Zitplaats achterin

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
kokaco
Berichten: 48
Lid geworden op: zo 20 feb 2011, 15:08
Locatie: 8127

Re: Zitplaats achterin



Bericht door kokaco »

@Aloys je hebt gelijk. Als men geen behoefte heeft aan extra zitplaatsen dan gelden de verplichte regels niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
CamperMike
Berichten: 68
Lid geworden op: wo 11 sep 2019, 15:52

Re: Zitplaats achterin



Bericht door CamperMike »

Dank voor je reactie Gsm, leuk te lezen ))

Verstuurd vanaf mijn LG-H930 met Tapatalk

velvimaran
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 26 jan 2020, 19:53
Locatie: Castricum
Contacteer:

Re: Zitplaats achterin



Bericht door velvimaran »

Beste forumleden

Wij hebben net vandaag een Ford Transit gekocht van februari 2012 en gaan deze ombouwen tot camper. Vol belangstelling lees ik daarom dit forum. We zullen eerst de bus door de keuring moeten krijgen. Ik zie veel opmerkingen waar we wat aan zullen hebben. bijv. eerst een dwarsbank, keuren en dan definitief inrichten. Ik heb daar wat vragen over:
  • Ik lees "Ik (..) kon 7 zitplaatsen krijgen maar heb er 6 laten registreren". Waarom niet 7 laten registreren?
  • Heeft het nadelen om de bus eerst door de keuring te krijgen met een 2 dwarse banken van samen 7 personen (bus heeft 2 stoelen voor) en dan na de keuring 1 bank eruit en 2 extra stoelen met gordels van de sloop erin monteren? Op deze manier kan ik het goedkoper (laten) doen
Alvast bedankt voor jullie reacties
Anton en Marijke
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zitplaats achterin



Bericht door gsm »

velvimaran schreef:
wo 29 jan 2020, 18:58
  • Ik lees "Ik (..) kon 7 zitplaatsen krijgen maar heb er 6 laten registreren". Waarom niet 7 laten registreren?
Ja waarom ... geen echt excuus daarvoor maar we vonden en hebben aan 6 personen voldoende.
Op moment van keuren stond het 2 persoonsvoorbankje plus de bestuurders stoel in en het langsbankje
Dat 2 persoonsvoorbankje zou er zeker uitgaan en worden vervangen door een bijrijdersstoel op een draaiplateau.
Daarbij komt dat onze dochter kan hem nu ook meenemen met haar man en 4 kinderen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Zitplaats achterin



Bericht door JTG »

Gisteren besproken met de mijnheer van de RDW die onze zitplaatsen/gordelverankeringen en draaiplateau's kwam controleren; Per zitplaats 'verlies' je laadcapaciteit. 75kg per plaats voor de persoon + 25kg voor de bagage. Bij een maximum gewicht van 3500kg (sommige bussen/basisvoertuigen minder(!)) tikt dat aardig aan. 6 zitplaatsen op kenteken betekent dan een theoretisch maximum leeggewicht van 2900kg zoals ik het heb begrepen.

@velvimaran het nadeel is dat je 54 euro duurder uit bent qua keuringen. Na plaatsen/vervangen van de stoelen/gordelpunten moet je een keuring op locatie laten doen (bij jou thuis). Dus of zo'n 600 Euro ineens danwel eerst 54 Euro en dan 600 Euro.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Zitplaats achterin



Bericht door henk en lila »

Dat verhaal heb ik nog nooit gehoord. Ik zou zeggen onderweg onder de 3500 kg blijven is altijd goed.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zitplaats achterin



Bericht door gsm »

Zo is het Henk, je verliest geen laadvermogen maar als er meer mensen meerijden kan je minder laden :-B
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Zitplaats achterin



Bericht door Kampeermark »

Jtg,
Hoe was de keuring uiteindelijk gegaan? Letten ze nog op scherpe delen voor de bank zoals mij is verteld?

Mark

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Zitplaats achterin



Bericht door hathi »

4F09F0A0-D949-4896-BF7E-9778E7BD5EAA.jpeg
......Henk mss heb je hier iets aan,overgenomen uit Camperkriebels:
Hans
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zitplaats achterin



Bericht door gsm »

Mooi zo zwart op wit maar is dit recent ?
Ik meen te weten dat de grens ergens in het midden van het jaar lag en dan iets van 2012 of 2013 maar hier staat december 2014.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Uitgeschreven

Re: Zitplaats achterin



Bericht door Uitgeschreven »

Lees onder W: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 67488.html daar vind je de datum.

Groet,
Martin
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zitplaats achterin



Bericht door gsm »

Bedankt Martin dat is helder en het is dus gewijzigd van 21 juli 2013 naar 31 december 2014
Jammer voor de mensen die een bus hebben van bv 2014 en toen geen zitplaatsen geregistreerd kregen en dat nu wel zouden krijgen.
Misschien een herkeuring ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Zitplaats achterin



Bericht door Kampeermark »

Ik heb de keuring afgelopen zomer gehad en die man had ook juli 2013 in zn bol net als overal op die forum.

Ik heb de bijgevoegde link eerder aan de rdw voorgelegd. Dit was het antwoord.

De Permanente Eisen (apk is hierop gebaseerd) zijn iets anders dan de toelatingseisen. U gaat een voertuig wijzigen en deze wijziging moet gekeurd worden. Dat betekent dat uw voertuig zowel aan de permanente eisen als ook de individuele toelatingseisen moet voldoen.
In de toelatingseisen staat : "Het voertuig in gebruik genomen na 21 juli 2012 niet is voorzien van zijdelings gerichte zitplaatsen".

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Zitplaats achterin



Bericht door JTG »

@kampeermark goedgekeurd. Er wordt op veel gelet, zo ook afronding. Ik had dat met een afrondingsfreesje gedaan van 3,2mm radius (wat ruimer is dan minimum) voor het aanrechtblad, het tafeltje, de 'plank' waar het bankje op zit en de tafelpoot (ook van hout). Dus alles in 'zicht' zeg maar van de achterbank.
Plaats reactie