Reis naar Iran

mags
Berichten: 14
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 12:58

Reis naar Iran



Bericht door mags »

Vanaf het moment dat ik vorig jaar tijdens mijn rondreis in Iran als reisbegeleidster/gids een aantal campers daar heb zien rondrijden, blijft het plan om zelf daarnaartoe te reizen met mijn camper, rondzingen in mijn hoofd.
Waar ik tegenaan loop zijn vooral de voorbereidingen en technische aspecten zoals bijvoorbeeld gasvoorziening/reserve-onderdelen en papieren. Inmiddels heb ik geleerd dat ik via de ADAC een Carnet de Passage nodig heb. Deze is echter maar 1 jaar geldig en ik zou eigenlijk mijn camper daar voor langere tijd willen laten staan (en evt. verhuren). Ook is de CdP persoonsgebonden, hoe zit dat bijvoorbeeld met uitlenen aan kinderen en vrienden?
Ik reis altijd in het voor- en najaar rond in Iran om daar per bus groepen te begeleiden. Ik spreek inmiddels de taal goed, ken het land/cultuur/historie en de wegen en weet dat het bij uitstek geschikt is als camperland en ook absoluut niet "gevaarlijk" is, in tegendeel zelfs! Zijn er camperaars die evt. ook die kant op zouden willen of die er al naartoe zijn geweest en tips hebben voor mij?
Ik zou in ieder geval via Italie, Griekenland en Turkije willen rijden, onderweg historische bezienswaardigheden bezoekend. Ik moet zelf altijd vanaf eind sept tot begin november en vanaf eind maart tot begin mei in Iran werken. In die periode zou ik niet kunnen reizen, maar mijn gezin/vrienden zou dan gebruik kunnen maken van de camper. Het weer in Turkije en Noord- en West Iran is in de winter koud en er kan veel sneeuw op de wegen liggen, middenin de zomer is het bloedheet en moet je hogere gebieden opzoeken.
Zoals jullie zien een erg vaag plan, maar ik moet ergens beginnen, vandaar dit schrijven. Ik houd mij aanbevolen voor tips, suggesties!!
Gebruikersavatar
webwings74
Berichten: 44
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 13:54
Locatie: Heiloo
Contacteer:

Re: Reis naar Iran



Bericht door webwings74 »

Kan je geen tips en suggesties geven, maar wat een mooie reis moet dit worden. Ik vlieg regelmatig de route over Turkije en het westen van Iran richting het Midden Oosten, en dat geeft meestal overdag een prachtig uitzicht over de behoorlijk hoge bergrug vanaf het oosten van Turkijke tussen Irak en Iran, zelfs afgelopen week nog op vele toppen sneeuw.

Ik ben benieuwd naar een wat preciezere route die je in gedachten hebt, en wat voor type camper je gaat gebruiken.

Mt. Ararat was afgelopen week mooi te zien vanuit de lucht, geen idee of dat een "Historische Bezienswaardigheid" is

Succes en veel voorpret met plannen!
Aviateur Bon Vivant | Een dag niet gereisd is een dag niet geleefd! | Dethleffs Advantage A5981 | campertraveller.nl | @CamperTraveller
Gebruikersavatar
Gee
Berichten: 282
Lid geworden op: wo 01 jul 2015, 16:24

Re: Reis naar Iran



Bericht door Gee »

Hi Mags,

Ik heb geen ervaring met Iran, wel ruime ervaring met de CdP na een rondtrip van een jaar door 35 Afrikaanse landen.
Volgens de uitgifteorganisatie (voor NL is dat de Duitse ADAC) mag het voertuig waarvoor het CdP geldt alleen worden gebruikt door de CdP-houder:

"During the validity of the Carnet de Passages the vehicle may only be used by the document holder."

Verlenging is mogelijk, maar kan alleen worden aangevraagd in een land met een soort ANWB of ADAC, en is alleen geldig in dat land en om het voertuig terug naar NL te exporteren.

Al met al lijkt me dat de auto daar laten geen optie is. Je zou kunnen zoeken naar iemand die geïnteresseerd is in het terugrijden vanuit Irak naar West Europa. Daar is altijd altijd wel animo voor (zie bv http://www.horizonsunilited.com).

Ben zelf ook van plan om met de camper (als die volgend jaar klaar is) naar Iran te gaan. Maar dan voor hooguit een maand of twee.

Cheers, en veel plezier met de voorbereiding!

Gee
Gebruikersavatar
Andy_
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 12 mei 2006, 23:11
Locatie: Vianen UT

Re: Reis naar Iran



Bericht door Andy_ »

Beste Mags,
voorjaar 2014 met camper in Iran geweest, had geen carnet en bij douane in Iran moest de dagwaarde van de camper $16000 als borg betalen, het papier werk liep zeer langzaam en had na twee dagen carnet in mijn handen en kon weer rijden. je moet in de aangegeven stad op de entre papier wel een Iraanse transit kenteken ophalen als je langer dan 10 dagen wil blijven.

De reden dat ik geen carnet had aangevraagd bij ADAC, was de hoge kosten en borg, in 2011 kon ik via Turkse ANWB Carnet krijgen voor nog geen €50 met een verwijzing brief van ANWB. In 2014 heeft ANWB geweigerd om verwijzing brief uit te geven.

Ben nu bezig met een reis organisator uit Iran die zegt tegen betaling kan hij alle papier werk in 3 uur tijd regelen zonder contante borg betaling.
Wil graag voor 2 maanden naar Iran in september.

Ik kom zelf uit Iran en als je info nodig heeft over route naar Iran mag mij gerust mailen.
burow
Berichten: 329
Lid geworden op: ma 17 nov 2003, 21:41
Locatie: Enschede

Re: Reis naar Iran



Bericht door burow »

Hallo allemaal,

Ik volg dit onderwerp met belangstelling. Wij zijn van plan om in 2017 Iran te bezoeken met onze Kampeerauto. We willen reizen via Turkije.

We hebben in 2005 al uitgebreid Turkije bezocht en waren ook dicht bij de Iraanse grens. Na de zomer zal ik me hier wat meer in gaan verdiepen (kwam ook al een reisverslag tegen waar het visum in Ankara aangevraagd was en vandaar kon men zo Iran in)

We willen dan 4 maanden op reis waarvan een groot gedeelte in Iran. enfin ik kom hier nog op terug maar alle nuttige info is welkom.

Hartelijke groet,

Rob
Weggaan is ook thuiskomen
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Reis naar Iran



Bericht door durisotti »

Is het een idee om een auto met een Iraans kenteken te nemen of deze van een Iraans kenteken te voorzien ?

Vliegen naar Iran is snel en niet duur.

Reizen door Turkije ... Het is maar afwachten hoe het daar gaat.. Zoals ik het nu zie is er een geweldsspiraal aan de gang die niet meer te stoppen is, je kunt stellen dat er een op het moment burgeroorlog gaande is.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Reis naar Iran



Bericht door Marco Polo »

Knokken met de PKK is al 32 jaar aan de gang.
Helaas niks nieuws onder de zon
Gebruikersavatar
Andy_
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 12 mei 2006, 23:11
Locatie: Vianen UT

Re: Reis naar Iran



Bericht door Andy_ »

Helaas in Iran huren van auto in nog niet zo ontwikkeld als in Europa, je kan wel een auto met chauffeur huren, maar dat zal mijn voorkeur niet zijn, lang afstanden in een auto zie ik niet zittin
In Iran volgens regels is een verbod op importeren of maken van caravan en camper. Het huren van is ook vanzelfsprekend niet mogelijk, de enige mogelijkheid blijft eigen camper of caravan.

Andy
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Reis naar Iran



Bericht door durisotti »

Op de website van europcar kun je gewoon een auto huren !

https://www.europcar.com/location/iran

Op een geïmporteerd voertuig zit 100% invoerbelasting.

Iran heeft best wel een grote automobielindustrie die 800.000 mensen van werk voorziet.

In Iran worden jaarlijks meer auto's geproduceerd als in Italië !!
Gebruikersavatar
Andy_
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 12 mei 2006, 23:11
Locatie: Vianen UT

Re: Reis naar Iran



Bericht door Andy_ »

Op de website van Europcar heb geprobeerd in Tehran waar meeste international vluchten landen, is alleen mogelijk met chauffeur/bestuurder een auto boeken, zowel in IKIA international of in Mehrabad Airport, ook in bandar abbas krijg je geen auto zonder bestuurder, in Shiraz, Isfahan en mashhad wel mogelijk zonder bestuurder, tegen een dag prijs van bijna €100 voor goedkope segment vind ik best prijzig,

Andy
mkrechting
Berichten: 46
Lid geworden op: di 26 jan 2016, 16:10

Re: Reis naar Iran



Bericht door mkrechting »

En dan die vervelende apk-verplichting. Max 1 jaar en daarna bekeuringen ! Los je in Teheran niet op. Geschorst rijden is geen optie, wellicht te ondervangen door een tijdelijk Iraans kenteken met verzekering en het NL kenteken schorsen. Lijkt me een burocratische nachtmerrie. Mijn broer heeft in Iran gewerkt voor een project van het ministerie van landbouw, hij wordt nog weleens drijfnat en schreeuwend wakker.
bobbus
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 17 feb 2016, 17:11

Re: Reis naar Iran



Bericht door bobbus »

Nou ik heb de verzekering nog eens aan de tand gevoeld over dat niet verzekerd zijn , maar je bent dan niet meer all risk verzekerd , dat was je al niet als je de voorwaarden leest , maar na het verlopen van de keuring ben je nog steeds WA verzekerd. Maar eromheen lullen die verzekeringsman , hij doet ook zijn werk maar .....en ja dat geschorst rijden , zolang je niet in nederland rijdt kan er ook geen overtreding geconstateerd worden , plus je kan tijdens de schorsing ook belasting betalen . Dat vind de belasting niet erg , rare jongens
zonder wrijving geen glans
Bohemia
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 02 feb 2014, 20:09

Re: Reis naar Iran



Bericht door Bohemia »

Wat een gaaf idee! Als importeren er niet toegestaan is, dan is denk ik langer laten staan om hem te verhuren ook niet echt toegestaan. In het najaar gaan, laten staan terug vliegen en in het voorjaar weer terugrijden of andersom kan wellicht wel.
Gebruikersavatar
Andy_
Berichten: 16
Lid geworden op: vr 12 mei 2006, 23:11
Locatie: Vianen UT

Re: Reis naar Iran



Bericht door Andy_ »

Je mag de voertuig laten staan zolang dat je visum geldig is, met een turistiche visa mag je niet langer dan 3 maanden blijven, aantal dagen staat op de visum aangegeven,
Plaats reactie