Zelf lithium accu maken?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Zelf lithium accu maken?



Bericht door L4H3 »

Omdat ik nou zelf niet heel erg veel verstand heb van accuus stel ik hier maar de vraag voordat ik het daadwerkelijk ga uitvoeren. Wil namelijk niet hebben dat ik met een brandgevaarlijk of nutteloos idee kom.
Bij ons op het werk gaan ze alle Lituim batterijen vervangen die in de noodverlichting zitten. Ze zijn nu 2 jaar oud. Ze zijn 3,6 volt en 2,5 AH per stuk. Mijn idee is om er 4 in serie te zetten dan heb ik 14,4 Volt en 10AH. Hier maak ik 20 setjes van die ik vervolgens weer parralel aan elkaar knoop. Totaal dus 80 stuks en totaal 200AH. Mijn vraag kan dit, werkt dit, mag dit enz.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door L4H3 op ma 08 jun 2020, 9:25, 1 keer totaal gewijzigd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zelf litium accu maken



Bericht door pwhooftman »

L4H3 schreef:
ma 08 jun 2020, 9:25
Omdat ik nou zelf niet heel erg veel verstand heb van accuus stel ikhier maar de vraag voordat ik het daadwerkelijk ga uitvoeren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Stop hier, nu. Wel eens filmpjes gezien van lithium batterijen die in de brand vliegen? Geen werk voor prutsers. Oh ja, 4x 2,5Ah in serie is nog steeds 2,5Ah, alleen bij een 4x zo hoog voltage. Alleen al daarom: niet doen.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 965
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Zelf litium accu maken



Bericht door Metor »

Nee dit werkt niet zoals je schetst omdat de spanning van li-ion niet goed is.
Zoek het topic eens op van Charm hier op het forum die dit gedaan heeft.
Uiteindelijk met de toepassing van heel veel toegevoegde elektronica.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Zelf litium accu maken



Bericht door L4H3 »

Vandaar mijn vraag. Dank jullie. Ik ga het dus NIET doen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Zelf litium accu maken



Bericht door Het-Licht »

Wat jij wilt, dat kan zeker, maar als je niet super handig bent met electronica zou ik het zeker afraden.

Overigens zijn lithium batterijen niet per definitie gevaarlijk. De Lithium-Ion is dat wel (thermische ketting reactie die nog wel eens voorkomt bij electrische auto's of telefoons) maar de Lithium ijzer fosfaat (LiFePo4) is misschien wel veiliger dan een loodzuur accu.

Wat voor accucellen zijn het eigenlijk? Als het 18650 cellen zijn in LiFePo4 uitvoering is er echt wel wat leuks van te maken, maar het is minder eenvoudig dan het klinkt. Kijk eens op Youtube en gebruik 18650 battery build dan kan je een beetje een idee krijgen wat je op je hals haalt...

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51312
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelf litium accu maken



Bericht door Kroppie »

bij in serie gaat de spanning omhoog en blijven de Ah,s hetzelfde, bij parallen blijft de spanning hetzelfde en stijgen de Ah,s, 20 setjes van 2,5 Ah leveren dus geen 200ah maar 50Ah

en voor een dergelijk project is een bms nodig, de electronica die de stroomhuishouding regeld, en is het heel belangrijk dat je met cellen begint die zoveel mogelijk gelijk zijn.

maar het idee is prima en zo werkt het bij de fietsaccu,s ook 3 of meerder 18650 cellen parallel en dan 10 van die pakketjes in serie maakt de 36 volt, maar op elk knooppunt van de inserie staande cellepakketten zit een aansluiting naar een bms.

en nieuwe 18650 cellen van 2 a 3 Ah kosten +- 2 euro, nu een bms nog en die zijn in china zat te vinden(ebay.com)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Zelf litium accu maken



Bericht door L4H3 »

Het is me allemaal wel duidelijk. Ik begin er niet eens aan. Te veel gedoe. Nogmaals dank.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Zelf litium accu maken



Bericht door Het-Licht »

Begrijpelijk! Wel jammer, dit soort zelfbouw projectjes vind ik leuk om te volgen!

Zelf ben ik van plan komende winter mijn eigen LiFePo4 accu bouwen met prismatic cellen en bms en de hele reut.

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Aloys op ma 08 jun 2020, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Zelf lithium accu maken?



Bericht door L4H3 »

Ben ik weer. Krijg net te horen dat er ook nog 600 stuks van onderstaande soort komen zijn 4,8 volt en 4AH. Zijn NiMh accuus. Kan het met deze wel of is dat ook weer een gedoe en gevaarlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zelf lithium accu maken?



Bericht door pwhooftman »

Ook NiMH accu's vragen een lader met laadstroomregeling en liefst temperatuurcontrole, dus ook deze kunnen niet zomaar in een camper gehangen worden en geladen worden door de dynamo of zonnepanelen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51312
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelf lithium accu maken?



Bericht door Kroppie »

dat zijn nikkel metaalhydride accu,s, zijn per stuk 1,2 volt en 4Ah, zoals op de foto dus 4stuksin serie maakt 4,8 volt en 4Ah, 10 stuks in serie geeft dus 12 volt bij 4Ah, je zegt 600 stuks, zijn dat zoals getoond dus 600 sets van 4 stuks elk, oftewel 2400cellen, of 600 cellen, met 600 cellen kun je dan een accu van 12 volt en 240Ah samenstellen, met 600 sets van 4 cellen kunje dus nog 4x zoveel maken, en houd er rekening mee dat je niet moet gaan solderen aan die cellen maar puntlassen, en zijn gevaarlijk ivm de grote hoeveelheid energie in zo,n samengesteld pakket, bij kortsluiting is dat bloedlink, ook het gewicht, word een probleem.

ook het laden vraagt een aangepaste laadspanning.

EN vergeet niet waarom die dingen eruit gaan, de levensduur zit erop, en dan is het bijna chemisch afval

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Zelf lithium accu maken?



Bericht door Het-Licht »

Nikkel metaal hybride zou ik lekker laten liggen, dat bied weinig voordeel tegenover een AGM accu ofzo. Als je zoiets doet, doe het dan met LiFePo4 cellen...

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

DJSmiley
Berichten: 4041
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Zelf litium accu maken



Bericht door DJSmiley »

Het-Licht schreef:
ma 08 jun 2020, 10:44
Begrijpelijk! Wel jammer, dit soort zelfbouw projectjes vind ik leuk om te volgen!

Zelf ben ik van plan komende winter mijn eigen LiFePo4 accu bouwen met prismatic cellen en bms en de hele reut.
Staat ook op mijn planning.

Zie dat die dingen aardig in prijs zakken, bij GWL staan nu 110Ah cellen voor 75 euro... Dat wordt wel heel interessant, dan ben je voor <400 eur klaar voor een 110Ah lithium accu.
edit prijzen zijn ex btw, maar dan nog, goed 91 euro per accu

Duurdere cellen zijn wel iets krachtiger, die goedkope doet max 2C, maar dat is nog altijd 200A dus voor 99% meer dan voldoende. (BMS is meestal de beperkende factor)

NiMH en Li-ion zou ik om de diverse genoemde redenen links laten liggen. LiFePo4 is de route om te nemen imho.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Zelf lithium accu maken?



Bericht door L4H3 »

Oke oke. Duidelijk allemaal. Normaal gesproken kan ik alles gebruiken wat gratis is maar helaas dus niet. Ach was het proberen waard. Maar helaas.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Plaats reactie