Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door ducati 900 »

Het zal vast lukken als hij de hoekstukken met overhang monteert.
De grootste uitdaging zit volgens mij in de afdichting van voor en achterkant ivm de langsprofielen.
Ik zie er echt geen been in, dit moet lukken.
Gereedschap?
Knabbelschaar of decoupeerzaag, boormachine, kitspuit en een popnageltang.
Huis tuin- en keukengereedschap eigenlijk.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Veerbol
Berichten: 9
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 16:59

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door Veerbol »

Het gat zit er inmiddels in. Met de decoupeerzaag gaat dat prima. Aftapen en zaagsel na afloop opzuigen (moet geen roest in de regenafvoer veroorzaken).

Ik heb (voor niks) een stuk dak uit een sloper kunnen zagen. Deze heb ik op mijn gemak in mijn garage op maat kunnen maken en voorzien van een aluminium L-profiel (30x15mm, 2mm dik) middels Polymax-kit en popnagels.

Ik heb ook het deurrubber van de achterdeuren van de sloper hergebruikt, welke nu om het L-profiel van het dak zit.

Het stuk wat ik uit mijn L1-uitvoering heb gezaagd, bevat maar 1 dakspantje. De dak van de sloper is van een L2 en deze heeft 2 dakspantjes. Dat was een voordeeltje voor de stijfheid van het hefdak :D.
Bijlagen
VivaroHefdak3.jpg
VivaroHefdak3.jpg (74.51 KiB) 959 keer bekeken
VivaroHefdak2.jpg
VivaroHefdak2.jpg (71.92 KiB) 959 keer bekeken
VivaroHefdak1.jpg
VivaroHefdak1.jpg (83.2 KiB) 959 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Veerbol op zo 10 mei 2020, 14:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Veerbol
Berichten: 9
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 16:59

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door Veerbol »

Nu ben ik aan het fantaseren wat ik als scharnier en sluiting ga gebruiken. Ik wil het dak rechtstandig omhoog kunnen doen, maar ook aan 1 van de 4 kanten op een kier kunnen zetten voor als een sterke wind van de tegenovergestelde kant komt.

Voor de sluiting denk ik aan een zogenaamde eierkist-sluiting.
  • Ik kan van vierkante pijp in elke hoek schaarscharnieren maken en elk voorzien van een spiraalveer om het (beperkte) gewicht van het dak aangenamer te maken.
  • Ik kan voor 40eu per stuk 4 Predom-scharnieren (21cm hoog) aanschaffen en de "glij-gaten" vergroten, zodat het dak hoger komt. Dit lijkt mij wat kwetsbaar en slijtage-onderhevig.
  • Ik kan een zogenaamde "duo lift"-scharnier verlengen
Ik heb ook Amerikaans spul gezien (Truth Hardware (of Swisco) 25-0,5inch Dual Pull Roto-Gear Awning Window Operator), maar heb nog niet ontdekt of dat in NL te krijgen is.

Vervolgens moet ik bedenken hoe ik het dak in een half- of geheel-open-stand houd. In de "glij-gaten" van het Prodom-scharnier kan ik hapjes maken waar de schuine staander in gezet kan worden. Vervolgens moet je ze optillen om het dak dicht te kunnen doen, dus dat is gerommel.

Suggesties zijn weer welkom!
Bijlagen
DuoLift.jpg
DuoLift.jpg (29.62 KiB) 953 keer bekeken
PredomScharnier.jpg
PredomScharnier.jpg (23.75 KiB) 953 keer bekeken
Schaarscharnier.jpg
Schaarscharnier.jpg (9.06 KiB) 953 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Veerbol op zo 10 mei 2020, 15:30, 3 keer totaal gewijzigd.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door veetee »

Veerbol schreef:
zo 10 mei 2020, 14:05
Vervolgens moet ik bedenken hoe ik het dak in een half- of geheel-open-stand houd. In de "glij-gaten" van het Prodom-scharnier kan ik hapjes maken waar de schuine staander in gezet kan worden. Vervolgens moet je ze optillen om het dak dicht te kunnen doen, dus dat is gerommel.

Suggesties zijn weer welkom!
Je zou met een spindel de schaarpoten aan de onderkant naar elkaar toe kunnen draaien, zoals bij een schaarkrik. Wordt ook toegepast bij daktenten.
Veerbol
Berichten: 9
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 16:59

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door Veerbol »

Heb je een concreet voorbeeld? Een schaarkrik is veel te grof en te zwaar. Een mechanisme van een zonnescherm?

Ik heb ook Amerikaans spul gezien (Truth Hardware (of Swisco) 25-0,5inch Dual Pull Roto-Gear Awning Window Operator), maar heb nog niet ontdekt of dat in NL te krijgen is.
Bijlagen
Dual Pull Roto.jpg
Dual Pull Roto.jpg (11.68 KiB) 923 keer bekeken
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door jansloos »

Kun je gewoon in US bestellen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door hathi »

0200594C-2C9E-4F3D-A1A9-0BE0CCBE16BC.jpeg
C8496E9F-C3C3-49E9-95A4-75D66D2DF717.jpeg
Mss kun je simpeler de hef/ kantelconstructie van een dakluik gebruiken,en deze verder uit elkaar plaatsen,daarmee kan je alles doen wat je wenst recht omhoog ,hoeken openen ,Half kantelen ik heb enkel een foto v/d bovenzijde als je wil maak ik er een van onder,maar je begrijpt vast wat ik bedoel dak is 40x 40 (afhalen )?..attachment=0]92CE1669-7504-4904-BB8A-DE0E26305FE2.jpeg[/attachment],je ziet juist nog de hevels,welke je eruit kan schroeven?
Laatst gewijzigd door hathi op zo 17 mei 2020, 0:11, 3 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7480
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door ducati 900 »

Ik vind dit altijd wel wat kwetstbaar Hans, het dak van TS is niet zwaar maar weegt toch meer dan zo´n Fiamma luik.
Mooi gedaan Veerbol, was eigenlijk ook heel simpel te doen hè.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13413
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door hathi »

Klopt Ben,maar bekijk de hevels maar eens,In het echt....deze zijn bij een Mpk dak overdreven zwaar uitgevoerd voor een dak van 40x 40
Hans
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door veetee »

Veerbol schreef:
zo 10 mei 2020, 15:32
Heb je een concreet voorbeeld? Een schaarkrik is veel te grof en te zwaar. Een mechanisme van een zonnescherm?
Nee, ik heb geen voorbeeld in foto’s. Maar Bijvoorbeeld Maggiolina daktenten hebben zo’n mechanisme. Aan elke zijkant zo’n schaar (kruis), en met een slinger en spindel draai je de schaar uit elkaar.
Veerbol
Berichten: 9
Lid geworden op: za 28 mar 2020, 16:59

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door Veerbol »

Ik ben gaan experimenteren met 4 autoraammechanismes, waar een krulveer in zit voor de opwaartse druk. Dat gaat hem niet worden. Het gewicht van het dak zal het heen en weer doen zwalken. Ook gaat het 1e moment van inklappen zwaar en versnelt daarna ineens, waarna het zijn naam klapdak eer aan doet.

Ik zal van het idee af moeten dat ik 1 kant laag en 1 kant hoog kan doen, zodat het dak scheef in de wind kan staan. Dan zal het zo'n kruisscharnier worden, zoals Neanderthaler op zijn foto's al liet zien.
Bijlagen
Prototype.jpg
Prototype.jpg (135.21 KiB) 782 keer bekeken
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door Vertrokken2 »

Er kunnen best fikse krachten opkomen. Bij mij staat het dak ook gewoon hoog met zwaar weer. En dat moet ook kunnen. Daarom zijn de scharnieren ook erg zwaar uitgevoerd.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door DucatoDolf »

Ha Veerbol,

Geweldig dat je dit ook zelf aan hebt gepakt. Ondanks mensen die het je afraden :bow: Ik ben hetzelfde van plan, hoewel ik een groter dak wil laten klappen met een bedlift scharnier. Gevonden op marktplaats. Zodat het dak schuin komt te staan.

Hoop dat het je lukt om je dak rechtstandig omhoog te laten gaan. Hoe ver ben je? gelukt? Is het waterdicht?

Ik ben een beetje laat, maar op de sloop staan ook veel auto's met gasveren in diverse sterktes. 8-) Ik heb hier in mijn Berlingo ooit een bedlift mee weten te maken. Alleen ging dit niet rechtstandig maar met een draai, waardoor het bed juist een meter kon opschuiven. In mijn geval was dat de bedoeling. Voor wat het waard is, je kunt jou idee ook zeker realiseren met vierkant alumunium profiel waar je een lichtgewicht stevige schaarscharnier mee maakt en op spanning brengt met een gasveer uit een kleine achterklep.

Je idee om het uitgezaagde deel te gebruiken heb ik ook, maar denk dat ik je opvolg door een sloop dak te zoeken. Thanks voor de inspiratie en veel succes en plezier verder. :cheers:
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Zelf hefdak maken met hergebruik uitgezaagde deel?



Bericht door Vertrokken2 »

Hierbij dakfoto van een Westfalia (gemotoriseerd)
FA8E035F-25BF-4D0A-81E8-AF9A9F190CAE.jpeg
FA8E035F-25BF-4D0A-81E8-AF9A9F190CAE.jpeg (156.3 KiB) 670 keer bekeken
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Plaats reactie