Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Freek C
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 01 jul 2019, 9:41

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door Freek C »

marjasjaak schreef:
ma 06 jul 2020, 20:38
Wij hebben voordat we ooit aan zelfbouw begonnen, eerst diverse campers gehuurd.
Heel veel beurzen dealers showrooms afgestruind.
Toen een kleine fabriekscamper gehad, dan krijg je pas een beeld hoe je een camper wilt hebben. En of het wel bevalt. Het is anders kamperen dan met een caravan. Als je ergens heen wilt moet je de camper meenemen. Wat betreft parkeren op straat, als je buren hebt, zijn die ook blij ?met een bus die lang een parkeerplek bezet houdt. Dan moet je toch aan een stalling gaan denken. Kortom zou eerst eens gaan neuzen bij camperdealers.
Op zich kan ik die camper ook wel kwijt bij familie in de buurt, dus de stalling is het probleem nog niet. Qua kamperen heb ik alleen tentjes-ervaring, dus ik hoef geen caravan gewoontes af te leren. Ik vind het leren en ervaren wat je wil wel een goed punt. Dus of ik ga een veel minder permanente inbouw maken dan ik van plan was (dus veel meer basic afwerking en ervaren) of ik start kleiner/goedkoper in het segment transporter. En wellicht een combi ervan.

Ik denk dat huren en proefkamperen een solide advies is, maar tegelijk is een deel van het avontuur het zelf maken, dus ik vrees dat ik daar toch een beetje eigenwijs ga zijn en direct zelf start.
Freek C
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 01 jul 2019, 9:41

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door Freek C »

knutselaartje schreef:
ma 06 jul 2020, 21:26
Met betrekking tot het rijden in steden en daar een parkeer plaats vinden, wij doen dat niet omdat veel steden bijna alleen parkeer garages hebben en die zijn zelden hoog genoeg om te parkeren. Ofwel fietsen mee en parkeren buiten het centrum en of met het openbaar vervoer naar de stad. Zo heb je ook geen last van milieu zones, wat de keuze van het voertuig weer wat eenvoudiger maakt.
Misschien moet ik het idee van de (grote) stad in rijden en daar parkeren inderdaad laten varen (of benaderen volgens de methode die jij beschrijft inderdaad). Uiteindelijk is kamperen voor mij voornamelijk de natuur in, maar af en toe een stad in is wel aardig. Dus
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door WoutvanAken »

De Ducato/Jumper/Boxer hebben als voordeel dat een dwars bed mogelijk is, ze hebben een lage laadvloer en vanaf 2007 zijn de carrosserieën van deze auto's gemaakt van verzinkt plaatwerk.
Zeker wanneer je budget beperkt is tot een wat oudere bus zeker een voordeel.
Deze modellen zijn soms ook in cng uitvoering te koop wat uit milieu oogpunt gunstig zou kunnen zijn.
Wout - SunnyVan
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door durisotti »

Zo'n grote bus op benzine..die bestaan zo goed als niet..en het verbruik zal hoog zijn..
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1417
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door FrankJC »

WoutvanAken schreef:
wo 08 jul 2020, 19:50
De Ducato/Jumper/Boxer hebben als voordeel dat een dwars bed mogelijk is
Een dwars bed een voordeel? Ik heb een dwarsligger gehad............nooit meer.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door travelscout »

Tuurlijk wel, zeker als je net begint en beschikbare ruimte maximaal wil gebruiken!
Paul.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door marjasjaak »

Voordeel van een dwarsslaper is; je bent ongeveer 1,40 kwijt aan bedruimte. Nadeel van een dwarsslaper is; degene die achteraan ligt moet over de ander kruipen om bijvoorbeeld even te plassen. Daarom hebben wij voor langslaper in een L4 gekozen. Voor een veerboot ben je meer kwijt bent, maar zo vaak nemen we een veerboot niet... De ruimte in een L4 is toch wel lekker, vooral tijdens regenachtige zomerdagen.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door PaulBng »

Ik denk dat je even héél goed onderzoek moet doen om teleurstellingen te voorkomen.

Dwars slapen, als je daartoe bereid bent, tenzij je met wangen aan de gang wilt, kan alleen in een Sevel (Fiat Ducato, Peugeot Boxer of Citroën Jumper). Die hebben de daarvoor benodigde breedte.

De aanduiding LxHx zijn merk afhankelijk. Bij de Sevel is L3 5m99 en L4 5m39. Zonder fietsrek.

Wanneer je kiest voor een Sevel L3 met dwarsbed en zonder natte cel, is een slaapplaats voor 2 kinderen wellicht haalbaar in de vorm van een dinette die je verbouwt tot bed.
Maar waar ga je dan zitten wanneer de kinderen naar bed zijn?

Er zijn oplossingen waarmee je een enkel kinderbed boven de voorstoelen maakt. Of daar twee kleine kids in passen weet ik niet. Maar kinderen hebben de eigenaardige eigenschap om te groeien!

Zomaar wat opmerkingen om je denk proces op weg te helpen.
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door Bart200 »

Omdat je zitplaatsen met isofix bevestiging wil hebben zal je op de volgende punten moeten letten. Wil je het zelf doen of laat je het doen door een gecertificeerd inbouwer.
De RDW keurt alleen zitplaatsen goed die certificaten hebben.
Eigenlijk gaat het niet om de zitplaatsen maar om de bevestiging van de gordels. Dat kan je zien aan de keuringseisen en aan de bankjes die in aan een gordelbok gebouwd worden.
Voor een paar auto's zijn gordelbokken beschikbaar (ducato, boxxer en jumper). Deze gordelbok kan op een paar plaatsen in de auto gezet worden en heeft op het achterste punt een beugel om de chassisbalk heen. Dus niet in het plaatwerk. Deze gordelbok is goedgekeurd voor twee zitplaatsen. Of er bokken zijn met isofix weet ik niet.
Of er voor andere auto's goedgekeurde gordelbokken leverbaar? Voor de VW T4 zijn er wel goedgekeurde bankjes te koop.
Dus voor andere auto's kom je terecht bij de gecertificeerde ombouwers voor aangepaste auto's. Zij hebben daarvoor bouwsystemen die goedgekeurd zijn en dan krijg je die zitplaatsen op kenteken. Zelf heb ik een smartfloor, https://www.smartfloor.nl/ of by nomads hebben het laten bouwen bij B&S www.onbeperktinbeweging.nl B&S zie hun eigen website https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/camper-isoleren/
Let op als de stoelen zonder gereedschap verwijderd kunnen worden zitten deze niet vast en zijn dat niet de de vaste zitplaatsen voor een camper.
Zomaar een bank inbouwen is dus niet mogelijk voor zitplaatsen op kenteken.
Ik hoop dat dit het verhaal wat duidelijker maakt. Zijdelingse zitplaatsen in auto's voor 2012 is eenvoudiger omdat er op zijdelingse zitplaatsen geen gordels mogen zijn.
Ik denk dat je bij de keuze van de om te bouwen bus hier ook rekening mee moet houden. Een gordelbok is veel goedkoper dan het laten inbouwen van zitplaatsen door een inbouwbedrijf.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door annoh »

De RDW keurt alleen zitplaatsen goed die certificaten hebben
Er zijn TÜV certificaten en ook Engelse certificaten behorende bij draaischijven/slaapbankenken/bokken die de RDW niet accepteert. Puntje van aandacht.
Freek C
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 01 jul 2019, 9:41

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door Freek C »

Ja, de fiat/renault/ etc variant lijkt door de breedte wel de winnaar inderdaad. Qua slaapplekken voor de kleine heb ik er nu pas 1 nodig en die is op dit moment 2 dagen oud :D Dus ik kom wel weg met de hangende wieg/ bed aan het voeteneind van het grote bed de komende jaren. of bij de voorstoelen inderdaad. Ik ga eens serieus tekenen.

Tevens bedankt voor de uitgebreide reactie mbt isofix en gordelbokken, daar ga ik met een oom (garagehouder) even naar kijken.
Berninger
Berichten: 25
Lid geworden op: za 11 jul 2020, 14:02

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door Berninger »

Wij zijn ook aan het oriënteren. Interessant voor ons dus om dit te volgen :)

We gaan een L3H2 Jumper, Ducato of Boxer kopen, maar hebben een vraag over de extra zitplaatsen. Via https://www.dubbelcabine.com/camper-ombouw/ gaan we het volgende laten doen:

-een gordelbok laten monteren voor 680,-
-Er wordt een tijdelijke bank ingezet voor 75 euro, die gaat na de keuring er uit (waarom?)
-Rdw keuring kost 370 incl certificering van de zitplaatsen.

Vragen:
1. Waarom moet de tijdelijke bank er weer uit?
2. Is een rdw keuring voor extra zitplaatsen noodzakelijk bij een busje uit 2010?
3. Indien we de zitplaatsen RDW laten keuren, mogen we verzekeringstechnisch 4 mensen vervoeren?
4. Indien we de zitplaatsen niet RDW laten keuren, mogen we verzekeringstechnisch 4 mensen vervoeren?

De bank komt achter de rijderstoel, in de richting van de voorruit.
Het busje is uit 2010
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door annoh »

@Berninger,
1. Is het niet een goed idee om die vraag zelf aan Atrion te stellen?
2. Hoe zou het zijn zelf de website van de RDW te gaan raadplegen?
3. Hoe zou het zijn om zelf contact te leggen met je eigen verzekeringsmaatschappij?
4. idem.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Orientatie aankoop en ombouw bus tot camper



Bericht door PaulBng »

1. Die tijdelijke bank hoeft er niet uit maar moet er wel in. Een gordelbok alleen levert geen zitplaatsen op. Je moet ergens kunnen zitten. De tijdelijke bank door wat anders vervangen is m.i. niet relevant
Plaats reactie