Drukpomp of dompelpomp?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
sk8
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 11:18

Drukpomp of dompelpomp?



Bericht door sk8 »

Ik wil binnenkort het water in mijn zelfbouw camper aan gaan sluiten. Wat is nu de beste keuze: een drukpompsysteem of een dompelpomp in de tank? In de camper ligt een 50l schoonwatertank waarop voor nu alleen de keukenkraan wordt aangesloten. Boiler heel misschien in de toekomst als blijkt dat we warm water echt missen. Voorlopig gaat mijn gedachten uit naar een dompelpomp (goedkoper en makkelijk in te bouwen). Misschien zie ik dingen over het hoofd, graag advies en ervaringen. Bij voorbaat dank!
Proberen is leren
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Drukpomp of dompelpomp????



Bericht door veetee »

Dompelpomp is het makkelijkste, goedkoopste en minder kans op problemen.
Bij een druksysteem moet je vaak nog een drukvat installeren, als de druksensor kaduuk gaat, of je ergens een lek hebt (en dus de druk wegvalt) kan de pomp blijven lopen dus overstromIng.
Vervanging van een kapotte dompelpomp kost slechts € 15, een druksysteem een veelvoud. Met een dompelpomp kun je ook heel goed een systeem met boiler en douche hebben, ging bij mij uitstekend.
Je raadt wel wat ik adviseer (kiss principe) ... :wink:
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Drukpomp of dompelpomp????



Bericht door TestCase »

Zit je wel met die kranen met ingebouwde schakelaar die contact problemen geven. Je zou er dan een relais tussen kunnen zetten waardoor de kranen het relais bedienen dat weer de pomp aanzet, zo loopt de grotere stroom van de pomp niet door die fragiele kraancontacten.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Drukpomp of dompelpomp?



Bericht door Aloys »

TestCase bedoelt dit voor het dompelpomp systeem; een contactje in de kraan voorziet het pompje van elektrisch.
In de afgelopen 20 jaar (2 campers) heb ik één keer zo'n kraan om die reden vervangen. Ik heb bij mijn gereedschap
dus een reservekraan, voor het geval dát... :D

Maar met een klein 12V relais dat makkelijk 10A of meer schakelt (een paar € in de autoshop) kun je dit probleempje
ook oplossen.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Drukpomp of dompelpomp?



Bericht door TestCase »

De pomp vervangen omdat contact in kraan stuk is?. Foutje?

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Drukpomp of dompelpomp?



Bericht door Aloys »

Ja, ik heb het al verbeterd :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Drukpomp of dompelpomp?



Bericht door de Jonckheer »

Als het gaat om een kraantje is een dompelpomp het goedkoopste en makkelijkst. Bij een drukpomp heb je geen schakelaar in een kraan nodig dus is de kraan stukken goedkoper. Wil je ook douchen is een drukpomp wel aan te bevelen.
sk8
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 11:18

Re: Drukpomp of dompelpomp?



Bericht door sk8 »

Bedankt voor de reakties, ga dan voor een dompelpomp. Zijn er manieren om deze vast te zetten in de tank of bungelt deze altijd los in de tank? Tips welkom!
Proberen is leren
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Drukpomp of dompelpomp?



Bericht door henk en lila »

Bungelt los maar er zit een stevige dikke waterslang aan dus je hoort hem niet klapperen hoor.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Drukpomp of dompelpomp?



Bericht door marjasjaak »

Alleen als je later een boiler neemt, is een drukpomp beter.
Tip, als je nog leidingen moet aanleggen.
Neem dan alvast ook de leidingen mee voor warm water.
Dan hoef je later niet te prutsen in de kastjes. (ww slangen gewoon afdoppen)
pele
Berichten: 1013
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Drukpomp of dompelpomp?



Bericht door pele »

Dompelpompjes kunnen meer of minder debiet geven. De (iets) duurdere geven een betere waterdruk. Als ik zo even in een catalogus lees, gaat het van 10 liter per minuut tot 25 liter per minuut. Prijzen van 13 euro tot 54 euro.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19104
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Drukpomp of dompelpomp?



Bericht door Aloys »

Ik heb er eentje van 10L/minuut, voor ons ruim voldoende. Wij hebben 4 tankjes van ruim 12 liter, bijna 50L.
Als het moet (als we zuinig zijn) kunnen we daar 4 dagen mee vrijstaan. Ik ben bang dat een royale 25L-pomp
dat terug zou brengen tot minder dan 2 dagen...

Wat meespeelt natuurlijk is de lengte van de slang die aan de pomp zit. Bij ons circa één meter, meer niet.

Voor de zelfbouwers:
De pomp hangt in tank 1. Wanneer die leeg is komt tank 2 aan de beurt en moet de lege tank 1 achteraan
aansluiten.

Voordeel: nooit problemen met tank reinigen etc. Lege tankjes staan open en zijn droog. Makkelijk wanneer
je onderweg een kraan ziet: even één of 2 tankjes vullen en we kunnen weer. Thuis maken we de 4 tankjes
leeg en zetten ze geopend weer terug op hun plaats.

Zulke tanks:
tank.jpg
tank.jpg (53.09 KiB) 521 keer bekeken
We hadden een 80L-tank in onze Dethleffs, in de jaren '90. Sinds begin 2000 dit zelfbouwsysteem en we willen
niet anders meer! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Drukpomp of dompelpomp?



Bericht door henk en lila »

Precies, ik koop altijd de laagste capaciteit om zo weinig mogelijk water te verspillen aan het wasbakje.
Omdat je daar altijd met twee handen werkt, staat de kraan altijd open en loopt het meeste water ongebruikt weg.
Daarom heb ik zelfs een "knie/voet-schakelaar" in serie gezet met de kraan-bedrading (voor het relais). We zijn er zeer tevreden over. Drie keer 18 liter jerrycans gaan nu nog even wat langer mee.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Naick
Berichten: 24
Lid geworden op: do 11 jun 2020, 13:54

Re: Drukpomp of dompelpomp?



Bericht door Naick »

Wij zijn aan het twijfelen om een drukpomp of dompelpomp te nemen. Ik denk dat we zouden gaan voor een 10l versie, omdat we ook een douche met boiler hebben.

Iemand ervaring met een dompelpomp icm een douche? Ik dacht initieel aan een drukpomp, maar dat geeft veel lawaai.
Plaats reactie