Camper inrichten: zo flexibel mogelijk

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
margjeb
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jun 2020, 23:20

Camper inrichten: zo flexibel mogelijk



Bericht door margjeb »

beste mensen,
wij zijn ons aan het orienteren op de koop van een renault trafic l2h1, we denken aan eentje met dubbele cabine, die we in willen richten en om willen zetten tot camper. dat heeft voor ons wat uitdagingen onder andere door de gezondheidsproblemen van mijn man. omdat hij slechtziend is willen we bijvoorbeeld onze tandem mee kunnen nemen en omdat die nieuw is: in de auto. als jullie mee willen lezen met wat we van plan zijn, fijn, wie zin heeft om mee te denken is zeer welkom
We willen er
- een bedbank in maken aan 1 zijkant in de lengte dus. 1.90 denken we aan in lengte en 80 breed. mijn man kan dan onderweg overdag slapen indien nodig, zonder dat alle ruimte gelijk weg is. mogelijk met een extra (iets minder brede) plank erop met een pianoscharnier zodat we die uit kunnen klappen in de lengte tot een twee persoonsbed.
de tandem kan er dan ingereden worden.
- hefdak erop voor lucht en ruimte
- 1 draaibare voorstoel
- we willen twee zitplaatsen creeeren waar kinderen of kleinkinderen op mee kunnen passagieren. dat kunnen twee losse stoelen zijn zodat de tandem daar tussen kan staan of mogelijk een tweepersoonsbankje...als daar tenminste een kinderautostoel op past.....Ik heb voorkeur voor de stoelen.
- en dan nog het keukentje met wasbakje en misschien uitklapbaar kooktoestel?. liefst klein, verplaatsbaar, uitschuifbaar met een aanrechtblad/tafeltje. petroleum of gascapsules en zowel water afvoer als aanvoer in jerrycans in de auto.

we moeten een technisch redelijk goede bus kopen omdat pecht onderweg wel altijd kan maar voor ons extra onhandig kan zijn, we kunnen geen grote bus kopen want die kunnen we niet kwijt in de stad, rijdt duurder en is ook wat vermoeiender en duurder rijden. deze bus wordt ook onze gewone auto.

erg leuk om over na te denken, maar we zijn er nog niet helemaal. met name een flexibel verplaatsbaar keukenblokje is een uitdaging.
als we langer op pad gaan dan gaan we vast met zijn 2-en en kunnen de passagierstoelen gewoon thuisblijven.
moet allemaal low budget en home made (behalve stoelen en hefdak) dus ook uitvoerbaar zijn :-). het hoeft niet luxe, wel beetje sfeervol en slim, dat is het leukst.

ik ben heel benieuwd wie misschien nog een idee heeft.
groet van Margjeb
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: camper inrichten zo flexibel mogelijk



Bericht door tonic »

Lees dit even door! Anders geen 1/4 tarief. https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... uto_camper
In uw beschrijving zitten wel een paar dingen die niet volgens deze regeltjes gepland zijn.

een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte. en deze: U moet alle faciliteiten in de binnenruimte op een normale wijze kunnen bereiken.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: camper inrichten zo flexibel mogelijk



Bericht door Mickel Moen »

Wat de zitplaatsen betreft.

Als je behalve de voorstoelen verder ook zitplaatsen onder het rijden wilt gebruiken, adviseer ik je een bus te nemen die in de basis al een personenbus is, dus Of al een personenbus is met zitplaatsen of daar op voorbereid is.

Een bus die in de basis een bedrijfswagen is, kan wel een dubbele cabine hebben, met dus zitplaatsen, maar hij is alleen gekeurd op die dubbele cabine. Dit is dan een geheel: bank, gordelbevestiging en tussenschot. Haal je dit eruit, dan zul je veel moeite moeten doen om een bank, bevestigingspunten en gordelbevestiging door de RDW te krijgen. Kostbaar zaakje ook. Er zijn bedrijven die hiervoor speciale slaapbanken leveren, inclusief gordelbok. Laat zo’n bedrijf de bank dan ook inbouwen en aanbieden bij de RDW.

Kies je een personenbus, dan adviseer ik om zoveel mogelijk te laten zitten. Immers daar is de bus al op goedgekeurd. Laat je vooraf goed informeren of een bankje eventueel makkelijk, te vervangen is door een stoel.

Een slaaphefdak is voldoende voor het bed.
De overige verplichte zaken, plaats je zo, dat ze nog wel gemakkelijk bereikbaar zijn en aan de minimale eisen voldoen. Een plastic teiltje en een vast gemonteerd gascomfoortje op/in een kastje voldoet al. Later kun je altijd nog stoelen of banken verwijderen en het geheel opnieuw inrichten.

Zie verder mijn blog. Link hieronder.

Wil je op safe spelen, laat de Inbouwer van de bank / het dak de bus aanbieden bij de RDW en douane. Die weet precies wat wel en niet kan en ze kennen hem/haar bij het keuringsstation.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
drokkies
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 22 jun 2008, 21:23

Re: camper inrichten zo flexibel mogelijk



Bericht door drokkies »

Neem een vouwbare tandem
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: camper inrichten zo flexibel mogelijk



Bericht door mark_rombouts »

Als ik je wensen zo lees, dan denk ik dat je heel goed moet gaan meten en tekenen voor je een bus koopt. Ik ben er mee bezig geweest voor mezelf een indeling te maken die ik flexibel zou kunnen inzetten. In een Traffic L2 heb je echt niet zo veel ruimte. Lengte van de laadruimte zal ongeveer 2,5m zijn, en dan hou je dus niet veel meer over met een bed in de lengte. Ben bang dat je echt naar een grotere bus zal moeten om alles erin te krijgen.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: camper inrichten zo flexibel mogelijk



Bericht door tonic »

En er moeten ook steeds 2 zitplaatsen in het woongedeelte aanwezig blijven. 1 draaibare voorstoel mag je meerekenen (niet tijdens de keuring) maar die andere moet er wel zijn.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: camper inrichten zo flexibel mogelijk



Bericht door annoh »

@Tonic,
Wat bedoel je met 'niet tijdens keuring'?
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: camper inrichten zo flexibel mogelijk



Bericht door tonic »

In het woongedeelte moeten 2 zitplaatsen aanwezig zijn. Draaibare voorstoelen worden meegeteld. Alleen krijg je deze draaiplateaus niet goedgekeurd.
Dus die moet je na de keuring plaatsen.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: camper inrichten zo flexibel mogelijk



Bericht door JTG »

Sorry maar dat is niet juist. Draaiplateau's kunnen wel degelijk worden goedgekeurd tijdens een ombouwkeuring op locatie. Achteraf aanpassingen doen wordt wel veelvuldig gedaan maar dat betekent niet dat het mag en lijkt me niet een juist advies richting TS.
margjeb
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jun 2020, 23:20

Re: camper inrichten zo flexibel mogelijk



Bericht door margjeb »

bedankt voor al jullie reacties. dat levert gelijk allemaal ideetjes op en zaken waar we aan moeten denken.
als we het simpel willen houden zouden we eigenlijk in het hefdak kunnen gaan slapen. dat lost al een ruimteprobleem op. we zijn eerder met een daktent op vakantie geweest...nu weer wat jaartjes ouder maar het zou toch moeten kunnen. dan kunnen we een bedbank voor mijn man in de lengte maken van 80 cm, middenruimte voor de tandem in te rijden en keukentje aan de andere kant in de lengte. moeten we inderdaad wel allemaal precies uitmeten. vandaag zag ik een (personenen)busje te koop met twee aparte stoelen achter de voorstoelen met tussenruimte. als we de 2e rij stoelen uitneembaar maken , laten we ze thuis als we op reis gaan. ik zie er wel wat in.
als ik de blog lees en de foto's zie en filmpjes van verschillende mensen, dan denk ik wel: o jeetje, zo netjes wordt het bij ons nooit.
maar stap voor stap gaan we er komen. nu eerst toch nog maar voor de zekerheid naar een mercedes sprinter uit 1998 kijken (of moet ik dat uit mijn hoofd zetten?) en naar een renault master. even voor het vergelijken. we hebben al een trafic gezien die ons best beviel ....

ideetjes, tips, nog altijd welkom. ik laat weer van me horen als we een paar stappen hebben gezet of als ik nog een vraag heb voor jullie, doorgewinterde campermensen.
margjeb
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jun 2020, 23:20

Re: camper inrichten zo flexibel mogelijk



Bericht door margjeb »

drokkies schreef:
di 07 jul 2020, 10:07
Neem een vouwbare tandem
ja, die snap ik. maar mijn man is langer dan ik en dat maakt de tandem onstabiel. er is er maar eentje die een goed stijf frame heeft...en die hebben we kunnen bemachtigen tot ons geluk.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: camper inrichten zo flexibel mogelijk



Bericht door henk en lila »

Wij hebben een L2H2 Citroen Jumper met een laadvloerlengte van 3,12 m. Hoe lang is de tandem?
We hebben één vast lengtebed van 1,90 x 0,80 m en één opklapbed ook in de lengte van 1,80 x 0,80m.
Als ik alleen weg ga zet in mijn lichte motor binnen; het opklapbed neemt maar ca 20 cm in opgeklapte toestand.
Ons zitje tussen het lange bed en de draaibare bestuurders stoel is dan nog bruikbaar.
Het kleine keukenblok aan de schuifdeurkant ook.
Met deze indeling zouden we ook samen kunnen reizen en dan 's nachts de motor buien op slot zetten.
Ook om, vooral met opgeklapt tweede bed een beetje leefruimte (je bent niet de hele dag aan het fietsen hè) te hebben en om de bergruimten onder het vaste bed goed bereikbaar te hebben.
Bij een L1 zou je dan het tweede bed in het slaaphefdak hebben, maar je hebt geen plek voor bovenkastjes.
Lijkt me wel krap worden hoor.
Durf je de tandem echt niet buiten te laten slapen met een paar goede sloten vast aan de bus/trekhaak ofzo?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
margjeb
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 29 jun 2020, 23:20

Re: camper inrichten zo flexibel mogelijk



Bericht door margjeb »

bedankt @henk en lila voor je bericht. ik zag het wel voor me. we zijn die avond serieus gaan opschrijven aan welke voorwaarden de bus echt moest voldoen en we zijn een beetje gaan tekenen. de dag erna liepen we tegen een bus aan en toen ging het snel. alles viel op zijn plek en de verkoper wilde onze auto ook nog kopen. want de fiets wordt ons dagelijks vervoersmiddel en de auto is voor de lange afstanden.
het is een Renault Master L2H2 geworden, vergelijkbaar met de Citroen Jumper. er zitten twee lengtebanken in waar mijn man overdag even een tukkie op kan doen als het zich wat minder goed voelt en met een uitklapplank heb je een bed van bijna twee meter . alleen de tafelpoot moet eruit, maar dat lijkt me geen punt, en dan kan zo de tandem erin!. het keukentje is wat groot voor onze smaak en zit achter de voorstoelen, maar onze voorwaarde was dat we er zo mee weg zouden kunnen en dat kan! fantastisch. we zien later wel wat we nog anders willen. voor nu zijn we heel blij. vandaag laten checken bij de garage, twee nieuwe banden (dat wisten we) en hup gaan!. jullie gedachten hebben zeker geholpen bij de beslissing. nogmaals bedankt.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: camper inrichten zo flexibel mogelijk



Bericht door Atoz »

Succes met jullie nieuwe aanwinst!
En dan roepen we nu allemaal: fotoooooooooo ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Plaats reactie