Cyrix aansluiten (kabeldikte)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Kemen
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 29 sep 2019, 19:00

Cyrix aansluiten (kabeldikte)



Bericht door Kemen »

Beste forumleden,

Afgelopen week bij de Wit zo goed als alle elektra aangeschaft om te kunnen beginnen met het aanleggen ervan.

Bij thuiskomst zat ik te struinen op het forum en wist ik even niet meer wat de juiste kabeldikte moet zijn van de startaccu - Cyrix 120A - hh accu(agm). De hh accu willen we achter de bestuurdersstoel plaatsen en de startaccu zit onder de motorkap. Ons werd geadviseerd 25mm2 te gebruiken omdat een dynamo volgens de verkoper nooit boven 60-70A levert. Toch zie ik in verschillende schema's dat een kabeldikte van 35mm2 wordt genoemd.

Nu vroeg ik mij af hoe veel ampère er door de Cyrix 120A gaat en of 25mm2 met mega zekeringen van 100A voldoende zijn? De aanbevolen laadsterkte van de hh accu bedraagt 30A.


Kevin
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Cyrix aansluiten (kabeldikte)



Bericht door Kroppie »

jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Cyrix aansluiten (kabeldikte)



Bericht door travelscout »

Als je dynamo nooit meer dan 70A levert, waarom koop je dan een scheidingsrelais voor 120A?
Paul.
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Cyrix aansluiten (kabeldikte)



Bericht door jansloos »

O. Dat kan geen kwaad. Toch
Laatst gewijzigd door jansloos op wo 05 aug 2020, 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Cyrix aansluiten (kabeldikte)



Bericht door myway »

travelscout schreef:Als je dynamo nooit meer dan 70A levert, waarom koop je dan een scheidingsrelais voor 120A?
Omdat dat de lichtste uitvoering is van een cyrixAfbeelding
Kemen
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 29 sep 2019, 19:00

Re: Cyrix aansluiten (kabeldikte)



Bericht door Kemen »

Bedankt voor jullie reacties.

Het is mij niet bekend wat de dynamo aan ampère levert, het gaat om een Peugeot Boxer 2.2HDI uit 2006. Ons is niets anders geadviseerd dan deze 120A.

Is het dan raadzaam om eerst te achterhalen hoe veel ampère de dynamo levert? Of zijn jullie bekend met het gebruiken van een 25mm2 tussen deze componenten? De lengte tussen start accu en hh accu bedraagt ongeveer 3,5m.
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Cyrix aansluiten (kabeldikte)



Bericht door jansloos »

Het is hier al meer gezegd: en zoek maar in wat topic's

"de accu bepaalt de laadstroom."

Ook al kan de dynamo 500A aan, is het de accu die de laadstroom "vraagt"

Voor onze 110Ah accu is de laadstroom soms 35 tot tegen de 40A.
En maar heel kort. Hooguit 1 minuut om de snel te zakken

En welke dynamo heb ik??? Werkelijk geen idee.
Wat ik wel weet is dat mijn boordverlichting niet merkbaar zwakker wordt, bij die hoge laadstroom.

Andersom wordt het als j bv - een gek voorbeeld- een 500Ah accu gaat plaatsen op een 50-70A dynamo.
Dan kan de laadstroom weleens boven de dynamo capaciteit uitstijgen.
En dus overbelast worden.

En bedenk me nu, als jouw 3 accu's Parr en een dynamo van 70A??

Als mijn lege 110Ah accu l iets van 40A trekt??
Zouden jouw 3 accus 120A trekken?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Cyrix aansluiten (kabeldikte)



Bericht door travelscout »

Als de inwendige weerstand van je accu laag is (onbelast semitractie gemiddeld 10,5V) dan is de laadstroom de maximale waarde uit de specificaties van de accu (oftewel de maximale laadstroom).

Al met een vrij eenvoudige booster kun je leuke dingen doen met vooral de laadperiode van die grootte maar wel oppassen (blijf binnen de accu specs!). Bij mijn weten op dit moment niet boven die 40A (uitgezonderd een tot nog toe onlogische dure oplossing). Zoiets bereik je niet met een constante laadspanning maar met een constante laadstroom.

Zo bezien lijkt mij ook iedere; kabeldikte boven de 25mm2, laadrelais van 120A en zekering van 100A te zwaar.
Tenzij je de hh-accu als starthulp wil inzetten maar wanneer komt dat nu echt voor.
Bedenk ook dat dan een beetje hulp startmotorstroom een zekering van 100A laten springen!

Dat wordt allemaal wellicht iets anders met een AGM of nog modernere accu's die wel standaard, een lagere inwendige weerstand hebben en ook zonder booster een hoge laadstroom aankunnen.
Paul.
Kemen
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 29 sep 2019, 19:00

Re: Cyrix aansluiten (kabeldikte)



Bericht door Kemen »

Dank voor jullie reacties, erg leerzaam!

Als de accu "vraagt" om een bepaalde hoeveelheid ampère, loopt er dan evenveel ampère tussen de Cyrix - HH accu als tussen Start accu - Cyrix?

Ik begrijp dan ook niet helemaal hoe we de tabellen die er zijn moeten aflezen. Ik ging namelijk uit van de maximale stroomsterkte, oftewel 120A van de Cyrix. In dit geval zou je dus ook de stroomsterkte die de accu vraagt kunnen gebruiken?

Mijn laatste vraag is waarom er zulke andere getallen staan in de twee tabellen hieronder?
Bijlagen
Kabeldikte tabel.jpg
Kabeldikte tabel.jpg (54.74 KiB) 1619 keer bekeken
Kabeldikte tabel 2.jpg
Kabeldikte tabel 2.jpg (32.69 KiB) 1619 keer bekeken
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Cyrix aansluiten (kabeldikte)



Bericht door myway »

Niet alleen de accu bepaald de laadstroom, ook de kabeldikte.
Je weet wel de wet van Ohm
Maaaaaaar volgens sommige hier is dat vloeken in de kerk.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51325
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Cyrix aansluiten (kabeldikte)



Bericht door Kroppie »

de laadstroom voor de hhaccu komt via de cyrix van de startaccu en uiteindelijk van de dynamo.
dus als de laadstroom [amperes]voor de hhaccu een bepaalde waarde heeft, dan komt die waarde van de startaccu en is daardoor aan hhacu zijde van de cyrix gelijk aan die aan de startmotor zijde van de cyrix.
de laadspanning tussen beiden kan wel iets verschil vertonen afhankelijk van verschillen in lengte en diameter van de draden tussen cyrix en hhaccu en tussen cyrix en startaccu.
ik weet niet wat voor camper je hebt maar ik zou een kabel van 35mm2 nemen met aan elke accu een zekering van 100A-125A dicht bij de betreffende accu, en dan zit je goed al scheelt jouw specifieke situatie een paar amperetjes meer of minder

als voorbeeld https://www.rdae.nl/keramische-blokzekering-100a.html, hij heeft ook de zekeringhouder

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15539
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Cyrix aansluiten (kabeldikte)



Bericht door myway »

Uhhhh Jos hij heeft een kabel van 25 mm2
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Cyrix aansluiten (kabeldikte)



Bericht door jansloos »

Mensen laten zich in de war maken door een "dynamo" alsof dat een bizonder ding is.
Het is net als de grote generator voor het elektranet thuis gewoon een opwekker.

Weliswaar met wat andere spanningen, maar de principes zijn gelijk: Ze draaien in de rondte en wekken een bepaalde spanning op.
Voor het huisnet 380.000Volt, waar later 230V van gemaakt wordt voor de auto 12V, en vrachtwagen/bussen 24Volt.

Onze HH accu, elke accu, zijn net als de lampjes, KK, waterpompje z.g. afnemers.

