Busje kopen met- of zonder ramen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Busje kopen met- of zonder ramen?



Bericht door annoh »

Waar je overigens wel rekening mee moet houden, is of de bus in de basis een personenbus of bedrijfswagen is. Dit in verband met het goedkeuren van het aantal zitplaatsen.
Bovengenoemde info is strijdig met huidige werkwijze van RDW.

Voor (nagenoeg) alle bedrijfswagens zijn er gekeurde zitplaatsen, slaapbanken of gordelbokken te koop. Het basisvoertuig hoeft niet voorzien te zijn van dubbele cabine en hoeft ook geen personenwagen uitvoering te zijn. Indien op het originele kentekenbewijs bijvoorbeeld 2 zitplaatsen staat en je hebt er 3 bij geplaatst die voldoen aan de regels dan komt op het nieuwe kenteken 5 zitplaatsen te staan.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Ombouwproject Renault Master L2H2



Bericht door Kampeermark »

Ik heb precies wat jij hebt. Erg fijn met rijden, een groot raam in de schuifdeur. Ook de achter ramen vind ik fijn, kan je met de binnenspiegel nog "gewoon" kijken.

Als ik het niet had moest ik nog voor een kleine 1000 euro aan ramen kopen, dus ik ben blij. Wel ga ik een manier verzinnen om de kou er vanaf te halen. Onderzoeken of er niet een glasplaat is oid voor de binnenkant. Aan de andere kant, e maxxfan is enkelwandig en kan je niet afsluiten, dus kou komt er toch wel...

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Busje kopen met- of zonder ramen?



Bericht door Mickel Moen »

Annoh,

Je hebt helemaal gelijk. Ik was te kort door de bocht en had deze nuancering wel moeten vermelden. Zoals je zegt, kun je zeker ook een in de basis bedrijfsbus ombouwen. Wil je maar 2 of 3 zitplaatsen op kenteken, dan is er niets aan de hand. Wil je meer zitplaatsen dan zul je dus extra moeten investeren in goedgekeurde bank of gordelbok.

Neemt niet weg, dat het dus wel degelijk uitmaakt of de bus in basis een bedrijfswagen is of een personenbus. Dit kun je niet altijd meteen zien. Beide kunnen bijvoorbeeld als dubbele cabine uitgevoerd zijn.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Uitgeschreven

Re: Busje kopen met- of zonder ramen?



Bericht door Uitgeschreven »

Misschien is dit iets, voldoende zitplaatsen en ramen. Bovendien airco en verwarming. En rustig rijdend de bergen op. Rijbewijs C en moet nog wel ingereden worden. Maar nog alle onderdelen beschikbaar en pechhulp van Mercedes.

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 44b26606a5
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Busje kopen met- of zonder ramen?



Bericht door pele »

prachtige bus, maar om milieuredenen en omwille van hoog verbruik, zou ik ze niet willen.
Gebruikersavatar
FrankJC
Berichten: 1418
Lid geworden op: do 05 okt 2017, 15:38
Locatie: Aa en Hunze

Re: Busje kopen met- of zonder ramen?



Bericht door FrankJC »

En er zijn geen slaapplaatsen.
WhiteVanMen
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 19:38

Re: Busje kopen met- of zonder ramen



Bericht door WhiteVanMen »

Karelkaywa schreef:
wo 26 feb 2020, 23:01
AadenAnke schreef:
wo 26 feb 2020, 5:50
Ik zelf had gepland (toen ik nog rondliep met bouw plannen) 3 dakluiken 1 schuifraam in de deur en 1 klapraam daar tegen over.
Wij hebben nu precies wat Aad hier schrijft. Voor een groot dakluik, in de toilet een kleintje en achter boven het dwarsbed een Maxxfan. Wat ik me de laatste tijd realiseer is het feit dat er nu geen vluchtroute beschikbaar is als je in bed ligt en er voor in de camper een brandje ontstaat. Denk er nu toch over om in de achterdeuren klapramen te monteren.
Een klapraam in de achterdeur als vluchtroute ?
Kan je dan niet beter de achterdeur openen?
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1121
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Busje kopen met- of zonder ramen?



Bericht door Karelkaywa »

Gaat niet door busbiker die ervoor zit. Bovendien kan ik niet bij de deurgreep komen doordat het bed ervoor zit.
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Busje kopen met- of zonder ramen?



Bericht door durisotti »

Voordeeltje van originele glazen ramen is dat ze niet krassen en minder inbraakgevoelig zijn dan kunststof ramen die open kunnen.
Ook ziet het er met origineel glas vaak minder camper achtig uit.
In mijn bus zaten 6 ramen, als je die laat plaatsen ben je zo 2000 euro kwijt.
Maar het hangt ook van je smaak af en wat je wilt, ik houd zelf van een lichte camper met veel glas, en ik ben geen fan van veel kastjes.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Busje kopen met- of zonder ramen?



Bericht door DJSmiley »

Ik heb zelf de nieuwe ramen van Carbest ingebouwd.

Die zijn gewoon van glas. In de achterdeuren 2 stuks, en in de zijdeur 1 grote. Tegenover eentje met een schuifraam.

Voordelen voor mij waren de keuzevrijheid (1 raam met schuif, 1 vast) en ze zijn al getint.

De kosten vielen nog mee, 380 euro voor de ramen en 45 euro voor de benodigde kit/primers. (2x vast achterraam, 1x vast raam in schuifdeur en 1x raam met schuifopening achter de bestuurder) voor een Ducato uit 2007.

De tijd en moeite neem ik niet mee in de berekening :)


Juist om het camperachtige beeld wou ik geen typische (Seitz ofzo) camperraampjes, maar de 'glaspanelen'.

IMG_9215.JPG
IMG_9215.JPG (45.19 KiB) 611 keer bekeken
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
de hoekies
Berichten: 6025
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 19:08
Locatie: Best (NBr)
Contacteer:

Re: Busje kopen met- of zonder ramen?



Bericht door de hoekies »

Wij hebben ramen achter in de deuren , ik vind het ideaal vooral als het warm is heb je daar s`nachts toch wat verkoeling.
Als er ook nog horraampjes inzitten kun je ze gerust openlaten, je ligt met je neus naar de raam wat zalig is als daar een verkoelend briesje naar binnen komt.
Achterramen zijn bij ons in meerdere standen open te zetten .
Met vriendelijke groeten / مع تحياتي /With best regards / Mit herzlichen Grüßen, / 敬具,
Peter
Nu met Mazda CX 5 2.0 Luxery uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent
TomTom Europe TRUCK 1045 10005 ( thanks Bob)
Plaats reactie