China informatie

Plaats reactie
robbreedveld
Berichten: 728
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:32
Locatie: Westerlo (B)

Re: China informatie



Bericht door robbreedveld »

@Andor

Leuk om te lezen dat mijn belevenissen met
graagte worden gezien.


Rob
robbreedveld
Berichten: 728
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:32
Locatie: Westerlo (B)

Re: China informatie



Bericht door robbreedveld »

Bijna 2 uur voor de rit van westerlo - zaventem , een goede 50km.niet meer voor de vertrekhal
Maar dropoff , 10 minuten om te knuffelen en te kussen.
Dacht zomaar de vertrekhal in te komen , maar eerst nog een 10 minuten slepen met grote koffer
En de handbagage.bij de loketten ter verkrijging instapkaart niemand , we waren op dat moment de enige passagiers , een illusie want bij de douanepost taxfree stonden ruim 100 Chinezen te wachten met open koffers om hun aankopen te laten zien en hiervan de btw terug te krijgen.
Denk ik weer aan enige jaren terug , onze dochter had een zeer kostbaar horloge gekocht ook taxfree en wilde ook graag een paar eurootjes terug , maar omdat ik erbij stond werd er gedacht dat na de afhandeling dochteraan mij het horloge zou geven , verkeerd gedacht maar douanier geloofde dat niet , hij bracht onze dochter achter de controle en gaf haar toen het horloge terug.
Een saaie vlucht volgde en het slaaptabletje wat ik via huisarts kreeg , hielp geen meter.
Aankomst in Shenzhen en het vliegtuig ging door een sluis , een soort gang met beiden zijden muren. Vreemd
Maar uiteindelijk stoppen en een van de drie autobussen in.
Aan het einde een verrassing , een rolstoel , had ik wel nodig daar ik al een tijd moeilijk loop en ik in het vliegtuig in het toilet gevallen was na een vreemde wending van het vliegtuig.
Verder geen byzonderheden en afgeleverd bij de zuster van Maying t.w. maling , zij woont in Baon dus dicht bij de airport Baon.
Gisteren met dochter maar zonder mij , ik was gebroken naar het eerste hospitaal , de bestelde dokter was verhinderd ( het eerste negatieve punt , daar ik het totaal niet mee eens was met operatie China )
Maar de dames kwamen toch pas laat in de namiddag terug , je kan het raden , SHOPPING .
Dochter vond dat haar moeder beter na de mode gekleed moest zijn.
Toen kreeg ik te horen dat we bij een diner verwacht werden ( de helft van de tijd in China ben ik bezig met restaurant bezoek , vind het wel lekker , maar de helft lust ik niet en aan de gesprekken kan ik niet deelnemen , af en toe vertaling door dochter , Maying en nu ook zeer goed door kleinzoon)
Vandaag dus 3 February is Maying om halfacht vertrokkem om dochter op te pakken en gezamenlijk naar het hospitaal en nog niet terug.

Temperatuur gisteren 23 en vandaag 26 graden C

Rob'
robbreedveld
Berichten: 728
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:32
Locatie: Westerlo (B)

Re: China informatie



Bericht door robbreedveld »

Gistermiddag kwam eindelijk Maying terug van het ziekenhuis , eerst een 5 minuten een praatje met haar zuster en toen kreeg ik de informatie va n het onderzoek in het ziekenhuis.
Het eerste wat ze vertelde was dat de schildklier niet volledig verwijderd werd , ik vroeg hoe weten ze dat nu , ja ze hadden foto,s genomen bloed en urineonderzoek .
Ik vroeg haar hebben ze dan geen puncties genomen en die op kweek gezet zoals in. Belgie , want dan pas uitslag na een dag of vier.
Neen dus en ze kon pas de 12 februari terug komen , eerder was vanwege het Chinese Nieuwjaar niet mogelijk.
Het ziekenhuis werkte met een minimale bezetting en misschien nog wel kleiner , beter nu geen ziekte o.i.d. Te krijgen.
Trouwens na de grote voor volksverhuizing zijn heel veel bedrijven gesloten met de mededeling op de deur 15 februari weer open.
De mensen zijn allemaal terug naar hun familie en geboorte dorpjes en ook hier nog kleiner , soms 2 of 3 huizen.
Hier in Shenzhen veel straatverlichting met lampionnen en bomen met gevlochte gekleurde verlichting en vrjwel de meeste gebouwen met neonverliching van boven tot onder.
We zijn in de avond nog even naar de Walmart geweest , Weurma zegt men hier , wat brood , boter en eieren. Gekocht , de gerookte kippenpoten maar in de grote bak gelaten.
Hierna een etenstentje bezocht , Maying had honger.
robbreedveld
Berichten: 728
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:32
Locatie: Westerlo (B)

Re: China informatie



Bericht door robbreedveld »

Vervolg ; prijs soep 3rmb , pot thee , zoveel als je wllt 2rmb , 1 cake met 4 krenten 3 Rmb dus totaal 8 Rmb ( renminbi ) is net een euro.

Opeens terwijl we daar zaten hoorde we een looppas geluid en daar kwamen achter elkaar 7 bewakers waarvan zes met doorzichtig schild en wapenstok en 1 met een gelijk een schepnet maar dan van ijzer en Ongeveer een diameter van 70cm plus metalen steel , hiermee word een persoon gelijk met een lasso gepakt.
Denkelijk was het om indruk te maken , maar niemand van de aanwezigen reageerden of keken er naar.
Het was al avond en hier en daar begonnen de vrouwen zowel jong als oud spontaan ( in mijn ogen ) in groepje netjes in de rij te dansen en allemaal met dezelfde bewegingen en gebaren , leuk om te zien , heb het al vele malen gezien en voornamenlijk in de volkswijken.
Maying deed ook een minuut mee en met dezelfde bewegingen.
Toen op weg naar huis en vond al 2 voet massages shops , maar gesloten tot 15 februari,,,dus even geduld voor de prijs van 35 Rmb is euro 4,60

Maying met de auto die we te leen hebben gekregen naar haar vriendin , vroeg of ik meeging , voor geen goud , uren naar onverstaanbaar ChineeS te luisteren , neen.
De auto die we. MOgen gebruiken is een 1 jaar oude Porsch ,,heel laagndus met een schoenlepel kan ik er bij wijzE van spreken in.
Dit merk zie je bij duizenden , hoort bij de top 5 , zoals Bmw , Landrover , Audi en Mercedes Suv .
Voor het eerst kreeg ik zakgeld van Maying , 5000 rmb om,links en rechts koffie e.d. Te bestellen en betalen , ze had door dat mijn boompje aardig uitgeschut was.
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: China informatie



Bericht door Andor »

:thumbup:
robbreedveld
Berichten: 728
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:32
Locatie: Westerlo (B)

Re: China informatie



Bericht door robbreedveld »

Ben 2 dagen verder en heb de vermoeidheid hopenlijk een weinig afgeschud. Eergisteren met de familie en aanhang ons voor de televisie gezet en ademloos gekeken . :|
Velen zullen nog de herinnering hebben aan de opening olympische spelen in China , was grandioos maar deze oudejaarsavond overtrof alles.
Duizenden dansers en tegelijk met andere duizenden dansers , zo groots je wist gewoon niet waar je het eerst naar keek.
Er werden oude culturen van duizenden jaren terug in beeld gebracht met de daarbij behorende klederdracht , ook van de hedendaagse tijd met daarbij de supersonische treinen , de bouw van de gigantische torens voor bewoning en business firmas , zoals de grootste verzekering my Ping An boven de 600 meter , dus ook de grootste van de wereld , vele Verz.My in europa zijn al opgeslokt door Ping An.
Ook de Chinese. Rijk en Johny gekleed in rode soepjurken a la Jolanda ons welbekend.helaas voor mij onverstaanbaar maar toch humoristisch gezien de vele closeups der toeschouwers.
Gisteren was het aan Maying om haar kookkunsten voor 12 personen te tonen , 15 gerechten , ruim 6 uur over de hele dag.
Veel tijd ging zitten in het maken van de dumplings , puur handwerk, gelukkig hielp haar dochter en haar schoonzuster mee.
Zee produkten hadden de overhand , uiteraard de altijd aanwezige grote garnalen , vis en nu voor het eerst dat ik dit van haar zag kreeft en krab , zeer groot , volgens mij was ze af en toe aan het hakken in eenmder 3 keukens.
Ik mocht ook wat doen en wel voor de hartige hapjes voor het diner , wij hadden lekkere kazen ( koe en geit ) plus camenbert plus wat oost-europese worsten meegebracht en deze mocht ik serveren tesamen met de door mijn schoonzoon vermoorde wijn.
Zeer dure wijnen Rottschild 2007 en een Medoc 1212 in de koelkast gestopt , treurig en ik mocht ze bij gebrek aan kennis ook nog openen.had er al op gerekend enmde juiste opener van huis meegenomen.
Het diner was een groot succes , er bleef niets over en ik kreeg een drijfnatte mee naar huis.


Rob
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: China informatie



Bericht door Marco Polo »

Dat het maar een voorspoedig jaar van het Varken voor jullie mag worden Rob!

Gong Xi Fa Chai ;-)

Marc.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: China informatie



Bericht door jansloos »

Na al die avonturen, en maaltijden, wordt het toch eens tijd dat we .........

Bijvoorbeeld een (chinese) camperdag?

Ik help wel snijden, en dumplings maken.

Oja en afwassen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
robbreedveld
Berichten: 728
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:32
Locatie: Westerlo (B)

Re: China informatie



Bericht door robbreedveld »

@Jansloos ,
Leuke reactie, kan het nog niet voorstellen , daar ze zeg maar aan het les geven is aan de zoon van haar jongste zuster zijn werkster.
De zoon heeft weer (2 e keer ) een echtgenote getroffen zonder enige kennis van lekker voedsel bereiden.
Is mooi en komend uit the villages zoals ze het hier noemen en dat wil zeggen weinig opleiding.
Deze jongedames zijn naar o.a. shenzhen getrokken voor hulp bij de making van Apple , Lenovo , Huawei enz.de centjes werden naar papa gestuurd.
Deze jongedame stuurt haar loon (4000 rmb ) en nu ook een gedeelte van het huisgeld wat ze van haar man krijgt , zodat onze neef tot zijn ongenoegen zijn portemonnaie weer mag trekken.
Houden Chinese vrouwen van geld , ja en mog eens ja mag/moet ik zeggen.er zijn uitzonderingen zoals mijn vrouw ( zij kan dit lezen ) ,
Onze dochter had de pech dat zij ook zo,n huwelijk sloot , had bij hem gewerkt en merkte zijn aandacht voor haar en ze ging bij een ander werken , tevergeefs , hij vond haar terug , eind van het liedje huwelijk en kort daarna werd onze kleinzoon geboren en zij inmiddels mede direktrice , voornamenlijk personeels beleid ( hoewel architecten en d
design ingenieurs voornamenlijk door onze schoonzoon binnen gehaald worden en zij doet de centjes , personeel in een Chinees bedrijf krijgt weinig gelegenheid om de inkomsten stroom te volgen.
Personeel is nu vrij zoals velen hier in China en met behoud van 2 weken salaris , oNgeveer 90% betalen nu dit uit , de overigen een week .

Rob
robbreedveld
Berichten: 728
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:32
Locatie: Westerlo (B)

Re: China informatie



Bericht door robbreedveld »

@Marco polo ,,

Wij hopen dat je wens van meer geld in 2019 pig jaar in vervulling mag gaan.


Rob
robbreedveld
Berichten: 728
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:32
Locatie: Westerlo (B)

Re: China informatie



Bericht door robbreedveld »

@Jansloos ,

Voorstel doorgegeven aan Maying en ze staat er positief tegenover.
Organiseren laten wij graag aan een ander over.
Minimum aantal campers denken wij aan zes , het zullen er vast niet meer worden , indien wel zijn ze van harte welkom.
Zoiets watje ook wel ziet bij simultaan schaken , alleen word hier niets afgeslagen maar kennis toegevoegd o.i.d.
Maying zal zich beperken bij onze normale inggredienten , dus je kan je hondje rustig meenemen..


Rob
robbreedveld
Berichten: 728
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:32
Locatie: Westerlo (B)

Re: China informatie



Bericht door robbreedveld »

Nu ruim een uur geleden familie uit het noorden van China met name Chanchun binnengevallen.
Oude zuster Maying en daarbij behorende aanhang , totaal 6 personen.
Niet tot genoegen van Maling , allemaal kimderhandjes op haar Chinese antieke spulletjes.
In Chanchung momentel 25 graden onder nul , dus dikke kleding.
Even een paar dagen terug , bij begin Chinese Nieuwjaar een ware volksverhuizing , iedereen die hier in Shenzhen en overige grote steden werkt gaat naar familie en brengt daar hun vrije dagen door , tickets en kaartjes voor vliegtuig en trein plus autobus zijn al maanden geleden gereserveerd.
Nu iets over de rode envelopjes, je kan zeggen de grootste geld omwisseling / beweging in de wereld.
nu goed geinformeerd bij Maying en dochter Mashu.
Tussen 10 en 50 rmb voor straatvegers , schoonmakers en portier.
Huishoud hulpen hebben een hogere rangorde , zijn ook prive meer bij de familie betrokken , tussen de 200 en 500 rmb
Dan familie , kleinkinderen 500 en 1000 rmb voor kleinkinderen van broers en zusters , eigen kleinkinderen minimaal 1000 rmb.
Ok , onze kleinzoon krijgt van ons ( Maying ) de jaarwsseling 2018 - 2019
1000 rmb , zijn verjaardag in januari 2000 rmb en voor nu ook 1000 rmb.
Ik heb nooit iets mogen ontvangen.
Mijn vruw kreeg nu voor het eerst een rode enveloppe van schoonzoon via kleinzoon , dus wel van hem maar niet rechtstreeks.
Bedoeld als bijdrage in haar a.s schildklier operatie , 7000 rmb , zo,n 900 euro.


