Zomer- en winterdiesel

Met de camper naar de sneeuw!
Anneke F
Berichten: 1461
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:46
Locatie: Friesland/Zweden

Zomer- en winterdiesel



Bericht door Anneke F »

N.a.v. de extreme vorst de afgelopen dagen in Duitsland: op 1 dag werden er 3 campers door de ADAC opgehaald omdat deze van huis waren gegaan met nog zomerdiesel in de tank.
Natuurlijk is minus 22 erg koud, maar aan de zomerdiesel hadden wij ook niet gedacht. Zat er gelukkig niet in...........

Afbeelding
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

Bestaat dat nog, zomer en winterdiesel?
Ik was ervan overtuigd dat de moderne brandstoffen niet meer "vlokken".
Kan het niet ergens anders aan gelegen hebben? En hoe wist je dan dat je "winterdiesel"getankt had?
Overigens werd er vroeger in de winter benzine bij de diesel getankt om vlokvorming te voorkomen. Dus voor wie nog zomer diesel heeft.

EDIT> Ik heb het opgezocht en er is wel degelijk verschil.
zie dit (duitse) Artikel in Wikipedia HIER.
Oh ja en Benzine is een afrader tegenwordig.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Inferno schreef:
EDIT> Ik heb het opgezocht en er is wel degelijk verschil.
zie dit (duitse) Artikel in Wikipedia HIER.
Oh ja en Benzine is een afrader tegenwordig.
inderdaad bij modernere common rail diesel motoren (HDI,TDI CDI en wat voor namen nog meer) geen benzine toevoegen.
Oudere motoren zoals de normale 2,5 diesel en turbo diesel uit de ducato of peugeot citroen varianten kunnen hier goed tegen hoor.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Anneke F
Berichten: 1461
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:46
Locatie: Friesland/Zweden



Bericht door Anneke F »

Inferno schreef:Bestaat dat nog, zomer en winterdiesel?
Ik was ervan overtuigd dat de moderne brandstoffen niet meer "vlokken".
Kan het niet ergens anders aan gelegen hebben? En hoe wist je dan dat je "winterdiesel"getankt had?
Omdat er na oktober winterdiesel bij de pomp verkocht wordt.
Wij hadden vlak voor we weggingen getankt.
Toen de diverse campers opgehaald werden, vertelden de "deskundigen"dat dit van de diesel kwam. En de eigenaar van de camper op de foto vertelde zelf dat hij zo uit de stalling kwam met de zomerdiesel.

De andere camper (1 jaar oud) startte wel en na 20 tellen stopte deze weer.
Na diverse keren ook opgehaald.

Maar misschien is er een echte deskundige onder ons die weet wat nu waar en niet waar is wat de diesel betreft.
Voor LPG is het wel zo. (butaan en propaangehalte in de winter)
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

de parafine aan wezig in diesel gaat in de winter vlokken, nu is dit tegenwoordig zo ie zo minder dan vroeger, maar dat neemt niet weg dat er wel degenlijk verschil zit tussen de diesel in de zomer en in de winter.

Wat jij beschrijft van die camper die wel wilde starten maar na een paar tellen weer afsloeg is een duidelijk voorbeeld van die vlokvorming.
de "bevroren" parafine verstopt namelijk het bransotf filter waardoor de auto na een paar tellen inderdaar weer afslaat.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:



Bericht door MonRoe »

Een vraagje, onze camper is voor het laatst volgetankt half oktober. Nu staat die in de stalling (vorstvrij) en we gaan elke 4 weken even een stukje rijden. Nu willen we morgen weer gaan rijden, kunnen we dan problemen verwachten met de huidige temperatuur buiten of krijg je alleen problemen als de camper langere tijd buiten stilstaat en met lagere temperaturen dan de min 3 tot min 5 die we hier hebben?
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Coral
Berichten: 2096
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 21:40



Bericht door Coral »

Anneke F schreef:Maar misschien is er een echte deskundige onder ons die weet wat nu waar en niet waar is wat de diesel betreft.
Onderstaande info komt van de site van Allguth , eigenaar van 35 tankstations in Beieren. Een deskundige bij uitstek lijkt me .


Winterdiesel fließt bis minus 22 Grad
Wenn die Temperaturen deutlich unter die Null-Grad-Marke fallen, gewinnt die Kältetauglichkeit des Kraftstoffes für Dieselfahrer an Bedeutung.
Dieselkraftstoff hat die unangenehme Eigenschaft, schon bei Temperaturen ab minus 7 Grad Celsius wachsähnliche Paraffine zu bilden, die den Kraftstofffilter verstopfen und damit das Auto lahmlegen.

Deshalb wird bei ALLGUTH in der Zeit vom 1. November bis etwa Ende Februar ein sogenannter „Winterdiesel“ verkauft, der bis minus 22 Grad Celsius kältetauglich ist.
Möglich wird das durch die Zugabe spezieller Zusätze, welche die entstehenden Paraffinkristalle so klein halten, dass sie nicht im Filter hängen bleiben und sich auch nicht als feste Masse am Boden des Tanks absetzen können.

Wenn der Kraftstoff ab ca. minus 7 Grad Celsius trüb wird, so ist das kein Grund zur Besorgnis, sondern sogar ein sichtbares Qualitätsmerkmal für die Wintertauglichkeit. Die unvermeidlichen Paraffinkristalle bleiben dank der Zusätze klein und in der Schwebe.

Aber auch der beste Winterdiesel setzt voraus, dass der Filter überprüft und gegebenenfalls ausgetauscht wird. Ist er verschmutzt, können ihn sogar kleinste Paraffinkristalle verstopfen.

Von zusätzlichen Additiven raten Chemiker ab: Winterdiesel von Markenherstellern enthalte genau die Wirkstoffqualitäten und –mengen, die für den optimalen Betrieb erforderlich sind. Das Zumischen zusätzlicher Fließverbesserer könne durch Unverträglichkeit sogar das Gegenteil bewirken. Auch von einem Tipp alter Diesel-Fahrer raten die Experten ab: Benzin sollte nur in absoluten Notfällen beigemischt werden, da nicht alle Dieselmotoren solche Mischungen vertragen. So sinkt durch die Zumischung von Benzin die für die Zündwilligkeit und damit den Kaltstart wichtige Cetanzahl.
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

oei mijn duits is niet zo geweldig dat ik dat kan volgen coral.. :oops:
maar ik haal er ergens uit dat de parafine kristallen het filter verstoppen, heb ik dat goed vertaald..??
en dat hun aangeven dat je dan het filter moet vervangen..??
als mijn duits me tot zo ver niet in de steek heeft gelaten..:wink:

@ monroe:
Met deze temperaturen hoef je echt geen probleem te verwachten hoor, inderdaad bij langere stilstand bij erg extreme tempraturen.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Anneke F
Berichten: 1461
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 22:46
Locatie: Friesland/Zweden



Bericht door Anneke F »

Marius schreef:oei mijn duits is niet zo geweldig dat ik dat kan volgen coral.. :oops:
maar ik haal er ergens uit dat de parafine kristallen het filter verstoppen, heb ik dat goed vertaald..??
en dat hun aangeven dat je dan het filter moet vervangen..??
als mijn duits me tot zo ver niet in de steek heeft gelaten..:wink:

@ monroe:
Met deze temperaturen hoef je echt geen probleem te verwachten hoor, inderdaad bij langere stilstand bij erg extreme tempraturen.
Het was in Nesselwang en Oberstdorf inderdaad minus 20-22 graden!
Marius
Moderator
Berichten: 11420
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 8:56
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:



Bericht door Marius »

