Ombouwen van een Opel Movano L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Ombouwen van een Opel Movano L2H2



Bericht door DiLa »

Hallo allemaal,

Ik ben Dick (sta achter de camera). Wat een mooi en informatief forum! Ik kom er bijna niet los van. Waarom niet? Vorige week een Opel Movano uit 2008 gekocht welke we gaan ombouwen naar een camper. Al 20 schetsjes gemaakt hoe we het ongeveer willen en elke keer weer anders :)

Eerst maar zo snel mogelijk gereed maken zodat deze omgekeurd kan worden door de RDW en dan de belastingdienst vragen of ze de MRB een beetje willen verlagen. Allemaal goeie en snelle ideeën hier al voor gevonden. :thumbup:

Iets wat ik nog niet zo snel kon terugvinden is het volgende. De bestelbus is net APK gekeurd. Wordt deze APK-keuring overgezet op het nieuwe kenteken of dien ik de bus na RDW-keuring opnieuw APK te laten keuren?

Daarnaast ben ik benieuwd naar jullie mening over het imperiaal. Laten zitten of eraf halen en waarom denk je dat?

Tot zover even ... nog drie nachtjes slapen
Afbeelding
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-06-06 at 13.54.34.jpeg
WhatsApp Image 2020-06-06 at 13.54.34.jpeg (89.93 KiB) 2861 keer bekeken
Bert84
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 08 jun 2020, 18:23

Re: Ombouwen van een Opel Movano L2H2



Bericht door Bert84 »

Mooie bus! Imperial is ook handig, maar beperkt het je keuze qua dakraam niet?
tonic
Berichten: 2443
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouwen van een Opel Movano L2H2



Bericht door tonic »

Eventuele schorsing en de APK worden gewoon mee overgenomen.
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Ombouwen van een Opel Movano L2H2



Bericht door DiLa »

Bert84 schreef:
di 09 jun 2020, 21:55
Mooie bus! Imperial is ook handig, maar beperkt het je keuze qua dakraam niet?
Dat dacht ik ook idd. Scheelt ook in het gewicht bij de keuring.
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Ombouwen van een Opel Movano L2H2



Bericht door DiLa »

tonic schreef:
di 09 jun 2020, 22:06
Eventuele schorsing en de APK worden gewoon mee overgenomen.
Da's mooi! Thx.
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Re: Ombouwen van een Opel Movano L2H2



Bericht door Ivo-windsurf »

Leuke bus.
Imperial heb ik van onze Renault master L1 H2 afgehaald om zonnepaneel en dakluik te plaatsen. Trappetje heb ik laten zitten omdat ik het leuk vind nog een beetje d uitstraling van d e" oude klus bus" te houden. Ook handig om spullen aan te hangen en om op je dak te komen voor schoonmaak.
Veel plezier en succes!
Afbeelding
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Ombouwen van een Opel Movano L2H2



Bericht door DiLa »

Trappetje is inderdaad wel handig om dingen aan op te hangen. Die laten we er dus op :thumbup:
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Ombouwen van een Opel Movano L2H2



Bericht door DiLa »

Gisteren de afspraak gemaakt bij de RDW. Er was of volgende week woensdag nog een gaatje of anders een maand later pas weer. Het is dus woensdag geworden.
Vandaag alvast een tijdelijk keuringssetje in elkaar getimmerd. Een zijbankje met een keukenblokje ernaast. Zitting kan in twee delen open (en daaronder ook 2 compartimenten). Van het weekend de combi wasbak/gaspit erin en een plaatje hout op het uitneembare tafelframe(pje). Zaterdag ook twee lattenbodems ophalen en die een beetje aanpassen en in de breedte erin zetten. En dan ben ik hopelijk klaar voor de keuring.

Weet iemand of er streng gekeken wordt naar de bevestiging van de zaken. Als ik het zitje en het keukentje gewoon in de houten vloerplaat vastschroef, is dat voldoende of moet het in het metaal van de bodem?

Als het bankje en het keukentje worden goedgekeurd, kunnen die na de keuring worden opgehaald door de volgende wat mij betreft. Maar goed, dan zal ik 'm wel ergens anders op het forum hier aanbieden.

Afbeelding
Bijlagen
WhatsApp Image 2020-06-11 at 19.51.25.jpeg
WhatsApp Image 2020-06-11 at 19.51.25.jpeg (82.54 KiB) 2605 keer bekeken
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ombouwen van een Opel Movano L2H2



Bericht door Navigator »

Ze controleerden bij mij wel of het stevig staat; niet beweegt. Er werd niet gekeken of e.e.a. in de carrosserie was vastgezet.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Ombouwen van een Opel Movano L2H2



Bericht door EasyBee »

Als je hem ook voor de Belastingdienst aanmeldt als kampeeerauto ivm kwarttarief en daarna dat setje er weer uit haalt, niet meer gaan rijden.
Schorsen en van de openbare weg blijven. Want je hebt na de acceptatie door de Belastingdienst als kampeerauto wezenlijke wijzigingen doorgevoerd waardoor het geen kampeerauto meer is. Gevolg met terugwerkende kracht het volle tarief betalen en 100% boete er over heen.

Wat die imperiaal betreft. Tenzij je er een dakterras op wilt bouwen, gewoon verwijderen. Onnodige extra hoogte, onnodige extra kilo's en het is natuurlijk een windvanger en dus luchtweerstand en heel slecht voor de brandstofconsumptie.
Leuke bus en succes met de ombouw. Er zijn op internet eindeloos veel filmpjes in o.a. Engels en Duits over mensen en hun ombouwprojecten.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Ombouwen van een Opel Movano L2H2



Bericht door DiLa »

Ja, die filmpjes, sites, pins, insta's begin ik allemaal te ontdekken. Ben bijna niet achter mijn laptop vandaan te krijgen :-B

Dat schorsen hoeft toch niet zolang ik de camper tijdens de ombouw op eigen terrein laat staan en er niet mee op de openbare weg kom?
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 18 jun 2020, 0:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouwen van een Opel Movano L2H2



Bericht door DJSmiley »

Juist wel, want dan hoef je geen wegenbelasting / verzekering te hebben. Niet geschorst = betalen. En zolang je nog geen kwarttarief hebt de volle prijs..

Je tijdelijke ombouw en imperial zorgt wel voor wat gewicht. Hij wordt bij de RDW gewogen en adhv daarvan wordt de mrb berekend. Zo licht mogelijk RDW keuren scheelt dus iets. Officieel moet je m na ombouw laten herkeuren als t gewicht >+20% is, maar in de praktijk is dat niet te controleren (Zolang je maar onder het max toegestane gewicht blijft, zal men niet ff vragen om je bus 100% leeg te trekken om het kale gewicht te bepalen). Tenzij je kale gewicht op papier 1000kg is, dan wordt t een beetje verdacht.'

MDF is wel vrij zwaar. Je imperiaal er (iig voor de keuring) afhalen kan rustig 20kg schelen (en als je op de rand zit net een categorie)

Zoals gezegd, na de RDW de belastingdienst aanvraag doen voor kwarttarief. Zodra je die toegewezen hebt moet je dus voldoen. Je tijdelijke blok eruit en dan ombouwen mag, maar je mag er niet meer mee rijden, want dan moet je aan de eisen voldoen!

Na de RDW meteen de BPM papieren eruit doen. Bij mij ging dat vrij snel (binnen 7 dagen had ik t betaalverzoek, een paar dagen later het nieuwe kentekenbewijs). Daarna kwarttarief aangevraagd.

Van welk jaar is die bus?
Ik zou de rugleuningen iets hoger maken. Bij mij was dat een 'afkeur' waardoor ik niet de extra zitplaatsen op kenteken kreeg. (Ik had ze bij mijn Ducato een cm of 40 hoog, volgens de keurmeester moest het meer ondersteuning bieden)
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 18 jun 2020, 0:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Ombouwen van een Opel Movano L2H2



Bericht door DiLa »

De bus is van medio 2008, dus ik ga die rugleuning wat hoger maken en kussentjes erop. Goeie tip, thx!

Ik zag dat het verschil 3 a 4 euro per maand is voor de MRB indien hij net een gewichtsklasse hoger komt, dus daar ga ik me niet heel erg druk over maken. Daarnaast .... als ik het imperiaal, de tussenwand en het zware zitje laat meewegen met de keuring, ligt het uiteindelijke gewicht na definitieve ombouw dichter bij het kentekengewicht.
DiLa
Berichten: 114
Lid geworden op: za 06 jun 2020, 21:02
Locatie: Zoetermeer

Re: Ombouwen van een Opel Movano L2H2



Bericht door DiLa »

Morgen de combi spoelbak/kookplaat erin en dan woensdag de keuring.

IMG-20200613-WA0003.jpg
IMG-20200613-WA0003.jpg (82.75 KiB) 2453 keer bekeken
Plaats reactie