camperkoelkast of huiskoelkast?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
eigen wijs
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 jan 2020, 9:45
Locatie: Achterhoek

camperkoelkast of huiskoelkast?



Bericht door eigen wijs »

Beste forumleden, ik kijk pas kort rond op dit forum, dus misschien stel ik een domme vraag.

Waarom is de camperkoelkast zo duur t.o.v. een huiskoelkast (beide met compressor)? m.a.w., waarom geen gewone huiskoelkast geïnstalleerd, evt. de glasplaatjes vervangen door polycarbonaat. Het dagverbruik hangt natuurlijk af van de isolatiegraad en de inhoud. Mij is vandaag verteld dat de compressor van de camperkoelkast veel zuiniger zou zijn. Kan ik me niet voorstellen.
Ik zoek een kleine, 100 liter koelkast zonder vriesgedeelte. Indesit? Of toch Dometic?
Wat is een verantwoorde keuze?
de eigenwijze doe-het-zelver spaart een hoop geld uit maar heeft ook een hoop kopzorgen. Gaat het wel goedkomen?
jansloos
Berichten: 6833
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: camperkoelkast of huiskoelkast?



Bericht door jansloos »

Heb je al gezocht met koelkast, huishoud koelkast, enz.

Ben je uren zoet. (en weet je 't nog niet😅)

Ligt een beetje aan je camper, hoe groot, accu grootte, vrij staan. Camping.
Normale KK is zo gek nog niet. Wel een omvormer nodig. Was het Jos of Rudie die de omvormer door de KK liet schakelen?

En wat heeft zuiniger voor zin, als je auto draait je zonnepanelen hebt, of aan de paal staat
Laatst gewijzigd door jansloos op di 03 mar 2020, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

camperkoelkast of huiskoelkast?



Bericht door PaulBng »

Jos.

Ik heb nu nog een absorptie kast. Die gaat er mss uit.
Mijn omvormer kijkt om de zoveel tijd of iemand wat stroom wil. Zo niet, gaat ie weer slapen.
Dan heb je dat niet nodig.

Maar het concept van Jos is perfect.!
Laatst gewijzigd door PaulBng op di 03 mar 2020, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
jansloos
Berichten: 6833
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: camperkoelkast of huiskoelkast?



Bericht door jansloos »

Dank
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1719
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: camperkoelkast of huiskoelkast?



Bericht door marjasjaak »

Waarom is de camperkoelkast zo duur t.o.v. een huiskoelkast (beide met compressor)?
Dat prijsverschil zit hem gewoon in de aantallen. Van een huiskoelkast staan er miljoenen van in de wereld.
De markt voor "camperkoelkasten" is kleiner, de ontwikkelkosten voor de fabrikant moeten toch verdiend worden.

Wij hebben een absorptie koelkast, bevalt goed. Zonder walstroom werkt deze op gas, gasverbruik circa 90 gram per dag.
Met een compressor koeling moet je investeren in zonnepanelen (werkt alleen als de zon schijnt),grotere accu of walstroom.
Als je die getallen naast elkaar zet is een absorptie koelkast niet eens zoveel duurder.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: camperkoelkast of huiskoelkast?



Bericht door de Jonckheer »

Alles waar je de woorden "boot" of "camper" bij zet gaat gelijk minimaal 3 keer over de kop in prijs. Dus ook de koelkasten. Want het maakt natuurlijk vrij weinig uit of de compressor koelkast is uitgerust met een 12- of 230 volt motortje op de compressor, daar zal het prijsverschil niet in zitten.
Als je voldoende capaciteit hebt in panelen en accu's plus een omvormer die de startstroom van een koelkast aan kan is er geen reden om een 12 volt exemplaar te kiezen. In huishoudkasten kun je kiezen hoe zuinig het moet zijn door middel van de A aanduiding, waarbij A+++ het zuinigst is maar ook het duurst in aanschaf. Bij 12 volt spul bestaat dat niet dus je weet helemaal niet of zo'n kastje wel zo zuinig in het verbruik is. Het maakt heel wat uit. Sinds wij onze grote en oude Wirlpool hebben vervangen door een nieuwe A++ Zanussi is het stroomverbruik gehalveerd. Dat is dus innovatie op koelkast gebied waarbij ik niet zeker ben of een dergelijke innovatie ook plaatsvind bij 12 volt kasten. Ik kan daar niks over terug vinden.
Waarom zou je de glasplaat moeten vervangen? Ik zie daar geen reden voor want die is normaal gesproken stevig genoeg. Wij doen dat in ieder geval niet.
pwhooftman
Berichten: 1797
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: camperkoelkast of huiskoelkast?



Bericht door pwhooftman »

marjasjaak schreef:
wo 04 mar 2020, 7:14
Waarom is de camperkoelkast zo duur t.o.v. een huiskoelkast (beide met compressor)?
Dat prijsverschil zit hem gewoon in de aantallen. Van een huiskoelkast staan er miljoenen van in de wereld.
De markt voor "camperkoelkasten" is kleiner, de ontwikkelkosten voor de fabrikant moeten toch verdiend worden.
de Jonckheer schreef:
wo 04 mar 2020, 8:26
Alles waar je de woorden "boot" of "camper" bij zet gaat gelijk minimaal 3 keer over de kop in prijs. Dus ook de koelkasten. Want het maakt natuurlijk vrij weinig uit of de compressor koelkast is uitgerust met een 12- of 230 volt motortje op de compressor, daar zal het prijsverschil niet in zitten.
Wat een rare redeneringen. Een camperkoelkast heeft juist veelal geen compressor omdat hij ontworpen is als absorptiekoelkast, opdat hij op drie soorten 'energie' kan werken: gas, 12 volt en 230 volt. De werking is dus compleet anders dan de reguliere koelkast, en daarom duurder (al zullen kleinere productieaantallen meespelen).
Als je altijd voldoende 230V aan boord beschikbaar hebt (combinatie van zonnepanelen, grote accu's, omvormer en/of vaak aan de paal staan), ja, dan is een reguliere compressorkoelkast een veel betere keuze. Maar heb je dat niet, maar wel gas aan boord, dan kom je toch bij de duurdere absorptiekoelkast uit.

O ja, een compressorkoelkast zoals thuis is inderdaad veel zuiniger met energie. Dus een 230V exemplaar op een omvormer zal 2 á 3 keer zo weinig stroom verbruiken als een camperkoelkast op 12 volt. Maar nog steeds relatief 'veel' stroom in camperbegrippen.

NB. accu's en zonnepanelen hebben de laatste jaren een flinke ontwikkeling doorgemaakt waardoor een gasloze camper wellicht dichterbij komt, en absorptiekoelkasten wellicht niet meer de standaard zullen zijn.
eigen wijs
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 jan 2020, 9:45
Locatie: Achterhoek

Re: camperkoelkast of huiskoelkast?



Bericht door eigen wijs »

@Jonckheer:
Dank je wel, duidelijk antwoord! Ik was bang dat glasplaatjes breken tijdens het rijden,door bijv. een glazen jampotje.
de eigenwijze doe-het-zelver spaart een hoop geld uit maar heeft ook een hoop kopzorgen. Gaat het wel goedkomen?
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: camperkoelkast of huiskoelkast?



Bericht door KTManiac »

pwhooftman schreef:
wo 04 mar 2020, 12:01
Een camperkoelkast heeft juist veelal geen compressor omdat hij ontworpen is als absorptiekoelkast, opdat hij op drie soorten 'energie' kan werken: gas, 12 volt en 230 volt. De werking is dus compleet anders dan de reguliere koelkast, en daarom duurder (al zullen kleinere productieaantallen meespelen).
Ik heb nieuws voor je :wink: :
'Camperkoelkasten' bestaan in 2 uitvoeringen:
-absorptie (idd voor gas, 12V en 230V)
-compressor
Laatstegenoemde is op de afmetingen en compressor na (geschikt voor 12V) nauwelijks anders dan een normale keukenkoelkast hoewel de fabrikant graag anders doet geloven. Hij moet heeft immers een absurde prijs te rechtvaardigen en komt niet zo geloofwaardig over als hij zoals eerder genoemd in dit topic toegeeft dat de prijs voornamelijk 3x over de kop gaat omdat er het woordje 'camper' of 'boot' voor staat en we met z'n allen blijkbaar bereid zijn dat bedrag te betalen. Vaak gedwongen door de beperkte beschikbare ruimte en daar wordt dankbaar misbruik van gemaakt.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18085
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: camperkoelkast of huiskoelkast?



