Tuning: wel of niet doen...?
Tuning: wel of niet doen...?
Ik heb een vraag over tuning.
Wat houdt tuning precies in, en wat zijn de voor- en nadelen hiervan?
Ik speel met de gedachte om onze Ducato, als hij klaar is met verbouwen, te laten tunen. Maar eigenlijk weet ik niet zo goed wat het precies inhoudt.
Vriendelijke groet Michel
Wat houdt tuning precies in, en wat zijn de voor- en nadelen hiervan?
Ik speel met de gedachte om onze Ducato, als hij klaar is met verbouwen, te laten tunen. Maar eigenlijk weet ik niet zo goed wat het precies inhoudt.
Vriendelijke groet Michel
Re: Tuning? wel of niet doen...
Tunen is niks meer dan het vermogen/koppel softwarematig verhogen. Hierdoor zal in de meeste gevallen het brandstofverbruik ook nog eens verminderen. Meer koppel betekend een betere trekkracht en hierdoor kom je o.a makkelijker een berg op. Laat dit wel door een specialist doen en niet door een gast die er niet veel verstand van heeft.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Tuning? wel of niet doen...
Tuning is inderdaad de instellingen van het motormanagement veranderen met voordelen en nadelen. Ik zou zeggen ga er eerst eens mee op pad en kijk of de motor zo als deze nu is bevalt en wat je eventueel anders zou willen. Bedenk dat de fabriek niet zomaar gekozen heeft voor hun instelling. Ik zelf heb een Ducato L4H2 van 2018 2.3 met 130 pk en zit aan een reis gewicht van net geen 3400 kg ik vindt dat er genoeg trekkracht inzit en een brandstof gebruik over heel 2019 bijna 10.000 km van 1 op 10.8 niet verkeerd.
Gr. Aad
Gr. Aad
Re: Tuning? wel of niet doen...
Minder brandstofverbruik betwijfel ik ten zeerste. In de fabriek doen ze er al alles aan om dat te bewerkstelligen en dan komt zo'n tuner die zegt ik kan het beter?
Denk ook aan je evt. garantie?
130pk is voor mij voldoende dus rij een jaartje rond en bedenk het is geen personenwagen. Tunen kan altijd nog.
//Kees.
Denk ook aan je evt. garantie?
130pk is voor mij voldoende dus rij een jaartje rond en bedenk het is geen personenwagen. Tunen kan altijd nog.
//Kees.
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Tuning? wel of niet doen...
Tunen maakt de motor in de meeste gevallen wel degelijk zuiniger. Alleen omdat je meer vermogen hebt ga je daar ook anders door rijden dus zal je brandstofgebruik ook weer meer worden. Blijf je exact zo rijden als voor de tuning deed dan ben je vaak zuiniger. Als je al 130 pk hebt zou ik zeggen laat het zo. 130 is zat. Je hebt vakantie dus lekker rustig aan doen. Ik heb zelf de 3.0 ltr 180 pk. Heerlijke motor maar als het 130 was geweest was het ook prima. Voor dat geld wat het kost zou ik eerder wat anders in/aan/op of onder de camper kopen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Peter LMC
- Berichten: 10098
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Tuning? wel of niet doen...
Als de tuner een motor zuiniger kan maken dan moet deze man even
snel bij een motorfabrikant gaan werken.
Daar staan de modernste test hallen om maar te proberen om ook maar ieder beetje brandstof te besparen.
Daar kan geen een tuner tegen aan.
Maar alvorens te gaan tunen moet je je afvragen hoe het met de gezondheid en onderhoud van je motor is.
Dus hoe is de compressie en zijn de verstuivers en de filters etc etc etc.
Een tuner kan met tunen een slechte verstuiver en te weinig speling op de kleppen niet goed maken.
snel bij een motorfabrikant gaan werken.
Daar staan de modernste test hallen om maar te proberen om ook maar ieder beetje brandstof te besparen.
Daar kan geen een tuner tegen aan.
Maar alvorens te gaan tunen moet je je afvragen hoe het met de gezondheid en onderhoud van je motor is.
Dus hoe is de compressie en zijn de verstuivers en de filters etc etc etc.
Een tuner kan met tunen een slechte verstuiver en te weinig speling op de kleppen niet goed maken.
Re: Tuning? wel of niet doen...
Beste,
Een motorfabrikant maakt zijn eigen programma sturing voor de motor en dit naar beste verbruik en vermogen maar hij houdt wel rekening met alle soorten brandstoffen. Hij houd namelijk altijd een bepaalde reserve in rekening. Rij je steeds met de beste brandstof is tunen geen probleem.
Ik heb het ooit gedaan bij een auto, bij koud weer (veel zuurstofcellen in het luchtvolume) ging de motor pingelen onder zware belasting.
Advies "NOOIT DOEN"
Joske
Een motorfabrikant maakt zijn eigen programma sturing voor de motor en dit naar beste verbruik en vermogen maar hij houdt wel rekening met alle soorten brandstoffen. Hij houd namelijk altijd een bepaalde reserve in rekening. Rij je steeds met de beste brandstof is tunen geen probleem.
Ik heb het ooit gedaan bij een auto, bij koud weer (veel zuurstofcellen in het luchtvolume) ging de motor pingelen onder zware belasting.
Advies "NOOIT DOEN"
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: Tuning? wel of niet doen...
Vergeet niet dat motorontwikkelaars zich moeten inhouden om aan emissie regels te voldoen.
Vaak gaat dat gepaard aan een iets verhoogd brandstof verbruik.
Zodra er een kenteken op zit kun je doen en laten wat je wilt, alhoewel er nu wel nieuwe apk regels komen of al zijn .
Vaak gaat dat gepaard aan een iets verhoogd brandstof verbruik.
Zodra er een kenteken op zit kun je doen en laten wat je wilt, alhoewel er nu wel nieuwe apk regels komen of al zijn .
Re: Tuning: wel of niet doen...?
mensen zijn vaak nooit tevreden met wat ze hebben, atijd maar meer pk,s, meer lengte, meer accessoires, meer, meer, meer .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 16:08
- Locatie: Baarland
Re: Tuning: wel of niet doen...?
Heb het enige maanden geleden ook laten doen.
Zeer blij met de extra trekkracht.Zou het niet graag meer missen.
Vooral in heuvelachtig terrein.
Dat je zuiniger zou rijden zijn verkoop praatjes.
Op lange trajecten vind ik de windrichting voor het verbruik altijd
het belangrijkste.Dat maakt pas echt wat uit.
Zeer blij met de extra trekkracht.Zou het niet graag meer missen.
Vooral in heuvelachtig terrein.
Dat je zuiniger zou rijden zijn verkoop praatjes.
Op lange trajecten vind ik de windrichting voor het verbruik altijd
het belangrijkste.Dat maakt pas echt wat uit.
Re: Tuning: wel of niet doen...?
Je kunt ook stellen dat mensen voortdurend bezig zijn om hun camper te verbeteren of aan hun eigen wensen aan te passen. Vanwege het resultaat of gewoon omdat ze het leuk vinden om ermee bezig te zijn
@TS: Hier leesvoer, inclusief mijn mening en ervaring
Zie ook Goede chiptuning bedrijven? en Tunen: wel of niet doen?
@TS: Hier leesvoer, inclusief mijn mening en ervaring
Zie ook Goede chiptuning bedrijven? en Tunen: wel of niet doen?
Eric
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Re: Tuning: wel of niet doen...?
Ik lees hier het beste advies!
Alleen nog met de wind in de rug op pad!
Alleen nog met de wind in de rug op pad!
Re: Tuning: wel of niet doen...?
vrij vertaald:met de wind in het want kom ik door alle land
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15349
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Tuning: wel of niet doen...?
Tsja, als het er niet is, kan het ook niet voor rottigheid zorgen maar er worden rechtszaken gevoerd om minder.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.