Transit eigenbouw

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
maurice72
Berichten: 298
Lid geworden op: zo 27 apr 2014, 10:33
Locatie: Limburg

Transit eigenbouw



Bericht door maurice72 »

$_85.jpg
$_85.jpg (81.18 KiB) 1406 keer bekeken
Beste mede campeerders,

Wij hebben ons recent een 90er jaren ford transit 2.0 MK3 gekocht.
Wij bewust voor een benzine gekozen ivm de diesel problematiek en de mileuzones.
Nu is de bus zoals verwacht behoorlijk krokant aan de onderzijde, dus nu word deze opnieuw, en goed gedaan.

Gezien de kosten is spuiten geen optie's dus opzoek naar een alternatief. Waarschijnlijk word dit, naar aanleiding van een bericht op het forum Raptorliner of SEM ROCK-IT XC LINER 2K.

Als de buitenzijde onder handen is genomen, ga ik de draaistoelen installeren, en het eenvoudige camper interieur er uit slopen. (niet specifiek in de volgorde :-B )

Nu het volgende.....er zij al tig onderwerpen over. Maar zie door de bomen het bos niet meer...de insolatie. :bang:

Op het forum kom ik tot de volgende conclusie;

-Dreunplaat met X-trem of een alternatief (Armaflex)

Of

-schapenwol?

Nu was mijn eerste idee (dun) X-trem of Armaflex en daarbij schapenwol?

Maar..... Nu ben ik de serie Extreme RV's aan het kijken op Discovery. Erg over de top natuurlijk, maar probeer er toch nog nuttige ideeën uit te halen. Nu zie ik als isolatie in de camper die te zien zijn, iets van (spuit) isolatie? Onderwerp hier op een/het forum gevonden, deze zou een nog betere isolatie waarde hebben, en ontdreunend zijn? en nu zie ik helemaal door de bomen het bos niet meer? :-?

Tevens; de deurpanelen zijn nu gemaakt van hardboard. Maar nu zag ik in de Discovery serie dat panelen gemaakt werden van fiberglas? Lijkt mij handig om bv ook vakken in te maken. En...ook nog lichter dan multiplex. Iemand hier ervaring mee??
strooien
Berichten: 133
Lid geworden op: wo 25 dec 2019, 20:55

Re: Transit eigenbouw



Bericht door strooien »

Sorry hoor maar bij zoveel kosten en moeite zou ik toch eens aan een andere bassis denken , de transits van die jaren roesten al in het folderken , en die 2l benzine is niet onder de 15 l te krijgen
Der zijn voor niet te zotte prijzen beter voertuigen te krijgen, ik schop hiermee mischien tegen zere benen maar dit is mijn mening
Gebruikersavatar
maurice72
Berichten: 298
Lid geworden op: zo 27 apr 2014, 10:33
Locatie: Limburg

Re: Transit eigenbouw



Bericht door maurice72 »

Bedankt voor uw mening. Ik snap het.....
Maar daarom doe ik het in één keer goed. Chassis is hard, alleen carrosserie heeft werk. (Niet onhaalbaar)
Dit is mijn 2e transit. Altijd tevreden over geweest. Onderdelen zijn goedkoop, Plaatwerk kost geen hol(paar tientjes)
Gezien ons hele gezin auto/motor/camperminded is. (Hobbymatig, Werkt of studeert Dit is ons projectje. Maar wil alles zoveel mogelijk in 1x goed doen. Vandaar mijn vragen.

Opgeven kan altijd nog.... (Maar ik geef nooit op :wink: ) als iedereen dit deed zou er geen oldtimer/klassieker meer rondrijden.
En wat het leven dan toch saai zijn.....

Alternatieven zijn er idd ook. Maar die hebben allemaal hun eigen problemen. Bij mijn garage staat op moment ook een peugeot camper, volledig rot van onderen. En de dieselpomp kapot (900€)
Zou heeft ieder merk/type wel iets.De VW types ook.

En als sommige problemen hier op het forum lees, geef ik graag 23€ euro uit voor een spatbordje :wink:

En qua verbruik; mijn vorige transit benzine gebruikte 1/8. Mijn terreinauto die ik zojuist verkocht heb ook.
Gebruikersavatar
maurice72
Berichten: 298
Lid geworden op: zo 27 apr 2014, 10:33
Locatie: Limburg

Re: Transit eigenbouw



Bericht door maurice72 »

Even voor mijn eigen....
Tussen de Start accu en de 100ah HH accu wil ik een Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais zetten.


scheidingsrelais.jpg
scheidingsrelais.jpg (37.02 KiB) 944 keer bekeken


Daarbij wil ik een 220v buiten/walstroom aansluiting maken met een 220v zekering automaat.

Daarnaast wilde ik de Schaudt CSV300 Plaatsen voor de 220/12v voorziening als ik op de walstroom aangesloten zit.



csv300.jpg
csv300.jpg (57.27 KiB) 944 keer bekeken



Even voor mij eigen redenatie?
-Dmv het Cyrix relais laad ik start accu en HH accu tijdens het rijden?
-En tijdens aansluiten op walstroom laad ik de HH accu en kan ik mijn 220v en 12v voorziening gebruiken door de Schaudt omvormer CSV300??
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Transit eigenbouw



Bericht door henk en lila »

Die Schaudt snap ik niet zo goed. Omvormers die ik ken maken van 12 Volt weer 220V om kleine zaken te voorzien, zoals bij mij laptop opladen en de batterijen van mijn fototoestel.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Transit eigenbouw



Bericht door moosev »

Hoe laad je dan je accu's wanneer je aan de paal staat? De Schaudt is geen acculader.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Transit eigenbouw



Bericht door myway »

Iets wat verkeerde gedachtegang Maurice
Die Schaudt heb je nodig als er geen HH-accu is.
Heb je een hh-accu hebt neem je een acculader.
Daarmee laad je de accu en voorzie je de 12 volt verbruikers van stroom.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Transit eigenbouw



Bericht door marjasjaak »

Een Schaudt CSV300 is een 12 volts voedings apparaat. Je stopt er 230 volt in en krijgt er 12 volt uit.
Je kan bijvoorbeeld 12 volt apparaten (denk aan autoradio oid) via het vaste stroomnet gebruiken.
Dat betekent je moet altijd 230 volt hebben om deze omvormer te gebruiken.
In je verhaal heb je het ook over een huishoud accu, dan is die Schaudt CSV300 een overbodig apparaat.

In onze camper krijgen alle 12 volt gebruikers (pomp,verlichting enz. enz.) de stroom uit de huishoudaccu.
Deze accu wordt geladen tijdens rijden via een Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais, zodat bij stilstand niet de startaccu leeg getrokken wordt.
Als we aan de "paal" staan wordt onze accu geladen door een Victron Energy Blue Smart 12V/10A acculader. Deze lader gaat vanzelf terug naar druppellading als de huishoudaccu vol is. Het hoeft niet perse een Victron lader te zijn, er zijn vele merken die daarvoor geschikt zijn.
Er is wel een richtlijn, heb je een 100amp accu dan is een 10ampere lader het meest geschikt 150amp accu > 15 ampere lader enz. enz.
Gebruikersavatar
maurice72
Berichten: 298
Lid geworden op: zo 27 apr 2014, 10:33
Locatie: Limburg

Re: Transit eigenbouw



Bericht door maurice72 »

Oke bedankt alvast voor jullie antwoorden.

Dus...

-Het Victron Energy Cyrix-ct scheidingsrelais heb ik wel nodig.
-De Schaudt CSV300 kan ik achterwegen laten. En moet ik kijken voor een lader van 100ah HH accu = 10A?

Volgende kwestie; Het verwarmen.
omdat ik niet te veel gas wil meeslepen en qua plaats wil ik niet op gas verwarmen.
Uit mijn ervaring met het Camperen gebruik ik indien de stroom inclusief is, meestal een elektrisch kacheltje. Waar wij het verbazend goed mee redden. Maar....wij willen meer in de winter gaan, en als wij vrij staan, heb ik een alternatief nodig.
In mijn zoektocht kom ik eigenlijk maar één optie tegen, eigenlijk 2, een houtkachel :-B . Maar volgens mij is een standkachel al dan niet chinees de enige optie.
Iemand nog alternatieven?
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Transit eigenbouw



Bericht door henk en lila »

Ik zeg standkachel maar in tank van de Ford zit benzine....

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10102
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Transit eigenbouw



Bericht door Peter LMC »

Neem je een standkachel op benzine.
Heb je ook.
Gebruikersavatar
maurice72
Berichten: 298
Lid geworden op: zo 27 apr 2014, 10:33
Locatie: Limburg

Re: Transit eigenbouw



Bericht door maurice72 »

Op marktplaats staat iemand met standkachels. Geeft ook technische ondersteuning. En bij die kachels zit een dieseltankje.

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... =mympBuyer
Gebruikersavatar
maurice72
Berichten: 298
Lid geworden op: zo 27 apr 2014, 10:33
Locatie: Limburg

Re: Transit eigenbouw



Bericht door maurice72 »

Bij gebrek aan alternatief, denk ik dat ik toch voor de marktplaats standkachel ga. Dit omdat ik deze kan afhalen, geen levertijd en technische ondersteuning.

Nu mijn volgende gedachten; :think:

Normaal zit de autoradio gekoppeld aan de zekeringskast van de bus, dus aan de startaccu.
Nu wil ik de autoradio ook kunnen gebruiken in stilstand. Dus op de HH accu en/of walstroom.
Nu wil ik een een nieuwe (gezekerde) kabel leggen vanaf de HH accu naar de autoradio.
Ik neem aan dat ik het chassis gewoon kan gebruiken als massa? Of de massakabel die nu aan de autoradio zit?
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Transit eigenbouw



Bericht door Bob Diesel »

kijk hier eens op MP voor jou transit zou dat beter zijn als een 5 kw

https://www.marktplaats.nl/a/caravans-e ... 02812cd190
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie