Steenwol isolatie volledig luchtdicht?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
RedPill
Berichten: 350
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 1:52
Locatie: 033

Re: Steenwol isolatie volledig luchtdicht?



Bericht door RedPill »

Pur kan je al gauw teveel van spuiten en dus die vervorming. Ook zou dat spul nog lang gif gassen blijven loslaten. En het is ook een echt permanente manier van isoleren, je zou het maar, om welke reden dan ook, eens moeten verwijderen. Eventuele (blik)schadeherstel na een ongeluk(je) is dan ook een hele uitdaging.


Helaas kan ik niks vinden over ingepakt steenwol, dus niet de wanden proberen lichtdicht te maken maar juist steenwol op maat maken en dan eerst in wijde verpakking luchtdicht inpakken.
CasaGarage
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 15:58

Re: Steenwol isolatie volledig luchtdicht?



Bericht door CasaGarage »

Heel duidelijk!
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Steenwol isolatie volledig luchtdicht?



Bericht door johan1950 »

Het is helemaal niet zo raar om steenwol in de wand volledig luchtdicht op te sluiten.
Je moet er dan wel ervoor zorgen dat er ook echt geen luchtlek aanwezig is.
Je moet dan net als bij thermopane vlak voordat je het laatste gaatje sluit een zakje silicagel toevoegen. De silicagel zal de laatste waterdamp in de opgesloten lucht absorberen waardoor je ook bij hele lage temperaturen geen condensatie krijgt.
Je grootste probleem zal de controle zijn. Bij thermopane zie je direct als je een luchtlek hebt door de condens binnen in de ruit. Bij een volledig gesloten wand zal dit moelijk zijn.
Heb je een lek, heb je een probleem. Je ziet het niet, maar de condens zal niet snel verdwijnen en veel schade kunnen aanrichten.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Steenwol isolatie volledig luchtdicht?



Bericht door Mickel Moen »

Het nut van steenwol luchtdicht verpakken en dan plaatsen ontgaat mij volledig. Ik zie het voordeel niet. Wat een gedoe, met inderdaad de kans dat het toch lek slaat.

Dan is schapenwol een stuk makkelijker. Wandje open. Wol op maat knippen. Buitenwand lichtjes inspuiten met sproeilijm. Wol Plaatsen, wandje dicht. Simpel.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: Steenwol isolatie volledig luchtdicht?



Bericht door johan1950 »

Geert ben ik helemaal met je eens.
Ik denk dat het verschil in isolatiewaarde te verwaarlozen is.
Maar het is mogelijk waarbij er verder geen functionele problemen zijn.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Steenwol isolatie volledig luchtdicht?



Bericht door Mickel Moen »

Nog eens over nadenkend.

Ik maak mij niet zoveel zorgen, over de wanden op zich.
Waar ik mij zorgen over maak is het staalwerk onder in de wand. Daar waar de randen zijn, de aanhechtingen. Laklaag is daar wellicht wat dunner. Condens hoopt zich ook onder in de wand op. Daar moet het weg kunnen komen door de ontwateringsgaten, maar ook door droging middels de ventilatie.
Ik stel mij zo voor, dat als je de steenwol inpakt, dat het gewicht van de wol, de folie daar overal stijf tegen het staalwerk drukt. Dat vocht wat zich tussen staalwerk en folie verzamelt, kan daar slecht weg komen, droogt daar niet. Normaal zijn dat ook al corosiegevoelige plekken. Bekijk de foto’s op de diverse fora maar. Veel rotte plekken zitten onder in een bus. Dorpels, wielkasten enz.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Steenwol isolatie volledig luchtdicht?



Bericht door Eura1 »

Hoi , weet er iemand waar die afwateringsgaten zich bevinden in een fiat ducato x250 of hoe ze te herkennen ?
Grtz
Plaats reactie