Omnistor luifel een meter inkorten?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Luc2003
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 jan 2020, 15:24

Omnistor luifel een meter inkorten?



Bericht door Luc2003 »

Hallo, ik heb al een tijdje een omnistor cassette luifel en wil die nu op mijn andere wagen plaatsen (Mercedes viano).
De luifel is 3,5meter lang en een uitval van 2,5meter.
Als ik die luifel op mijn Mercedes viano wil plaatsen moet hij echter 1meter ingekort worden. Dit zou mogelijk zijn door die uit elkaar te halen en alles 1meter af te slijpen. MAAR! Door de uitval van 2,5meter zijn ook de knikarmen te groot. Maar die kunnen bijna onmogelijk ingekort worden door de spanningskabel binnenin. Nu vraag ik mij af of ik gewoon 1 knikarm kan verwijderen en dus enkel met 1knikarm laten uitrollen?
Graag jullie mening/ ervaring.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Luifel 1meter inkorten



Bericht door Cee Pee »

Deze verpatsen en een andere aanschaffen, het plan van jou is gedoemd te mislukken.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Luifel 1meter inkorten



Bericht door AadenAnke »

Volgens mij het enige advies. Begin aan de luifel verbouwen ben je heel lang bezig wordt nooit echt netjes als het al lukt. Hier op te koop aangeboden of marktplaats.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Luifel 1meter inkorten



Bericht door rijschoollucassen »

Ik weet überhaupt niet of een scherm met knikarm wel op een viano past. Destijds op onze Vito hadden we een luifel die je met de hand moest oprollen. Zelfde systeem als een zakluifel, maar dan met een harde case.

Groet, Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luifel 1meter inkorten



Bericht door hathi »

Luc,als je de ingeklapte armen,op meet x2,met minimale tussenruimte ,weet je meteen ,op welke lengte deze kan worden ingekort ?
Hans
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Luifel 1meter inkorten



Bericht door Cee Pee »

De poten moeten er ook nog in passen hè.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Omnistor luifel een meter inkorten?



Bericht door Hoofdnoorman »

Het is wat werk, maar zowel de poten als de knikarmen zijn in te korten.
Echter bij 2,5 mtr zal de uitval op ongeveer 1,9 mtr uit gaan komen. De veer en kabel is geen probleem. Het doek ook niet.

Geef mij eens door wat voor type het is. Als het een oude 5002 is, heb ik wel belang bij de luifelbalk/voorplaat. Die van mij heeft schade en ik wil. als tegenprestatie jouw luifel wel op maat maken en dan gebruik ik mijn luifelbalk daarvoor. Hij moet dan wel gebracht en gehaald worden.

Een enkele knikarm gaat helaas niet lukken. Bij het ingaan moet alles geleid worden en daarvoor zijn echt twee armen nodig.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Luc2003
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 jan 2020, 15:24

Re: Omnistor luifel een meter inkorten?



Bericht door Luc2003 »

Beste Hoofdnoorman,
Ik zoek eens welk type het juist is, maar ik vermoed dat die gegevens niet meer te vinden zijn.
Dat de uitval maar op een 1,9m zou komen heb ik geen bezwaar tegen.
Ik heb eigenlijk de meeste vragen bij het inkorten van die knikarmen.
Ik had ergens gelezen dat die niet in tekorten zijn door die kabel, die ook op spanning staat.
Als die effectief in te korten zijn kan ik natuurlijk de 2armen blijven gebruiken.
De rest van de casshette lijkt mij geen probleem om in te korten. Kwestie van uit elkaar te halen en alles de zelfde maat afslijpen.
Als u dit voor mij kunt/wilt inkorten zou heel leuk zijn voor mij.
Het enige probleem(als dat een probleem kan genoemd worden) is nl de afstand. Deventer>Gent is een hele afstand.
Ik hou je op de hoogte. In ieder geval al bedankt voor het voorstel.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Omnistor luifel een meter inkorten?



Bericht door Hoofdnoorman »

Knikarmen zijn geen probleem, helemaal niet als er zoveel af moet. Het veersysteem zit in/aan de elleboog. Deze moet uit de armen gehaald worden.
Hierna de kale armen inkorten en de elleboog weer terug monteren.

Ook de staanders kunnen gemakkelijk ingekort worden. Van de bovenzijde en onderzijde de klinkverbindingen loshalen en de resp. lengte er af halen. Daarna weer een gat boren en nieuwe klinknagels monteren. Let wel op dat de maximale hoogte van de staanders nu ongeveer 215 zullen gaan worden.
Eventueel kan je van de binnenste staander (aan de luifel vast), ook aan de onderzijde inkorten. In dat geval hoef je slechts even het lockmechanisme er uit te wippen en het blokkeernokje de popnagel uit te boren. Daarna inkorten en opnieuw een popnagel er in.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Omnistor luifel een meter inkorten?



Bericht door Hoofdnoorman »

hé Luc,

Bas van Laar heeft een mooie luifel te koop. Die is 2,6 mtr. Past misschien?
Even kijken op de link.
Hij zit ook niet zo ver van jou af en dan is er helemaal geen gekloot.
viewtopic.php?f=89&t=8462338&p=1887962#p1887962
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Luc2003
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 20 jan 2020, 15:24

Omnistor luifel een meter inkorten?



Bericht door Luc2003 »

Bedankt Rudy,
Het probleem met thule/omnistor en Mercedes Viano is dat er geen montage stukken voor gemaakt worden.
Ik zou die moeten zelf maken.
Ben eventjes op speurtocht geweest en het volgende gevonden.
Een fiamma 35pro luifel met een lengte van 2,20m kost 360euro en voor die luifels bestaan er wel montage stukken. Geen gedoe meer. En die weegt amper 7kg. Ik zal mijn omnistor luifel van 3,5m verkopen voor een prijsje in het voorjaar. In ieder geval hartelijk dank om mee te denken.
Groetjes, Luc
Plaats reactie