest zijn, in Frankrijk kun je kiezen tussen 4, 6 of 10 Amp.
Je betaald dan vast bedrag, kunt net zoveel gebruiken als je wilt. Ik heb op de campings in Frankrijk in de mooie wintersport gebieden nog geen vaste gasaansluiting gezien. Je moet dan ook waarschijnlijk ook de aansluiting passend hebben?
Gr Louis
Hendrick
Berichten: 1218
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 2:06
Locatie: R'dam-Prinsenland
Contacteer:



Bericht door Hendrick »

Denk dat er hier eerder sprake is/was van het Butaan deel vd (zomer?)LPG , wat er niet uitkomt bij lagere temeraturen.
Afbeelding Hobby-550AK / Fiat MA-280 2.5D Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
janschrik
Berichten: 6768
Lid geworden op: do 15 mei 2003, 14:30
Locatie: Hoorn

Re: Verwarming tijdens wintersport



Bericht door janschrik »

Diana schreef:Wij gaan dit jaar voor het eerst met onze (van de zomer aangeschafte) camper op wintersport.
Onze vraag is; is het veilig (en verstandig) om, als wij overdag gaan skieën, de Truma kachel op stand 1 of 2 te laten branden?
Is dit niet een milde vorm van crossposten ?
Knaus TI Sport 650 2007
Gebruikersavatar
Dorsthorst
Berichten: 710
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 20:55
Locatie: Winterswijk
Contacteer:

verwarmen tijdens de winter



Bericht door Dorsthorst »

Hallo,
Ik tank voor dat ik afreis naar de wintersport de lpg tank vol met propaan.
Anders heb je een probleem bij kouder dan 0 graden.
Gr.Louis
Plaats reactie