Over isolatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Re: Over isolatie



Bericht door TomF »

Hallo,

Een vraag die eigenlijk niet in dit draadje past:
Welke dieselmotor van de VW Transporter 6.1 loopt het mooist en het rustigst? En met welke motor kun je redelijk 'meekomen'?
Die van 90 PK, 110 PK of 150 PK?

Graag reactie.

Tom
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Over isolatie



Bericht door Mickel Moen »

Heerlijk,

Het volspuiten van alle holle ruimtes. :bang:

Succes.

Help je meteen de van fabriekswege aangebrachte ventilatie om zeep.
Vochtsucces verzekerd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Over isolatie



Bericht door Mickel Moen »

Wil je weten met welke motor het mooist loopt en je het best kunt meekomen?

Dat is persoonlijk. Proefrijden en je weet het.

Als je het best wilt meekomen?

De vraag zegt het al: De zwaarste natuurlijk.

Heb je dat nodig? Hangt er vanaf of je Max verstappen wilt uithangen, of dat je alle tijd van de wereld hebt. Ook wel afhankelijk van hoe zwaar je de camper maakt.

Neem je gemiddeld zul je het meest tevreden zijn. Dat geldt voor de meeste camperaars, maar wellicht ben jij de uitzondering.

Tip: stel je vragen op https://www.weetjewel.nl/phpbb3/search. ... ive_topics
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Re: Over isolatie



Bericht door TomF »

Hallo Mickel,

Over de coating:
Ik zat in eerste instantie te denken om een dunne laag Korrux met een spuitbus aan te brengen.
Maar ik zag op jouw site dat het met schapenwol kurkdroog blijft in de holle ruimtes.

Over de motorkeuze:
Ik heb straks alle tijd van de wereld. Het zal in eerste instantie een bestelbus met matras en tuinstoelen worden. Ik kan helaas niet verder in de toekomst kijken.
Maar ik heb nu bijvoorbeeld een Ford Ka+ 2017 en die is voor mij snel genoeg. Dus met 'mee kunnen komen' bedoel ik dus geen F1-prestaties.

En natuurlijk kan ik proefrijden, maar dan heb ik nog geen isolatie in de laadruimte en zijn de resultaten misschien niet vergelijkbaar. De proefritauto's hebben waarschijnlijk allemaal een tussenschot. Die wil ik niet, dus is de situatie niet vergelijkbaar.

Met vriendelijke groet,

Tom
Laatst gewijzigd door TomF op do 13 feb 2020, 9:18, 2 keer totaal gewijzigd.
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Re: Over isolatie



Bericht door TomF »

Een losse opmerking tussendoor: Het verbaast me weleens hoe stellig de mensen in hun mening kunnen zijn.
Als voorbeeldje. Ik heb enkele malen met BelastingtelefoonAuto gebeld (Kost niets). Een vriendelijke mevrouw vertelde me dat een VW Transporter van het verlengde type moest zijn om voor het kampeerautotarief in aanmerking te komen. Ze wist dat absoluut zeker, vertelde ze.

Maar als ik even zoek op het Internet, dan zie ik genoeg VW Transporter buscampers die L1H1 zijn en die in aanmerking zeggen te komen voor het kampeerautotarief.

Wat ik bedoel te zeggen: Ik vraag liever 10x teveel dan 1x te weinig.

Tom
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Over isolatie



Bericht door annoh »

Een paar opmerkingen:
Op de website van de belastingdienst staan de regels betreffende verkrijgen kwart tarief. Daar heb je meer aan dan een belletje.

Het af fabriek bestellen van allerlei toebehoren heeft voordelen. Bedenk wel dat je er BPM over betaalt.

Een ruit in de schuifdeur rechts vergroot veiligheid. Indien je glaslook panelen gebruikt op de verschillende zijvlakken zie je nagenoeg niet van buiten dat er een ruit zit.

Pas vanaf 150 PK is een 6 handbak of 7 traps DSG leverbaar, daaronder slechts een 5 bak.

Indien je een laag motorgeluid belangrijk vindt kun je de vraag stellen of een VW T6 de juiste keuze is.
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Re: Over isolatie



Bericht door TomF »

Hallo Annoh,

Ik had al eens eerder aangegeven dat ik een beetje dreig te verdwalen in allerlei regels, die soms tegenstrijdig lijken te zijn.
Verder gaat het om heel veel geld (naheffing) als ik een paar jaar rond zou hebben gereden en ik word bij een grote controle aan de kant gezet en de VW voldoet niet aan de gestelde eisen.

Daarom vraag ik ook steeds door: 'Op papier' kan en mag ik nog alle fouten maken, want de T6.1 is nog niet eens besteld en er zit ook nog eens een levertijd van 3,5 maanden op. Verder ben ik ook nog niet eens met vervroegd pensioen.
Dus op zich is het wel verstandig dat ik rustig rondkijk, veel lees en veel vragen stel.

Ik ben ook niet handig met m'n handjes (Ik ben ict-er. Sorry). Dus daarom heb ik liever veel elektriciteit (12V en 230V) aan boord dan dat ik zelf ga proberen om gas, diesel en water in de laadruimte aan te leggen. Open vuur zou ik ook liever niet in de laadruimte willen hebben, mede vanwege het vocht dat het oplevert.

Op zich heb ik het liefst een eenvoudige bestelbus, maar de Bulli is tot 1 maart in de aanbieding en dan krijg je veel toeters en bellen voor relatief weinig geld.

Ik ben wel benieuwd naar je opmerking over het motorgeluid van een VW T6.1. Wil je zo vriendelijk zijn om dit te verduidelijken?
De T6.1 hoeft trouwens niet snel te zijn. Ik rij nu op de snelweg ook altijd achter een vrachtwagen aan. Lekker relaxt.

Een automaat zou wel handig zijn. Ik heb 4x een Ford Thunderbird gehad, dus ik weet hoe dat rijdt. Maar in een VW is een automaat niet goedkoop. Ik zal dus keuzes moeten maken.

Alvast bedankt.

Tom
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Over isolatie



Bericht door annoh »

De T6 is stil bij constante snelheid. Zodra de motor moet werken, bij optrekken/in de bergen, is het gedaan met de stilte.
Het 2.0 blok zoals ligt in Peugeot Expert = Citroën Jumpy = Opel Vivaro = Toyota Proace is wat dat betreft beduidend stiller. (en zuiniger)

T6 met DSG automaat is prijzig. Een Peugeot Expert met 8 traps automaat kost net iets meer dan 20 k en wordt nog wel eens gezien als interessant alternatief.
Plaats reactie