Beoogd 12v electra schema... Shoot!

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Beoogd 12v electra schema... Shoot!



Bericht door Kroppie »

op een shunt zit aan 1 kant ENKEL de minpool van de accu en aan de andere kant ALLE minaansluitingen, OOK de minaansluiting naar het chassis.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Beoogd 12v electra schema... Shoot!



Bericht door kampo »

Mountainman schreef:
vr 17 apr 2020, 13:20
Hallo Kampo, het is idd een Ford Transit, L2H3 uit 2012. Smartshunt ga ik toevoegen. En doel je met hoofdschakelaar op zoiets als dit (maar dan uiteraard in het genoemde wattage? Dit is t type wat ik overal als zekering wil gebruiken.
Afbeelding
Dit is een mooie oplossing, hoofdschakelaar en zekering in 1
Let wel op de kwaliteit van die dingen, er zit wat zooi tussen.
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Beoogd 12v electra schema... Shoot!



Bericht door JTG »

Ik zie nog geen schakelaar tussen fusebox en waterpomp en de dieselheater zit nog altijd achter een schakelaar (zoals nu weergegeven heeft de aansluiting van de + draad op de fusebox geen enkel ander nut dan de zekering omzeilen). Hoe dan wel? + van de dieselheater op de accupool, dan de zekering van de heater vervolgens verder naar de heater.
Voor de min leiding van de heater: Deze rechtstreeks aanslauiten van heater naar/op massablok/aansluiting.

edit: extra letters toegevoegd om duidelijkheid te vergroten :wink:
Laatst gewijzigd door JTG op zo 19 apr 2020, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Beoogd 12v electra schema... Shoot!



Bericht door jansloos »

Nog wat opmerkingen, voordat u gaat monteren:

Om met Jos te beginnen; De Shunt hoort direct in het kleine stukje van de accupool naar de installatie.

Dan, Hoe wilt u de min uitvoeren. Neemt u een eigen min voor alle apparatuur, of gebruikt u het chassis daarvoor.
Uitgaande van, zoals het bij de meeste campers zit, de min aan het chassis.
De voorgestelde verbinding tussen de twee accus is dan overbodig. Die verbinding bestaat al, nl. de twee "aard" aansluitingen.
Om het onderscheid te maken, zou ik in de tekening alle min leidingen eenvoudig met een lijntje naar beneden en onderop een klein dwarsstreepje maken. Hiermee aangevende dat deze aan het chassis zitten.

Gaat u het uitvoeren zoals hier wel meer geopperd, met aan alles een eigen min, dan kunt u volstaan met het minteken van de HH accu naar het chassis te verwijderen.
De 'min' verbinding naar de startaccu blijft bestaan.

Houdt u er wel rekening mee, dat als u voor alles een eigen min aanlegt, deze even dik moet zijn als de pluskabel. Immers de stroom die een apparaat afneemt is zowel in de plus als minleiding even groot.
En u mag hem " onderweg" nergens aan het chassis vastmaken, niet anders dan op geïsoleerde (verzamel) steunen.
Daarbij komt nog, dat naarmate er meer apparaten op aangesloten zijn de minleiding naar de accu toe steeds dikker dient te worden.
Naar de accu toe, tellen die stromen uiteindelijk op. Neem als voorbeeld het stukje tussen uw "aardverbindingsklem" en de dikke draad naar de HH accu. hier verzamelen zich alle stromen.

De verbinding (aftakking) van de fuse box naar de inverterleiding: Neem voor de Fusebox een eigen leiding direct naar de accupool. Daar, direct bij de accu een zekering hiervoor. Al eerder opgemerkt; zonder hoofdschakelaar. Afhankelijk van wat de Heater trekt. 25A?
Nu schakelt u als u de inverter niet wil gebruiken ook de fusebox uit. Of u moet de inverter altijd aan laten staan? maar dan is de schakelaar overbodig.

Zekering in het zonnepaneel:
Wat Jos al opmerkte, is dat de kortsluitstroom van een paneel niet erg hoog is. Wilt u toch iets van veiligheid willen, kunt u ook denken aan een voldoende dikke kabel die die kortsluitstroom aan kan. Die kortsluiting bestaat dan wel, maar de kabel zal daardoor niet verbranden.

Ook al opgemerkt: de te zware zekeringen.
Wat we normaal doen, is kijken naar de kabeldikte, die weer afhankelijk is van de verbruiker die er op staat, en om die kabel te beveiligen, een zekering erbij passen.
Als we het nu eens omdraaien? We kijken naar hoeveel u wilt zekeren? 150A. Volgens het AREI lijstje hiervoor moet dat op een kabel van MEER dan 35mm2 en volgens Jos's Duitse berekening BOVEN de 50mm2.
Dus hier nog wat aandacht aan besteden.

De inverter bv. van 400Watt wekt op de 12V kant 30A op. Dit op een zekering van 150A?? 50A Zal al meer dan voldoende zijn, waarbij mijn vorige opmerking aansluit; de fusebox apart. En attentie voor de kabeldikten.

Nogmaals 150A zekering. Nu in de laadkabel tussen start en HH accu.
Mijn 110A HH accu, onderling verbonden met de startaccu, iets van 1,5 Mtr 10mm2 Tipt, als ik vergeten ben de Dashcam uit te zetten en de spanning nog maar 11,9V, is voor enkele seconden de 45A aan, om daarna heel snel naar beneden te lopen. 40, 30, 20, enz.
De langste tijd zit de laadstroom -VANAF DE 150A dynamo- rond de 10 a 20 Ampère.

Hieronder vindt u een " basis tekening" voor een denkbeeldige camper.
Ik werk hierbij zoals we hebben leren lezen; van links naar rechts, en van boven naar beneden.
Bovenin zonnepanelen, daaronder de 'Paal" aansluiting en daaronder weer de dynamo, die zit, net als de accu's onderin de camper.

In het midden een scheiding tussen de "invoer" en de uitgangen, het 12Volt gedeelte.


Een modulair systeem. je kunt eenvoudig dingen weglaten; Geen zonnepaneel, of niet aan de paal??
Of er bij monteren, bv een omvormer.
.
Bassis schema oofdzek onderverd 12 Volt camper.jpg
Bassis schema oofdzek onderverd 12 Volt camper.jpg (57.69 KiB) 356 keer bekeken
.
Mijn wat uit de hand gelopen "opmerking"
Succes

PS.
Ik zie hiervoor een voorbeeld van een zekering, met de opmerking koop een merk ding.
Dit zijn thermische zekeringen. er in zit een plaatje metaal, dat warm wordt bij stroomdoorgang. Als er teveel stroom door gaat drukt hij het contact uit. het duurt dus even voordat bij een te hoge stroom het geheel uitgeschakeld wordt.
Laatst gewijzigd door jansloos op vr 15 mei 2020, 16:06, 3 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
MaartenH
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 07 mar 2018, 21:16

Re: Beoogd 12v electra schema... Shoot!



Bericht door MaartenH »

Sorry, ik had wat duidelijker kunnen zijn met mijn opmerking over je dikke kabel en 150A zekering naar je VE Smartsolar.
Je hebt een 75/15, die kan maar max 15 Ampere leveren. Je kan daar prima met een "dunnere" kabel naartoe en afzekeren op ±25A ofzo. gemakkelijker te verwerken, en afhankelijk van de afstand een stuk goedkoper.

Edit: trouwens, er kan alleen maar een dunne kabel in de schroef aansluiting van de VE smartsolar.
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Beoogd 12v electra schema... Shoot!



Bericht door myway »

Daar kan direct een 6 mm2 kabel in.
Wel ff schuin afknippen, knip je de kabel recht af gaat dat met 6 mm2 meestal niet heel makkelijk om alle strengetjes er in te krijgen.
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Beoogd 12v electra schema... Shoot!



Bericht door jansloos »

Daar zijn aderbussen voor bedacht.


De voorgaande Duitse rekentool;

http://www.polz.info/leitungsrechner/

Die kun je ook gebruiken om dat stuk uitgerekende kabel als shunt te gebruiken :P
Je bepaalt de preciese lengte van alleen de min bv. En rekent met dit lijstje de spanningsval uit bij een bepaalde stroom.
Die spanningen staan dan voor die stroomsterkte.
Kun je met je universeelmeter toch boven het maximum van je meter meten.
Laatst gewijzigd door jansloos op zo 19 apr 2020, 14:01, 3 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
myway
Berichten: 15525
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Beoogd 12v electra schema... Shoot!



Bericht door myway »

jansloos schreef:Daar zijn aderbussen voor bedacht.
Dat klopt maar in 99% van de gevallen zie ik zo’n opgepropt draadje.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51283
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Beoogd 12v electra schema... Shoot!



Bericht door Kroppie »

jansloos schreef:
zo 19 apr 2020, 9:25
Daar zijn aderbussen voor bedacht.

adereindhulsen genoemd


Het lijstje van Jos;

Die kun je ook gebruiken om dat stuk uitgerekende kabel als shunt te gebruiken :P
Je bepaalt de preciese lengte van alleen de min bv. En rekent met dit lijstje de spanningsval uit bij een bepaalde stroom.
Die spanningen staan dan voor die stroomsterkte.
Kun je met je universeelmeter toch boven het maximum van je meter meten.
mijn naam haal je wel erg (te ?) vaak naar voren , geef het lijstje dan scheelt voor ieder een hoop zoek werk.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Mountainman
Berichten: 25
Lid geworden op: za 16 nov 2019, 11:43

Re: Beoogd 12v electra schema... Shoot!



Bericht door Mountainman »

jansloos schreef:
za 18 apr 2020, 13:04
Nog wat opmerkingen, voordat u gaat monteren:

Om met Jos te beginnen; De Shunt hoort direct in het kleine stukje van de accupool naar de installatie.

.....

Hieronder vindt u een " basis tekening" voor een denkbeeldige camper.
Ik werk hierbij zoals we hebben leren lezen; van links naar rechts, en van boven naar beneden.
Bovenin zonnepanelen, daaronder de 'Paal" aansluiting en daaronder weer de dynamo, die zit, net als de accu's onderin de camper.

In het midden een scheiding tussen de "invoer" en de uitgangen, het 12Volt gedeelte.


Een modulair systeem. je kunt eenvoudig dingen weglaten; Geen zonnepaneel, of niet aan de paal??
Of er bij monteren, bv een omvormer.
.
Bassis schema 12 Volt camper accu laag.jpg
.
Mijn wat uit de hand gelopen "opmerking"
Succes

PS.
Ik zie hiervoor een voorbeeld van een zekering, met de opmerking koop een merk ding.
Dit zijn thermische zekeringen. er in zit een plaatje metaal, dat warm wordt bij stroomdoorgang. Als er teveel stroom door gaat drukt hij het contact uit. het duurt dus even voordat bij een te hoge stroom het geheel uitgeschakeld wordt.
Hallo Jansloos,

dit maakt een hoop duidelijk, een groot deel van mijn verwarring komt vast van de twee opties aan de min-kant. Mijn plan is: alles aan het chassis, gedeeltelijk verzameld via de aardverbingdingsklem in mijn schema.

De kabeldikten en zwaarte van de zekeringen ga ik uiteraard naar kijken. Wat ik lastig vind is hoe te weten dat bijv een 150A dynamo (via de cirix) maximaal 20A stroom geeft richting de huishoudaccu.

Daarnaast komen mijn waterpomp en dieselheater pas in een later stadium, dus zit dat in mijn schema nog niet correct, aangezien ik die nog niet heb en dus niet weet hoe dat geschakeld moet worden. Misschien had ik die voor het overzicht er nog uit moeten laten.

Uw schema is inderdaad een stuk overzichtelijker, ik heb er alleen 2 vaagjes bij:
- is de splitsing van de + kabel van de huishoudaccu naar alle zekeringen ri cirix, zonnepaneel etc. een zekeringenkastje, of doe je dat op een andere manier? Dit omdat er hier en daar wat zwaardere zekeringen zullen zitten?
- is de V&A een accu monitor?

Dank aan u en alle andere bijdragen, soms duizelt het me, maar uiteindelijk kom ik er vast wel uit ;-)

Groetjes Martin
jansloos
Berichten: 6869
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Beoogd 12v electra schema... Shoot!



Bericht door jansloos »

Mountainman schreef:
vr 15 mei 2020, 12:24
jansloos schreef:
za 18 apr 2020, 13:04
Nog wat opmerkingen, voordat u gaat monteren:

Om met Jos te beginnen; De Shunt hoort direct in het kleine stukje van de accupool naar de installatie.

.....

Hieronder vindt u een " basis tekening" voor een denkbeeldige camper.
Ik werk hierbij zoals we hebben leren lezen; van links naar rechts, en van boven naar beneden.
Bovenin zonnepanelen, daaronder de 'Paal" aansluiting en daaronder weer de dynamo, die zit, net als de accu's onderin de camper.

