Tuning: wel of niet doen...?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Cee Pee »

Het-Licht schreef:
za 22 feb 2020, 18:38
Mijn idee Janpinz. Mag dan de zelfde tankauto zijn, de inhoud is anders. Prijsverschil zit ergens in!
Dat zit zeker ergens in maar niet in de brandstof, wel in het winstpercentage wat de verkoper wil hebben.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Janpinz »

bupozaanstad schreef:
za 22 feb 2020, 19:14
Goedkope en dure brandstoffen: Geneuzel andere woorden heb ik er niet voor, het prijsverschil zit er vooral in dat Tinq, Tango en Firezone onbemande stations zijn en er daar geen personeel betaald hoeft te worden. Zelfs onbemande "merk" stations zijn een stuk goedkoper. Neem bv de Dokweg in IJmuiden, aan de ene kant een Shell station bemand en aan de andere kant een BP onbemand, verschil in dieselprijs 18 cent per liter en waar tanken de meeste ...... bij de duurdere Shell :bang:

Het zelfde met olie van de Action, ik ga er van uit dat deze net zo goed is als de duurdere merken, op de Techno staan de namen van Mercedes, BMW en Volkswagen bij de specs, neem maar van mij aan dat als dit slechte olie was dat deze grote merken er ala minuut een jurist op zouden zetten en dat zij hun naam niet op zo'n verpakking zouden willen.

Goedkope brandstoffen en oliën zijn net zo goed als de dure maar het zit tussen de oren van de consument. Verhalen als: Ik rij meer kilometers op merkbenzine / diesel, ik heb het echt nog nooit geconstateerd. Niet met mijn oude Ducato en ook niet met mijn vorige Volvo 855R met 280PK
Gelukkig weet jij alles, fijn voor je.

Nou heb ik een voorbeeld...er komen tien jongelui van de havo, allemaal zelfde opleiding met diploma.
Nu zitten er tussen, die allemaal zessen hebben, maar ook, met allemaal negens. Jij zegt: allemaal gelijk.

Zo ook met olie; ik reed mijn oude opel diesel met olie die voldeed aan de min. eis, en goedkoop spul.
Na 5000 km kon ik aan de oliedrukmeter zien dat t tijd was voor de beurt. Elke tweede beurt ging er dezelfde olie in, maar dan van chevron...iets duurder, dat wel. Maar dan duurde het tot 7000-7500 km voor die meter begon te roepen!

Nog één...ik heb er bij gestaan, dat de tankauto chauffeur bij ons chevronstation de chevron-dopes toevoegde.
Zowel aan de benzine als de diesel.

Dus jou verhaaltje laat alleen maar zien, hoe weinig jij eigenlijk weet!
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door bupozaanstad »

Natuurlijk Janpinz ik weet weinig zoals jij dat zegt, maar genoeg om me niet te laten "naaien" door de grote merken.

Bij de Action verkopen ze olie van het merk Techno en waar komt die vandaan ............ juist bij Castrol Oil. Waar ik dat op baseer? Ik stond er bij dat de winkelmedewerkster de doosjes met 6 flessen inhoud aan het uitpakken was en het vak aan het vullen was en toen zat er een fles Castrol tussen de flessen Techno. En beste Janpinz als jij morgen groot afnemer wordt bij Castrol dan kan je ook je eigen verpakking krijgen: Doosjes met 6 flessen Janpinz Oil. Als je maar genoeg afneemt en dan krijg je ook een fikse korting en kan je het net zo goedkoop aanbieden als de Action.

Met brandstoffen is het precies het zelfde, de kwaliteit is bij de onbemande pompen beslist niet slechter of beter dan bij de bemande dure merk stations. Ik weet niet veel zeg je maar één ding weet ik zeker en dat is dat jij in fabels gelooft.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Kroppie »

ik heb jaren gewerkt bij een bedrijf annex tankstion van BP, (nee, niet als pompbediende) ook daar werd de speciale toevoeging toegevoegd NA het overpompen van de auto in de grondtank

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 460
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door SkiRon »

Bijna alle benzine komt van het zelfde depot, er zijn er een aantal in NL, ga er maar kijken, alle merken tankwagens zijn vertegenwoordigt, de basisbrandstof is dus voor ieder merk gelijk, echter gooien ze allemaal hun eigen goedje ter aanvulling in de tankwagen, ieder merk heeft dus zijn eigen toevoeging wat het dus ietsje anders maakt. Maar volgens mij wijken we af van het topic.
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door AadenAnke »

En dat litertje dope moet je dan wel goed mengen met de 30.000 liter die er in de grondtank zit natuurlijk :shh:
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door annoh »

Het is gemakkelijk om zo maar wat te roepen over gelijke kwaliteit. Belangrijk vind ik mijn eigen ervaring op gebied van kwaliteit brandstoffen.

We hebben hier een aantal bedrijfsauto's, op diesel en 1 personenauto, op benzine. Ik rijd in die laatste af en toe, ik tank echter nooit. Ik weet dus niet bij welke firma getankt is.

Afgelopen jaren constateerde ik een paar keer lichte neiging tot pingelen. Bij navraag bleek elke keer dat de brandstof kwam van een bepaald merk. Werd er getankt van een ander merk dan was van pingelneigingen geen sprake.

Mijn conclusie, op basis van mijn eigen waarnemingen, luidt dat er verschil van klopvastheid is tussen verschillende aanbieders van benzine.
Op basis van bovenstaande zou ik zelf niet snel roepen dat er geen verschil is tussen brandstoffen van verschillende aanbieders.
Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Het-Licht »

Mijn idee Annoh. Ik ben zelf overtuigd na mijn rit naar Duitsland. Zelfde route op de zelfde dag alleen in tegengestelde richting. Geen tegenwind of iets dergelijks, was die dag bladstil. Maar op de terugweg kwam ik verder op een volle tank diesel bij de Aral vandaan maar wel met een 1500kg zware Opel Insignia op de aanhanger.
Toen ik dat vertelde aan een maat van me (eigenaar van een Autobedrijf) keek hij daar niet van op. Zo wist hij te vertellen dat zij uitgevogeld hadden dat ze 10% zuiniger rijden op diesel bij de BP vandaan dan diesel bij de Tinq vandaan. En dat hebben ze over lange tijd getest, niet effe een vergelijkje van 2 tankbeurten.

Wat betreft de oliën wat hierboven sommigen mensen schrijven:
Ja die komen uit de zelfde fabriek, maar wel uit een andere batch met een mindere kwaliteit. Vandaag maken ze kwaliteit A, morgen kwaliteit B. Kwestie van aan de knoppen draaien. Laat jezelf niet gek maken. Idem met brandstof, is maar net afhankelijk van uit welke opslagtank ze tappen.

Zelfde als die automerken die op de verpakking staan. Daar staan ook kwalificaties voor, bijvoorbeeld voor Mercedes MB 229.31 of MB 229.51 ofzo. Dat betekent dat die olie bepaalde eigenschappen heeft die nodig zijn voor het goed functioneren van de motor (viscositeit, dopes en dergelijke). Dat is makkelijk voor de garage zodat zij makkelijk kunnen zien of ze de juiste olie hebben die Mercedes dan voorschrijft. Daarom staat het automerk erop, dat doen alle olie producenten dat vinden de automerken prima. De ene 5w30 of 10w40 is de andere niet. Ook kwalitatief gezien, alleen niet iedereen wil dat inzien. Betekent niet dat het direct troep is, maar er is beter.

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Het-Licht
Berichten: 187
Lid geworden op: wo 16 mar 2016, 17:52

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Het-Licht »

Maar zullen we het over chiptuning hebben, dat vind ik veel interessanter dan gezeur over kwaliteit van olie en brandstof!

Verstuurd vanaf mijn G8341 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Kroppie »

ik vind het gezeur over chiptuning weinig interessant, :DD

jos,
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Uitgeschreven

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Uitgeschreven »

Wat je eigenlijk zegt, is dat iedereen zijn voorkeuren heeft.

Martin
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51259
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Kroppie »

precies

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Cee Pee »

Kroppie schreef:
zo 23 feb 2020, 9:05
ik vind het gezeur over chiptuning weinig interessant, :DD
Dan zou je je in dit topic ook van commentaar kunnen onthouden.
Het is geen plicht om overal op te reageren.😉
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Tuning: wel of niet doen...?



Bericht door Going »

:thumbup:
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie