Zonnepaneel op Roofrack

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door 't Busje »

Zelfborgende moeren dus.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
AadenAnke
Berichten: 13286
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door AadenAnke »

myway schreef:
di 18 feb 2020, 7:22
Ben je van plan de accu vaak los te koppelen dan een schakelaar er tussen.
Doe je dat maar heel gering ff één draadje los van het paneel op de regelaar.
In onze vorige camper had ik een schakelaar gezet. 2 panelen bij elkaar 230watt die maar bleven laden. Gebruik was erg laag dus met enige regelmaat schakelde ik de panelen uit. Ik ben nog steeds van mening dat je een accu kan dood laden. Was natuurlijk allemaal oud en aan elkaar gebreid spul :shh:
Tripod
Berichten: 142
Lid geworden op: vr 14 apr 2017, 14:53

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door Tripod »

't Busje schreef:
di 18 feb 2020, 18:51
Zelfborgende moeren dus.
Correct.

@AadenAnke, ja inderdaad, toch slim om er wel een schakelaar tussen te plaatsen. Gaan we doen :)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door Kroppie »

een goede paneelregelaar schakeld om naar "float" (onderhoudsladen ), als de accu gedurende een bepaalde tijd als vol gemeten word, een schakelaar is met een goede regelaar dus niet nodig, wel is ie handig om de panelen uit te kunnen schakelen, bij werkzaamheden aan panelen, regelaar en accu (volgorde accu los?, eerst panelen los, accu vast?, eerst accu aan regelaar en dan panelen weer aankoppelen), maar dat kan ook door 1 draad van de panelen naar de regelaar los te nemen, is een schakelaar niet voor nodig.

jos.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door myway »

Tja Jos ik heb maar niet meer gereageerd
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51307
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel op Roofrack



Bericht door Kroppie »

ben best lang lid maar sommige dingen moet ik nog leren, al heb ik al best veel geleerd denk ik. :D :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie