Hoofdnoorman weer bezig

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door Hoofdnoorman »

Zowel twee jaar geleden als vorige zomer heb ik veel aanpassingen gedaan aan mijn oude Hymercamp 59 uit 1993.
Vrijwel alles is naar wens, maar toch zijn er al weer wensen bijgekomen of veranderd. Na klachten over mijn vele postings in het topic "Wat heb je vandaag aan je camper gedaan", heb ik besloten om dan maar even een apart topic te openen.
Ik zal zoveel mogelijk de zaken vermelden die ik in behandeling heb, eventueel met foto's en uitleg.
Natuurlijk mag hierop gereageerd worden, graag zelfs. Wel wil ik te uitgebreide discussies een beetje vermijden in dit topic.

Wat ben ik allemaal van plan?

1. Klaar! De twee 195 Ah semi-tractie accu's gaan er uit en worden vervangen door drie van 100 Ah LFP.
2. Het aanrechtblad gaat er uit. In de onderrand wil ik LED verlichting hebben.
3. Ik heb een smal kastje in mijn keukenblok van ongeveer 25 cm breed. Daar zou een "apothekers" kastje komen welke elektrisch uitschuifbaar moet zijn. Alles is klaar, maar de constructie is wel vele kilo's en ik twijfel om het toe te passen. Desalniettemin moet het aanrechtblok er even uit omdat de binnenwand daarachter en stuk vervangen moet worden i.v.m. vochtschade.
4. Ik heb, twee jaar geleden, alles opnieuw behangen. Bij de keuken heb ik iets later gedaan en juist daar komt het behang overal los. Deze klus moet dus overnieuw gebeuren. Mogelijk was de lijm te oud of niet van goede kwaliteit.
5. Mijn kachel zit achterin en daar ook mijn slaapgelegenheid. De kachel zelf zal daar moeten blijven, maar ik wil de verwarmingsslangen beter routeren. Nu is het achter snel veel te warm en voorin nog steeds fris. Dat moet precies andersom. Het kan zijn dat ik de Truma kachel laat vervallen en daar de E2800 of E4000 voor in de plaats ga zetten. Ik heb 4 van deze op stapel liggen maar die moet ik eerst even nakijken.

Afbeelding

6. Klaar! De Samy-solar satellietschotel moet even van het dak. De grondplaat zit een beetje uit het midden gedraaid. Hierdoor staat de schotel (ingeklapt) een beetje scheef en dat ergert mij mateloos. Het is slechts 1 cm aan het eind van het zonnepaneel, maar ik kijk elke dag vanuit mijn slaapkamer op dat dak.
Tevens klopt de stand van de schotel (elevatie) niet helemaal met de GPS locatie. Als ik goed geïnformeerd ben moet de schotel, bij omschakelen van solar op satelliet, eigenlijk meteen de juiste elevatie aannemen van de gekozen satelliet ter plaatse. Als gevolg daarvan zou dus eigenlijk alleen de deviatie gebruikt moeten worden om de juiste satelliet te vinden. Natuurlijk wel vooropgesteld dat alles waterpas staat. Waarschijnlijk is dit op te lossen door het aanpassen van de busjes waarmee de schotel aan het frame zit. Natuurlijk moet dan ook de LNB houder weer even scherp gesteld worden in dat geval.
7. Mijn fiets ligt in de alkoof omdat ik geen garage heb. Ik wil een elektrische fietslift maken om de fiets op hoogte tegen het plafond aan te trekken. Nu ligt hij wel in de alkoof maar ik moet soms veel zaken eerst uitpakken voordat de fiets er uit kan. Met mijn system til ik de fiets over alle andere zaken heen en heb ik veel meer opbergruimte.
8. Klaar! Hockey ligt altijd op de bank tegenover mij op de treinzit. Dat ligvlak (55 x 90) is een beetje aan de krappe kant voor hem. Ik wil dus een groter vlak maken zodat meneer zijn poten kan strekken zonder van de bank af te sodemieteren.
9. Het dak moet nu ook een beetje beter in de verf. Er zit nog wat "oud zeer" en dat is niet zo fraai om te zien.
10. LED verlichting gehele camper aanpassen. Er zitten verschillende spotjes die ik toch niet gebruik. Ik wil meerdere LED strips aansluiten op een RGB afstandsbediening. Hierdoor krijg ik verschillende combinatiemogelijkheden van verlichting in de gehele camper met één druk op de knop.
11. Motorkap een paar rotte plekjes wegwerken. Twee jaar geleden met compound gedaan, maar dit laat los. Dus nu toch maar even een paar stukjes inlassen.
12. Deuk in het achterpaneel er uit trekken. Op mijn reis naar Spanje stond ik in Duitsland op een CP. Daar was iemand bezig met snoeien van bomen en zijn zoontje reed met een mini tractor en maxi aanhanger rond om alles te verzamelen. Hij draaide achteruit met een dikke stam tegen mijn camper aan. De man wilde er geen politie bij en heeft mij € 500,- betaald. Was vast goedkoper op deze manier, denk ik. Jochie was dertien, minitractor had geen kenteken en was wel op de openbare weg en, als er al een verzekering was die de schade betaalde, zal er vast een eigen risico zijn geweest alsmede de bekeuringen.

Voorlopig kan ik even voort. Ik heb nog veel meer plannen, maar de bovenstaande zijn het meest belangrijk.
Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op zo 31 mei 2020, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Hoofdnoorman weer bezig.



Bericht door Jan en Simonne »

Wauw... wat een projecten!
Laat die zomer maar komen, hopelijk wordt het niet al te warm dit jaar! :thumbup:
En echt... klachten? :shock:
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Hoofdnoorman weer bezig.



Bericht door Bob Diesel »

Als ik zo veel op het dak kwam
dan zou ik het ook strak in de lak willen :wink:

Nu poets ik hoog uit 1x p/j
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door Zwerfsteen »

Pffff, om dit allemaal te lezen was al veel werk.
Laat staan om het uit te voeren! :crazy:

Ik verheug me al om straks over de vorderingen te lezen, alleen dat is al een avontuur.

Heel veel succes met al die projecten en schroom niet om alles hier uitgebreid uit de doeken te doen.
:D :thumbup:
Groet,
Leny en Pieter
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Hoofdnoorman weer bezig.



Bericht door veetee »

Bob Diesel schreef:
vr 24 apr 2020, 8:25
Als ik zo veel op het dak kwam
dan zou ik het ook strak in de lak willen :wink:

Nu poets ik hoog uit 1x p/j
Ik zou het vol leggen met zonnepanelen... :lol3: :lol3: :lol: :lol: :cheers: :cheers:
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door PaulBng »

Goed bezig, Rudy! Ik ga dit volgen..

Ik ga ook maar eens een lijstje maken, alhoewel die een stuk korter zal zijn.
Over een week zou de softlock binnen kunnen komen. Die installeren en daarvoor de keuken slopen/ reinstaleren gaat al wat tijd in zitten!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door Kroppie »

maar pas op !, een man moet zijn bezigheden hebben, maar het moet niet ontaarden in werken. :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80312
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door Dafluc »

Klachten over teveel postings? Wat een onzin!
Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door PaulBng »

Ik heb er 37 meer. Ik hou even mijn mond
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door jansloos »

Heb je nog een eindtijd in gedachten?

O ja, voor dat hondenprobleem;

Er zijn ook honden met extra korte pootjes.
Verkrijgbaar in de de betere dierenwinkels.
🐕
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1018
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door zwaailicht »

Mooi en dan ook natuurlijk goede foto-sessies om te bekijken


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door Hoofdnoorman »

jansloos schreef:
vr 24 apr 2020, 12:38
Heb je nog een eindtijd in gedachten?

O ja, voor dat hondenprobleem;

Er zijn ook honden met extra korte pootjes.
Verkrijgbaar in de de betere dierenwinkels.
🐕
Ja, maar ik heb deze al weer ruim twee jaar. Ik ga hem niet inruilen. Maar hij heeft wel erg lange poten. HockeyII was van hetzelfde formaat maar stond bijna 10 cm lager. De verhoudingen van Hockey III kloppen dus niet helemaal, hij heeft ook absurd lange oren voor een Lab. :-B
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door veetee »

jansloos schreef:
vr 24 apr 2020, 12:38
Er zijn ook honden met extra korte pootjes.
Verkrijgbaar in de de betere dierenwinkels.
🐕
Andersom bestaat ook, ik heb eens een kruising tussen een teckel en een hazewind gehad, teckel op lange pootjes, raar gezicht. En ja, ik weet niet hoe ‘ie het geflikt had, maar de teckel was de vader.... :lol:
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Hoofdnoorman weer bezig



Bericht door Vertrokken2 »

Tjonge Ruud, wat een lijst.
Waarom heb je eigenlijk nooit een casco ingebouwd? Dan heb je hem helemaal naar wens.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie