Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Toch nog maar even met de RDW gebeld.
Die zeggen; het blijft een bedrijfsauto, dus dat moet je selecteren. En de camperinrichting is de wijziging aan het voertuig, dus ook wijziging moet je selecteren.

Verder nog gevraagd of het mogelijk was om een 1 dags kenteken te krijgen los van een afspraak, gezien de eerste keuringsmogelijkheid in Groningen begin september pas is. Is niet mogelijk. :think:
Koerier
Berichten: 37
Lid geworden op: ma 27 apr 2020, 20:05

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Koerier »

Ik heb ook bedrijfswagen ingevuld en daarna wijzigen.
Bij mij in de buurt was ook een lange wachttijd.40 km verderop binnen 1 week.
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Heerenveen gecheckt, maar daar doen ze geen bedrijfswagens. Zwolle is ook begin september. Ach ja, al het mooie komt met wachten toch? :crazy:
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DonCamillo »

Mooie bus!
Waarom heb je een "los" eendagskenteken nodig?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door marjasjaak »

Een "eendagskenteken" heb je nodig om op de dag van keuring van en naar het keuringsstation te rijden.
Dit "eendagskenteken" is alleen van toepassing op geïmporteerde voertuigen.
Die hebben meestal alleen een tijdelijk export kenteken.

Voorwaarden eendagskenteken
alleen geldig op de dag van de keuring;
alleen in Nederland geldig;
alleen aan te vragen bij het maken van een keuringsafspraak.
Als u een voertuig uit het buitenland haalt, dan moet u in dat betreffende land navragen of en hoe u daar met het voertuig mag rijden.(bron RDW site)

Laat je een voertuig keuren met al een NL kenteken, dan kan je geen "eendagskenteken" krijgen.
WIj hadden onze Ducato met nog een bedrijfskenteken (tijdens de bouw) geschorst.
En dachten met een "eendagskenteken" naar de keuring te mogen rijden.
Dat kan dus niet.
Ze keuren geen voertuigen met geschorste NL kenteken, je moet dus "ontschorsen" voordat je naar de RDW tuft.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op do 23 jul 2020, 19:53, 1 keer totaal gewijzigd.
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door DonCamillo »

Aha. Wat een gedoe zeg.
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Claus staat in Nederland!
Donderdag konden we hem bij de dealer ophalen.

Over t verhaal met de kentekens had ik me goed ingelezen. Kurzzeitkenzeichen (gele blokje) is enkel in duitsland geldig, al heeft voormalig minister Hirsch Balin in 2009 bepaald ( https://zoek.officielebekendmakingen.n ... 10-530.pdf) dat ook die in NL geldig zou moeten zijn, omdat alle europese lidstaten hebben afgesproken elkaars kentekens te accepteren.

Het plan was, ik zou zelf t kenteken regelen bij de zulassungsstelle, en diezelfde dag aan het einde van de middag nog naar de rdw. Mocht dat niet haalbaar blijken zou ik de afspraak last minute afzeggen zodat ik wel al met een 1 dags kenteken de grens over was.
Maar toen ik een afspraak wilde plannen bij de zulassungsstelle kon dat pas over 2 en halve week. Toen ik de verkoper dat meldde kon hij dat wel sneller voor me regelen want hij had nog een afspraak staan.
Dinsdag meldde dat hij donderdag t kenteken geregeld kon hebben. Geweldig we konden de bus over 2 dagen halen!!
Ik direct een afspraak bij de RDW proberen te plannen. Maar daar kon ik dus pas vanaf 4 september terrecht!!

Ik heb de verkoper gevraagd dan maar t duurdere ausfahrungskennzeichen (rode blokje) te halen, maar hij had al een kurzzeitkennzeichen aan gevraagd. Als dat veranderd moest worden was alsnog een nieuwe afspraak nodig.

Dus dan moet je een beslissing nemen...
Afzeggen en ausfurungskennzeichen nemen, of afzeggen en kurzzeitkennzeichen + 1dags kenteken met de stress van ophalen dn rdw op een dag, en t afstemmen van de afspraken; beide over anderhalve maand pas, of de gok nemen en hopen dat er niet gecontrolleerd wordt.

Je snapt t al; de drang om de bus op te halen was groot, tel daarbij op hier en daar verhalen van mensen die dat al meerdere keren zo gedaan hadden.. dus we namen t risico. Gewapend met t europese stuk voor t geval we toch aangehouden zouden worden.

Ophalen bij de dealer ging goed. Nog even checken of de beloofde beurt idd was uitgevoerd; nieuwe olie? Alle vloeistoffen op niveau? Check!