Rob
robbreedveld
Berichten: 728
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:32
Locatie: Westerlo (B)

Re: China informatie



Bericht door robbreedveld »

13 jaar geleden kwam ik via Hong Kong op deze manier binnen , utrecht- schiphol- hong kong en hier moest ik een transfer kopen naar Shenzhen via haventje Shekou.
Ying verelde landing hong kong en dan snel naar afd. transfer loket 1
Waarom snel , mijn bagage moest dus ook via de transfer en dus niet naar die transportband waar alle bagage terecht komt.
Ok , ik was op tijd en moest in een vrijwel afgesloten ruimte wachten , van hieruit door een controlepost naar een autobus , eenmaal ingesloten in deze getraliede autobus met gesloten deur en gewapende soldaat hiervoor.
We reden over een aan weerskanten getraliede weg met prikkeldraad ( zeg maar niemendsland ) naar een boot die veel weg had van een bij ons gebruikte rondvaartboot , maar wel aan de achterkant open voor de bagage.
Uitstappen , bagaga in ontvangst nemen en een trap op naar boven en daar gezeten aan een bureau , ik denk een politie / douaneman.
Paspoort plus visa controle en bagage werd doorgelicht en ik stond in China . Ik was dus de enigste en werd dus overvallen door een tiental taxi chauffeurs.
Deze gehele route was mij gegeven door Maying en de tijd was precies zoals was ingelicht.
Maar geen Maying en daar sta je dan , gelukkig kon ik mijn gsm gebruiken en belde haar dus ongerust op.
Ze vertelde dat ze onderweg was maar eerst haar dochter ophaalde . Zeker voor controle van dit persoontje.
Klikte gelijk met haar22 jarige dochter en reden naar een duur restaurant ( voor China dan ) vreemd eten en ook nog een harpiste op het toneel voor mij onbekende liederen spelend.
Toen naar een hotel en 2 nachten later was ik goedgekeurd en mocht verder mijn verblijf in een van haar appartementen doorbrengen , toen was ik nog niet gehuwd.
Dit appàrtement bevond zich in een buitenwijk van China met de naam Henggang , haar appartement in het centrum van Shenzhen ( genaamd
Nanshan ) was haar kantoor.
Aldaar in Henggang een heerlijk verblijf , leerde er de massages kennen , werd door de plaatselijke kleine ambachtslieden en winkeliers uitgenodigd voor het tradionele thee drinken ( duurde wel een minuut ) , ja een hele ceremonie en had inmiddels een mountainbike gekocht bij de plaatselijke Declathon en maakte heerlijke tochten.
In de straten zag je kleine arbeidslieden zoals fietenmakers en tweemaal moest ik dezen gebruiken vanwege een lekke band.
Spreken kon ik niet met deze mensen ,,dus alles ging via mijn gsm.
Band werd gerapareerd en toen wilde ik weten wat de prijs was en wederom mijn gsm als middel ingezet.
Ik schrok van de prijs , 2 rmb oftewel 20 eurocent in die tijd , ik gaf 10 rmb en maakte duidelijk geen wisselgeld , het koste zeer veel moeite en uiteindelijk werd het geaccepteerd.
In die tijd was ik waarschijnlijk de eerste buitenlander die men zag.
Ook kwam ik op mijn fietsroute een jong stel met baby tegen , ze waren afgereisd uit hun provincie naar het rijke Shenzhen en hun situatie was schrijnend en ze smeekte mij voor geld om voor de baby melk e.d. Te kopen.
Ben met het meisje een supermarkt ingelopen en liet haar datgene pakken wat ze nodig had .
Totale prijs een 35 rmb is drie en eenhalve euro.
Toen. Met hun naar een hotel gelopen , prijzen van 20 rmb tot 50 rmb en een kamer voor hun geboekt.
Vertelde het aan Ying en die vertelde mij dat China dit niet leuk vond , dus niet meer doen.
Vele malen gezondigd tegen deze regel , ik liet gewoon muntgeld vallen.



Rob
robbreedveld
Berichten: 728
Lid geworden op: za 25 jul 2009, 22:32
Locatie: Westerlo (B)

Re: China informatie



Bericht door robbreedveld »

Theedrinken niet een minuut maar ruim 60 minuten.


Rob
Plaats reactie