Waar wij zaten denk ik dat er snachts ook wel plaatselijk de -20 gehaald is, en ons campertje had het enkel moeilijk met starten.
Helaas zijn er een aantal van de gloeibougies niet helemaal 100% meer, dus moest ik 3 keer voorgloeien en erg lang door starten tot uiteindelijk de motor na een week stil staan aansloeg..
Liep wel meteen goed en zonder problemen.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: CamperZone.nl
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51294
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster



Bericht door Kroppie »

dieseloliefilter voor de winter water aftappen of vervangen is een goed idee als n.l. het eventuele vocht in het filter bevriest dan gaat er ook niets meer door en sta je dus stil.
groet
jos
Gebruikersavatar
Inferno
Moderator
Berichten: 27085
Lid geworden op: di 07 jun 2005, 19:29
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:



Bericht door Inferno »

@ marius
Winterdiesel vlokt (vormt vlies) bij min 22 graden
als de temperaturen duidelijk onder het nul graden niveau zakken wordt de koudegevoeligheid van brandstof voor de dieselrijder van belang
Dieselbrandsof heeft de onaangename eigenschap om al bij min 7 graden parafineklontjes te vormen die het brandstoffilter verstoppen en daarmee de auto lamleggen.
Daarom wordt bij ALLGUTH in de tijd van 1 november tot eid feruari een zogenaamde winterdiesel verkocht die tot min 22 graden ongevoelig is voor koude.
Dit wordt mogelijk door speciale toevoegingen die de onstane parafinekristallen zo klein houd dat ze het filter niet verstoppen en ook niet als vaste massa op de bodem van de tank afzetten.

de rest is reclame...
Coral
Berichten: 2096
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 21:40



Bericht door Coral »

Marius schreef:oei mijn duits is niet zo geweldig dat ik dat kan volgen coral.. :oops:
maar ik haal er ergens uit dat de parafine kristallen het filter verstoppen, heb ik dat goed vertaald..??
en dat hun aangeven dat je dan het filter moet vervangen..??
Aber auch der beste Winterdiesel setzt voraus, dass der Filter überprüft und gegebenenfalls ausgetauscht wird. Ist er verschmutzt, können ihn sogar kleinste Paraffinkristalle verstopfen.

Als je deze zin bedoelt Marius dan staat er (heel) vrij vertaald dat aangeraden wordt het brandstoffilter te controleren en eventueel te vervangen . Ondanks dat de parafinekristallen die in winterdiesel ontstaan veel kleiner zijn dan die in zomerdiesel kunnen die veel kleinere kristallen het filter toch nog verstoppen als het vervuild is.

Een vervuild filter hoeft dus 's zomers nog geen problemen te geven maar kan 's winters , ondanks dat je winterdiesel gebruikt, toch dicht gaan zitten.
Gebruikersavatar
hoas
Berichten: 475
Lid geworden op: vr 23 jan 2004, 21:18
Locatie: Veghel

zomerdiesel



Bericht door hoas »

Hallo forumleden.
Ik zat met hetzelfde probleem. Een oliehandelaar vertelde me dat ook in Nederland tot eind oktober in de meeste gevallen zomerdiesel getankt wordt.
Ik heb vorige week div. autoaccesoire-zaken bezocht en tankstations.
Uiteindelijk ben ik er achter gekomen wat je nodig hebt.
Het is een klein blauw flesje van het merk WYNN's, er staat op vermeld: Ice proof for diesel, tot -26 gr. C. Tegen parafinevorming en ijsvorming. no. 90703.
WYNN's is gevestigd in België St. Niklaas. 125 ml is geschikt voor 40 tot 70 ltr. dieselolie. Er staat vermeld in de tank gieten voordat de temperatuur onder de 5 gr. C zakt.
Ik heb het er vorige week ingegooid en ben een blokje om gaan rijden om het te mengen.
Het artikel is verkijgbaar bij Brezan autoshops. Ik dacht € 4,50.
Als je diesel werkelijk gaat vlokken heb je een probleem. Je moet dan de filter etc.schoonmaken.
vr.gr.
Henk van den Hoogen
Plaats reactie