Oude camper gebruiken als donor

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Mismieter
Berichten: 8
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 14:29
Locatie: Geleen

Oude camper gebruiken als donor



Bericht door Mismieter »

Hallo allemaal.
Wij bezitten al een tijdje een huisje op wielen en alles doet het prima. Ik ben redelijk handig dus als er eens iets is krijg ik het altijd wel weer gerepareerd. Het is een oud beestje dus ben ik dan ook niet bang om de boel eens wat te verbouwen of te veranderen. Na aankoop was er van alles mis mee maar zoals ik al zei doet alles het nu gewoon. Bij de aankoop waren we nieuw in het camperen en hebben we ons wel flink vergist in de toestand van de wanden, plafond etcetera. Hij is nu droog en zit vol met kit maar best wel flink aangetast door vocht. Hij kan nu nog wel 2 of 3 jaartjes mee zoals we toen hadden bedacht dus verder is het prima. Eerst met zn vieren er in. Nu met zn drieën en waarschijnlijk zijn we over twee jaar nog met zn tweeën over die erin rondtuffen.

Wat is nu eigenlijk de vraag...

Na het hele forum afgestruint te hebben, zie ik eigenlijk nergens een goed verhaal over het hergebruiken van alle onderdelen om hiermee een buscamper te bouwen.
Zoals ik al zei zit alles in ons oud campertje en doet het het ook. Is er hier iemand die zijn oude camper gebruikt heeft als donor voor een bus? Ik kan dus volledig vertrouwen op de spullen die ik heb dat ze het doen. Het is dus niet tweedehands van marktplaats.
Echt alles zit er op.
Truma combi
Koelkast
Omvormer
Zonnepaneel met toebehoren
Watertanks met niveaumeting
Enz, enz

Wat is jullie ervaring en heeft hier iemand dit al eens gedaan? Gesloopt en opnieuw gebruikt?
En ik ben niet rijk haha. Maar ben bezig met een plan.
Kastjes gaan we niet hergebruiken, maar wel de hele electrische installatie en deels gas. Truma combi, luchtslangen waterpomp en alle ander dingen die ik kan hergebruiken. Wie? Wel doen, niet doen? Hoe meer commentaar hoe beter. Positief en negatief. Dankjewel alvast. Ben benieuwd!
Je moet niks, je wil dat...
RedPill
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 1:52
Locatie: 033

Re: Oude camper gebruiken als donor



Bericht door RedPill »

Ikzelf zou het niet doen om verschillende redenen. De voornaamste reden is dat je waarschijnlijk meer ervoor terug krijgt dan dat je zou kunnen besparen bij hergebruik

Tevens ben je bij de bus ombouw vrij om eigen ideen te realiseren ipv vast zitten een de reeds in bezit zijnde (gedateerde) onderdelen.

Dus ik zou liever de camper verkopen en dat bedrag gebruiken als (start) budget voor de buscamper.

Een goede complete buscamper bouwen kan al voor 4000euro.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22831
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Oude camper gebruiken als donor



Bericht door PaulBng »

Als ik je verhaal zo lees, denk ik dat je redelijk in staat bent om te beoordelen of de apparatuur uit de oude camper nog bruikbaar en betrouwbaar is. Dus technisch gezien zie ik geen probleem.

De afweging zal naar mijn idee dus financieel zijn.
-Wat levert de oude camper compleet op en kun je daar nieuwe of gebruikte apparatuur voor terugkopen?
-haal je alle bruikbare zaken eruit en is het ding dan nog verkoopbaar, of moet ie naar de schroot? Of heb je de mogelijkheid en tijd en energie om onderdelen van het "auto" gedeelte te verkopen?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Oude camper gebruiken als donor



Bericht door gjvonk »

Oei, je haalt je veel werk op de hals en vraag je af of het toepassen van gebruikte 'woon apparatuur' als koelkast, boiler, gaskookplaat, spoelbak, waterpomp, kranen, casettetoilet etc. wel zoveel besparing oplevert ten opzichte van al het geld en werk wat je moet stoppen in: ramen en dakluiken aanschaffen en monteren, isoleren, leidingen aanleggen, betimmeringen maken, stoffering aanbrengen. Er past in een buscamper met zijn gebogen en geprofileerde dak, wanden en (ook niet geheel vlakke vloer) nu eenmaal weinig vanzelf wat uit een gewone rechthoekige camper opbouw komt...

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Oude camper gebruiken als donor



Bericht door leftlanebandit »

Wij zaten 3 jaar geleden in een soortgelijke situatie. Wij hadden een oude camper waarvan we de koelkast, al eens vervangen hadden.
Toen we besloten hadden om toch weer voor zelfbouw te gaan hebben we de voor in onze ogen bruikbare onderdelen eruit gehaald zoals koelkast, boiler, accu plus lader en het zonnepaneel. Verder hebben we de pushlock slotjes hergebruikt en een aantal halfronde sierlijsten. Van de ringleiding hebben we ook enkele uitblaasroosters gebruikt maar omdat we nu een dieselkachel hebben konden we de slang van de gaskachel niet gebruiken ivm de hogere temperatuur van de dieselkachel.
De waterpomp hebben we ook overgezet maar die ging na een jaar helaas kapot, al de andere onderdelen die we niet gebruikt hebben we verkocht, ook het volledige casco van de gestripte camper met motor en versnellingsbak hebben we boven verwachting heel snel verkocht.
Onze ervaring is dat er enorm veel vraag is naar onderdelen van allerlei aard van de oudere campers.

Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Oude camper gebruiken als donor



Bericht door Atoz »

Tel de nieuwwaarde van alle herbruikbare onderdelen op en vergelijk dat getal met de mogelijke verkoopwaarde van de gehele camper.
Reken je niet rijk, als je de verkoopwaarde van de camper bepaald.

Je ziet hier ook prachtige Zelfbouwcampers bouwen met Tweedehandsonderdelen, dus waarom zou jij dat niet kunnen met je eigen tweedehandsmateriaal?

Ik zou er doen.... Nou ja ik :crazy:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Mismieter
Berichten: 8
Lid geworden op: do 30 aug 2018, 14:29
Locatie: Geleen

Re: Oude camper gebruiken als donor



Bericht door Mismieter »

Dankjewel voor jullie reacties. :thumbup: Hier heb ik iets aan. Ik hoop dat er nog meer mensen zijn die hun gedachten erover laten gaan en vooral van mensen die het al eens hebben gedaan. Ik ben bezig met een onderdelen lijst in een Excel bestand en zet er de prijs, het artikel en de verkoper in, alles nieuw. En de minimale verkoopprijs van de camper zoals hij nu is. Later als ik hem compleet heb kan ik kijken of het ergens goedkoper kan. Voor nu een eerste opzet.

Daarnaast komt de lijst met wat ik zou kunnen recycleren en wat de oude camper dan verder nog zou kunnen opbrengen. Even een werkje maar zoals hierboven gedacht, het is inderdaad een financieel dingetje. Ik ben niet arm, maar wel zuinig. Ik hoop op meer reacties en vooral verhalen van iemand die het gedaan heeft.
Je moet niks, je wil dat...
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Oude camper gebruiken als donor



Bericht door neanderthaler »

Er\ zijn ook nadelen te noemen ten eerst slopen en verkopen , of meteen er een ander bij en alles overzetten ik stond voor het zelfde dilemma

Grootste nadeel is 2 auto op je oprit en de ruimte waar laat je het van alles wat je gesloopt :!: hebt sommige dingen gaan moeilijk of niet passen en misschien wil je ook weer is wat anders . hou ook rekening met spullen die uiteindelijk niet verkocht gaan worden of toch te slecht zijn of pas overrrrrrrrrrr en hele lange tijd :!: :lol: dus opslag schuurtje vol zolder ..... en garage .....waar je bijna niet meer kunt werken .

Zelf Prettig vond ik dat alles weg was ruimte :cheers: ======= en een schone lij je kunt afstand nemen en dan heb je meer keus je zit er niet meer vast je koop datgene waar je op dat momend aan bezig bent en de rest komt wat later

succes met je keus :thumbup:
huub62
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 02 aug 2019, 17:04

Re: Oude camper gebruiken als donor



Bericht door huub62 »

ik ben net klaar met een mercedes sprinter alles nieuw erin ben ik 10000 euro kwijt nu de bpm nog ook nog ruim 3000 maar ja dan heb je ook wat
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Oude camper gebruiken als donor



Bericht door de Jonckheer »

Het kan best zo zijn dat je oude camper aan onderdelen meer opbreng dan compleet dus in dat geval kun je doen wat je van plan bent. Ook mijn camper is ingericht met vrijwel alles gebruikt van marktplaats en waarom niet? Nieuw is niet persé beter maar wel veel duurder. Een voorbeeld. Ik haalde mijn luchtgeveerde stoel uit Groningen voor €100. Kwam uit een schade vrachtwagen. Exact dezelfde stoel kost in de winkel €2400. Dat noemen ze nou besparen! Recent nog heb ik de kookplaat vervangen, die kocht ik voor €15 via mp, een nieuwe kost bij Ikea €89 en je ziet het verschil niet. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Op die manier houd je de kosten in de hand want met alles nieuw aanschaffen loopt het snel op.
RedPill
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 1:52
Locatie: 033

Re: Oude camper gebruiken als donor



Bericht door RedPill »

Mooie deal met die stoel, lang leve marktplaats (en action en aliexpress) :thumbup:
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Oude camper gebruiken als donor



Bericht door marjasjaak »

Denk dat je goed bezig bent. Wij hebben ook eerst een lijst gemaakt van alle onderdelen met de prijzen erbij. Bij diverse leveranciers de spullen gekocht.
Kijk ook bij watersportwinkels, daar kom je ook leuke dingen tegen. Zou niet de ramen hergebruiken, die verouderen op den duur.
In onze oude camper zat een dakluik van mat plastic, met een wasbeurt vlak voor een vakantie viel deze in brokjes uitelkaar.Aangetast door Uv licht.
Wij hebben veel buscampers bekeken, dan weet je op den duur wel wat je kan gebruiken. Succes.
Plaats reactie