Renault Master L2H2

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Ewdbo
Berichten: 5
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 12:23

Renault Master L2H2



Bericht door Ewdbo »

Hoi hoi! Even voorstellen, want ik ben nieuw hier. Ik heb twee weken geleden met m'n vriendin een Renault Master L2H2 uit 2005 gekocht. Een mooie knalrode ex-brandweerbus met net 80.000 op de teller. Het plan is 'm om te bouwen en makkelijker/vaker op pad te kunnen. We klimmen allebei graag en zijn graag in de bergen dus hopelijk gaat dat daarmee vaker lukken!

We hebben de bus inmiddels een heel eind gestript. Er was een dubbele cabine ingebouwd door een bedrijf dat ook stadsbussen inricht. Twee stoelen uit de dubbele cabine hebben we omgedraaid op de rails, voorlopig als zitplaats voor in het woongedeelte. Binnenkort naar de keuring, als het ook nog goedgekeurd wordt als zitplaatsen op kenteken is dat mooi meegenomen (is nu ook dus wie weet...). Dit weekend gaan we een keukentje maken, bed en tafeltje. Dan omkeuren en daarna isoleren en nog wat afwerken. Geen haast bij:-)

Voor nu vast een vraag: ik lees heel veel over isolatie. Armaflex/X-trem komt veel naar boven. Als je de wanden aftimmerd over de spanten heen, dan blijft er daarmee alleen heel veel ruimte vrij toch? Met bijv. Schapenwol kun je dat dan weer mooi afvallen leek me. Iemand tips? Of gewoon lucht tussen laten?

Verder ben ik nog aan het bedenken hoe ik de reconstructie ga bevestigen. Gewoon boren in het metaal? Er zitten reeds gaten in de spanten, maar wordt lastig om daar een bout met moer in te krijgen bijvoorbeeld, aangezien je niet meer bij de achterkant kunt.

Tips zijn altijd welkom! Bedankt alvast:-)
Bijlagen
IMG-20200308-WA0004.jpg
IMG-20200308-WA0004.jpg (66.25 KiB) 1402 keer bekeken
IMG-20200301-WA0008.jpg
IMG-20200301-WA0008.jpg (83.98 KiB) 1402 keer bekeken
IMG-20200301-WA0010.jpg
IMG-20200301-WA0010.jpg (85.68 KiB) 1402 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Renault Master L2H2



Bericht door JTG »

Welkom op het forum. Je gaat hier veel tips kunnen vinden en we hopen natuurlijk dat dat 2 kanten op werkt.
Voor wat betreft je vraag over de constructiemogelijkheden: blindklinkmoeren, zie ook: viewtopic.php?f=7&t=8465412&start=98#p1791642
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Renault Master L2H2



Bericht door tonic »

Inderdaad blindklinkmoeren. En de holle ruimte zou ik vullen met schapenwol en dan kun je het plafond en de vloer doen met armaflex of extreme.
Ewdbo
Berichten: 5
Lid geworden op: za 29 feb 2020, 12:23

Re: Renault Master L2H2



Bericht door Ewdbo »

Ah kijk, dat is inderdaad een mooie oplossing. Bedankt!
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Renault Master L2H2



Bericht door luinge »

Zelftappende schroeven is ook voor sommige toepassingen uitstekend geschikt.
GEcombineerd met Sikaflex krijg je het muurvast.

Groet Roelof
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Renault Master L2H2



Bericht door Aloys »

Die schroeven heb ik ook gebruikt, zulk soort:
https://www.schroeven-online.nl/nl/5981 ... aad-200-st
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Renault Master L2H2



Bericht door albertrietjens »

Ik heb altijd twijfels gehad dat je hier mee direct in staalplaat kunt boren en schroeven. Geef je nu aan dat dit hiermee kan zonder voorboren?
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Renault Master L2H2



Bericht door tonic »

Dit zijn zelftappers met een scherp puntje deze maken zelf het gat en gaan dan draad tappen. Dos gebruiken zonder voor te boren.
Als er zware krachten op een constructie komen. Zoals bij bovenkastjes of bedbevestigingen zou ik zeker voor blindklinkmoeren gaan samen met kit/lijm.
Bij lichtere constructies zou je voor kit/lijm met zelftappers kunnen gaan.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Renault Master L2H2



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Welkom, mooie bus!

Bij gebruik van Sikaflex of Polymeerlijm zijn die zelftappers echt niet nodig, geeft alleen maar meer kans op boorspaantjes daar waar je er niet meer bij kunt.

Ik heb alles gelijmd waar het kon, en blindklinkmoeren met boutjes gebruikt waar het moest. (Stapelbedjes, tafelrail, Airline rail voor tafelvervoer, dingen die demontabel moeten blijven zoals deurbekleding)

Groeten Jeroen
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Renault Master L2H2



Bericht door luinge »

Ik snap het niet helemaal,

Blindklinkmoeren moet je toch ook (behoorlijke) gaten voor boren. OF gebruik je die alleen in bestaande gaten. Dat komt bij mij niet altijd uit of het gat is net van het verkeerde formaat.
Die "zefborende" schroeven veroorzaken volgens mij juist heel weinig ijzer afval. Het wordt meer omgebogen dan dat er spaanders worden gemaakt.
Stukje zekerheid met een schroef kan toch prettig zijn. Sikaflex (Of andere Polymeerlijm) is prachtig spul met meer dan voldoende kleefkracht, maar als je een stukje slecht multiplex heb kan het eerste laagje mutiplex loslaten. Ik vind het dan prettig dat er ook een schroef in zit. Zal puur psychisch zijn :-B

Roelof
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Renault Master L2H2



Bericht door tonic »

Voor die blindklinkmoeren moet je inderdaad boren. Stofzuigertje erbij en klaar.
bestaande gaten hebben meestal niet de juiste diameter.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Renault Master L2H2



Bericht door Kroppie »

klodder stijf vet om de boor met boren houd veel spanen vast. een magneet in de buurt ook .

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Renault Master L2H2



Bericht door Janpinz »

Of de combi: magnetische boren
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Renault Master L2H2



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Kroppie schreef:klodder stijf vet om de boor met boren houd veel spanen vast. een magneet in de buurt ook .

jos
Ik doe dit idd ook (beide). Of een stukkie plakband aan de achterkant voor nood.

Het voordeel van gaten boren zonder schroeven is zowel dat je er nog van achter bij kunt om e.v.t spanen op te ruimen, als dat je er nog een klodder verf op kunt smeren ter bescherming.

Onze bus had een houten werkplaats inrichting met zelftappers, uren bezig geweest met roestplekken en roestige gaatjes waar ze uit kwamen op te knappen :-/

Overigens, als er een laagje multiplex los laat, gaat dat kleine schroef kopje ook zo door dat dunne plaatje heen. (ervaring met slopen van eerder genoemde inrichting van zeer degelijke houtkwaliteit)

Groeten, Jeroen
in ombouw tot 4 persoons kampeerbus (ja, dat past echt): VW LT46, bj. 2003, L2H2, 2,8l AUH 158pk (MWM), voormalige rijdende werkplaats Gebr. van Kessel.
~~ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had...~~
Plaats reactie