Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door marjasjaak »

Een C rijbewijs is ook maar 5 jaar geldig. Met de verplichte medische keuring is het een duurder rijbewijs.
De markt voor C rijbewijs campers is kleiner, alhoewel je een camper niet zelf bouwt om hem weer te verkopen.
Maar wat Smiley schreef, de tolkosten, gaan via een kastje per kilometer. Dat tikt wel aan.
Dan is een aanhanger goedkoper.
Gebruikersavatar
Maximus_Campervan
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 15:24

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Maximus_Campervan »

Hallo allemaal,

Hierbij een kleine update. We hebben inmiddels armaflex besteld en ontdreuningsplaten binnen. Daarnaast hebben we wat klein materiaal in huis gehaald ook ontvetter en Branthokorrux binnen om het weer roest vrij te maken zodra we gaan zagen voor de ramen dakluiken en evt. airco. Over de airco hebben wij wel een vraag; wellicht al gesteld op het forum, maar wat is de beste optie in onze situatie waarbij we denken aan een groot zonnepaneel (nader te bepalen wattage) en een LifePo4 accu rond de 300ah. Wij zelf hebben 2 opties gezien, 1 die je moet inbouwen in de camper en 1 voor op het dak. Maar op het dak komen we in de knoop met dwars balken, in hoeverre mag je die aanpassen? Werkt dit ook goed als verwarming? Wat is jullie ervaring? Onderstaande types hebben wij bekeken:
Dometic FreshWell 3000 airconditioning
Webasto Cool Top Trail 20 dakairconditioner
henk en lila schreef:
za 09 mei 2020, 20:11
En als je de sturen van de motoren tegen de aanslag draait scheelt dat wel 10 cm lengte en dan kunnen ze denk ik gelijk staan….
Hallo Henk en Lila, bedankt voor jullie reactie. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat wanneer we de sturen tegen de aanslag draaien de stuurhoogte drastisch toeneemt en het maar +/- 5 cm wint aan ruimte. Daarom hebben wij wel een nieuwe schets gemaakt en de motoren nu anders ingetekend zodat we niet meer een insparing in de douchecabine hoeven te maken.

Zie deze foto:
IMG_0428.JPG
IMG_0428.JPG (59.03 KiB) 749 keer bekeken
pele schreef:
za 09 mei 2020, 22:07
Mijn bedenkingen:
- het gewicht blijft het grootste probleem. Ik geloof niet dat het kan, 2 motors en dan nog een vrij complete inrichting met 2 bijkomende zitplaatsen, douche gelegenheid, een zware elektrische installatie (gewicht accu('s) of dure Lithiums…
Bedankt voor je reactie Pele,
Naast dat we 2 motoren erin willen heeft gewicht onze grootste prioriteit. Wij zijn daarom ook niet van plan om zware houten balken en platen toe te voegen in onze bus. We waarom ook om die reden van plan LifePo4 batterijen te nemen en na isolatie de wanden te bekleden met vilt. Wellicht een heel dunne plaat/iets om het vilt mooi op te krijgen. Ook de positie van het toilet zal op dezelfde plek komen als bijvoorbeeld een Adria Twin Supreme en dat is achter de verticale balk. We hebben omwille van de aanschafprijs, eventuele stank en kookgemak besloten niet op diesel te gaan koken, maar op gas met in alle waarschijnlijkheid een aluminium gasfles die we omwille van het gewicht niet meer onder de bus willen bouwen(Tenzij er een aluminium onderbouw tank bestaat?). Wel willen we graag een aansluiting aan de buitenkant maken om die bij te vullen met lpg bij een tankstation. Daarnaast hadden wij bedacht de boiler los te nemen op gas/12v/230v en de heater in combinatie met een airco unit te laten werken. (Zie bovenstaande) Daarnaast hebben we ook de Truma Combikachel op diesel gezien en we stonden er van te kijken hoe groot deze in werkelijkheid was en we niet weten of we daar wel de ruimte voor hebben.
marjasjaak schreef:
za 09 mei 2020, 22:44
Met een cassette toilet moet je rekening houden met de C en D stijl. Of je moet de cassette van binnenuit kunnen wegpakken.
Maar er zijn zoveel opties, Tussen onze WC en de tank zit een rioolbuis 38mm van 1,5 meter. De WC is een Johnson AquaT Laguna 12V marine toile…Leuk hé, zelfbouw. :thumbup:
Hallo Marja en Sjaak, zelfbouw is vrij gecompliceerd haha. Maar wel leuk. Wij denken aan een toilet met een luik aan de buitenkant en een wc die je kan draaien aangezien deze links (in de hoek) staat. Waarschijnlijk een TheTFord. Maar bedankt voor de tip. :D En we gaan even Tigerexped.de doorspitten.
rob1425 schreef:
za 09 mei 2020, 23:57
Met 2 motoren in je camper heb je inderdaad een gewicht probleem. Wij hebben ook 2 motoren in de camper maar dat zijn lichte motoren…
Hallo Rob, We beseffen dat onze motoren extra gewicht gaan toevoegen. Deze gaan natuurlijk niet altijd mee. Onze motoren zijn ook wel duidelijk lichter dan 175 kilo. Die van ons zitten rond de 120kg. Dus dat geeft juist hoop. Wij zijn dus ook meteen van plan om voor LifePo4 te kiezen. (Voor gewicht en 90% bruikbaarheid.) Wel hebben wij heel veel interesse in hoe jullie de bus zo licht mogelijk hebben gebouwd. Ik zal even rondom uw profiel zoeken naar posts en fotos van u. C1 Rijbewijs vind ik geen optie, daarvoor heb ik niet deze bus aangeschaft. (Bij keuring naar camper staan de motoren denk ik ook niet in de camper)
Daarnaast zien we ook dat je aangeeft samen met GJvonk de bus te kunnen opwaarderen. Wij hebben ook een Ducato Maxi dus dit kan misschien ook interessant voor ons zijn. Als ik het goed heb gezien zitten er bij ons van die luchtballen bij de achteras (geen lucht vering). Maar zoals DJSmiley aangeeft roept het ook bij ons de vraag op of je dan niet een C1 rijbewijs nodig hebt? (C1 is voor ons niet de bedoeling)
RodeHerman schreef:
zo 10 mei 2020, 1:42
Even een vraagje,
Ik ben met ook met een zelfbouwproject bezig (zonder motoren gelukkig. :wink:) en vroeg me af hoe jullie aan de stoelen komen zoals je ze op de foto liet zien… :crazy:
Hallo Bert, Leuk dat je ook zelf bezig bent! We zijn er maar druk mee. Wij hebben deze stoelen gekocht bij PeterStoelen.nl . Dit waren stoelen uit een schade Hymer dus originele camper stoelen. Deze zitten compleet anders dan de originele stoelen, deze hebben veel meer comfort. Dankjewel en ook succes!

Deze week komt er dus nog meer materiaal binnen, en gaan we naar nog een andere camperbouwer in Vroomshoop die een gordelbok/bank in een ducato heeft gebouwd die we dan gaan bezichtigen en bespreken. Daarnaast gaan we deze week goed uitzoeken welke ramen we willen hebben. En dus hopelijk met antwoorden van jullie beslissen over welke airco unit we willen. In het dak of binnenin.
Allen weer bedankt voor jullie tijd en reacties, tot de volgende keer!
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Bart200 »

Als ik het goed begrijp zijn het twee lichte crossmotoren, dan kan je overwegen om ze beide in een andere richting erin te zetten een vooruit en een achteruit. Dan gaan de sturen over de buddy van de andere motor.
Een crossmotor heeft meestal een stuur dat met bouten vast zit, als je de bouten wat los draait dan kan het stuur naar beneden draaien. Dan worden ze lager. er is wel een nadeel, je moet wel iedere keer het stuur weer vastzetten. (lijkt mij voor een zelfbouwer ook geen probleem)
Net als bij de fietsen, de eerste fiets die op het fietsenrek staat moet het stuur worden gedraaid, anders steekt dat tegen de ramen van de achterdeur.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door pele »

De Truma dieselkachel kan je kwijt onder de tweezitbank, gemonteerd op een gordelbok.
E346F0C8-57DB-4694-AC45-F12794CC469A_1_105_c.jpeg
E346F0C8-57DB-4694-AC45-F12794CC469A_1_105_c.jpeg (172.43 KiB) 705 keer bekeken
In mijn geval de combikachel op gas, maar die op diesel is dacht ik even groot. Verder hou ik onder het duobankje nog plaats voor heel mijn (bescheiden) elektrische installatie, de waterpomp, een gasverdelingsblok, een vuilbakje.F12794CC469A_1_105_c.jpeg[/attachment]
Bijlagen
D27EC2B1-A41E-4DAC-9586-FB20DA6C66C3_1_105_c.jpeg
D27EC2B1-A41E-4DAC-9586-FB20DA6C66C3_1_105_c.jpeg (131.19 KiB) 701 keer bekeken
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door gjvonk »

Je vraagt of je na opwaarderen toch een C1 rijbewijs nodig hebt? Het antwoord is JA. Rijbewijs B is geldig voor voertuigen met een maximaal totaalgewicht tot 3.500 kg EN het vervoer van maximaal 8 personen buiten de bestuurder. Kom je boven 1 van de 2 genoemde waarden (of beiden bij een touringcar) is je B rijbewijs onvoldoende. Bij meer dan 3.500 kg gewicht heb je rijbewijs C1 nodig, bij meer dan 8 personen rijbewijs D.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Maximus_Campervan
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 15:24

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Maximus_Campervan »

Beste allemaal,

Ik hoop dat deze post nog wat reactie kan krijgen. Wij zijn nog steeds bezig met de zelfbouw. Alles heeft op een laag pitje gestaan.
Inmiddels zitten de ramen en dakluiken in de bus, en is er een beetje armaflex ingeplakt.
Het lukt me momenteel even niet om foto's in te voegen.

Maar... Nu wil ik graag verder met de bus. En dat betekend dat ik alle elektronica dat er ingebouwd gaat worden wil bestellen.
En dan sta je toch voor een zooi moeilijke keuzes lijkt het wel.

Wat willen we:
Walstroom
Zonnepanelen
Opladen tijdens het rijden
Omvormer voor 230 met automatische schakelaar zodra deze op walstroom komt.

Ik denk dat alles op 12v niet zo moeilijk is (Ledlampjes, Koelkast, USB poortjes(Usb-c misschien al?), wc, maxxfan, waterpomp, boiler, netwerkversterker)
Op 230v zou aangesloten worden voornamelijk een Nespresso apparaat 1260w, Laptopladers, Tv'tje en evt. entertainment apparaat(PS4 75w-160w/Reisbeamer 64w)
In eerste instantie denk ik te willen beginnen met een agm (300ah?) HH accu om de kosten te drukken later naar Lithium(300ah) voor meer capaciteit en langer off grid.

Is een EBL blok een goede oplossing of toch beter alles los?

Kortom, wie kan mij vertellen wat ik moet bestellen.

Tot de volgende!
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door MarceldeHoog »

Niemand zal je kunnen vertellen wat je moet bestellen, wel eventueel helpen bij keuzes.

Hou vooral rekening met het feit dat de componenten voor AGM en Lithium installaties niet altijd hetzelfde zijn.

Zelf heb ik zonder EBL gewerkt. Victron scheidingsrelais voor dynamo -> hh accu (moet voor een "slimme" dynamo een dc/dc converter zijn). Victron smart MPPT voor de zonnepanelen (leuk om op de telefoon de status en historie te zien), en een Ective CSI 1500 als lader/omvormer/schakel automaat.

Bij mij draait alles op 12V behalve de boiler.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
Maximus_Campervan
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 04 mei 2020, 15:24

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door Maximus_Campervan »

Bedankt voor je reactie Marcel

Dat is jammer, maar fijn dat er mensen zijn om te helpen.
Toevallig laatst jouw ombouw topic bekeken. Erg interessant om te kijken bij meerder bouwprojecten.

Wat betreft AGM en Lithium installaties had ik al zo'n idee. Waar moet ik op letten om in de toekomst moeiteloos over te kunnen?

Ik twijfel dus aan EBL omdat het heel gemakkelijk lijkt en volgens mij in veel fabriekscampers word gebruikt.

En hoe sluit je een omvormer zo aan dat de 230v stopcontacten vanzelf ook werken op walstroom als je hem daar op aansluit?

Met de boiler wil ik gaan voor een Heater-Boiler combi (Truma 4E?). Uiteraard zou ik daarover ook graag ingelicht worden voor alternatieven, welke types en ervaringen.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door MarceldeHoog »

Over het verschil tussen lithium en AGM systemen durf ik niets te zeggen, daar is mijn kennis van Lithium te minimaal voor. Heb vernomen dat er zaken zoals lader en scheidings relais anders moeten zijn, maar ik zou daar echt even voor informeren bij mensen die daar veel ervaring mee hebben.

Qua EBL eigenlijk eenzelfde antwoord: Ik heb er niet mee gewerkt dus kan je ook de voordelen niet vertellen. Zelf vondt ik ze te prijzig, zonder dat me de voordelen echt duidelijk waren :-)

Qua omschakelen: Wanneer je een Ective CSI of SSI neemt (laatste is met ingebouwde mppt), of een Victron Multiplus, gaat dat vanzelf. Zodra je walstroom inplugt gaat de lader werken, en komt je 220 van de walstroom. Koopel je los, dan switch het systeem en gebruik je weer de omvormer.

Tenslotte boiler-kachel: Die Truma is erg mooi, maar ook enorm duur. En, je verstookt gas.

Zelf heb ik als kachel een chinese diesel, maar ook een Planar zou al vele malen voordeliger zijn dan de Truma oplossing. Met als grootste voordeel: Je stookt op diesel en dat heb je altijd bij je. Gas moet je, als je zowel kookt als verwarmt, ergelmatig aanvullen.

Maar: met de diesel kachel heb je nog geen warm water. Vandaar heb ik gewoon een Plieger 400 wat boiler: 10 liter warm water, gewoon op de omvormer. Die dingen houden warmte lang vast, en zijn vele malen goedkoper dan de camper varianten die in feite hetzelfde doen.

Disclaimer: Zoals je zag ben ik nog aan het bouwen, dus ik kan je niet uit ervaring vertellen hoe de kachel en boiler bevallen. Wel heb ik van mensen die ze al in gebruik hebben positieve verhalen gehoord intussen.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 (2017)!



Bericht door marjasjaak »

Voor het omschakelen tussen walstroom en omvormer heb ik een relais gebruikt.
20181104_145326kl.jpg
20181104_145326kl.jpg (30.32 KiB) 307 keer bekeken
Een Eltako ER12-002-UC, koste ongeveer 25 euro.
Werkt perfect, geen omkijken naar als je de stekker uit de paal trekt gaat deze automatisch over naar de omvormer.
Je moet wel een beetje basis kennis hebben mbt. aansluiten van een relais.
Sjaak
Plaats reactie