Extra zitplaatsen Fiat Ducato L1H1

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
AvG
Berichten: 11
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 21:07

Extra zitplaatsen Fiat Ducato L1H1



Bericht door AvG »

Hoi allemaal,
Wij zijn van plan om een Fiat Ducato L1H1 dubbele cabine uit 2009 te kopen en zelf om te bouwen tot camper. We willen de achterbank vervangen voor 2 naar voor gerichte zitplaatsen (stoelen of bankje) met gordels, isofix en officiële goedkeuring.
Nu is er de afgelopen jaren al heel veel geschreven over dit onderwerp en heb ik al veel informatie op het forum, via de RDW en leveranciers kunnen achterhalen.

De volgende conclusies die ik uit alle informatie kan halen is (corrigeer mij als ik het niet goed heb):
a. Diverse gordelboken en dinette's met gegarandeerde goedkeuring bij de RDW zijn leverbaar, o.a. door Camperfixx (wordt nu door 3B Bedrijfwageninrichting geleverd) en JWG campers. Helaas kunnen deze niet in een Ducato L1 uitvoering geplaatst worden met de RDW goedkeuring maar zijn alleen beschikbaar vanaf de L2 uitvoering.
b. Zitplaatsen laten inbouwen zoals bijvoorbeeld ook bij rolstoelbusjes wordt gedaan. Dit wordt door meerdere bedrijven gedaan en hebben een vanaf prijs vanaf ongeveer 2.300 euro exclusief keuring van 400 euro.
Dit is een optie maar ik hoop via deze topic een goedkopere oplossing te vinden.
c. Stoelen uit bijvoorbeeld een Renault Grand Espace of MB Vito halen met ingebouwde gordels en in de camper te (laten)bouwen. De bevestiging van de stoelen moeten dan door een gecertificeerd bedrijf worden goedgekeurd (homologatie) met een certificaat. Deze keuringen worden niet door de RDW uitgevoerd.
Nu kan ik over deze optie weinig informatie vinden en ik kan ook geen bedrijven vinden die dit doen.

Nu mijn vraag, waar ik in alle oude berichten nog geen concreet antwoordt over heb kunnen vinden:
1. Weet iemand of er er een gordelbok of dinette leverbaar is voor een Fiat Ducato L1 met gegarandeerde goedkeuring voor de RDW?
2. Weet iemand welke bedrijven keuringen kunnen uitvoeren zoals in optie c is omschreven?
McFly
Berichten: 22
Lid geworden op: di 27 jun 2017, 17:02

Re: Extra zitplaatsen Fiat Ducato L1H1



Bericht door McFly »

Optie C "c. Stoelen uit bijvoorbeeld een Renault Grand Espace of MB Vito halen met ingebouwde gordels " vrees ik dat niemand voor je gaat certificeren. Daar zijn ze gewoon officieel niet voor gemaakt. Deze optie wordt vaak gedaan door zelfbouwers via de route: langsbank zonder gordels tijdens keuring en daarna vervangen voor de stoelen. Dit kan alleen met een bus tot een bepaald jaartal, volgens mij was daar net een draadje over.

Over de voors en tegens van deze optie qua veiligheid en dingen als verzekering is ook wel meer over te vinden op het forum.
Spades
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 07 mei 2018, 15:43

Re: Extra zitplaatsen Fiat Ducato L1H1



Bericht door Spades »

Ik zou eens kijken bij B&S autoaanpassing. Die kunnen goed gekeurde stoelen leveren en doen zelfs de keuring voor je (optioneel). Weet je zeker dat je geen gezeik hebt.
AvG
Berichten: 11
Lid geworden op: za 25 jul 2020, 21:07

Re: Extra zitplaatsen Fiat Ducato L1H1



Bericht door AvG »

Toevallig had ik met B&S contact gehad en dat is idd een goede optie. Ik heb ook nog met de RDW gebeld en die gaven aan dat er ook bedrijven zijn die een homologatie voor nieuwe zitplaatsen kunnen regelen maar ze mochten natuurlijk geen namen noemen. Schijnbaar is er eentje in Breda gevestigd, helaas heb ik die nog niet kunnen vinden.
LittleTinTent
Berichten: 27
Lid geworden op: za 27 jun 2020, 13:06

Re: Extra zitplaatsen Fiat Ducato L1H1



Bericht door LittleTinTent »

Bever Autoaanpassingen uit Breda misschien?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Extra zitplaatsen Fiat Ducato L1H1



Bericht door DucatoDolf »

Homologatie van een enkel geval gaat geen bedrijf fiksen.

Jammer dat de mensen die de gordelbok maken niet meteen alle versies van de betreffende auto's hebbben geregeld. Is dit echt niet het geval?

Zo'n modulaire inrichting schijn je ook zelf te mogen doen heb ik in mijn zoektocht tijden geleden ontdekt. Alleen de vloer moet je dan aan de, stalen busvloer monteren volgens enkele voorschriften, de bijbehorende stoelen kun je er dan zo inklikken.

Verstuurd vanaf mijn XQ-AD52 met Tapatalk

Plaats reactie