mag brug voorin uit Fiat Ducato L4H3 gehaald worden?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
laurens67
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 5:35

mag brug voorin uit Fiat Ducato L4H3 gehaald worden?



Bericht door laurens67 »

Hallo,
Heb een Fiat Ducato L4H3 waar voorin boven tussen cabine en "laadruimte"een brug zit. Mijn vraag is of deze er uit gehaald mag worden?
Ik wil voorin een hefbed maken en deze ongeveer 40 cm laten zakken. Heb campers gezien zonder dit obstakel maar ik kan ze niet meer vinden.
Weet iemand of dit ten koste gaat van de stevigheid/constructie?
Ik krijg de foto niet echtop
Bijlagen
2020-06-29 14.57.25.jpg
2020-06-29 14.57.25.jpg (123.29 KiB) 1100 keer bekeken
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: mag brug voorin uit Fiat Ducato L4H3 gehaald worden?



Bericht door jheeck »

Een voorbeeld van een fabriekscamper zonder die brug is de Adria Twin Supreme vanaf modeljaar 2019 maar ik zou zo niet durven zeggen of daar nog vervangende versterkingen zijn ingebouwd.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: mag brug voorin uit Fiat Ducato L4H3 gehaald worden?



Bericht door rijschoollucassen »

Adria coral is ie ook uit. Ik denk zelfs uit 80%van de half-integralen.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: mag brug voorin uit Fiat Ducato L4H3 gehaald worden?



Bericht door PE1OPQ Theo »

2020-06-29 14.57.25.jpg
2020-06-29 14.57.25.jpg (141.25 KiB) 1053 keer bekeken
Met je telefoon gemaakt?
Even op de pc en draaien, en hij staat recht op
Draaien op de telefoon kan ook.

Theo
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: mag brug voorin uit Fiat Ducato L4H3 gehaald worden?



Bericht door gjvonk »

Een Pössl P2 Relax heeft het ook, ben op zoek naar foto's maar vind ze niet, dat is een Pössl met een 2 persoonsgegevens interieur zonder halve dinette, met alleen 2 draaistoelen, een klaptafel een schuin gevormde badkamer en een 2 persoonsgegevens bed in de lengte met een hoge kast ernaast. Een model an een jaar of 5 geleden.

Deze bedoel ik, maar helaas vind ik nog geen interieur foto.
https://kamperen.tweedehands.net/camper ... airco.html

Als je op het type googled, kom je wel foto's van het interieur tegen. Ik vermoed dat ze wel.extra verstevigen hebben aangebracht. Er zijn hier vast knappe koppen die op basis van jouw foto adviezen hebben hoe je de boel kan verstevigen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk






Buscamper fan
laurens67
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 16 dec 2019, 5:35

Re: mag brug voorin uit Fiat Ducato L4H3 gehaald worden?



Bericht door laurens67 »

Alvast bedankt voor jullie reacties, ik heb vanmorgen nog wat gezocht, bij het nieuwste model van Affinity (Pools) is de brug iig ook weg.
Bijlagen
geen brug, Affinity.JPG
geen brug, Affinity.JPG (55.2 KiB) 955 keer bekeken
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: mag brug voorin uit Fiat Ducato L4H3 gehaald worden?



Bericht door jheeck »

Puntje van aandacht: Volgens mij zijn de voorbeelden die wij aanhalen wel van H2 bussen en niet H3.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: mag brug voorin uit Fiat Ducato L4H3 gehaald worden?



Bericht door de Jonckheer »

Let wel, die versteviging zit er niet voor niets dus om hem helemaal weg te halen lijkt mij geen goed idee maar je kunt hem wel een eindje naar voren verplaatsen, eventueel met wat extra versteviging tussen de huidige en de nieuwe locatie.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: mag brug voorin uit Fiat Ducato L4H3 gehaald worden?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: mag brug voorin uit Fiat Ducato L4H3 gehaald worden?



Bericht door jansloos »

Ook gedacht aan een "rollbar' zoals bij rally wagens?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: mag brug voorin uit Fiat Ducato L4H3 gehaald worden?



Bericht door tonic »

Dit is eigenlijk een vraag waar niemand het antwoord op weet. je kunt 100 foto's plaatsen van voertuigen waar hij niet inzit maar dat zegt helemaal niks. Bij sommige merken is hij weg maar het kan zijn dat op die merken een aparte typegoedkeuring aanwezig is. Heeft de fabrikant soms berekeningen overlegd of zijn er botsproeven gehouden? Zijn er verstevigingen aangebracht?
Er rijden golfjes cabrio en gewone golfjes rond. Dat betekend nog niet dat ik bij een gewoon Golfje heet dak eraf mag zagen :-)
De enigste die het juiste antwoord kan geven is de houder van de typegoedkeuring en dat is in dit geval FIAT. Je gaat de zaag zetten in een typegoedgekeurde constructie deze constructie is doorgerekend door de fabrikant en deze zou dus aan moeten geven dat hij weg mag. Of jij zou berekeningen moeten overleggen dat hij eruit kan (zo werkt het bij officiele bedrijven die aanpassingen aan voertuigen doen). De rest zijn aannames en "ik vind".
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: mag brug voorin uit Fiat Ducato L4H3 gehaald worden?



Bericht door Hoofdnoorman »

Helaas is voorgaande opmerking eigenlijk het juiste.
Pas na overleg met fabrikant kun je wat weghalen. Overigens kunnen extra verstevigingen (later zelf aangebracht) ook gevaarlijk zijn.

Het komt nu niet zoveel meer voor, maar er was een tijd dat auto's achteraf voorzien werden van schuif/kantel daken. Soms moest daar ook een balein verwijderd worden en was dit ook niet de bedoeling van de autofabrikant, volgens het RDW.
Ik meen dat er ooit een rechtszaak over is geweest tussen (Vermeulen/Hollandia in Kampen?) en het RDW. Het echt fijne weet ik niet meer, maar het kwam er een beetje op neer dat de veiligheid van andere weggebruikers niet in het geding was en dus toegestaan.
Hetzelfde gelde voor het aangebrachte sportstuur wat, volgens de keuringsdienst, te klein zou zijn.

Maar ik heb een oude Hymer, waar zelfs het aangepaste gaspedaal destijds is aangegeven bij de TüV. Maar in Duitsland mag je zelfs niet eens een gat boren in de dissel van een aanhanger om een fietsdrager te monteren. Mogelijk zijn dus ook de eisen nog per land verschillend.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Wat vragen van een twijfelaar



Bericht door gjvonk »

De Fiat fabriek is in dit geval de Sevel fabriek in Italië: ook de Jumpers en de Boxers komen hier vandaan.

Waar je ook nog eens zou kunnen informeren is bij bedrijven die koel/vries interieurs inbouwen in bestelbussen; met name bij dit type bus in de H3 uitvoering zie ik nogal eens het koel aggregaat in de boegplaat boven de voorruit ingebouwd. Wie weet hebben zij ervaring wat je wel en niet weg kan halen en bekijk ook de kleine Ducato bussen van OV vervoerder 'Breng' in de regio Arnhem eens, staat mij bij dat die ook iets met die cabine hebben gedaan om de doorloop voor chauffeur en passagiers te vereenvoudigen.

Informeer eens bij carosserie (in) bouwers...die weten vaak heel veel van dit soort vraagstukken.

En anders bij de RDW zelf? Die herkeuren ook auto's na ombouw (in mijn jeugd stikte het van de kit cars op straat: buggy's op ingekort Kever onderstel etc). Dat spul moest ook altijd weer gekeurd worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
tonic
Berichten: 2444
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: mag brug voorin uit Fiat Ducato L4H3 gehaald worden?



Bericht door tonic »

De RDW kan je hier ook niet verder mee helpen. Die verwijzen naar de typegoedkeuring of een officiele ombouwverklaring met berekeningen. De RDW kan niet vaststellen bij welke auto er wel balkje weggehaald zou kunnen worden.
Dus er zijn 2 mogelijkheden :
1 je wilt geen officeel antwoord en je zet de zaag er zelf in. Niemand die het ziet en het zal daarom ook weinig mensen opvallen. Risico is voor jezelf. Jij zit erin en eronder.
2 je wilt een antwoord van iemand die het weet. Nou dan kom je dus bij de fabrikant terecht. De carrosserie en bus bouwers doen dit ook. Of overleggen een officiele ombouw verklaring met berekeningen. En dat laatste lukt als particulier niet.
Plaats reactie