Camper en bestelbus in één

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
richardvermaas
Berichten: 786
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 9:22
Locatie: bergen op zoom

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door richardvermaas »

Ik denk toch echt dat het schot minstens 30 cm moet blijven
Anders word het een personen auto
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door Cee Pee »

Bij een bus waar het hier om gaat kun je in de eerste kolom recht naar beneden en daar staat op het eind "bestelauto" en in die kolom wordt met geen woord gerept over een tussenschot ook niet over ramen trouwens.

Dus mag je helemaal zelf weten of je er iets van een tussenschot in wil hebben en ook of je wel of geen ramen in wil hebben.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door mark_rombouts »

Maar goed. Dat wist ik allemaal al. Ik rijd al 20 jaar grijs kentekens en die regels ken ik dus wel ondertussen. Ben vooral hier op 't forum om m'n kennis over de camper te vergroten.

Wat denken jullie van de getoonde indeling?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door Cee Pee »

Zolang er steeds ruis op de lijn zit kom je niet tot de zaak waar het om gaat. :crazy:
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door mark_rombouts »

Dus...
Iemand nog reacties op mijn beoogde indeling?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door Dafluc »

Ik persoonlijk zou geen bus met tussenschot willen. Met draaibare cabinestoelen lijkt een bus twee keer zo groot. Maar als dit voldoet aan jouw wensen zie ik verder geen probleem.
Afbeelding
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door mark_rombouts »

Ik snap dat het voor 't camper gebruik niet ideaal is. Maar is voor mij denk ik wel een goed compromis tussen mogelijkheden, kosten en voorkomen van problemen bij de keuring. Zeker gezien ik zeker minimaal 3 goedgekeurde zitplaatsen moet hebben op kenteken.

Ik denk wel dat 't eerder een ducato zal worden dan een sprinter vanwege de extra breedte. Ik twijfel nog wel over de lengte omdat de extra binnenruimte natuurlijk wel heel fijn is. De extra lengte is alleen in gebruik wat minder handig tijdens 't rijden en parkeren ed. Ik snap ook dat bus zonder tussenschot en draaibare stoel(en) al meer ruimte geeft. Mmm blijft lastig.

Nogmaals de vraag. Heeft iemand ervaring met draaien van bestuurdersstoel naast 2 zits bankje in een ducato? Of draaien van 't bankje zelf? Zonder problemen bij de keuring uiteraard.
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door mark_rombouts »

Ben nog wat aan het puzzelen geslagen met de indeling, want was er toch nog niet helemaal uit wat nu handig is voor alle gebruikssituaties.
In de bijlage een nieuwe opzet op basis van een bus met laadruimte lengte van ongeveer 325cm. Sprinter L2, of Master L3 (iets langer). Ducato heeft deze lengtemaat net niet volgens mij, dat is wel jammer. Langer kan natuurlijk altijd, maar dan wordt het al een aardig slagschip. Korter kom ik eigenlijk net ff wat ruimte te kort.

Camper idee v2 325.jpg
Camper idee v2 325.jpg (22.76 KiB) 353 keer bekeken

Ik denk dan alle elektra voorzieningen te plaatsen in de hoekkast tussen de keuken en de bank. Dat is anders toch loze ruimte, of in ieder geval lastig te bereiken kastruimte. Elektra materialen zijn dan alleen ook wat lastig te bereiken, dus twijfel hier nog wel erg over. Wellicht dat ik het toch in de kast boven de wielkast plaats, dan is het altijd bereikbaar, en dan kan ik in de hoekkast de gasfles enzo wel kwijt.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door henk en lila »

Een Ducato/Peugeot/Citroen JUmper L2 heeft een laadvloerlengte van 3,12 m
En op die donkerblauwe bank/bed met 70 cm zitdiepte ga je niet tegen de rugleuning aankomen. Meet maar eens van de verticaal van je rug tot aan je knieholte als je zit.

Algemeen: ik denk niet dat dit plan hem gaat worden. Op je laatste tekening zie je goed dat als iedereen ligt, er niemand meer kan lopen, naar de wc bijvoorbeeld.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door mark_rombouts »

Hierbij ook de indeling in de dag opstelling. Dan gebruik ik het matras voor het uitschuifbed als rugleuning. Dan wordt de zitting ook een stukje korter, zoals te zien is.

Ik ben niet van plan om in de camper een toilet te maken. Ik zie de camper meer als luxe campeerplaats, en hoef niet per se geheel zelfvoorzienend te zijn. We zullen toch vooral naar camperplaatsen of campings gaan. Daar zijn alle voorzieningen voorhanden natuurlijk.

Qua afmetingen is het zeker een puzzeltje om alles in elkaar te passen. Liefst een zo compact mogelijke bus om makkelijk mee te kunnen rijden. Dat is lastig te combineren met de wens voor veel transportruimte voor zakelijk gebruik. En zeker in combinatie met een fijne camperindeling. Vandaar ook dat ik hier vraag om jullie meningen als ervaren camperbouwers/reizigers.

Een Sprinter/Crafter L2 heeft een lengte van 325cm ongeveer
Een Master/Movano L3 is iets langer met 365cm.

Idee indeling 2 v2 325.png
Idee indeling 2 v2 325.png (51.11 KiB) 261 keer bekeken

Tafel weet ik nog niet wat ik daar mee doe. Denk aan zo'n opklapframe, zodat het tafelblad als deel van het bed kan zijn voor de nacht. Maar het kan ook zijn dat ik kies voor een losse tafel, die ik dan ook buiten kan gebruiken. Dan maak ik het bed uitschuifbaar in 3 delen. Maakt voor de ruimte en indeling niet zo veel verschil denk ik.
Laatst gewijzigd door mark_rombouts op zo 19 apr 2020, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door Cee Pee »

Op camperplaatsen zijn niet altijd toiletten hoor meestal alleen een kraan en een loosput en zelfs dat niet altijd.
Als je echt van sanitair afhankelijk bent dan ben je meestal veroordeeld tot campings.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
juanv
Berichten: 1047
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door juanv »

Je merkt hier aan alles duidelijk dat TS veel enthousiasme heeft maar quasi O,OOOO ervaring.
Ik denk dat het veel verstandiger zou zijn eerst enkele malen diverse camper modellen te huren voor enkele dagen, dan kom je er vanzelf wel achter wat voor jou belangrijk is en wat niet.
Zo behoed je jezelf voor een hoop blunders welke je zonder ervaring met massa's maakt, als zomaar uit het niets direct een zelfbouw wil gaan maken.
Ik vrees dat dit anders een zwaar en duur leerproces dreigt te worden :cheers:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
mark_rombouts
Berichten: 103
Lid geworden op: zo 12 apr 2020, 17:28

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door mark_rombouts »

Je hebt helemaal gelijk. Heb wel zin om hiermee aan de slag te gaan en met zelfbouw van campers helemaal geen ervaring. Die probeer ik via onder andere dit forum wat te verkrijgen.

Ben op zich wel erg handig. Kan redelijk meubels en constructies maken van hout en heb best veel kennis van electra. Dus vandaar op zoek naar info over campers bouwen.

We hebben al een keer een Transporter gehuurd voor weekje weg. En een keer een iets grotere buscamper. Dst vonden we erg leuk en dan de transporter misschien nog wel het meeste. Alles lekker compact bij elkaar en toch een heel stuk meer comfort. We camperen normaal meestal met tent namelijk.

Vandaar dus dit idee. Voor mijn bedrijf heb ik een busje nodig waar ik flightcase met apparatuur in kan vervoeren en als ik dat kan combineren met een Camper inrichting zou dat super zijn. Qua camper voorzieningen waren we eigenlijk al heel tevreden met de transporter. Goede bedden, opbergruimte, klein keukentje. Lijkt mij dus dat het mogelijk moet zijn dit gemak te bouwen in een grotere bus en dan voldoende ruimte over te houden voor transport.

Hooo dus op jullie medewerking en tips. Met name inhoudelijk dan kan ik daarmee mijn ideeën verder uitwerken.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Camper en bestelbus in één



Bericht door henk en lila »

Prima. Als je je eigen gebruikspatroon kent, kun je ook beoordelen welke inrichting daar bij past. En toch wordt je dan soms positief verrast. Zo heb ik in onze tweede zelfbouw twee langsbedden in onze L2 omdat ik soms alleen op pad ga en dan mijn lichte offroad motor binnen wilde zetten. Als we samen gaan is dat zonder motor.
Vervolgens bleek bij de eerste gezamenlijke trip dat we 's morgens na het opstaan onmiddellijk dat bed opklappen om dat het zo'n fijne leefruimte geeft. Juist het eerste halfuur voor het ontbijt als het nog te fris is voor buiten.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Plaats reactie