Bericht door Cee Pee »

Ik heb nu toch een aardige vervanger voor mijn dubbeldeurs absorbtie kast gevonden.
Hij is 3,5 cm lager dat is met een plaatje op de bodem op te lossen.
Hij is 2,5 cm smaller en dat is met een paar latje aan de zijkant op te vullen.
Hij is nog wel aan de prijs dat heeft hij dan weer tegen. :wink:

Linkje,klikkerdeklik.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
eigen wijs
Berichten: 4
Lid geworden op: di 21 jan 2020, 9:45
Locatie: Achterhoek

Re: camperkoelkast of huiskoelkast?



Bericht door eigen wijs »

Volgens de website van Dometic heeft de RC 10.490 van 90 l inhoud als gemiddelde verbruik 18 Watt
Volgens de website van Inventum heeft de KK501 van 112 l inhoud als gemiddelde verbruik 10 Watt.

Hieruit leid ik af dat huiskoelkasten met A++ of hoger véél beter geïsoleerd zijn dan de camperkoelkasten.

Overigens geven veel camperkoelkast leveranciers geen energieverbruiksgegevens en zeker geen classificatie.

Iedereen hartelijk dank, ik neem een huiskoelkastje, tafelmodel en een 1000W DC/AC omvormer. Zonnepaneel is voorzien.
de eigenwijze doe-het-zelver spaart een hoop geld uit maar heeft ook een hoop kopzorgen. Gaat het wel goedkomen?
Uitgeschreven

Re: camperkoelkast of huiskoelkast?



Bericht door Uitgeschreven »

Er zijn mensen die bouwen een huis-tuin-en-keuken diepvries om naar koelkast vanwege de veel betere isolatie van een diepvries. Op google is er wel e.e.a. over te vinden.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22691
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: camperkoelkast of huiskoelkast?



Bericht door PaulBng »

Wanneer ik aan een nieuwe/andere koelkast toe ben 'n, sla ik denk ik aan het hobbieen.

Ik ga het hele jaar door op stap. Ook wanneer het buiten koud is. Dan ben je met een kachel bezig om het binnen behaaglijk warm te krijgen. En in die warmte probeer je dan je koelkast koud te houden.
Ik denk dan aan de mogelijkheid om koude buitenlucht door de koelkast te blazen als het buiten koud is, of om de ruimte om de koelkast daarmee af te koelen.

Zomaar een idee.... Geen idee of het hout snijdt!
MarcoG
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 29 jul 2019, 0:10
Locatie: Enschede

Re: camperkoelkast of huiskoelkast?



Bericht door MarcoG »

Ik deed dat precies andersom in mijn caravan.
De warmte van mijn elektrische koelkast gebruikte ik om de caravan bij te verwarmen (niet doen bij een gas koelkast want daar komen geloof ik ook damp gassen vrij).
Geen rooster naar buiten maar aan de bovenkant en onderkant in de caravan.

Let wel op dat een elektrische koelkast die volledig in een koude ruimte staat niet gaat werken, het klinkt een beetje raar maar een koelkast heeft ook warmte nodig, kijk maar naar de diepvries in het schuurtje die net onder de 0 graden buiten ineens ontdooit.
Dit komt omdat de koelkast genoeg druk op moet kunnen bouwen om de verdamper in te spuiten, als de condensor ook koud is is de totale druk te laag.
Plaats reactie