Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Veerbol
Berichten: 9
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 16:59

Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door Veerbol »

Ik ben van plan in onze Vivaro L1H1 zelf een hefdak te maken. Is onderstaand een goed plan of zie ik zaken over hoofd?

Ik wil een rechthoek uit mijn dak zagen (90x100cm). Het gat voorzien van stalen L-profiel dat overhangend is, met een 15mm opstaande rand. Het uitgezaagde stuk dak wil ik voorzien van hetzelfde, maar omgekeerde L-profiel. Dit dak wil ik dan over het gat met de opstaande rand terugplaatsen. De beide rechthoeken van het L-profiel las ik in verstek aan elkaar, zodat ik meteen wat stijfheid meepak. Het dak zal dan +/- 2cm hoger worden dan nu.
  • Voor de eventuele bolling in het dak wil ik de L-profielen voorzichtig buigen met een pers.
  • De L-profielen wil ik met sikaflex of polymax aan het dak en uitgezaagde gedeelte verlijmen/kitten, verstevigd met popnagels of RVS boutjes. Het dak is geprofileerd, dus ik zal verschillende delen eerst moeten opvullen met tochtband, alvorens af te kitten.
  • Tussen de over elkaar vallende, sluitende L-profielen wil ik tochtband (mosrubber?) of iets van rubber (achterbak-klep-rubber o.i.d.) plaatsen. Dit monteer ik aan het overhangend gedeelte (hefdak). Niet op het dak zelf, zodat het niet in de weg zit voor afwatering als het dak open staat.
  • Aan de L-profielen wil ik tentdoek klemmen middels een trip over het doek te zetten. Boven aan binnenzijde. Onder aan buitenzijde.
  • Ik denk aan 4 gasveren die onder iets uit de hoek en boven in de hoek geplaatst zijn, zodat deze het dak op zijn plekt drukt/houdt. Alternatief is een schaarscharnier. Voordeel met gasveren is dat ik het dak aan de winderige zijde laag of dicht kan houden en de andere kant op een kier kan zetten. Het geheel kan ik eigenlijk in elke stand zetten en onafhankelijk van waar de wind vandaan komt.
Ben ik goed op weg of zie ik zaken over het hoofd? Schiet er eens op!

Ik heb nog geen gelijkende items in het forum kunnen vinden waar dit wiel al eens is uitgevonden.
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door pwhooftman »

Het zou kunnen, maar of het mooi wordt?

Volgens mij kun je het luik niet in élke schuine stand zetten, maar alleen naar links of naar rechts (of naar voren of naar achteren, afhankelijk hoe je je gasveren zet)

Nog één aandachtspunt: hoe vergrendel je het luik in de gesloten stand?
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door AadenAnke »

Alles kan maar of jij daarvoor de juiste kennis, vakmanschap en gereedschap bezit durf ik te betwijfelen. Ik ben van mening dat elke plaatwerker met ervaring in de carresoriebouw dit zal kunnen. Met het stellen van deze vraag geef je naar mijn mening al aan hier niet aan te moeten beginnen. Niet de bedoeling om hier bot te zijn maar gewoon eerlijk.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door kampo »

Natuurlijk kan je technisch gezien zoiets zelf maken.
Meestal is je 2de of 3de versie nog beter als de eerste :D
Hou het vooral veilig zou ik zeggen.

Maar mag dat in jou situatie?
Je vertelt niets over het bouwjaar van de Vivaro en de procedure die je gaat volgen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door neanderthaler »

n mijn ogen moeilijk :wink:

punt 1

op dat Gene wat je uitzaag kom je vlees te kort op je dak gedeelte om de 1 strip van het dak wat je uit zaagt strip over de ander te leggen namelijk het dak gedeelte de dikte van 4 strippen aan weerszijden en rondom je zult het moeten aan vullen .en die heb je niet .

punt 2

15 mm opstaande rand is te weinig zowel om je doek vast te maken alsmede
om je gas veren vast te zetten vanwege de draaipunten kantelpunten probeer het maar met een proef stukje dat zal meer moeten worden dus hoger

punt 3

gas veren onafhankelijk te laten werken is ook lastig en WAAROM :?: :?:
je zult dan 1 kant naar beneden trekken en vast moet zetten in positie met een spanband hij wil tenslotte omhoog de andere gas veren kunnen niet mee en moeten kantelen en wind kan draaien hou het dus op rondom doek aan brengen om weer de wind tegen te houden .

hou het geheel op 2 gas veren met een schaartechniek voor de stabiliteit rond om met stevig wind je dak niet heen en weer gaat en alleen gasveren trek je de boel krom of stuk of de wind doet het voor je .

En de gasveren zijn er dan om het alleen omhoog te brengen je heb dus ook een overlap nodig om je water af te voeren en om je doek kwijt te kunnen

de lengte van de schaar en gasveren bepalen ook de staan hoogt hoe hoger hoe onstabieler
Bijlagen
bus 12-4-2015 443.jpg
bus 12-4-2015 443.jpg (110.69 KiB) 3402 keer bekeken
bus 12-4-2015 338.jpg
bus 12-4-2015 338.jpg (85.92 KiB) 3402 keer bekeken
bus 12-4-2015 336.jpg
bus 12-4-2015 336.jpg (85.96 KiB) 3402 keer bekeken
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door neanderthaler »

En nog wat
Bijlagen
bus 12-4-2015 450.jpg
bus 12-4-2015 450.jpg (105.3 KiB) 3400 keer bekeken
Veerbol
Berichten: 9
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 16:59

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door Veerbol »

Wat leuke en snelle reacties. Dank daar voor.

- Over de sluiting ga ik later nadenken (voortschrijdend inzicht). In eerste instantie kan ik dat met een paar sjorbandjes. Wellicht van die rubberen klepsluitingen? Eerst het dak zelf.

- Betreft "mooi": 't gros van de mensen kunnen het dak niet zien (200cm hoog). Ik verwacht dat het dak in het midden dus +/- 2cm omhoog komt en het behoudt zijn oorspronkelijk vorm, profiel en kleur. Ik verwacht dus dat een voorbijganger het niet eens ziet en dat vind ik een aanzienlijk pluspunt als je rondrijdt of ergens staat/parkeert.

- De gasveren kan je in verschillende sterktes krijgen. Ik had dan in gedachte niet te zware te nemen, anders zal je teveel kracht moet zetten en maak je de boel stuk. Gasveren lopen uiteindelijk leeg. Dus voor de duurzaamheid, maar ook stabiliteit is een combi met een schaarscharnier beter. Met de stelling van Pythagoras heb ik berekend dat als ik een 50cm-schaarscharnier 14cm verschuif, mijn hoogte van +/- 35cm haal.

- Betreft veiligheid/wat mag: een inbouwer in Friesland heeft een hefdak vanaf de cabine tot aan de achterklep en haalt dus alle middendakspanten door: "geen probleem" zei hij volmondig. Ik beperk me tot 1 meter, maak een gelaste rechthoek waar ook een stalen vierkant overheen komt en laat uiteraard de passagiersgedeelte ongemoeid. @Kampo: betreft een Vivaro uit 2007. Procedure heb ik in het startbericht beschreven, that's it.

Betreft de punten van Neanderthaler (dank voor je uitgebreide commentaar!):

1. Het L-profiel houd ik op het uitgezaagde deel gelijk aan de zaagrand. Het gat wil ik, zoals ik al compact omschreef, voorzien van stalen L-profiel dat overhangend is. Dit profiel dient dus het gat rondom zo'n 2cm kleiner te maken, zodat het uitgezaagde dakdeel, met profiel, er overheen kan vallen.

2. Ik wil het dak zo laag mogelijk houden. Als ik de tentstof tegen de 15mm rand zet en daar een metalen strip van 10mm overheen leg en deze om de 10cm(?) vast pop of bout, is dat te krap? Vergt wel nauwgezetheid werken, maar ik hoef mijn uren niet te rekenen.

De gasveren en/of schaarscharnieren wil ik aan de binnenkant doen. De enige beperking is daar dat ik niet regelmatig mijn hoofd stoot. De afstand tussen het dak en mijn plafond is sowieso al 3cm door de dakspanten en aan de zijkanten loopt dat nog op. Komt nog 2cm van het uitstekend dak bij. Ik heb bedacht iets van een schetsplaatje aan het L-profiel te lassen en daar e.e.a. aan vast te zetten.

Het tentdoek zal ook naar de binnenkant moeten vallen. Dat valt ook onder mijn item "met voortschrijdend inzicht". Ik zat te denken aan elastisch lijn vanaf de rand van mijn vaste dak, omhoog naar mijn hefdak en vervolgens een stuk mijn hefdak in, zodat ik meer spanning krijg door de langere afstand. Maar misschien worden het eenvoudig 6 bindertjes.

Ik overweeg ook enkel elastisch horgaas te gaan gebruiken, i.p.v. tentdoek. Bij regen, wind en/of kou zullen we het dak toch niet open zetten.

Wat ik me afvraag: als de scharnieren binnen het "fiscale blok" van 100x90cm komen of de inspecteur vindt dat het niet voldoet aan de minimale afmeting. Dan zal ik mijn gat dus groter moeten maken.

3. Zie bovenstaand de punten betreft de gasveren. Mijn gevoel zegt dat dat inderdaad een fragiele constructie kan worden. Anderzijds kan je met 4 sjorbandjes, uitzethaken/strippen of wat dan ook, elke stand van je dak maken. Ik verwacht bij harde wind dat het dak dan dicht blijft. Maar ik wil wel zorgen dat iemand anders het dak ook kan bedienen :-).

Heb jij je schaarscharnier zelf gemaakt? Ik heb gezocht, maar als je nieuw koopt, betaal je zomaar 250eu voor een paar stalen stripjes.

Nogmaals dank voor de reacties en ik kijk uit naar goeie ideeën, commentaar, attenties en (detail)foto's.
Gebruikersavatar
neanderthaler
Berichten: 414
Lid geworden op: wo 27 nov 2019, 15:05
Locatie: noorholland ongeveer

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door neanderthaler »

Veerbol :thumbup:

ja de scharnieren maak ik zelf van ijzer 20 mm 5 mm dik ik zou gaan voor 3 mm 5 mm dik
de schuif gedeelte had ik van aluminium gemaakt dat vreet in ,---- dus staal is mijn advies

En maak het groter dan je denk om aan de eisen te voldoen een stukje meer of minder maakt dan niet veel meer uit .

Ik zou voor een 2de dak gaan van de sloop die zou je eerst kunnen maken in de werkplaats met de bekende toebehoren zodat je niet met een open
gat zit :lol3: .

MAAR :?: vraag je zelf goed af

de tijd
het geld
Het gereedschap
Werkplaats die zal je nodig hebben .

Hou ook rekening mee dat alles wat je doet altijd tegen valt :-B je koop materiaal wat of niet past of te kort of niet leverbaar is wat jij in gedachte
hebt niet is daardoor kost het nog meer tijd en geld alleen als heel veel vrije tijd heb zou ik eraan beginnen het vreet veel meer dan je denk weet ik nu uit mijn eigen ervaring . en waar doe je het dan voor een platter dak aanzien of mooier maar dat is aan jouw de keus

terwijl je voor rond de 900 euro bij reimo een compleet dak koopt met alles en alleen dat hoeft in te bouwen het verschil in geld en tijd word dan een stuk :mrgreen: kleiner maar leuk is wel !!!! en je hebt het recht natuurlijk om je eigen fouten maken en dat is goed bedoeld :mrgreen:

succes groetje Frits
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door hathi »

Of je hier tegen kan werken is de vraag...Zie Maro Campers Helvoirt. €750,-
4D0348E7-F051-4DA4-BAC2-C9C653E0211B.png
Laatst gewijzigd door hathi op di 07 apr 2020, 12:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door durisotti »

Als dit het ei van Columbus was dan had vast al iemand het ooit gedaan..
Je haalt je een boel gedoe op de hals..
Ik denk dat het niet gedaan wordt vanwege 2 redenen, het wordt te zwaar, en het is te veel werk.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door frank_h »

Ik heb een keer gelezen hoe iemand dit zelf gedaan had met zijn landrover. Hij had het dak opengezaagd bij de rand en dit omgebouwd tot hefdak. Ik heb even gegoogeld maar kon het zo snel niet terugvinden. Was een uitgebreid bouwverslag met foto's.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door durisotti »

Het plaatwerk van een landrover is van aluminium, dat werkt een stuk beter en is lichter..
roma
Berichten: 4552
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door roma »

frank_h schreef:
za 04 apr 2020, 23:21
….heb even gegoogeld maar kon het zo snel niet terugvinden.....
Maar wel voorbeelden genoeg: https://www.google.com/search?q=hefdak+ ... 20&bih=937

http://www.opwielen.nl/chris/laro/campe ... aktijk.htm

https://landrover.startpagina.nl/forum/ ... en-hefdak/
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door Bart200 »

Je kan ook informeren bij Atrion in Steggerda.
Plaats reactie