In het midden een scheiding tussen de "invoer" en de uitgangen, het 12Volt gedeelte.


Een modulair systeem. je kunt eenvoudig dingen weglaten; Geen zonnepaneel, of niet aan de paal??
Of er bij monteren, bv een omvormer.
.
Bassis schema 12 Volt camper accu laag.jpg
.
Mijn wat uit de hand gelopen "opmerking"
Succes

PS.
Ik zie hiervoor een voorbeeld van een zekering, met de opmerking koop een merk ding.
Dit zijn thermische zekeringen. er in zit een plaatje metaal, dat warm wordt bij stroomdoorgang. Als er teveel stroom door gaat drukt hij het contact uit. het duurt dus even voordat bij een te hoge stroom het geheel uitgeschakeld wordt.
Hallo Jansloos,

dit maakt een hoop duidelijk, een groot deel van mijn verwarring komt vast van de twee opties aan de min-kant. Mijn plan is: alles aan het chassis, gedeeltelijk verzameld via de aardverbingdingsklem in mijn schema.
Alle electra voor een leek is verwarrend. Zoals het op mijn tekening staat, loopt alles via het chassis. Wil je een eigen MIN meetrekken, vervallen al die "dwarsstreepjes. Daar moet je een doorlopende lijn van maken, die alleen aan het begin, aan de min van de HH accu zit. Je mag dan wel een verbinding maken naar het chassis, het chassis moet je dan ook zien als een apparaat. Zo wordt het een strakke zwarte lijn waar alles aanvast zit.

[/color]De kabeldikten en zwaarte van de zekeringen ga ik uiteraard naar kijken. Wat ik lastig vind is hoe te weten dat bijv een 150A dynamo (via de cirix) maximaal 20A stroom geeft richting de huishoudaccu.

Dat is voor velen verwarrend, de dynamo en het "Amperage". Het Amperage van de dynamo, zegt niets anders dan HOEVEEL stroom hij MAXIMAAL kan geven.
Een 150A dynamo ,daarop kun je dingen aansluiten tot 150A en dat is veel. Daar kom je in normaal gebruik niet aan. De dynamo heeft het dan wel makkelijker, dan een 60A dynamo onder dezefde omstandigheden.
Maar het is niet de dynamo die de acculaadstroom bepaalt. Dat doet de accu zelf. Die VRAAGT stroom aan de dynamo. Net als thuis. Een lampje, of strijkijzer neemt stroom van het net. Het is NIET de energiecentrale die de afname bepaalt.)

En de accu is niets anders dan een apparaat die stroom vraagt VAN de dynamo. En dat is weer afhankelijk van zijn ladingstoestand. Is hij bijna leeg, kan dat oplopen tot vele tientalle Amperes. Bij onze 110A accu soms wel 45 Ampere. Maar dat maar enkele seconden waarna hij snel naar lagere waarden zakt.


Daarnaast komen mijn waterpomp en dieselheater pas in een later stadium, dus zit dat in mijn schema nog niet correct, aangezien ik die nog niet heb en dus niet weet hoe dat geschakeld moet worden. Misschien had ik die voor het overzicht er nog uit moeten laten.

Uw schema is inderdaad een stuk overzichtelijker, ik heb er alleen 2 vaagjes bij:
- is de splitsing van de + kabel van de huishoudaccu naar alle zekeringen ri cirix, zonnepaneel etc. een zekeringenkastje, of doe je dat op een andere manier? Dit omdat er hier en daar wat zwaardere zekeringen zullen zitten?

Als je dat "rijtje" boven de accu bedoelt, ja, dat zijn zekeringen. Ik zal het er eerstdaags bijzetten. Eigenlijk zijn dat een soort "hoofdzekeringen" En afhankelijk van wat er op zit, licht of zwaar.
Die naast de Volt Ampermeter bv. Loopt weer naar een zg "onderverdeling" Hij start met een zwaardere zekering boven de accu en loopt een dikkere draad naar deze verdeling, en splitst zich daar in een aantal lichter zekeringen, naar lampjes, pomp, enz.
bedenk wel dat zekeringen bedoelt zijn om de KABEL te beveiligen en niet het apparaat, of apparaten die er op aangesloten zijn. Zekeringen zijn om te voorkomen dat er een te hoge stroom door de kabel gaat, bij bv kortsluiting, of overbelaasting, als er teveel apparaten op aangesloten worden.


- is de V&A een accu monitor? Yep. Dat staat voor "Volt & Amperemeter, in welke vorm dan ook. Vandaar dat hij via een shunt loopt.

Dank aan u en alle andere bijdragen, soms duizelt het me, maar uiteindelijk kom ik er vast wel uit ;-)

Groetjes Martin
Hoop je zo weer op (de E)weg geholpen te hebben.
Met groet
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Mountainman
Berichten: 25
Lid geworden op: za 16 nov 2019, 11:43

Re: Beoogd 12v electra schema... Shoot!



Bericht door Mountainman »

Dank, daar kan ik zeker mee verder! En vervolg vragen volgen vast nog, op een later moment...
Gebruikersavatar
Mountainman
Berichten: 25
Lid geworden op: za 16 nov 2019, 11:43

Re: Beoogd 12v electra schema... Shoot!



Bericht door Mountainman »

Vraagje tav kabeldikte en zekering grootte berekening en aansluiting, ter controle of ik het snap...

Als ik de kabeldikte en zekeringsgrootte wil bepalen van de verbinding van de split charge relay (tussen + pool auto accu en + pool huishoudaccu), ga ik uit van de totale kabellengte van pool tot pool, waarin dus 2 zekeringen en de split charge relay zitten, plus de kabellengte van de - polen van de accu's naar het chassis.

Kabellengte tussen de plus polen bijna 4,5 meter, die van de beide accu min kabels (naar het chassis) samen schat ik op 1,5m max, dus totale kabellengte 6m.
De maximum laadspanning van mijn accu is volgens de techn specs 30A. Dus de zekeringsgrootte wordt dan 35A (toch?).
Voltage: 12 volt

Met de http://www.polz.info/leitungsrechner/ calculator kom ik met 3m lengte (omdat deze volgens mij uitgaat van de enkele lengte en die dus verdubbelt tot de 6m die ik heb) en 30A uit op een 10mm2 kabel. Het spanningsverlies is daarbij 2,68% (0,321v).

In een ander draadje (viewtopic.php?t=8453793) vind ik een tabel van javanes die met 6-7m en 20-35A uitkomt op een 12mm kabel. In datzelfde draadje staat ook een link naar een formule (http://vdln.nl/watersport/draaddikte.htm) waarmee ik als ik die toepas met de 2,68% toegestaan spanningsverlies, ook uitkom op 10mm2.

Dus met de tav mijn situatie bekende informatie kom ik uit op een 10mm2 kabel. Omdat Jansloos in een reactie hierboven echter met een (welswaar vast ander type) 110Ah accu een piekspanning ervaart van max 45A, lijkt het me veiligheidshalve echter beter om 45A aan te houden ipv de 30 die mijn accu als specs aangeeft, en dan kom ik dus uit op een 16mm kabel, en een 50A zekering. Misschien overbodig, maar in elk geval veilig.

En als laatste: ten aanzien van de kabel van de min-pool van mijn huishoudaccu naar het chassis moet ik dus deze 45A optellen bij al de andere mogelijke stroomsterktes, en op basis daarvan de dikte van deze minpool kabel bepalen?
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Beoogd 12v electra schema... Shoot!



Bericht door 't Busje »

Mountainman schreef:
za 16 mei 2020, 13:44
ter controle of ik het snap...
Spanning meet je niet in ampère maar in volt. Stroom meet je in ampère. Je moet het dus over laadstroom hebben en niet over laadspanning. Tot zover over snappen.

Dat stuk chassis telt natuurlijk ook mee voor kabellengte. Polz vraagt inderdaad naar de enkele afstand. De verdubbeling zit daar in de rekenformule. Polz is aan de voorzichtige kant in vergelijking met andere formules.

Af-fabriek (Fiat camperchassis en Hobby opbouw) ligt er bij ons een 10 mm2 kabel met 50A zekeringen tussen de accu's, misschien over een iets kortere afstand dan 3 meter. Als je huishoudaccu flink ontladen is, kan er (kortstondig) een forse laadstroom lopen. De kabel kan daar wel even tegen, maar de zekering misschien niet.

Met 16 mm2 en 50A zit je dus wel goed.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie