Over isolatie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Over isolatie



Bericht door TomF »

Hallo,

Ik zag dat Agglomer (of Polypress) heel erg geschikt is voor thermische en akoestische isolatie, maar dat dit beter niet toe te passen is in een bestelbus vanwege de vochtproblemen die je ermee krijgt.
Ik vraag me dan af: Is het niet gewoon te sealen?

Mvrgr,

Tom
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Re: Over isolatie



Bericht door TomF »

Hallo,

Graag jullie mening over het volgende:
Ik overweeg de aanschaf van een VW Transporter, mede omdat 230 Volt een optie is.

Over de isolatie van de wanden:
1) Anti-dreunplaten van het merk CLD op de panelen.
2) Isolatie met Armaflex, (Texelse) schapenwol of gesealde Agglomer (Dat was m'n eerste vraag in dit draadje)
3) Panelen van Businbedrijf
4) Vilt (Zoals in dit filmpje van Camperfixx)

Edit: Ik overweeg ook de volgende VW-optie: "Extra ventilatieopening in de D-stijl"

Alvast bedankt.
Tom
Laatst gewijzigd door TomF op zo 09 feb 2020, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Over isolatie



Bericht door moosev »

TomF schreef:
zo 09 feb 2020, 19:30
Graag jullie mening over het volgende:
Ik overweeg de aanschaf van een VW Transporter, mede omdat 230 Volt een optie is.
Kun je dat eens toelichten?

Ik heb trouwens ontdreund met flashband en daarna geisoleerd met schapenwol. Bevalt tot nu prima.
Gr
Rene
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Re: Over isolatie



Bericht door TomF »

Hallo Moosev,

Bedoelde je misschien die 230 Volt aansluiting?

Ik wil trouwens ook graag een verzwaarde dynamo en een verzwaarde accu (met scheidingsrelais en monitoring) voor de 12 Volts aansluitingen en een extra AGF accu voor de 230 Volts aansluiting erbij willen hebben (Alles als VW-optie bijbesteld)
De keuze hiervoor is dat ik dan geen huishoudaccu's in de bestelbus hoef te hebben. Ik kan dan 'vrij' overnachten.

Sterker nog: Ik ging eerst van een Fiat Ducato uit, maar sinds ik ergens las dat de VW T6.1 een stopcontact als optie heeft, ben ik voor de VW 6.1

Is dit een antwoord op je vraag?

Edit: Ik zit nu heel aandachtig jouw eigen ombouwtopic te lezen. Ik zie bijna gelijk een elektrisch schema.
Ik hoop dat het met een VW T6.1 met de genoemde opties een heel stuk eenvoudiger is.

Tom
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Over isolatie



Bericht door moosev »

De extra VW accu is toch gewoon een 'huishoudaccu' onder de bestuurdersstoel? Ik heb mijn accu's ook onder de stoelen gemonteerd. Lijkt ingewikkelder dan dat het is.

Een T6 is toch wel wat anders dan een Ducato, verbazend dat de accu doorslaggevend is, maar wel een goede keuze. 😀
Gr
Rene
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Re: Over isolatie



Bericht door TomF »

Hallo Moosev,

Ik heb geen idee waar VW de extra AGF accu monteert. Maar ik neem wel 2 draaibare comfortvoorstoelen als VW optie. Dus of er daar dan nog ruimte overblijft voor die extra accu?

Ik had eerst een Fiat Ducato L3H2 op het oog omdat je daar dan in kunt staan. (L3H2, geloof ik. Ik weet de juiste lengte/hoogte-aanduiding al niet eens meer, maar dat is voor dit topic ook niet van belang)
Maar dat is dan wel een heel erg grote bus. En ik ben erg slecht in parkeren. En zo'n grote bus past lang niet op alle parkeervakken/plaatsen.

Dus dat was ook een reden om naar een kleinere bestelbus om te kijken. (Ik had in m'n 2e post ook getypt: 'mede omdat 230 Volt een optie is') :)
En tot 1 maart is de Bulli versie nog in de aanbieding.

Maar dit topic gaat over isolatie. Txs.

Tom
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Over isolatie



Bericht door pwhooftman »

Ik begrijp het even niet. Je wilt een nieuwe VW Transporter 6.1 kopen om om te bouwen naar kampeerbus?

De meeste ombouwers zien de 230V voorziening juist als onderdeel van het (zelf) verbouwen, en waarschijnlijk is dat nog goedkoper ook dan de '230V' optie van VW zelf. Als je twee draaistoelen neemt zal zeer waarschijnlijk de extra accu niet meer onder één van de stoelen passen.

NB. een extra accu noemen we een huishoudaccu, en die kun je naar keus gebruiken voor 12 volt gebruikers, of, door middel van een extra investering in een 'omvormer', voor 230V. Je zult echter wel moeten nadenken hoe je de huishoudaccu weer vol krijgt als je hem gebruikt hebt bij vrij staan. Dus óf (bijna) elke dag rijden, of een zonnepaneel. En bedenk dat je een grote accu moeten nemen om een 230V apparaat zoals een koffieapparaat te gebruiken.
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Over isolatie



Bericht door moosev »

Bij mij passen er onder beide draaibare stoelen accu's van 100Ah. (Op de zijkant). Maar het gaat hier over isolatie. Bestel je ook dubbelglas?
Gr
Rene
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Re: Over isolatie



Bericht door TomF »

Hallo,

@pwhooftman,
Ik heb bij de VW bedrijfswagendealer nagevraagd hoe het dan technisch zit.
Ik kreeg van de verkoopadviseur de volgende mail terug.
Zie hieronder de reactie vanuit onze werkplaats:
2x 12 Volt sigarettenaansteker en USB: op startaccu
230 Volt: op 2e accu
De 2e accu (Huishoudaccu) heeft een scheidingsrelais en monitoring. Die wordt dus opgeladen als de motor draait. Daarom ook die verzwaarde dynamo (en verzwaarde startaccu voor 'extra' 12V)

En ik ben er over het ombouwen nog lang niet uit.
- Een buscamper die voordeliger is qua MRB, maar waar je alleen maar op de aanwezen plaatsen mag overnachten. Een overnachting kost al snel 15 Euro. Maar dan sta ik misschien wel heel dicht op de buren en krijg ik 'gratis' smartlapmuziek van hen. Verder mag die buscampervolgens de plaatselijke APV slechts 3 dagen binnen de gemeente geparkeerd staan.
- Een bestelbus particulier. Dan betaal ik wel meer MRB, maar dan kan ik illegaal 'recreatief overnachten' als ik de bestelbus op een parkeerplaats in een rustige wijk neer zet. Is per saldo een stuk goedkoper.

Verder ben ik lang niet zo handig als Moosev. Is gewoon realiteit. (Ik heb zijn verhaal over de ombouw van de T5 heel aandachtig gelezen). Vandaar dat ik liever zoveel mogelijk af-fabriek wil hebben. Ik zou dus wel zelf willen ombouwen, maar dan kom ik in het programma 'Help, m'n man is een klusser' terecht.

@Moosev,
Ik hou er sterk rekening mee dat het een 'bestelbus particulier' gaat worden. Als ik een paar rekensommetjes maak, dan is dat lang niet zo onvoordelig als het op het eerste gezicht lijkt als je illegaal vrij staat te overnachten).
Er komen helemaal geen ramen in de laadruimte om niet op te vallen als 'overnachtingsauto'. Is ook nog eens beter qua isolatie, geloof ik.

Toch een soort disclaimer: De VW is nog niet besteld en de dingen die ik type zijn de gedachtengangen op dit moment.
Voortschrijdend inzicht enzo. En ik merk dat mijn individuele keuzes lastig in een paar posts uit te leggen zijn: Ik zit me al tijden suf te lezen en ik blijf me aanpassen.

Hartelijk dank voor de reacties.

Tom
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Over isolatie



Bericht door pwhooftman »

Hallo Tom,

Waar je nog over na zou kunnen denken is of je écht 230V nodig hebt onderweg. Verlichting, verwarming, koelkast, opladen van laptops en telefoons, TV is allemaal mogelijk op 12V (voor de koelkast i.c.m. gas). Alleen als je per se een (Senseo) koffieapparaat, krultang of iets dergelijks wil gebruiken is 230V nodig. De behoefte aan 230V betekent automatisch een relatief dure omvormer, een grote accu en een zwaardere dynamo.

Ik ken persoonlijk één goede reden voor een 230V voorziening: je kunt dan een goedkope compressorkoelkast gebruiken die relatief spaarzaam met stroom omspringt, waardoor je tevens geen gas voor koeling nodig hebt. Als je dan ook je verwarming en warmwater en koken anders regelt (de chinese dieselkachel!) kun je zonder uitgebreide gasinstallatie toe (koken vraagt heel weinig gas, met een campinggaz tank van 5kg doe je waarschijnlijk het hele seizoen).
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Re: Over isolatie



Bericht door TomF »

Hallo,

Ik ben ook daar nog niet helemaal uit, maar ik zou een Senseo, magnetron, laptop, TV en koelkast wel graag op 230 Volt willen hebben.
Dan heb ik geen diesel of gas in de laadruimte nodig (en ook geen open vuur in de laadruimte), maar gewoon een verdeeldoos voor elektriciteit.

Is niet gratis:
[NY4] Versterkte accu en versterkte dynamo.
De versterkte accu heeft een capaciteit van 520A en de versterkte dynamo heeft een capaciteit van 250A.
Kost 200E ex.

[8FE] 2e accu (AGM) met scheidingsrelais en monitoring
De tweede accu is alleen i.c.m. koppelstation (IS2/IS7) verkrijgbaar.
De 2e accu 70AH / 420A kost 340E ex.
Koppelstation IS2 kost 470E ex.

Ik weet trouwens niet of ik een separate airco en separate kachel nodig heb of dat ik de motor een tijd stationair kan laten draaien met de kachel of airco aan, anders komen die ook op 230 Volt. (Er komt geen wand tussen cabine en laadruimte).
VW heeft ook verschillende soorten verwarming (Koelwaterverwarming, standverwarming en ook een extra warmtewisselaar voor een uitstroom van warme lucht in de laadruimte)

Tom
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 26 jun 2017, 12:35
Locatie: Hoorn NH

Re: Over isolatie



Bericht door moosev »

Wanneer je alles op 230V aan wilt sluiten mag je nog wel eens een rekensommetje gaan maken. Kachel op 230V kan normaal gesproken alleen wanneer je 'aan de paal' staat.
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Re: Over isolatie



Bericht door TomF »

Hallo,

Zelfs aan de paal zal ik die rekensom moeten maken qua amperes. Maar zoals gezegd: Ik ben overal nog lang niet helemaal uit en misschien kan ik de motor stationair laten draaien met de verwarming aan.

Maar okee, het draadje gaat over isolatie.

Tom
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Re: Over isolatie



Bericht door TomF »

Hallo,

Enkele leuke artikelen over roest:
Alles over roest
Roesttest
Roesttest 2

Hier webpagina's met plaatjes metaal die behandeld zijn met roestwerende producten die vervolgens jarenlang in een soort rek ìn weer en wind buiten hebben gestaan:
Resulaten na ca. 6 jaar
en
Resultaten na ca. 9 jaar


De isolatie van de wanden, achtereenvolgens:
1) Brantho Korrux (Ook in spuitbus te verkrijgen) in de holle ruimtes van de laadruimte.
2) Anti-dreunplaten van het merk CLD op de zijwanden.
3) Isolatie met Armaflex, (Texelse) schapenwol of gesealde Agglomer
4) Panelen van de firma Businbedrijf. Voorbeeld.
5) Vilt over de panelen (Zoals in een filmpje van Camperfixx).

Ik maak me ineens veel minder zorgen over roest in de laadruimte na het lezen van de artikelen daarover en nu ik weet dat Brantho Korrux het product is dat ik moet gebruiken. (Hammerite wordt kennelijk keihard en zal ongetwijfeld snel barsten op de zijwanden van een bestelbus).

Mvrgr.
Tom
Plaats reactie