De 2 uur door duitsland gingen vlot. Geweldig om de bus langzaamaan te leren kennen. Hmm waar is dit voor? Ow vet! Hij heeft lane assist.

Bij de grens toch wat gespannen. Maar geen controle.
5km verder, auto met knipperlichten aan de kant; shit! Marchaussee!
Voorbij rijden en doen alsof er niks aan de hand is. Angstig de spiegels in de gaten houden of die volgt. Hij leek niet te volgen. Toen kwam er een afslag. Zouden we die nemen? Dat komt misschoen verdacht over. Gewoon doorrijden.
5 minuten later; woooosh. Marchausee gooit em ervoor. Stop politie -volgen gaat aan. Oww shit nu ben ik de l&l!
We volgen en volgen. Waarom duurt het zolang? Dan komen we bij een depot. Dusss hij wordt in beslag genomen.

Eerst paspoort en rijbewijs controle, toen controle van de papieren van de auto. En toen begon de man over t kurzzeitkenzeichen. Ik heb t europese stuk niet meer aangehaald, maar uiteindelijk zijn we er met een waarschuwing vanaf gekomen.
De rest van de rit naar Groningen met t zweet tussen de billen afgemaakt.
Maar Claus staat nu veilig bij een stalling tot de dag van de keuring.

Mocht er nog een auto uit duitsland komen ga ik zeker voor t ausfurungskennzeichen. Tis de stress niet waard 😬 (Zei hij enige ervaring verder..)
Laatst gewijzigd door fostar82 op za 25 jul 2020, 8:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Navigator »

Gefeli!
Forum verlaten.
kurtvandeweerdt
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 10:39

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door kurtvandeweerdt »

Interessant topic en verhaal!

Zelf ben ik ook aan het onderzoeken welke bus ik wil (laten) ombouwen en ik zit heel erg te denken aan de Ford L4H3. Waar ik wel een beetje tegen aan zit te kijken is het maximale toegelaten gewicht. Niet zozeer voor belasting (ik ben van België en volgens mij is dat minder van belang bij ons) maar vooral voor verzekering. Ik wil niet over het totale gewicht, mocht ik iets van ongeval meemaken, dat ik nog verzekerd ben.

Zoals je mogelijk ook wel weet, is deze bus al vrij zwaar van zichzelf en heb je om en bij de 1100kg voor ombouw + eigen gewicht om onder de 3500kg te blijven. Hoe ga jij hiervoor te werk? Lichte houtsoort wellicht... maar wat nog meer? Ik lees graag je input! Ik ben nu wel fotograaf die er full-time in wilt gaan wonen... ik heb dus best wat spullen (incl kluis) die wat gewicht hebben. Dat helpt mijn situatie niet. :)

Over de zoektocht naar de bus zelf... bij handelaars hier in BE en zelfs bij Kleyn Vans in NL hoor ik vaker dat de bussen uit Duitsland komen. Dan hoef je niet heel slim te zijn om je zoektocht naar daar te verschuiven. :) Maar zijn er hier mensen die nog tips hebben voor het zoeken in DE? Bepaalde grote handelaars die als goed en betrouwbaar kunnen worden omschreven? Alle input is welkom!
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Leuk te horen Kurt.
Als gewicht besparing halen we het metalen tussenschot eruit en vervangen we die door een houten wandje. Verder halen we de betonplaten uit de laadruimte en plaatsen we een lichtgewicht vloer terug.
Wat gewicht zal schelen is dat we geen draaienplateaus voor de stoelen installeren en omdat we met zn drieen zijn en geen extra gordelbok + bankje nodig hebben. Ook komt er geen douche cabine met bak in.
Verder installeren we een lifepo4 accu in plaats van een loodaccu.
Voor de wandbekleding willen waarschijnlijk populieren triplex gebruiken in plaats van de houten schrootjes die je in van build videos veel ziet.
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

Gisteren was het zover; ons eerste klusdagje aan de bus!
7 september is de RDW keuring, dus dan moet de tijdelijke inbouw gereed zijn. Voor deze dag stond de bodemplaat en het monteren van een tijdelijk bed op de agenda.

Via via hadden we een tip gekregen voor de stalling waar Claus nu staat. Op 3 minuten fietsen van ons huis woont een gepensioneerd aannemer waar je je camper kunt stallen. Toen we na de enerverende rit uit Duitsland aankwamen (zie eerdere post) bij de stalling zei Winfried, de man van de stalling,: "Je had het toch over een camper?". Ik: "Ja, dat moet het nog worden". Hij: "O, je gaat hem zelf ombouwen? Ow als je de bus naast de schuur zet kun je daar stroom pakken voor het klussen." Ow en als we wat moesten zagen kon dat hier wel... toen liet hij ons in de schuur een volledig ingerichte werkplaats zien met tafelzaag, afkortzaag en een keur aan gereedschap. Klushemel!

Dus daar gingen we aan de slag. Eerst hebben we het achterste deel van de bodem plaat verwijderd. Best spannend; wat tref je eronder aan? Is er roest? De bodem bleek keurig. Enkel de gaatjes waar de vloer in de bodem zat geschroefd moet ik behandelen. Eerst met menie of zoiets en dan afdichten met blinde klinknagels met een dotje sikaflex (tip uit een youtube video).

Afbeelding

Volgende agendapunt; het bedframe.
We hebben een maand of 3 geleden een nieuw bed gekocht. Onze oude ikea ombouw (220x180) had ik met de bus in het achterhoofd op zolder opgeborgen. Eerst in de tuin met een circelzaag de overbodige delen van het hoofdbord en voetenbord afgezaagd en t spul mee in de auto naar de stalling.
In de bus zitten metalen transport rails, waar bevestigingsogen in geklikt kunnen worden. Ik had het idee om daar het tijdelijk bed aan vast te maken zodat ik geen onnodige gaten in de carrosserie hoef te maken.
Ik legde mn idee uit aan de man van de stalling en die ging direct een bout met platte kop halen. De platte kop is licht bol en daardoor paste de bout niet in de rail. "O kom maar mee" zei de man, en sleep de bout plat op een slijpmachine. En toen pastte het.
Daniëlle, mijn vrouw, heeft de rest van de bouten plat geslepen.

Afbeelding

Toen moesten het hoofdbord en het voetenbord nog ingekort worden. Eerst aan één kant de poot eraf geslagen, toen het bord ingekort en moest de poot er weer op. Maar dat ging niet omdat het bord naar de poot toe smaller word en erin valt. Winfried to the rescue! Hij heeft met de tafelzaag de uitsparing in de poot groter gezaagd en toen paste het wel.
Hieronder het resultaat.

Afbeelding

Van de week ga ik in de tuin de lattebodems smaller maken.

Nog een paar vragen:
- Wat gebruiken jullie om t metaal tegen roest te beschermen? Menie of is er slimmer spul op de markt?
- Onder de afdekvloer zaten een paar plaatjes mdf aan de vloer geplakt. Ik heb deze met een schroevendraaier eraf gewrikt, maar er zitten nog lijmresten. Ook de isolatie strips laten lijmresten achter. Hoe krijg ik die het beste weg? Iets chemisch of met een mesje eraf krabben?
Laatst gewijzigd door fostar82 op vr 21 aug 2020, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

De eerste bestelde goodies zijn binnengekomen; een Jabsco pomp 11L@2.7 bar en een Jabsco Aqua filta waterfilter.
In eerste instantie dacht ik eraan om voor de tijdelijke keuring inbouw geen pomp te installeren, maar ik dacht ik kan ook net zo goed direct de pomp bestellen en die tijdelijk installeren. Hetzelfde geldt voor de gootsteen en kraan. Die komt Ikea morgen brengen.

De Jabsco pomp is eigenlijk voor aan boord van een schip. Maar na een uitgebreide zoektocht naar ervaringen met verschillende waterpompen was men over het algemeen erg tevreden over de Jabsco, waar de ShurFlow nogal eens gaan lekken en de Fiamma veel geluid produceren.
Bijkomend voordeel is dat er geen drukvat nodig is; want de pomp heeft ingebouwde pulsatiedemping.

Kan niet wachten om weer lekker aan de klus te gaan! Zaterdag wil mn vrouw naar Zee, dus die valt af :problem:
fostar82
Berichten: 328
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door fostar82 »

We hebben nu ook de matrasbodems op maat gemaakt. Was nog best een klusje; uit elkaar schroeven, alle latjes inkorten en weer in elkaar zetten.
Maar het tijdelijke bed is nu klaar!

Afbeelding
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Claus; de wedergeboorte van een Ford Transit



Bericht door Arie55 »

Ik gebruik hammerite met het desbetreffende schoonmaak/voorbehandelings middel als roest behandeling. In een test kwam dat spul als 1 na beste daaruit. Het was een in Duits opgestelde test (google op "rostschutz test"), een middel dat hier niet te verkrijgen is, was beter. Maar alleen als er steen opspattingen zijn, is hammerite wat minder.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie