Renault Trafic, van werkbus naar camper - Plafond en verlichting
Renault Trafic, van werkbus naar camper - Plafond en verlichting
Deel-topic van overzicht
mei 2020
De afwerking van het plafond (wat nog over is na plaatsen hefdak) hebben we met 12 multiplex gedaan.
Eerst lijmen van hulplatjes
Voor het maken van plafond en kasten had ik al een paar platen 12 mm berken multiplex (244 x 122 cm) in huis staan. De bouwmarkt is heel makkelijk: zagen hoeft niet persé direct bij de aankoop maar het mag ook later. Allen moet ik daarvoor in mijn geval dan wel ruim 15 km rijden. Bij gebrek aan een invalzaag met geleiderail is het alternatief voor het tijdverlies deze geïmproviseerde paneelzaag (van achter naar voren de workmate als opvang, de tafelzaag en daarvoor een tafel met daarop de multiplex plaat).
Met mijn vrouw als hulpkracht die mee loopt aan de zijkant en de workmate als uitroltafel voor het opvangen is het prima gelukt.
Vanaf de voorkant ziet het er heel indrukwekkend uit
244 x 122 is dan toch wel heel veel plaat…..
mei 2020
De afwerking van het plafond (wat nog over is na plaatsen hefdak) hebben we met 12 multiplex gedaan.
Eerst lijmen van hulplatjes
Voor het maken van plafond en kasten had ik al een paar platen 12 mm berken multiplex (244 x 122 cm) in huis staan. De bouwmarkt is heel makkelijk: zagen hoeft niet persé direct bij de aankoop maar het mag ook later. Allen moet ik daarvoor in mijn geval dan wel ruim 15 km rijden. Bij gebrek aan een invalzaag met geleiderail is het alternatief voor het tijdverlies deze geïmproviseerde paneelzaag (van achter naar voren de workmate als opvang, de tafelzaag en daarvoor een tafel met daarop de multiplex plaat).
Met mijn vrouw als hulpkracht die mee loopt aan de zijkant en de workmate als uitroltafel voor het opvangen is het prima gelukt.
Vanaf de voorkant ziet het er heel indrukwekkend uit
244 x 122 is dan toch wel heel veel plaat…..
Re: Renault Trafic, van werkbus naar camper - Plafond en verlichting
Na diverse malen in- en uit de bus voor het passen, meten en bij zagen zijn de platen klaar. Daarna gaten uit zagen voor de Led-verlichting en aanbrengen buis voor de kabeltjes
Daarna vastlijmen van de planken (vanwege het zicht wilden we niet schroeven) en ondersteunen met geïmproviseerde stutten
en
Daarna vastlijmen van de planken (vanwege het zicht wilden we niet schroeven) en ondersteunen met geïmproviseerde stutten
en
Re: Renault Trafic, van werkbus naar camper - Plafond en verlichting
Na het verwijderen van de stutten het monteren van de Led-lampen. Vanwege de positie (boven het hoofd) niet gekozen voor solderen maar gebruiken van klemmetjes die ik nog kende uit de tijd dat ik nog zelf mijn auto onderhield (en dat is al weer heel wat jaren geleden).
Deze dus
Was ik net de week daarvoor bij de Lidl tegen gekomen en kwamen dus goed van pas
En (voor wie het niet kent): zo simpel werkt het
De rode is de stroomdraad, de witte het draadje naar de lamp. Door het pennetje in het midden aan te drukken (met bv. een combinatietang) snijd het door beide kabels heen waardoor ze worden vastgeklemd en met elkaar worden verbonden
Deze dus
Was ik net de week daarvoor bij de Lidl tegen gekomen en kwamen dus goed van pas
En (voor wie het niet kent): zo simpel werkt het
De rode is de stroomdraad, de witte het draadje naar de lamp. Door het pennetje in het midden aan te drukken (met bv. een combinatietang) snijd het door beide kabels heen waardoor ze worden vastgeklemd en met elkaar worden verbonden
Re: Renault Trafic, van werkbus naar camper - Plafond en verlichting
Waarom geen 2 x 3 lampjes? Omdat aan we aan de linkerkant een bovenkast gepland hebben. Met de huidige plaatsing schijnt het licht links en rechts van degene die daar zit (dus niet op het hoofd). Aan de rechterkant komt vanaf de deuropening een kast. De lamp het dichts bij de bijrijdersstoel licht bij als de bijrijdersstoel is omgedraaid en de 2e schijnt boven het nog te bouwen keukendeel.
Re: Renault Trafic, van werkbus naar camper - Plafond en verlichting
Re: Renault Trafic, van werkbus naar camper - Plafond en verlichting
Als je storing wilt dan moet je die Scotch blokjes zeker gebruiken.
Is rommel.
Is rommel.
Laatst gewijzigd door javanes op zo 19 jul 2020, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Renault Trafic, van werkbus naar camper - Plafond en verlichting
Was ook 't eerste wat ik dacht... Bron van ellende.
Als je er nog bij kunt, doe jezelf een plezier en vervang ze voor goede verbindingen.
De rest van het doosje kan in de kliko.
Als je er nog bij kunt, doe jezelf een plezier en vervang ze voor goede verbindingen.
De rest van het doosje kan in de kliko.
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Renault Trafic, van werkbus naar camper - Plafond en verlichting
Ze hebben wel gelijk. Die klemmetjes zullen het best een jaartje volhouden, dan komen de eerste storingen, gevolgd door nog meer storingen en ergernis.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Renault Trafic, van werkbus naar camper - Plafond en verlichting
Ze leverenen die scotch met garantie.
Garantie op ellende
Garantie op ellende
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: Renault Trafic, van werkbus naar camper - Plafond en verlichting
Inderdaad vaak draadbreuk en los komen van het stukje metaal dat de verbinding klemt. Beter gebruik je waco klemmen te koop in de bouwmarkten
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: Renault Trafic, van werkbus naar camper - Plafond en verlichting
En ik maar denken dat dit een geniale vondst was, vooral omdat het hoog zit. Gelukkig dan maar dat ik alle overige verbindingen heb gesoldeerd en voorzien van krimpkousjes omdat ik mij daar zelf beter bij voelde. Alleen dat solderen boven mijn macht vond ik niet zo aanlokkelijk.
Re: Renault Trafic, van werkbus naar camper - Plafond en verlichting
Begrijp ik, maar je krijgt er echt op termijn gegarandeerd storingen door, dus als je er nog bij kunt....
Zou knap vervelend zijn om weer te moeten gaan afbreken wanneer je alles netjes weggewerkt hebt.
Zou knap vervelend zijn om weer te moeten gaan afbreken wanneer je alles netjes weggewerkt hebt.
Re: Renault Trafic, van werkbus naar camper - Plafond en verlichting
Bedankt voor de tip. Heb er in een eerder topic al eens iets over gelezen. Is dat niet de moderne variant van de snellasklemmen van 230V draden waarbij het losmaken van geklemde draden verbeterd is door een ontkoppeling systeem? Zal in ieder geval een kijken of ik er nog bij kan, vrees alleen van niet.
- marjasjaak
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Renault Trafic, van werkbus naar camper - Plafond en verlichting
Bij soldeerverbindingen kan ook breuk optreden, omdat een deel van de verbinding star (het gesoldeerde) is en de rest min of meer flexibel.
Je schrijft er niet bij wat de draaddikte is en wat je aanelkaar hebt gesoldeerd, maar zou bij dikkere draden toch passende klemverbindingen gebruiken.
Of soldeerhulzen, als je een kabel moet verlengen.
Als je aan die witte draad trekt van dat Scotch blokje, dan is deze zo los.
Je schrijft er niet bij wat de draaddikte is en wat je aanelkaar hebt gesoldeerd, maar zou bij dikkere draden toch passende klemverbindingen gebruiken.
Of soldeerhulzen, als je een kabel moet verlengen.
Als je aan die witte draad trekt van dat Scotch blokje, dan is deze zo los.