Als je een lampje in de camper aandoet, gaat er een bepaalde stroom lopen. Die loopt in de hele keten. Dus in de plusleiding maar ook evenhoog in de minleiding. En zelfs tot IN de dynamo loopt deze stroomsterkte. Maar hier, in de dynamo, komen alle stromen van alle verbruikers samen, dus die moet je uiteindelijk allemaal bij elkaar tellen.

Zo ook voor de accu/accu's.

In de plus naar de accu loopt bv 10A. IN de accu loopt ook 10A. Buiten de accu IN DE MIN LOOPT OOK 10A.
Eigenlijk loopt er al vanaf en zelfs IN de dynamo een stroom van 10A.
MAAR DAT IS ALLEEN DE STROOM VAN DEZE ACCU!!
Uiteindelijk worden in de dynamo alle stromen van de verbuikers bij elkaar opgeteld.

Maar er is nog iets:
De HH accu wordt meestal aangesloten op de plus van de startaccu, die weer aan de dynamo vastzit.
De Kabel van de HH accu (ik laat hier de CIRIX even weg) eindigt dus OP de plus van de startaccu.

\Daarvandaan gaat de nu gezamenlijke plus kabel, van zowel de start als de HH accu naar de dynamo.
Je begrijpt wel dat nu zowel de laadstroom van de HH accu ALS de laadstroom van de startaccu DOOR DEZELFDE KABEL GAAN.

Hoewel ik het hier uitleg vanuit de accu. Loopt de stroom in werkelijkheid precies andersom.
Vanuit de dynamo vertrekt een stroom van een bepaalde sterkte, en splitst zich bovenop de startaccu in een stroom voor deze startaccu en een doorgaande (lagere) stroom voor de HH accu.

Aangezien met het starten de HOGE STARTSTROOM vanuit de startaccu door deze zelfde kabel gaat is deze zodanig zwaar, dat we aan de dikte van deze geen aandacht hoeven schenken.

EN niet onbelangrijk; de min: die zit meestal aan het chassis. dus de stroom van de HH accu, de start accu, maar ook de min van de lampjes, waterpomp, koelkast, enz gaan allemaal GEZAMELIJK door het metaal van het chassis en dan terug naar de min van de dynamo.

Dan de kabeldikte en de laadstroom.
Daarvan vind ik, heeft geen invloed. In zoverre als je hem te dun maakt, en dan bij dezelfde laadvraag van de accu (inwendige weerstand) is die kabel te dun en wordt warm of erger. De stroom die dan normaal de accu IN zou gaan, wordt hierdoor in warmte omgezet. En ja de accu krijgt dan minder stroom naar binnen.
Maar op deze manier regel je niet een laadstroom voor een accu.!!

Andersom heeft geen effect. Maak je de kabel veel te dik, neemt daardoor de laadstroom NIET toe. Immers die wordt bepaald door de weerstand van de accu.
Maar laat ik het goed zeggen: niet merkbaar toe. Tot ver achter de komma zal het te meten zijn. Wat verwaarloosbaar is.

De sterkte van de CIRIX;
Daarmee is alleen aangegeven HOEVEEL stroom er maximaal doorheen mag. Net als de lichtschakelaar in huis; die is geschikt voor 16A. doe je meer kan hij verbranden. De CIRIX zelf doet niets met de stroomsterkte. Hij regelt niks. Gaat alleen aan/uit.

Hier nog wat uitleg:
viewtopic.php?f=10&t=8447652&p=1359788#p1359788
Laatst gewijzigd door jansloos op vr 07 aug 2020, 8:41, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Cyrix aansluiten (kabeldikte)



Bericht door pwhooftman »

De tabel laat zien dat bij een lengte van 5 meter en een oppervlak van 25mm2 er al 75A door kan en het verlies dan maar 0.25 volt is.
En die 75 A zal relatief kort lopen, die zal al gauw dalen naar 30-40A en nog lager naarmate de accu voller wordt. Dus 16mm2 zou ik al genoeg vinden, 25mm2 is overdreven en 35mm2 is absurd.
Plaats reactie