Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Strikethebell »

JTG schreef:
vr 08 mei 2020, 18:45
Op de plek zelf kun je wel een paar centimeter schuiven naar voor of achter maar dat is het dan ook wel.
@JTG. Ik dacht dat in een ander topic over de VSR bok gezegd werd dat die eerst op de positie van de L2 stond en de bok later verplaatst heeft naar de L3 positie ivm de ruimte. Ik heb de tekeningen ook, maar ie daarop geen afmetingen staan voor de positiebepaling van de bok. Nu heb ik nooit tekeningen leren lezen, maar weet jij die zo nog?

Albert
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door JTG »

Het probleem is dat jij geen L3 hebt maar een L4 én de zitplaatsen goedgekeurd moet krijgen door de combinatie van de jonge leeftijd van de bus en de 2 extra zitplaatsen. Je kunt aan de hand van de tekeningen en de balken onder de bus zien waar de bok kan/past en mag :wink:

zie de tekeningen hieronder:
Eerst de meest gebruikte positie, ook wel 'dinnette' opstelling
vsr_positie1.JPG
vsr_positie1.JPG (106.92 KiB) 425 keer bekeken
en dan de alternatieve positie tegen de rijrichting in:
vsr_positie 2.JPG
vsr_positie 2.JPG (95.53 KiB) 425 keer bekeken
De RDW kijkt bij de keuring of het 'zit' zoals op de tekening staat, want in die positie heeft de TüV de gordelboek goedgekeurd.

Link naar zuk4wd bouwtopic: viewtopic.php?f=7&t=8455272&p=1807295&h ... k#p1807295
Strikethebell
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 22:01
Locatie: Wolvega

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Strikethebell »

en wat betekenen dan de maten bij de x- en de y-as? Van waaruit wordt de positie berekend dan? Of zijn dat niet de maten waarmee je moet rekenen?
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door gjvonk »

Een lpg tank kan onder de L4 achter de achteras en voor het reservewiel. Let alleen op het uitsteeksel op de achteras en op de bodemvrijheid.

Ga je een lpg tank buiten monteren, denk dan na over wintergebruik: lpg is een mengsel van butaan en propaan. Butaan heeft een verdampingspunt van 0°C, propaan van -42°C. Onder druk wordt de verdampingstemperatuur hoger. Als butaan niet meer verdampt omdat het te koud is, dan blijft het vloeistof, het is heel erg gevaarlijk als dat bij je kachel/boiler of kookpitten komt. In landen met koude winters wordt om die reden 's winters het lpg mengsel aangepast of zelfs geheel vervangen door propaan.

Er is hier op het forum veel over geschreven.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door JTG »

Je hoeft niet te rekenen, in de topics van zuk4wd en ons topic staan foto’s van de onderzijde. Op die plek(ken) kunnen de beugels. Doe je het anders dan zal het best stevig zitten maar dan gaat de goedkeuring op basis van de TUV documenten waarschijnlijk niet lukken.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door JTG »

Even uit het hoofd zijn de xy maten de positie van het centrale punt van de bok ten opzichte van de auto als je ervoor staat. Dus x is van voor naar achteren en y vanaf de zijkant.
Ik ben nu niet bij de bus dus kan het niet checken, morgen wel. Maar nogmaals het past eigenlijk niet anders als je zitplaatsen op kenteken hebben wilt/moet.
Laatst gewijzigd door JTG op za 09 mei 2020, 9:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Kampeermark »

Lekker aan het denken dus!

Mbt de gordelbok/extra zitplaatsen verwijs ik je naar dat wat jtg heeft geplaatst. Die vsr2is de enige aftersales bok die gekeurd wordt. Er schijnt een construct te zijn waarbij je de bus moet exporteren naar Duitsland, daar zijn ze minder streng, en dan weer naar Nederland. Lijkt me omslachtig en onwenselijk.

