Vocht onder douchebak

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Wilbert49
Berichten: 4
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 13:23

Vocht onder douchebak



Bericht door Wilbert49 »

Ik heb een Fiat Chausson uit 2000 met een barst/ scheur in de douchebak. Ik heb al veel reacties gekregen over hoe die te repareren maar Ik heb de barst beter bekeken ( ik heb de camper net gekocht). Hij was met een bruinig goedje provisorisch en lelijk hersteld. Toen ik in het gat voelde merkte ik dat het heel erg nat is. Ik wil dat vocht eerst kwijt voordat ik me aan de reparatie waag. Heeft iemand hier een advies voor?
Ik voeg een foto toe.
Bijlagen
D7683E5E-ACE3-4810-87C8-228A518C2CB6.jpeg
D7683E5E-ACE3-4810-87C8-228A518C2CB6.jpeg (147.71 KiB) 909 keer bekeken
RedPill
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 1:52
Locatie: 033

Re: Vocht onder douchebak



Bericht door RedPill »

Oei dat is geen fijne ontdekking zo vlak na aankoop van een camper. Ikzelf zou eerst onder de camper kruipen en voelen of het houtwerk onder de douchbak geen peperkoek is geworden?
Wilbert49
Berichten: 4
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 13:23

Re: Vocht onder douchebak



Bericht door Wilbert49 »

Dat heb ik gedaan. Dat lijkt droog.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Vocht onder douchebak



Bericht door veetee »

Ik zou de hele bak uitbouwen zodat de vloer er onder goed kan drogen, dat kan geruime tijd vergen. Dan óf een nieuwe bak, of de oude herstellen (met epoxy), en weer inbouwen als alles goed gedroogd is. Bij een in situ reparatie zal de boel nooit droog genoeg worden, en garant staan voor opvolgende problemen (rotte vloer etc.).
roma
Berichten: 4525
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Vocht onder douchebak



Bericht door roma »

Ik zie dat je twee keer dezelfde topic plaatst. Gisteren de eerste, maar goed.

Ik zou met een gerust hart wat gaten in dat vloertje maken (boren). 2 of 3 mm diep, net door dat kunststof heen, zodat je daaronder geen verborgen leiding kan raken. Gaten zo groot als een Euromunt, waar je je vinger doorheen kunt steken om te kunnen controleren op vocht.
Is het vochtig, dan drogen, maar hoe? Hele bak verwijderen, warme lucht door de gaten blazen? Met stofzuiger of fohn?

Is het droog dan kan je met de link die Aloys je in jouw andere topic gaf, dat vloertje superstrak afwerken. Oh ja, die geboorde gaten? Afplakken met tape of met stevig plastic bv van cd-doosje. Dan loopt de kunststof niet weg. En dat nieuwe vloertje wordt zo hard, dat je nooit door dat voormalige gat heen trapt.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Vocht onder douchebak



Bericht door pwhooftman »

Zeker die hele bak er uit halen, anders wordt het nooit droog. Best kans dat het water ook verder de vloer ingegaan is naar links en rechts. En die kitrand ziet er zo beroerd uit dat waarschijnlijk de latjes waar de rand van de bak op rust ook verrot zijn.

Als het dan droog is (kan weken duren, het is nu gelukkig lekker warm) , kun je net zoals ik gedaan heb: de hele vloer onder de bak in de Shonox kimband met pasta zetten zodat je als het ware een doucheback van kimband en pasta maakt, en als het nog zacht is de bak er weer indrukken. Áls de bak dan nog een keer lekt, dan kan het vocht niet verder.

Of de douche niet meer gebruiken, water en campers, het blijft een ongelukkige combinatie.

https://www.badkamerwinkel.nl/schonox-k ... 5QQAvD_BwE
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vocht onder douchebak



Bericht door de Jonckheer »

Het probleem is dat a. die bakken zielig dun zijn gemaakt en b. slecht gemonteerd met onvoldoende ondersteuning. Dat is de bouwer te verwijten. Maar goed, daar heb je allemaal niets aan. Uitbouwen is de enige goede oplossing. Na drogen en eventuele reparatie van de ondergrond de ondersteuning verbeteren is belangrijk, anders scheurt de bak opnieuw. De bak zelf vervangen of repareren met epoxy.
Wilbert49
Berichten: 4
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 13:23

Re: Vocht onder douchebak



Bericht door Wilbert49 »

Dank allemaal voor jullie reacties. Het lijkt echter mee te vallen met de nattigheid. De verkoper had de kranen doorgespoeld, ook die van de douche. Dat was waarschijnlijk het water wat ik voelde. Ik heb alle kit en plamuur (of wat het ook was) verder weggehaald zodat het gat (nog) groter werd en flink gedroogd met doek en een föhn. Het water lijkt alleen in die hoek te zitten. Voorlopig houd ik het gat open en gebruiken we de douche niet zodat ik het kan blijven controleren en eventueel resterend vocht eruit kan.
Maar, nogmaals dank voor alle tips! Fijn forum!
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Vocht onder douchebak



Bericht door pwhooftman »

Die kit rondom moet ook vervangen worden, en bovenin de foto, langs de lijst naar beneden, zit helemaal geen kit en kan het water er zo onder?

Ik heb toch de indruk dat de bak teveel doorveert, en daarom de kit aan de linkerkant op de foto over de lengte gescheurd is. Als je in de bak gaat staan, wijkt die scheur in de kit dan? Zo ja, vloer slecht....
Plaats reactie