Oswald, de gele campervan

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door pwhooftman »

Sciliconekit houdt niet goed op polyester, beter Bison polymax gebruiken, of de juiste sikaflex kit.
Gebruikersavatar
Gerhans
Berichten: 697
Lid geworden op: di 15 jun 2004, 23:37
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Gerhans »

Samu schreef:
ma 25 mei 2020, 23:20

- 1,5mm polyester
- 26mm isolatieschuim
- 1,5mm polyester

In de handleiding van de S4 ramen staat: “Voor wanddiktes van 27-53 mm moet u afstandlijsten tussen binnen en buitenframe leggen. Ze bedoelen hier toch gewoon mee dat er een stuk van de binnenkant zal tevoorschijn komen tussen de twee lijsten en dat je deze moet afdichten met een stuk flexibel plastiek of ander materiaal?
Hiermee wordt bedoeld dat de wanddikte niet samendrukbaar mag zijn. Als het isolatieschuim van 26 mm zacht is moet er eerst een frame van bv. hout tussengeplaatst worden omdat het raam klemmend wordt bevestigd, met kit aan de buitenkant.
Groeten, Gerard

Peugeot Boxer 435 L4H2 3.0 HDI, 116 kW, 400 nm. bwjr: 2008
Tom Tom Go 750 Live

De Camper is weer een TRAVELBUG

Afbeelding
Samu
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 18:53

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Samu »

We hebben eindelijk alles kunnen strippen. Nu is hij helemaal klaar om ingericht te worden als campervan. Foto's volgen zeker nog eens!

Ik vind ook alles goed online terug, maar heb nog een tip nodig... namelijk een goede webshop (of bakstenen winkel als hij niet te ver is) voor al de elektronica. Bij Obelink en Dewit Schijndel vind ik wel wat maar niet alles... Om niet bij allemaal aparte winkels te moeten gaan en overal verzendkosten te betalen zoek ik dus een goede '12V shop'.

Benodigdheden:
- Spanningsomvormer
- Scheidingsrelais
- Tuimelschakelaars of anderen
- Kabels in verschillende diktes
- Automatische zekeringen (breakers)
- Fusebox
- Druppellader/acculader op 220V
- Installatiekast 220 volt (met aardlek en zekeringautomaat(
- Wandinvoerdoos
- Clips en aansluitmateriaal
- Voltmeter
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Navigator »

Volgens mij kun je het hele lijstje zo bij de camperwinkel van de Wit halen. Of bestellen.
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Peter LMC »

Inderdaad.
Je vermeld geen woonplaats en dus kan ik niet zien hoe ver je van de Wit af woont.
Maar het lijstje wat je vermeld dat hebben ze allemaal zo in de camper afdeling hangen/liggen.
Of alles in de webshop staat weet ik niet.
Samu
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 18:53

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Samu »

Oei. Ik dacht dat ik mijn woonplaats op mijn profiel stond. Maar ben van België (Leuven). Dus naar Dewit gaan wordt wat ver.

Ik heb trouwens de bestelwagen gekocht met een extra calcium erbij. Ik heb al gelezen dat deze niet helemaal geschikt zijn als extra batterij, maar het lijkt met wat stom om nu nog een AGM te kopen als ik er al één heb. Het gaat om deze: https://www.onlinebattery.be/nl/fiche/v ... -demarrage

Zijn er bepaalde zaken waar ik op moet letten met deze batterijen? Ik was ze nog niet echt tegengekomen... Ik heb al gezocht naar een speciale lader voor calcium batterijen (https://www.acculaders.nl/victron-blue- ... -12-4.html). Nog zaken? De batterij zal worden opgeladen via relais, zonnepaneel en 220V
Samu
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 18:53

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Samu »

Ziezo het eerste raam is geplaatst. Allemaal even spannend want als je iets fout boort/zaagt kan je niet meer terug. Maar het is goed gelukt! Stickers moeten nog wat verwijderd worden, maar dat is voor een andere dag.
Bijlagen
IMG_5194.jpg
IMG_5194.jpg (79.52 KiB) 930 keer bekeken
Gebruikersavatar
Gele banaan
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 feb 2012, 20:54
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Gele banaan »

Ziet er goed uit :thumbup:
Groeten en veel kampeer plezier en voor de mede boot eigenaren Go With The Flow.
En kijk eens op http://www.mijnalbum.nl/Album=NZGGCXHY
Samu
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 18:53

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Samu »

Ik moet dringend nog eens wat updates plaatsen... Hij is al zo goed als af.

Om geen nieuw topic te beginnen:

De batterijen die er nu inzitten zijn niet geschikt. Ik heb een alles berekend, en het batterijsysteem heeft een upgrade nodig (naar zeker 200ah). We gaan ook nog twee zonnepanelen van 180w plaatsen. Zodat we ook wat 'off grid' kunnen gaan.

Ik vond deze batterij op Amazon.de:

https://www.amazon.de/-/en/Accurat-Trac ... TR3ZG?th=1

Kent iemand deze? Is AGM en als ik de titel mag geloven tractie en niet semi- tractie. Daarover vond ik ook het volgende:

Een semi-tractie accu kan tot wel 80% ontladen zonder dat er een beschadiging optreedt.
Hoe totaal aantal keren dat een accu kan op- en ontladen noemen we het "cyclisch vermogen".
Hoe hoger dit vermogen is, des te langer de accu doorgaans meegaat.
Een "vol" tractie accu kan eveneens tot 80% ontladen, maar heeft een hoger cyclisch vermogen.
Waar een semi-tractie accu een cyclisch vermogen van 400 heeft, kan een vol-tractie accu wel tot 800 keer op- en ontladen.


We zouden voor de 230 ah versie gaan. Ik had ook deze gevonden. Die iets duurder uitkomt:

https://www.amperewinkel.nl/product/230 ... tensotrax/
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door kampo »

Waar kan je een goede accu aan herkennen ?
Eigenlijk aan niets want ze zijn niet transparant en er bestaat geen kwaliteitslabel.
Voortgaan op verhalen van mensen die net een nieuwe gekocht hebben gaat ook niet want die zijn logischerwijze altijd tevreden op dat moment.
Zeker niet op basis van de prijs want de goedkoopste zijn zo vaak waardeloos en de duurste kunnen overprijst zijn.
Als er op een website een promotie staat met een flashy accu van een onbekend merk zou ik het helemaal niet vertrouwen. Ook omschrijvingen zoals, turbo, euro, heavy duty, deep cycle en kan tot 80% ontladen worden dienen enkel om graag gelovigen te lokken en geven geen enkele kwaliteitsgarantie. Spotgoedkoop en heel goed dat gaat niet samen.

Waar je kwaliteit wel aan kan herkennen is een beetje aan het gewicht.
Hoe meer lood hoe zwaarder.
Natuurlijk moet het voor een lange levensduur als HH accu een echte semi-tractie accu zijn en geen dubbel gebruik die zogezegd voor alles goed is.
Een bekender merk heeft een reputatie te verdedigen. Als je die aan een lage prijs kan kopen heb je een klein beetje meer zekerheid.
Merken die het aandurven om een goede datasheet op te stellen met vermelding van het te verwachten aantal cycli hebben mijn voorkeur. Natuurlijk moeten daar ook de laadgegevens en gebruik specificaties op staan. Merken die dat niet publiceren bekijk ik zelfs niet.

De prijzen voor de 220 à 230Ah accu's beginnen bij 300 euro en lopen op tot ongeveer 800 euro voor de echte semi tractie.
Bekende merken kan je kopen tussen 400 en 500 euro, als je wat zoekt.

Nadeel van iedere accu is dat je hem snel stuk kan maken door een klein beetje mishandeling of een incidentje. De duurste accu's zijn die die onderweg stukgaan als je ze nodig hebt.
Groeten Kampo
Samu
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 18:53

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Samu »

Oh ok! Dit is wel al nuttige info.

Dat van die 80% ontlading had ik niet gevonden bij de batterijen zelf die ik hier heb geplaatst, maar op deze link:

http://www.pittenspecialist.nl/zonne-en ... 0ah-detail

Ik heb al wat op het forum rondgekeken en het lijkt toch dat ik best voor een AGM zou gaan. Ik zou het volgende erop aansluiten:
- een airco (eigenlijk swamp cooler/veredelde ventilator) op 12v
- drukpomp voor stromend water
- een diesel heater (Chinese)
- led verlichting
- een Waeco Coolmatic
- een USB stekker (voor GSM, powerbank, muziekbox)

Verder hebben we nog een omvormer van 300w. Waar we dan laptop zouden opladen en een mini projector op aansluiten.

Ik heb van alles het verbruik opgezocht en in deze excel geplaatst:

https://www.explorist.life/what-size-of ... -a-camper/

Deze excel vertelt me dan dat ik zeker een batterij van 200ah nodig heb (100 indien lithium). Dus dacht ik een iets zwaardere te kopen, om toch wat reserve te hebben. De bedoeling is dat we off grid kunnen gaan.

Ben ook van plan de batterijen goed te monitoren zodat ik zie wat het verbruik doet met de batterij. De batterij zal ook worden opgeladen via 2x180W zonnepanelen, een Cyrix relais tijdens het rijden en als we op de camping staan via een lader via de 220 (moet dan ook nog een geschikte lader kopen voor de accu die ik zal kopen)

Dan lijkt AGM me toch het beste? Lithium natuurlijk nog beter, maar dat valt niet binnen het budget.

Is deze dan iets beter? Beaut heb ik al vaak zien passeren en lijkt me dan toch een iets 'bekender' merk. En valt nog wel mee van prijs:

http://www.pittenspecialist.nl/zonne-en ... 0ah-detail
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door AadenAnke »

De standkachel bij Mercedes vaak standaard Webasto 2kw. Maar even goed kijken naar wat er op staat en je weet het. 2 kw is wel voldoende voor de ruimte. Is de vraag of het een hete lucht of vloeistofverwarming is?
Ik heb een oud collega die heeft er ook een van de Duitse post :lol3: kan je leuke dingen mee doen met zo'n wagen. Isolatie remt de afkoeling maar met ramen en een keer de deur open en dicht houd je die echt niet heel lang binnen. Dus wat meer stoken met de daarbij behorende kosten

Gr. Aad
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Oswald, de gele campervan



Bericht door Klass »

Ik zie graag wat meer foto's van de camper!
Samu
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 18:53

Elektriciteit



Bericht door Samu »

Klass schreef:
ma 23 nov 2020, 9:17
Ik zie graag wat meer foto's van de camper!
Daar zal ik eens werk van maken!

We hebben nu ook de elektriciteit helemaal in orde gebracht. Die was toe aan een upgrade (maar 2 90 ah calcium batterijen, zaten er al bij toen we de wagen kochten). Mijn vader heeft even de tijd genomen om alles in een schema te zetten. Ik zou jullie willen vragen het eens na te kijken. We hebben veel op het internet en YouTube opgezocht, maar misschien hebben we iets over het hoofd gezien?

Verder had ik nog volgende vragen ivm de elektriciteit.
- Ik heb nu een voltmeter geplaatst bij de zekeringsdoos om zo het verbruik wat te kunnen monitoren. De voltmeter geeft ook het voltage van de batterij aan. We hebben twee Beaut accu's van 145 ah. Tot hoever mag je de batterij ontladen zodat die een gezonde leeftijd kan bereiken? Ik had ergens gelezen dat AGM's tot 11,75 volt mogen ontladen worden.
- We gaan proberen zoveel mogelijk 'off grid' te gaan. Maar als we aan de paal kunnen hebben we een Victron Energy Blue Smart 12V/30A acculader. Deze kan laden met 'normal' (14.4V) of 'high' (14.7V). Welke is het beste om te laden?
- De voltmeter tussen om de zonnepanelen af te lezen doet raar. Het scherm flikkert en geeft niet aan hoeveel er binnenkomt. We hebben het wel nog maar recent geïnstalleerd, en sindsdien heeft de zon niet echt meer geschenen. Ligt dat hieraan of is er toch iets mis? (zie schema)
- Moet er ook best een breker tussen het zonnepaneel en de MPPT? Of is ééntje erna voldoende? Het zou misschien wel handig zijn om het af te koppelen als we aan de elektronica werken (in de handleiding van de MPPT staat dat je best het zonnepaneel best afkoppelt en eerst de batterij aansluit)
Bijlagen
0001.jpg
0001.jpg (212.09 KiB) 354 keer bekeken
Plaats reactie