Blade zekeringkastje aansluiten

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Blade zekeringkastje aansluiten



Bericht door 't Busje »

Je moet je gewoon niet al te veel van de zelf-benoemde rampologen op dit forum aantrekken. Er is altijd wel wat dat mis kan gaan. Ook zo'n boutje kan lostrillen. Alle autorelais hebben trouwens ook faston stekkers.
Afbeelding
Afbeelding
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Blade zekeringkastje aansluiten



Bericht door Kroppie »

+2! :thumbup:

ik zou niet eens in een camper durven rijden als je bedenk wat er allemaal inzit en wat daar allemaal mis mee kan gaan, brrr, mij niet gezien :-B :-B

maar je lopend over straat kan er ook vanalles gebeuren :thumbdown:

gbv gebruiken.!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Blade zekeringkastje aansluiten



Bericht door marjasjaak »

Als je op die fastons een krimpkousje doet(tot aan het plastic), en je gebruikt de juiste diameters en tang dan kan er niks mis gaan.
Daarna de kabels fixeren/bundelen aan de wand, zo voorkom je bewegingen.
En mocht er een keer eentje los gaan, dan weet je waar je moet zoeken.

Kijk wat je gebruiker (pomp lampje enz.) nodig heeft aan amperes, stel je pomp vraagt 6 ampere dan plaats je een zekering van 10 ampere.
Het maakt niet uit of er een dikke kabel tussen zit, als je pomp sluiting maakt en er zit een zekering van 30 ampere in, dan is er een kans dat de pomp al rooksignalen geeft voordat je 30 ampere zekering ploft.

In onze camper zitten led lampen die vragen 1,2 ampere, die heb ik beveiligd met 5 ampere zekering.

Het ziet er goed uit hoor. :thumbup:
Laatst gewijzigd door marjasjaak op wo 13 mei 2020, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Blade zekeringkastje aansluiten



Bericht door Metor »

Dat ziet er al veel beter uit.
Iedereen moet zelf weten wat hij doet, maar mijn ervaring met fastons aan losse enkele kabels is niet goed.
Meerpolige stekerverbindingen in een huis zijn wel prima, als je ze kunt vastzetten.
Laatst gewijzigd door Metor op wo 13 mei 2020, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Blade zekeringkastje aansluiten



Bericht door kampo »

Ondertussen heb ik zo een “fuse blade” kastjes nogmaals in mijn handen gehad.

Afbeelding

Afbeelding

Er staat inderdaad 100A op maar niet hoeveel A iedere uitgang aankan.
De zwaarste “”blade fuse” zekeringen die je tegenkomt zijn 25A. Er bestaan ook wel 30A versies maar die zijn zeldzaam want de warmteafgifte kan dan (te) hoog zijn.
Een fabrikant als Votronic is daar duidelijker over. Daar staan die maximale capaciteiten wel op de datablad en ze hebben schroef aansluitingen.

https://www.votronic.de/index.php/en/pr ... stributors

Afbeelding

Afbeelding

Ik blijf erbij, op basis van mijn eigen beoordeling. Samen opgeteld zou ik niet meer als 40A door zo een kastje sturen en als maximale zekeringmaat 20A. Je zit ook met de problematiek van de schuifklemmen.
Die kastjes zijn prima om de verschillende kleine stroomverbruikers, van 1A tot 10A zekeringen zoals de vele LED, tankdisplay en om USB te voeden. Eventueel ook nog een waterpomp en andere kleine. Koelkast en dieselkachel zou ik daar niet laten over lopen maar dat schreef ik al.

Soms lijkt het hier het forum van opbod. Er zijn er die echt meer en goedkoper kunnen als anderen.
Iets goed doen met kwaliteit, oversize of extra veiligheid wordt niet gewaardeerd.
Daar ben ik niet van onder de indruk.
Kwaliteit, goedkoop en snel. Er bestaat zo iets als een duivelsdriehoek…
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Blade zekeringkastje aansluiten



Bericht door Kroppie »

er zijn er ook die alles net nog effe beter kunnen , tegen net effe flink meer kosten, daarvan ben ik niet onder de indruk.
net waarvoor je kiest.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Blade zekeringkastje aansluiten



Bericht door AadenAnke »

@kampo, oké dat andere kastje heeft dan schroefjes aansluiting. Toen ik hier een jaar of wat geleden iets vroeg kreeg ik van diverse kanten te horen/lezen geen schroef aansluiting die trillen los en kans op draadbreuk. Hier komt dan weer het spreekwoord van bomen en bos weer bij mij boven. Ik denk dat ondanks het Chinese zekeringen kastje het al veiliger wordt dan bij menige fabriekscamper zoals de mijne van alles en nog wat op 2 zwevende zekeringen zoals Webasto en het electrisch ontstekertje van het gasstel samen op een zekering van 30 ampère met een draadje van ik denk 1 of 0.75mm2 naar het gasstel en de voeding naar die zekering een open geknipt 5mm oogje op een 8mm aansluiting op de accu. Kortom het kan altijd beter en veiliger. Controle lampje van het controle lampje controleren zeg maar. Ik weet ik ben geen deskundige maar heb een boeren verstand dat ik regelmatig probeerde te gebruiken.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Blade zekeringkastje aansluiten



Bericht door kampo »

Hallo Aad
Akkoord. Ik heb geen probleem met goede zekeringkastjes. Enkel niet te veel stroom doorjagen en geen 35mm² kabel op aansluiten.

@Meteor
De nadelen van schuifkabelschoentjes heb je gegeven.
Zelf heb ik op mijn eigen camper (groot elektrisch systeem) toch zo veel mogelijk met het eenvoudige rood/blauw/geel krimp systeem gewerkt.
In plaats andere mogelijkheden zoals mini timer of deutsch connectoren. Dat zijn voornamelijk de oogjes maar ook schuifkabelschoentjes.
Weliswaar beperkt tot max 15 à 20A en ik heb het voordeel van een 24V systeem.

Dat universele systeem is met een minimum aan tools en in alle landen onderweg verkrijgbaar.
Je moet maar 1 krimptang meenemen in je toolbox.
Al de grotere bekabeling (10mm² - 70mm²) is natuurlijk met DIN oogjes gedaan.

Alle kabels na de krimpverbinding aan het vertrek extra goed vastmaken is altijd noodzakelijk op een reisvoertuig.
Hier nog een voorbeeld van goed vast gemaakt en een voorbeeld van hoe het niet hoort.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Blade zekeringkastje aansluiten



Bericht door AadenAnke »

Die weerwar van draden komt me bekent voor! Ik stond gisteren te kijken toen de kortverkeer (zendinstallatie voor bussen onderling zeg 27mc maar dan voor bedrijven) gewisseld moesten worden. Toen de bak boven de chauffeur open ging was de weerwar op de onderste foto's van Kampo een geordend iets. Wat een zooitje hadden ze erbij VDL en de latere professionele jongens met het in en aanbouwen van allerlei rand appretuur van gemaakt. Wat me het meest verbaasde waren de spaanplaatschroeven die 3 cm door het kunststof montageplaatje heen kwamen in een ruimten van 10 x 20 cm waar meer dan 100 draden van diverse diktes door liepen. Niet bij 1 bus maar bij elke die open getrokken werd. De man met de schroevendraaier zei na mijn opmerking hierover. Met het indraaien van de schroeven ff de draadjes weg duwen doen we altijd zo. Gevaar zal dus wel meevallen. Ik heb in de loop der jaren zat bussen gezien die in de fik waren geweest. Allemaal bij de motor ontstaan.

Gr. Aad
Plaats reactie