Ombouw Fiat Ducato L3H3 naar camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
JeffSul
Berichten: 4
Lid geworden op: za 16 mei 2020, 14:18

Ombouw Fiat Ducato L3H3 naar camper



Bericht door JeffSul »

Hallo,

Mijn naam is Jeff en samen met mijn vriendin hebben wij het plan een tweedehands bedrijfsbusje te kopen en deze om te bouwen tot een camper. Onze voorkeur hiervoor gaat daarvoor uit naar de FIAT Ducato L3H3. Maar ook de Citroën Jumper en de Peugeot Boxer zijn opties. Aangezien wij zelf niet erg handig zijn willen wij dit grotendeels laten doen. Hierbij moet gedacht worden aan:

- Vloer & Isolatie
- Electriciteit & control panel
- Watervoorziening (warm) en afvoer
- zonnepanelen
- maken & plaatsen meubilair (bed, kastjes, keuken, uitklapbaar tafeltje & bankjes)
- douchecabine
- plaatsen ramen
- plaatsen dakraam

Eigenlijk het hele pakket dus. Op dit moment hebben we 2 vragen:

1. Heeft iemand een goede tip of kent iemand die dergelijke werkzaamheden uit kan voeren?
2. Voor de selectie van het busje komen wij zo nu en dan ook passagiersvervoer (rolstoelvervoer) varianten tegen. Zie bijgevoegde foto's. Voor ons zit het voordeel in dan deze al veel ramen hebben, waar wij groot fan van zijn. Heeft iemand ervaring met het ombouwen van een dergelijk busje, en is dit goed te doen? Of halen we daarmee heel veel extra werk/kosten op onze nek?

Daarnaast zijn alle tips en feedback die niks te maken hebben met bovenstaande 2 vragen ook hartstikke welkom! Alvast heel erg bedankt.

Jeff
JeffSul
Berichten: 4
Lid geworden op: za 16 mei 2020, 14:18

Re: Ombouw fiat ducato L3H3 naar camper



Bericht door JeffSul »

Hieronder 2 fotos

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H3 naar camper



Bericht door Karelkaywa »

Wij hebben een Ducato L3H2 laten ombouwen door JWG Campers in Grootegast.
.
Onze camper:
.
jwg.jpg
jwg.jpg (91.69 KiB) 1597 keer bekeken
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H3 naar camper



Bericht door Bart200 »

De passagiers bussen zijn meestal verbouwd voor het vervoer van passagiers, zeker de invalide bussen zoals op de foto. Als je zelf ombouwt is dat soms handig omdat er dan al meer zitplaatsen op kenteken staan en er al een verwarming is, etc. Maar als je het laat ombouwen dan kan de ombouwer dat lastig vinden en rekent dan extra geld omdat weer te verwijderen of eromheen te bouwen.
Dus de volgorde is, bedenk wat je wil hebben aan interieur, zitplaatsen op kenteken, formaat bus, wat je ermee wil doen en zoek dan een inbouwer, bespreek jouw wensen en zoek dan een bus erbij.
Veel ramen is niet altijd een voordeel, zie stuk over condens op vaste ramen, zie ergens een stukje over allerlei gordijnen als je gaat slapen of omkleden. Overigens is het laten inbouwen van ramen niet heel duur en kan je ook zelf het formaat en plaats kiezen.
Overigens als je kijkt naar de BPM van personenbussen is die op basis van de CO2 uitstoot en omgebouwd tot camper op basis van de oorspronkelijke catalogusprijs. Als je wat kentekens opvraagt kan je het bpm bedrag zien. (eens betaald is betaald)
JeffSul
Berichten: 4
Lid geworden op: za 16 mei 2020, 14:18

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H3 naar camper



Bericht door JeffSul »

Bedankt voor de reacties! Als we het dan over het formaat hebben twijfelen we nog over L3 of L4. H3 is een must aangezien ik zelf 2 meter ben. Hoe is jullie ervaring met L3 vs L4? We willen in Europa rond gaan trekken. Zijn er bepaalde plekken of landen waar het moeilijk te navigeren is met een L4? Of dat je daar bijvoorbeeld de camper bijna niet kwijt kunt omdat hij te groot is? Of denken jullie dat een L4 t.o.v. een L3 geen extra problemen op zal leveren?

Gr Jeff
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H3 naar camper



Bericht door marjasjaak »

Een L4 is maar een centimeter of 40 langer. Daar merk je niet veel van op smalle wegen.
Alleen parkeren heb je 2 vakken nodig, maar dat is met een L3 ook al het geval.
Wij hebben vorig jaar over zeer kleine weggetjes gereden met L4 in Italië, het voordeel van een buscamper is dat je niet zo breed bent.
De lengte L2 L3 L4 maakt niet uit, dat zit toch achter je. :-B
Onze bedden zijn 1,80 breed en 2 meter lang, dat is het voordeel van een L4.

Voordat wij aan het zelfbouw avontuur begonnen hebben we eerst campers gehuurd, en heel veel beurzen en dealers afgestruind.
Eerst wilden we een kant en klare camper aanschaffen, maar de standaard indelingen bevielen ons niet.
Een zelfbouw buscamper is wat goedkoper (als je het zelf doet). Laten bouwen zal een hoger prijskaartje zijn, maar er zijn genoeg bedrijven die dat voor je kunnen doen.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op zo 17 mei 2020, 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H3 naar camper



Bericht door pele »

Je zal een bed in de lengte moeten maken, al dan niet te vormen met een zithoek. Daarom is een L4 L3 aangewezen. Deze bussen zijn wel zeldzaam.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H3 naar camper



Bericht door DJSmiley »

Tja, L3 of L4... wat zijn je wensen?

De L3 is 5,99m lang. Daarmee val je nog net in de 'normale' tarieven bij tol, veerboten en whatever. Met de L4 heb je dat niet.
Ook vind ik persoonlijk de overhang van de L4 vrij lang, maar of je daar last van hebt....

Hoogte is ook een dingetje. Moet je perse de H3 hebben? Met de H2 val je ook in de normalere maten als je er een dakluik/maxxfan/zonnepaneel op zet.
In sommige gevallen kan dat ook een tariefklasse schelen. Met 2m lengte is de hoogte wel lekker... zeker omdat je ook nog wat hoogte verliest met bouwen. Netto kun je in de H2 zo'n 192-195 denk ik. Of je altijd echt overeind staat.. Ik ben zelf 193, heb toch voor de H2 gekozen. Je staat toch altijd een beetje gebogen als je bezig bent dus die gok neem ik. De H3 vond ik teveel nadelen hebben (totale hoogte werd te hoog, en dus ook wat inefficienter in brandstof)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9165
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H3 naar camper



Bericht door gjvonk »

Van.de extra overhang van een L4 t.o.v. een L3 merk je alleen iets bij het achteruit in parkeren en bij een fietsenrek OP de achterdeur...De uitslag bij in- en uitveren is groter, daardoor meer kans op schade ten gevolge van dynamische overbelasting.

H2 t.o.v H3 weet ik niet, geen ervaring mee. Ik vind alleen de steiler oplopende boegplaat bij de H3 boven de voorruit niet mooi. Smaken verschillen.

Tol verschil is te verwaarlozen: de zuidelijke landen hanteren voor buscampers vanaf 2.00 meter hoog over het algemeen tarief klasse 2 en die loopt tot 3 meter hoog. Op veerboten maakt de lengte wel uit, evenals in stallingen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H3 naar camper



Bericht door marjasjaak »

De overhang achter de achteras valt voor een L4 nog mee. Zie heel vaak fabriekscampers waar de overhang 2 meter is, dan moet je echt wel oppassen met je uitzwaai in scherpe bochten. Onze fietsen staan op een fietsdrager op de trekhaak, totale lengte is dan 7 meter. Onze Ducato is een Maxi uitvoering,met een zwaarder verenpakket en heeft een hogere as belasting. Van doorveren ed. hebben we geen last. Misschien dat de normale versie meer last heeft van doorveren. Je bent inderdaad iets duurder uit met veerboten (met een L3 en fietsen achterop ook), maar de leefruimte binnen is ook wat waard.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Ombouw Fiat Ducato L3H3 naar camper



Bericht door Karelkaywa »

marjasjaak schreef:Je bent inderdaad iets duurder uit met veerboten (met een L3 en fietsen achterop ook), maar de leefruimte binnen is ook wat waard.
Vorig jaar naar de Noordkaap geweest. Boven de 6 meter ben je niet iets duurder uit maar fors duurder. Wij rijden in een L3 met fietsenrek van ca. 80 cm. Veel veerboten gehad. Op een na die direct boven de 6 meter rekende, vroegen ze altijd naar de lengte van de bus. Nou die is 5,99 meter. Op die ene na, altijd tarief voor tot 6 meter betaald Afbeelding
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Plaats reactie