Alle meubels vast bevestigd of los te halen?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Alle meubels vast bevestigd of los te halen?



Bericht door simple simon »

Hoi allen die dit lezen, ik ben eigenlijk benieuwd of jullie eens allen willen reageren op de vraag; bouwen de camperzelfbouwers alle kasten, banken, keuken etc laten we zeggen voor eeuwig vast of zo dat wanneer je zou willen het in een paar dagen in een andere gelijke bus weer zonder sporen gemonteerd staat,

Ik ben benieuwd!
André

ps
Ik snap dat wandpanelen en isolatie overwegend echt gelijmd en gekit zullen zitten dus dat valt buiten de vraag,
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Brammm
Berichten: 15
Lid geworden op: za 06 jul 2019, 5:13

Re: Alle meubels vast bevestigd of los te halen, poll



Bericht door Brammm »

Hi André,
Ik ben bezig met de ombouw van een Ducato L2H2. Ik maak alle meubels zoveel mogelijk losneembaar. Niet eens zozeer om er weer een normale bus van te maken,maar meer om flexibiliteit te houden in geval dat een meubel niet helemaal bevalt en ik later een nieuwe versie wil maken. Alle onderdelen, inclusief de wandpanelen, zijn losneembaar en met blindklinkmoeren aan de carrosserie geschroefd. De uitzondering is de schakelkast in een van de bovenkasten. Vanwege de bedrading is deze wel te verwijderen, maar dan ligt de bedrading los, en dat lijkt me niet heel handig.

De kachel boiler webasto dual top EVO 6 wordt straks aan de carrosserie bodem gemonteerd. Het zitmeubel kan ik er eenvoudig om weg halen, maar dan staat de boiler, nogal onhandig, in het midden van de laadruimte. Dus een echte fijne laad ruimte wordt het niet.

Ik denk dat als de bus klaar is, ik ca 2 uur nodig heb om alle meubels eruit te halen.



Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80315
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Alle meubels vast bevestigd of los te halen, poll



Bericht door Dafluc »

Een poll is een peiling waarbij forumleden kunnen stemmen. Er is keus uit een aantal opties. Dit zit onder de knop 'peiling aanmaken' bij het maken van een nieuw onderwerp. Omdat er geen poll is toegevoegd heb ik het woordje uit de titel verwijderd. Het is gewoon een vraag waarop antwoord gegeven kan worden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Alle meubels vast bevestigd of los te halen, poll



Bericht door albertrietjens »

Hier alles modulair. D.w.z. alles vastgeschroefd op de bodemplaat met behulp van slagmoeren:

Afbeelding

Slechts sporadisch aan de zijkant van de bus bevestigd. Modules zijn wel onderling ook weer met slagmoeren en bouten met elkaar verbonden.

Afbeelding

Afbeelding

En het heeft zich al vele malen bewezen. In onze eerste "probeer"-camper langzaam ingericht en bijvoorbeeld pas na 1 jaar geïsoleerd en wanden afgewerkt. Alles eruit, isoleren, zijplaten erin en alles weer terugplaatsen. Tevens modules aangepast aan nieuwe wensen.

Afbeelding

Na drie jaren bleek pas goed hoe handig modules zijn toen bleek dat onze "probeer"-camper iets te mooi gemaakt was met behulp van pur in de balken, i.p.v. staal. Vanwege de modules was het mogelijk om 2 weken na aanschaf van Chang alweer naar de RDW te rijden voor de camperkeuring. Onze investering aan het interieur was daarmee niet verloren gegaan.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Alle meubels vast bevestigd of los te halen?



Bericht door Aloys »

De meubels eruit halen en in je nieuwe bus plaatsen is minder handig dan het lijkt: de oude bus wordt dan moeilijk
verkoopbaar: het is een camper op kenteken, maar het woongedeelte zit er niet meer in...

Tijdelijk de meubels eruit halen, bijv. voor een verhuizing, is ook taboe! Omdat je een camper bent profiteer je van
het kwarttarief. Voor een bus zónder meubels moet je het volle pond aan houderschapsbelasting betalen. Rijd je dus
rond met een "lege camper", dan ben je een belastingontduiker en hangt je duizenden Euro's boete boven je hoofd!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Alle meubels vast bevestigd of los te halen?



Bericht door Mickel Moen »

Ik sluit mij aan bij Aloys.

In mijn bus zijn alle meubels er zeer vlot uit te halen. Kwestie van schroeven losdraaien. Zo kan ik overal bij mocht het nodig zijn.

Mocht de bus Total-loss raken, kan ik de meubels zo overzetten naar een andere bus.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: Alle meubels vast bevestigd of los te halen?



Bericht door simple simon »

het ging mij vooral om het feit dat gelijk '' voor eeuwig vastmaken" minder tijd kost want je bouwt een soort van links naar rechts door je bus heen en klaar is Kees terwijl je voor losmaak mogelijkheden meer tijd nodig hebt om het slim te componeren en ook wel goed vast want hety moet niet door je bus vliegen natuurlijk, ik hoop dat Albert zn inslagmoeren wel aan de onder/achterzijde van de vloer heeft gemaakt anders gaat het mis....

André
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Alle meubels vast bevestigd of los te halen?



Bericht door albertrietjens »

:wink:

Vanaf de bovenzijde is er natuurlijk niet zoveel te zien:

Afbeelding
simple simon
Berichten: 183
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
Locatie: Stolwijk Z-H
Contacteer:

Re: Alle meubels vast bevestigd of los te halen?



Bericht door simple simon »

Gelukkig Albert, ik heb het als ijzerwaren verkoper weleens anders gezien......
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Alle meubels vast bevestigd of los te halen?



Bericht door JTG »

Beide. Er zijn talloze zaken die, omdat het onze eerste zelfbouw camper is, veranderd (moeten) worden na een tijdje. Ook willen we graag zien hoe en of wat we in gedachten hadden in praktijk werkt zonder direct alles volledig vooraf te schilderen bijvoorbeeld. Uiteindelijk is het doel bij ons niet om de interieurdelen er gemakkelijk uit te kunnen halen om weer een lege bus te hebben maar wel om gemakkelijk ergens ‘bij’ te kunnen voor reparatie bijvoorbeeld. Het is zoveel handiger als je een plaat kunt verwijderen door 2 schroeven los te draaien om dan iets te controleren/vervangen dan op je buik door een kastje heen over een ladegeleider heen te proberen iets te herstellen zeg maar.
Plaats reactie