Qua koelkast/elektra ik heb nog geen kampeer ervaring daar ik nog in de bouw fase zit. Maar ik heb mn koelkastje op de accu gezet en die zegt volgens mijn accumonitor dat die, terwijl de bus in de schaduw staat en er vogelpoep op het paneel zat, dat ik 6d kon staan. Als je wil gaan gamen met een omvormer heb je hele andere grafieken maar dat moet je gewoon zelf bepalen.
Wij hebben een kleine 6L lpg fles voor koken. Zodat je niet bij langere tijd een nieuwe fles moet fixen in landen waar dit minder populair is. Ook zou ik eerst een geiser op lpg nemen maar is dit plan gewijzigd, nu een boiler op zonne-energie ;)

Tip: ga even bij een of 2 zelfbouwers langs. Kijk wie er in de buurt woont. Daar leer je veel meer van dan naar 5 fabrieks campers kijken!

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Maximus_Campervan
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 15:24

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Maximus_Campervan »

Hallo allen,

Dank voor de snelle input!

Wij gaan op zoek naar een LPG inbouwen, goed om te horen dat er mogelijkheden tussen het achteras en reservewiel. Uiteraard heeft een inbouwer denken we, ook nog opties. Omdat we voor LPG gaan kiezen, hebben we onze koelkast heroverwogen en komen waarschijnlijk toch weer uit op absorptie (dit omdat we dan vaker los kunnen staan en niet nog een extra huishoudaccu moeten aanschaffen naast alle elektra die we er al op aan willen sluiten). Ook omdat we willen zoeken naar een boiler op gas (wellicht gepaard met een verwarmingssysteem?) en een gasfornuis willen.
Mocht een gasverwarmingssysteem te gevaarlijk zijn, is onze gedachte dieselverwarming. Dan kan de boiler ook eventueel op diesel. Dus afhankelijk van de veiligheid.

M.b.t. de gordelbok, we zijn gisteren naar een camperbusinbouwer geweest en die gaf vooral aan dat het lastig was voor een bus van 2017. En als wij de ruimte overlaten, hij een gordelbok wil inbouwen zodra hij kan garanderen dat het niet afgekeurd wordt (dus met de benodigde papieren erbij). Ons werd verteld als het gemonteerd wordt op de lengtebalk, de positie naar voor of achter niet van invloed zou moeten zijn. Alleen rekening houden met de dwarsbalken.

Nog even terugkomend op het inplaatsen van de motoren; we willen de wielen een stukje in de bodemgootje laten verzinken om zo hoogte te winnen. Volgens de camperbusinbouwer kan dat als er maar niet de lengte- en dwarsbalken aantast of verandert. Dit omdat volgens hem en ons je ook bijvoorbeeld dakramen mag maken met hetzelfde principe. Wie weet hierover meer?

Bedankt voor het verwijzen naar zuk4wd! Houd dit in dat hij eventueel een schema voor ons kan tekenen, zodra wij alle punten weten?


Fijn weekend! :)
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Kampeermark »

Ik weet natuurlijk niet veel over de bouwer. Wat ik wel weet is dat de gordelbok 2 zware u frames heeft welke onder je lengte balk gaan. Hier tussen dient een dwars balk te zitten. Dat is wat ik er van maak in ieder geval.

Absorptie; ik zou (is mij ook geadviseerd) gewoon naar een camper zaak gaan en kijken. Ik denk persoonlijk dat je off-grid beter kan doen door diesel Heater en zonnepaneel. Gas verwarmen verbruikt relatief veel gas (verbrandingsenergie van gas is veel lager dan diesel).
Ook kunnen wij niet in je portemonnee kijken natuurlijk :)


Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Maximus_Campervan
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 15:24

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Maximus_Campervan »

Kampeermark schreef:
za 09 mei 2020, 12:14
Ik weet natuurlijk niet veel over de bouwer. Wat ik wel weet is dat de gordelbok 2 zware u frames heeft welke onder je lengte balk gaan. Hier tussen dient een dwars balk te zitten. Dat is wat ik er van maak in ieder geval...

Hi Mark, thanks voor de snelle respons. Je hebt gelijk wat betreft de dwarsbalk plaatsing. Lijkt ons wel dat je nog naar voren of achteren kan schuiven en dat je desnoods nog een dwarsbalk naar voren kan plaatsen.

De camperzaak waar we geweest waren dat absorptie- en compressiekasten qua koelte om het even was. Maar zitten natuurlijk aan beide haken en ogen. Dieselheater lijkt ons ook de meer logische variant i.c.m. zonnepanelen, zeker i.v.m. vermoedelijk ons groot stroomverbruik. Maar dat gaan we ook nog inventariseren. We zijn er ons van bewust dat het prijzig is, maar beter goed nu dan achteraf allemaal aanpassingen.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door gjvonk »

Een absorptie koelkast in een buscamper is zeker koel genoeg te krijgen, mits je de achterkant voorziet van een koelkast ventilator (dat kan zelfs een computer ventilator zijn).

Zou ik echter zelf opnieuw mogen kiezen, weet ik niet of ik toch niet voor gasvrij zou kiezen. Koken, verwarmen en warm water kunnen op diesel: de bekende Truma combi boilers zijn ook leverbaar met een Eberspacher diesel brander. Er bestaan diesel kookplaatjes (met rookgasafvoer naar buiten) die er uitzien als een keramische kookplaat. En met een 2x 150 of 180 Wp daglichtpaneel in combinatie met een dubbele hh accu (of desnoods 1 moderne Life4po) heb je power voldoende voor een compressor koelkast. Een nadeel: volgens mij is het bovenstaande boodschappen lijstje wel aanzienlijk duurder dan alles op gas...

Daartegenover staat dat het laten inbouwen/ onderbouwen van een lpg dampgastank ook niet gratis is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Maximus_Campervan
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 15:24

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Maximus_Campervan »

gjvonk schreef:
za 09 mei 2020, 13:08
Een absorptie koelkast in een buscamper is zeker koel genoeg te krijgen, mits je de achterkant voorziet van een koelkast ventilator (dat kan zelfs een computer ventilator zijn).

Zou ik echter zelf opnieuw mogen kiezen, ...
Dankjewel voor deze reactie, dit geeft ons ook weer stof tot denken. Wij dachten namelijk dat we met koken gebonden zouden zijn aan gas (Op stroom leek ons geen goede optie). Maar als dat op Diesel kan dan zouden we het gassysteem kunnen uitsluiten.
De LifePo4 is ook een super optie. Wel vrij prijzig maar bespaard weer een gastank en aansluitingen/keuringen. En even belangrijk gewicht.

Daarnaast heb ik om jullie een beeld te geven over de inrichting zoals wij die in gedachten hebben een tekeningetje gemaakt. Het is niet op schaal maar de afmetingen uitgemeten en afgeplakt in de bus zelf. Daar lijkt het te passen. Mochten de voorwielen in een wielgootje in de bodem kunnen zakken scheelt dat ook weer iets hoogte.
IMG_1483.JPEG
Snelle tekening ter indicatie
IMG_1483.JPEG (87.96 KiB) 275 keer bekeken
Tot de volgende! :thumbup:
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door JTG »

Maximus_Campervan schreef:
za 09 mei 2020, 11:57
Bedankt voor het verwijzen naar zuk4wd! Houd dit in dat hij eventueel een schema voor ons kan tekenen, zodra wij alle punten weten?
Daar kan ik geen antwoord op geven. Als je hem dat nu zelf eens vraagt via een berichtje :wink:
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door henk en lila »

En als je de sturen van de motoren tegen de aanslag draait scheelt dat wel 10 cm lengte en dan kunnen ze denk ik gelijk staan. En een spanbandje naar de vooras scheelt zo maar 10 cm hoogte (bij die enduro-fietsen). 8-)
Naschrift: overigens ga je met die lading (2 x 120 kg) never onder de 3500 kg blijven met een L4).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie