Zonnepaneel op Roofrack

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door Tripod »

Goede avond alle,

Vandaag ben ik bezig geweest om mijn zonnepaneel voor te bereiden om gemonteerd te worden op het roofrack.
Hiervoor gebruik ik U bochten met beide kanten schroefdraad. Deze klemt om de buis van de roofrack en door 2 gaten in het U profiel van de zonnepaneel.

Nu heb ik op 6 punten gaten geboord zodat ik 6 U bochten kan monteren. Zodat de moeren niet los zouden komen, heb ik gebruik gemaakt van de moeren met een soort loctite ring erin.Echter is de ruimte in de U profiel dermate klein dat je niet echt een fijne slag kan maken met een steeksleutel.

Nu vroeg ik mij af, is het toch beter even nodige tijd te steken in het vast maken met loctite moeren of zou een normale moer met een springring (washer) ook voldoende zijn? Zeker aangezien ik het paneel in de zomer nog is wil verwijderen om het rek nog van een nieuwe lak te voorzien.

Alvast bedankt voor jullie tips.
Groeten, Martijn
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door Kroppie »

borgmoeren met nylon ring en dan met een dopsleuteltje vast zetten, en idd steek er wat tijd in des te netter en steviger word het, en tegen roest voor montage van de moer de schroefdraad voorzien van wat tectyl

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door Janpinz »

En rvs of alu materiaal gebruiken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door Kroppie »

i.p.v. tectyl is dat nog beter, maar geen alu boutjes gebruiken

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door Tripod »

Ik was dus wel op een goede tour bezig. Toch even engelen geduld en doorzetten.

Overigens tussen de roof rack en het zonnepaneel een rubberen strook gedaan, of is het toch beter het direct op elkaar te monteren?

Ik maak overigens gebruik van rvs materiaal. Zal binnenkort enkele foto's maken.

-------------
Even een korte elektra vraag, vandaag bij De Wit in Schijndel gaven ze mij aan dat het niet nodig was een zekering of schakelaar tussen zonnepaneel en omvormer te plaatsen of tussen de omvormer en accu. Zou het geen probleem zijn de accu polen los te koppelen met een zonnepaneel vol in de zon? Hoe doen jullie dit?
roma
Berichten: 4560
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door roma »

Tripod schreef:
ma 17 feb 2020, 19:12
…....Echter is de ruimte in de U profiel dermate klein dat je niet echt een fijne slag kan maken met een steeksleutel....
Dat is een geklooi. Zet, nog voordat je het paneel monteert, aan de buitenkanten van dat paneel een T-profiel. En dan is het veel gemakkelijker om het paneel op de dakdrager te monteren.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22840
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door PaulBng »

Tripod schreef:Zou het geen probleem zijn de accu polen los te koppelen met een zonnepaneel vol in de zon? Hoe doen jullie dit?
Verkeerde volgorde.
Bij loshalen: eerst paneel los, dan accu.
Bij aansluiten: eerst accu, dan paneel, zodat de omvormer leert welke spanning de accu (12 of 24v) heeft.
AadenAnke
Berichten: 13242
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door AadenAnke »

Als het mogelijk is zou ik in de + zo dicht mogelijk na binnen komst een schakelaar zetten.

Gr. Aad
myway
Berichten: 15524
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door myway »

Ben je van plan de accu vaak los te koppelen dan een schakelaar er tussen.
Doe je dat maar heel gering ff één draadje los van het paneel op de regelaar.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51275
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door Kroppie »

een zekering tussen paneel en regelaar heeft geen zin een schakelaar wel , de kortsluitstroom van een zonnepaneel is maar een paar % hoger dan de nominale, een zekering is dan dus of te licht of te zwaar, maar nooit de juiste.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15524
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door myway »

Er loopt natuurlijk wel een draad van de accu naar de regelaar.
Als je die wil beveiligen dan.................
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door Tripod »

Bedankt iedereen voor jullie antwoorden, daar heb ik een hoop aan!

Omtrent een T profiel tussen zonnepaneel en roofrack, is inderdaad makkelijker monteren, maar dan komt het paneel wel erg hoog te zitten.
myway
Berichten: 15524
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door myway »

Maar.............. wat zijn loctite moeren??
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door Tripod »

Ik gaf het 'beestje' maar een naam, hoger in het bericht noemde ik het een soort van loctite moer. Echter doel ik op de moeren met een nylon ring erin. :cheers:
Plaats reactie